پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۵۷۴۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷
استاندار اصفهان گفت: برای حمایت از کشاورزان اصفهانی، یک هزار خانه در شرق اصفهان به یونیت جذب انرژی خورشیدی تجهیز می شود که ماهیانه ۶۰۰ هزار تومان درآمد برای هر خانوار به دنبال دارد.
شعار سال: استاندار اصفهان گفت: برای حمایت از کشاورزان اصفهانی، یک هزار خانه در شرق اصفهان به یونیت جذب انرژی خورشیدی تجهیز می شود که ماهیانه ۶۰۰ هزار تومان درآمد برای هر خانوار به دنبال دارد.

محسن مهرعلیزاده پیش از ظهر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که تکمیل طرح‌های آبی استان به کجا رسیده است، به آغاز تکمیل پروژه سد کوهرنگ از فروردین ماه امسال اشاره کرد و اظهار داشت: برای تکمیل سد  سوم کوهرنگ که بخشی از آب زاینده رود را تامین خواهد کرد، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه جذب شده است و ۲۹۳ میلیارد نیز به ازای سرمایه گذاری بخش خصوصی به همین میزان  به این امر اختصاص خواهد یافت.

وی افزود: به دلیل برخی مشکلات اجرای سد کوهرنگ به مدت ۱۰ ماه رها شده بود که  از ۱۷ فروردین ماه بار دیگر ساخت این سد از سر گرفته شد  و تمام تلاش ما این است که ظرف مدت یک و نیم تا دو سال به جای سه سال این سد به پایان برسد.

* انتقال آب از خلیج فارس در حال پیگیری است

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه انتقال آب از خلیج فارس در حال پیگیری است، ابراز داشت:  ما معتقدیم که زاینده رود باید احیاء شود و بر این اساس تمامی انرژی من در طول ماه های گذشته مصروف این قضیه شده است تا علاوه بر رفع مشکلات کشاورزان و تامین آب شرب، روحیه مردم نیز احیا شود.

وی ادامه داد: کنترل برداشت‌های بی‌رویه، ساماندهی زاینده رود از ابتدا تا انتها با دقت و از اتلاف و برداشت بی رویه آب جلوگیری شود.

مهرعلیزاده با بیان اینکه در کشور ما از گذشته های دور تاکنون تمرکز مدیران بر مدیریت منابع و نه مصرف آب بوده است، ادامه داد: این در حالی است که در بسیاری از کشورهای اروپایی حتی میزان بارندگی بسیار کم نیز ذخیره‌سازی می‌شود.

استاندار اصفهان به بیان مثالی در این ارتباط پرداخت و ابراز داشت: از میانه شهر سن پطرزبورگ در روسیه نهر آبی رد می شود که میلیون ها مترمکعب بر سال آب روان دارد.

وی با بیان اینکه مدیریت مصارف آبی با وجود وفور آب در این کشور مثال‌زدنی است، ابراز داشت: پنج میلیون نفر جمعیت  این کشور میزان مصرف آب را به ۵۰۰ میلیون مترمکعب در سال و کمتر از ۱۰۰ لیتر در روز رسانده‌اند، از سویی تمام آبهای این کشور پس از مصرف در بخش‌های مختلف تصفیه و وارد رودخانه می شود و از پساب تصفیه شده نیز برای حفظ محیط زیست استفاده می شود.

* اصفهان رتبه دوم صرفه‌جویی آب در کشور را دارد

مهرعلیزاده با بیان اینکه میانگین مصرف سرانه آب در اصفهان ۱۴۷ لیتر در روز است که این میزان در کشور ۱۸۰ لیتر در روز محاسبه شده و بر این اساس اصفهان جایگاه دوم در صرفه‌جویی آب در کشور را دارد، بیان داشت: با این وجود در یک مقایسه با کشور سن پطرزبورگ باید توجه کنیم که دو میلیون جمعیت اصفهان به میزان ۳۲۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می کنند که ۲۷۰ میلیون مترمکعب آن پس از مصرف باید استحصال شود.

وی ادامه داد:  این در حالی است که تنها  ۱۲۰میلیون مترمکعب از این آب استحصال و بقیه رها شده و گاه بدون رعایت نکات بهداشتی برای صیفی کاری نیز استفاده می شود.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه با توجه به این نقصان یک پروژه ۱۱۰ میلیارد تومانی برای شرکت آبفای استان تعریف شده است تا تجهیزات تصفیه خانه ها را ارتقاء داده و سطح کیفی فعالیت آنها را افزایش دهد، گفت: بدین ترتیب پساب‌های تصفیه شده در مسیر رودخانه زاینده‌رود رهاسازی شده و هم برای امر کشاورزی و هم  آب رسانی به تالاب  گاوخونی استفاده می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نظر نمایندگان اصفهان درباره اینکه «وزارت نیرو که مسئول بی آبی اصفهان است» را قبول دارد یا خیر، بیان داشت: این مطلب قبول ندارم. سوال این است که اگرپروژه بهشت آباد در سال‌های گذشته اجرا نشده است آیا نمایندگان استان، مسئولیتی در آن زمان نداشتند، در واقع بودجه لازم برای اجرای پروژه‌ها را مجلس تصویب و در اختیار دولت قرار می دهد، بر این اساس نمی توان تقصیر را گردن بخش خاصی انداخت.

مهرعلیزاده در ارتباط با برخوردهای قانونی با برداشت های بی رویه آب زاینده‌رود تصریح کرد: معمولا بخش‌هایی از کشور که در ابتدا آب یک منبع را دریافت می‌کنند به فکر بخش‌های انتهایی نیستند، همانگونه که میزان ورودی آب شرب اصفهان مشخص است اما گاه بدون قطع آب توسط شرکت آبفا، به دلیل کم شدن فشار آب ناشی از مصرف زیاد آب در نقاط ابتدایی شهر و یا استفاده از پمپ‌های غیرمجاز آب در برخی نقاط شهر قطع می‌شود.

وی اضافه کرد: ما در راستای رفع مشکلات آبی اصفهان به جای دعواهای غیرمنطقی، جلسات متعددی با مسئولان در تهران برگزار کردیم و جدول میزان مصرف مجاز آب در بخش شرب اصفهان و یزد، صنعت، باغ ها، شهرداری‌ها و غیره به شکل ماهانه طراحی شد که همه دستگاه ها مکلفند بر اساس آن عمل کنند، البته باید کنترل‌های لازم انجام شود تا در صورت رعایت نشدن جدول توسط هر بخش با خاطی برخورد  جدی انجم شود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه از اوایل اردیبهشت این جدول در اختیار بخش های مختلف قرار گرفته است، تصریح کرد: در این ارتباط همکاری های خوبی در  بخش کشاورزی و باغداری انجام و تا اندازه زیادی برداشت های بی رویه در باغات بالادست جلوگیری شده است.

* باید دقت کنیم یک لیتر برداشت غیرمجاز از زاینده رود انجام نشود

وی با بیان اینکه در استان مجاور نیز این فعالیت برای کنترل برداشت‌ها مطابق این جدول در حال انجام است، گفت: با دقت زیاد باید مراقبت کنیم که حتی یک لیتر برداشت غیرمجاز از زاینده‌رود انجام نشود تا تامین آب شرب مردم دچار  مشکلی نشود.

مهرعلیزاده در پاسخ به این سوال که خسارت نکشت کشاورزان و  تخصیص مبلغ ۴۵۰ میلیارد تومان به آنها به کجا رسیده است، اظهار داشت: این مبلغ در ارتباط با طرح جامع ایجاد اشتغال برای کشاورزانی که در اثر بی آبی آسیب دیدند و نه در قالب احسان به این افراد طراحی شده بود و بر این اساس ۶۶ رسته کاری  جایگزین در تمام شهرهایی که در مسیر زاینده رود قرار داشته و با کاهش آب زاینده رود فعالیت‌های کشاورزان در آن شهرها دچار اختلال شده است تعریف شد.

وی ادامه داد: همچنین هفت هزار و ۸۴۵  طرح در همین ارتباط در سرتاسر استان پیش بینی شده و دو هزار و  ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در این ارتباط انجام شده است که یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان آن به شکل تسهیلات تکلیفی توسط بانک ها ارائه می شود،  ۸۰۰ میلیون نیز از افراد حقیقی و حقوقی تامین و ۱۰ درصد آن نیز  سهم کشاورز است که زمین وی به عنوان آورده آنها به جای بودجه محسوب می‌شود.

* ایجاد اشتغال برای ۶۰ هزار کشاور اصفهانی که شغل آنها در اثر خشکسالی نابود شده است

استاندار اصفهان بیان داشت: سقف اجرای این طرح سه سال است و ۶۰ هزار نفر کشاورزی که به دلیل خشکسالی دچار آسیب شغلی معیشتی آسیب دیده‌اند در این طرح مشغول کار می شوند.

وی اضافه کرد: همچنین بودجه‌ای از صنایع اصفهان در راستای ارتقای کشاورزی و  رفع مشکلات آبی هزینه می‌شود که پنج تا شش ردیف کاری برای آن تعریف شده است که از جمله این ردیف‌ها کمک به معیشت کشاورزان است و بخشی  از این کمک در سال گذشته انجام شد.

مهرعلیزاده تاکید کرد: همچنین از مبلغ پیش بینی‌شده مذکور ۱۱۰ میلیارد تومان برای بازیابی پساب، دریافت آب استاندارد پس از تصفیه و ارسال برای کشاورزی گلخانه ای و ۱۶۰ میلیارد تومان نیز برای لوله کشی اتصال سه تصفیه خانه به هم، جمع آوری آب در سطح آبشار و هدایت آن برای کشاورزان و گلخانه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

* تجهیز یک هزار خانه د رشرق اصفهان به یونیت انرژی خورشیدی

وی طرح ابتکاری تجهیز حدود یک هزار خانه در شرق اصفهان به یونیت انرژِی خورشیدی را از دیگر طرح‌ها برای حمایت از کشارزان آسیب دیده اصفهان برشمرد و اظهار داشت: بخشی از بودجه این طرح از  سرمایه گذار تامین می‌شود و بخشی به شکل امانت به کشاورز است و مطابق برآورد ما هر خانواده از این طریف حداقل ماهی ۶۰۰ هزار تومان درآمد خواهد داشت.

استاندار اصفهان تاکید کرد: در واقع از این روش به جای احسان به کشاورز استفاده می شود تا کرامت انسانی در ارتباط با کشاورزان حفظ و عدالت رعایت شود.

وی اضافه کرد: تمامی کشاورزان اصفهانی را جزو عائله خود می دانیم و نمی خواهیم عده ای به دلیل آسیب نبود آب دچار مشکلات معیشتی شوند و بر این اساس بخشی از بودجه ۴۵۰ میلیاردی مذکور برای طرح‌های معطوف به بهبود وضعیت کشاورزان به شرحی که بیان شد استفاده می‌شود و البته همچنان شاهد پرداخت خسارت شکل نقدی نیز خواهیم بود و در این ارتباط در یکی دو ماه آینده روشن تر صحبت خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: لازم است به این نکته اشاره کنم که به هیچ عنوان شغل کشاورزی را در استان اصفهان ملغی نخواهیم کرد اما باید از روش های نیازمند مصرف کمتر آب در استان برای کشت محصولات کشاورزی بهره ببریم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 29خرداد 1397، کدخبر: 4325154 ، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
0
0
بحث باتری ذخیره کننده انرژی،مهمترین مشکل آتی این دسته از طرح هاست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
0
0
برق در اصفهان و شیراز و یزد و البته سیستان و بلوچستان با انرژی های نو باید پایه گذاری شودتا درگیر مشکلات برق در تابستانها نباشیم
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
0
0
خیلی خبر خوبیه باید در بقیه شهر ها ی گرم و خشک هم این اتفاق بیوفته
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین