پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۵۶۶۱
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۳
رئیس جدید کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است قرار گرفتن در جایگاه ریاست کمیسیون کشاورزی مسئولیتش را سنگین‌تر کرده است و وی همواره عمل به قانون را فرا راه خود قرار خواهد داد.

شعارسال: کیخا در گفت‌وگویی می‌گوید: توجه و اجرای قانون مهم‌ترین راهکاری است که در این مسیر پر فراز و نشیب، هدف خود قرار خواهیم داد؛ زیرا ما در جایگاه نماینده مجلس قانون‌گذاری نظارت بر قانون را برعهده داریم و اجرای قانون همان‌طور که مدنظر مقام معظم رهبری است، باید مورد توجه قرار بگیرد و در این راه دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این کمیسیون، مانند جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و محیط‌زیست نیز باید در رسیدن به این مهم با ما همراه باشند.

کیخا اضافه می‌کند: دوستان ما در این دستگاه‌ها باید بدانند ما به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنیم و تمام تلاشمان را بر نظارت و حسن انجام قوانین توسط دستگاه‌ها انجام خواهیم داد. رئیس جدید کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به این‌که متأسفانه بین اهداف، مأموریت‌ها و رسالتی که برعهده دستگاه‌هاست شکاف قابل توجهی وجود دارد، ادامه می‌دهد: انتظار داریم کشاورزی به‌سمت کشاورزی اقتصادی حرکت کند و وضعیت معیشت و اقتصاد را دستخوش تغییر قرار دهد؛ اما عملکرد وزارت جهاد تاکنون توسعه کشاورزی نبوده است و باید این رویه تغییر کند. این موضوع یک ایراد است، یعنی دستگاه متولی کشاورزی در ایران نگاه توسعه‌ای به کشاورزی ندارد و بیش‌تر روی تولید تعدادی معدودی از محصولات کشاورزی تمرکز دارند و باید این نگاه تغییر کند. وی در ادامه می‌افزاید: همان‌طور که ریاست مجلس نیز بارها در این مسأله تأکید کرده‌اند باید وضعیت روستاها و معیشت آن‌ها به‌گونه‌ای باشد که مردم در روستاها و شهرستان‌ها بمانند و مجبور به مهاجرت نشوند. برای رسیدن به این مسأله مهم، جهاد کشاورزی در رویکرد و فرآیند نیازمند تحول اساسی است و اگر نیاز به قوانین هم وجود دارد ما در مجلس تلاش می‌کنیم که این قوانین به تصویب برسد.

بسیاری از اشکالاتی که در حوزه کشاورزی و اشتغال آن وجود دارد، به‌دلیل ضعف در مبانی نظری باقی مانده است. بسیاری از مسئولان برنامه‌ریز و سیاست‌گذار در حوزه اقتصادی یا باور ندارند یا آشنایی با بخش کشاورزی ندارند تا بپذیرند این بخش می‌تواند یک توسعه‌دهنده اقتصادی باشد.

کشور با مشکل بحران مدیریت آب مواجه است

کیخا می‌افزاید: به‌طور کلی در همه جای دنیا، وقتی کشاورزی سنتی به یک کشاورزی توسعه‌یافته و صنعتی تغییر می‌کند، اشتغال بیش‌تر می‌شود و نسبت آن در زنجیره‌های مختلف کشاورزی تغییر می‌کند؛ یعنی عوامل پیش‌تولید و پس از تولید افزایش پیدا می‌کند و این مسأله‌ای است که در کشور ما تاکنون مغفول مانده است.

رئیس جدید کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به این‌که کشور ما دچار کم‌آبی است، می‌گوید: همان‌طور که پیش از این هم گفته‌ایم ما بیش‌تر از مشکل بی‌آبی بحران مدیریت آب داریم؛ اما باید این را هم بگویم که برنامه‌ای وزیر نیرو اعتقاد دارم و معتقدم این برنامه‌ها علمی و درست است و از ظرفیت کمیسیون نیز در پیشبرد اهداف برای حل بحران آب استفاده خواهیم کرد. وی با تأکید بر این‌که بحث محیط زیست یکی از معضلات مهم در کشور به‌حساب می‌آید، در ادامه تصریح می‌کند: در صورتی‌که سازمان محیط‌زیست به تکالیفی که در برنامه ششم توسعه برعهده او گذاشته شده است عمل کند، بسیاری از مشکلات در این حوزه نیز برطرف خواهد شد. در واقع در برخورد با سازمان‌های اجرایی عملکرد ما هدایت دستگاه‌ها به اجرای تکالیف است و باید این شکاف را بین مأموریت‌ها و عملکردشان پر کنند و ما نیز در این حوزه ابعاد نظارتی خود را در این زمینه بیش‌تر خواهیم کرد. در حوزه محیط زیست جا دارد ابعاد بین‌المللی، کنوانسیون‌ها و ظرفیت‌های خارجی را نیز بیش‌تر کنیم.

فرصت‌هایی قانونی خوبی در حوزه محیط‌زیست فراهم شده است

وی یادآور می‌شود: سازمان حفاظت محیط‌زیست وظیفه ندارد که خود را جای دستگاه‌های اجرایی بگذارد، این دستگاه باید به‌عنوان نماینده مردم در دولت مطالبه‌گر باشد و بایدها و نبایدهای محیط‌زیستی را به دولت گوشزد کند؛ اما متأسفانه در اغلب موارد خود را جای دستگاه‌های اجرایی می‌گذارد؛ درحالی‌که این رویکرد به هیچ عنوان درست نیست و محیط زیست باید به‌طور مداوم دنبال سیاست‌گذاری در این حوزه باشد. در حوزه محیط‌زیست طبیعی در مجلس در برنامه ششم تلاش کردیم فرصت‌هایی قانونی بسیار خوبی را فراهم کنیم، اگر از این فرصت استفاده نکنند تاریخ درباره محیط زیست در دوره ما قضاوت خوبی نخواهد کرد.

رئیس جدید کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس به بحث بحران آب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل در کشور اشاره کرده و ادامه می‌دهد: بحران آب، ریزگردها، خشک شدن تالاب‌ها، چالش اشتغال در بخش کشاورزی، صادرات محصولات کشاورزی و بهبود شرایط بازار از مهم‌ترین دغدغه‌های کشور است. ما بررسی و ارائه پیشنهاد به دستگاه‌های اجرایی و نظارت بر عملکرد سازمان‌های ذی‌ربط را در اولویت برنامه‌های کمیسیون قرار خواهیم داد. هرچند وظیفه برنامه‌ریزی برعهده دستگاه‌های متولی است؛ اگر در ابعاد مختلف نیاز به قانون‌گذاری و تصویب قوانین برای حل این بحران‌ها وجود داشته باشد یا در بحث بودجه نیاز به پشتیبانی باشد ما در کمیسیون کشاورزی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد. محور حرکت کمیسیون در سال جاری مسأله آب، ریزگردها، حفاظت از جنگل‌ها و گسترش تکنولوژی و بهره‌وری در بخش‌های مختلف کشاورزی است. کیخا به مشکلاتی که بخش‌های مختلف در صنایع کشاورزی، مانند مرغداری‌ها و صنعت قارچ با آن روبه‌رو هستند اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: به‌طور کلی برنامه توسعه کشاورزی باید به‌سمت توسعه صنایع تبدیلی و بسته‌بندی محصولات کشاورزی پیش رود. موضوعی که از آن غافل بودیم و در واقع در این حوزه فعالیتی صورت نگرفته است. در واقع باید از میزان کشاورزی در مزرعه کاسته و به مراحل پس از محصول وارد و به فکر ایجاد اشتغال در این حوزه باشیم. باید صنایع کشاورزی را به‌سمتی هدایت کنیم که راه برای صادرات را هموار شود و قطعاً یکی از مهم‌ترین گام‌ها در این مسیر تبدیل مواد خام کشاورزی به صنایع تبدیلی است. نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی به مشکلاتی که مردم استان سیستان و بلوچستان با آن روبه‌رو هستند، اشاره کرده و می‌گوید: طرح انتقال لوله به مراتع استان در حال انجام است و اقدامات اولیه آن صورت گرفته، امیدواریم این طرح هرچه سریع‌تر انجام شود؛ زیرا خشک‌سالی امسال در این استان محروم در 50 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. مردم محروم و نجیب این خطه به‌شدت با مشکلات درآمدی روبه‌رو هستند و شرایط در این منطقه به‌گونه‌ای است که مردم ناچار به مهاجرت هستند و برای حل مشکلات مردم در این محدوده باید تلاش جمعی صورت گیرد؛ زیرا مردم این منطقه مردمی نجیب و وفادار به انقلاب هستند و این شرایطی که در آن قرار گرفته‌اند، باید تغییر کند.

رویکرد درستی در بسیاری از اقدامات بخش کشاورزی نداشته‌ایم

وی با اشاره به بحث آمایش سرزمین می‌گوید: ما در برخی از موارد به قانون نیاز نداریم و اگر سیاست‌های منسجمی اتخاذ شود می‌توان آن را دنبال کرد و به اهداف مشخصی رسید. بخش قابل توجهی از اقدامات در بخش آب و کشاورزی رویکرد درستی نداشته است و بارها بر این مسأله تأکید کرده‌ام که ترکیب منابع تولید آب و زمین در شمال و شمال‌غرب با فلات مرکزی و جنوب ایران با هم متفاوت است و هر کدام برنامه توسعه خاص خود را می‌خواهد؛ اما متأسفانه برنامه مشترکی وجود دارد. در حوزه مدیریت منابع آب هم تمرکز بیش‌تر باید در سواحل و تمرکز جمعیت در مناطقی باشد که آب وجود دارد، نه این‌که مجبور باشیم آب را به این مناطق انتقال دهیم. متأسفانه سکونتگاه‌ها را در نقاط خشک همچون زاهدان و یزد منتقل می‌کنیم؛ اما برنامه توسعه‌ای باید به‌گونه‌ای باشد که مردم به آب دسترسی دارند؛ همچنین کارخانه‌ها را در خشک‌ترین نقاط کشور توسعه داده‌ایم و از طرفی کشاورزی را بدون ضابطه گسترش داده‌ایم. مشکل آب کشور نیازمند راه‌حل‌های اقتصادی و اجتماعی است و این مسأله ناظر بر دولت نیست و مسأله مبتنی‌بر مردم، نظام و مجلس است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار:27خرداد1397، کدخبر: 46047: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین