پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۵۶۷
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
تابستان که فرامی‌رسد عطر میوه‌های خوش‌طعمی چون هلو و زردآلو در باغ‌های چهارمحال و بختیاری به مشام می‌رسد و عرضه مناسب میوه‌های تابستانه این استان را به قطب تولید آن‌ها تبدیل کرده است از سوی دیگر نبود صنایع تبدلی و فاسدشدن این محصولات باغداران را نگران کرده و امکان جولان دادن دلالان را فراهم می‌کند.

شعار سال: استان چهارمحال و بختیاری با سطح زیر کشت 38 هزار هکتار اراضی باغی و تولید سالیانه بیش از 182 هزار تن محصول سردرختی، قطب تولید این میوه‌هاست.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری دراین‌باره می‌گوید: این استان دارای ظرفیت‌های بالای کشاورزی است و سالانه با بیش از 30 هزار میلیارد ریال درآمد، تنها سه درصد ارزش‌افزوده کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

ابراهیم شیرانی افزود: با توجه به آب‌وهوای چهارفصل چهارمحال و بختیاری در بخش کشاورزی، مناسب‌ترین و بهترین گزینه برای ایجاد اشتغال پایدار و رسیدن به توسعه همه‌جانبه، استفاده صحیح از این ظرفیت است.

نبود صنایع تبدیلی در محل تولید محصولات سبب عرضه آن‌ها به‌صورت تازه‌ خوری می‌شود، به‌طوری‌که در یک برهه با انباشت در برداشت این میوه روبه‌رو می‌شویم و همین امر سبب افت قیمت محصول و زیان باغداران می‌شود.

شیرانی، نوسان قیمت نهاده‌های کشاورزی، عدم استمهال وام‌های کشاورزان و کمبود نقدینگی را از دیگر مشکلات باغداران عنوان می‌کند.

عمده‌فروشی به دلیل ترس

وی توضیح داد: در بیشتر مواقع باغداران به علت نگرانی از کاهش قیمت، محصول خود را به‌صورت عمده به فروش می‌رسانند و گاه نیز از ترس ضرر و زیان محصول خود را سه ماه قبل از به بار نشستن پیش‌فروش می‌کنند و در واقع سود باغداران به نفع دلالان تمام می‌شود.

وی توضیح داد: نبود برنامه‌ریزی برای حمایت از تولید، بسته‌بندی نامناسب محصول، منطقی نبودن قیمت‌ها با توجه به هزینه تولید ازجمله دل‌مشغولی‌های باغداران است.

وی با بیان اینکه به دلیل نبود ‌بسته‌بندی محصولات قیمت‌گذاری آن‌ها نیز شفاف نیست، می‌گوید: این امر سبب شده که دلالان سوءاستفاده کنند و میوه را با کمترین قیمت از باغدار خریداری کنند و مغازه‌داران نیز با بالاترین قیمت به فروش برسانند.

شیرانی گفت: راه‌اندازی صنایع تبدیلی نیازمند همت بخش خصوصی است، زیرا وجود صنایع تبدیلی در کنار محصولات کشاورزی و باغی مانع از خروج فله‌ای محصولات شده و درنتیجه سود قابل‌توجهی را نصیب کشاورزان می‌کند.

ضرورت احداث واحدهای فرآوری محصولات باغی

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به‌ضرورت در احداث واحدهای فرآوری محصولات باغی عنوان کرد: این منطقه به‌عنوان قطب بزرگ کشاورزی کشور، یکی از استان‌های برتر در تولید محصولات باغی و کشاورزی است.

حمیدرضا دانش تأکید کرد: یکی از کمبودهای مهم در این استان نبود صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات باغی و کشاورزی است.

وی گفت: وجود صنایع تبدیلی و فرآوری موجب کاهش ضایعات میوه می‌شود و تولید محصولات فرآوری شده از محصولات باغی و کشاورزی در این استان یکی از ظرفیت‌های مهم به شمار می‌رود که باید موردتوجه قرار بگیرد.

وی در ادامه گفت: ایجاد صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته‌بندی در داخل استان برای ایجاد ارزش‌افزوده محصولات کشاورزی یک امر ضروری است.

دانش بیان کرد: ایجاد و توسعه صنایع فرآوری محصولات کشاورزی با توجه به ارتباط مستمر با بخش کشاورزی و دارا بودن امکانات و قابلیت‌های موجود در این استان، نقش مؤثری در توسعه منطقه ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی در این استان با مشکلاتی مانند نبود ارزیابی مناسب، کاهش قیمت محصولات کشاورزی، پایین بودن درآمد بخش کشاورزی روبه‌رو است.

وی بیان کرد: ایجاد و توسعه صنایع فرآوری محصولات کشاورزی در این استان به علت استعداد بالای کشاورزی، نزدیکی به بازارهای مصرف ازجمله اصفهان و خوزستان و وجود نیروهای متخصص و غیرمتخصص، می‌تواند ضمن حل مشکلات بخش کشاورزی، راه رسیدن به توسعه را هموار کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: هم‌اکنون شهرستان سامان یکی از مستعدترین نقاط استان برای توسعه صنایع فرآوری و تبدیلی به شمار می‌رود که این منطقه مهم‌ترین مرکز تولید محصولات باغی منطقه است.

وی از نبود صنایع تبدلی برای فرآوری محصول بادام استان در منطقه ابراز تأسف کرد و افزود: به دلیل نبود امکانات و تجهیزات بسته‌بندی تاجران و دالان با خرید بادام استان بیشترین سود را از تولید این محصول کسب می‌کنند.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری رویداد امروز، تاریخ انتشار 11 تیر 97، کد مطلب: 2047، www.ruydadiran.com


اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین