پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۷۳۲۷
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶
جاذبه زیبای تنگه گنجه‌ای یاسوج به دلیل عدم نظارت کافی از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مملو از زباله بوده و گردشگران و مسافران را برای خروج از استان بد بدرقه می‌کند.
شعار سال: جاذبه زیبای تنگه گنجه‌ای یاسوج به دلیل عدم نظارت کافی از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مملو از زباله بوده و گردشگران و مسافران را برای خروج از استان بد بدرقه می‌کند.
منطقه خوش آب هوا و گردشگرپذیر«تنگ گنجه‌ای» در 13 کیلومتری شهر یاسوج، در مسیر محور یاسوج به سی سخت در دره‌ای عمیق، زیبا و با درختان چنار بسیار مرتفع و پوشش جنگلی درختان بلوط واقع شده است.

هوایی بسیار خنک، مطبوع و عبور رودخانه و چشمه‌های زلال که از کوه «دنا » سرچشمه می‌گیرند از مسیر بین دره و از لابه لای درختان سر به فلک کشیده چنار این منطقه را به محل گردشگری بسیار زیبایی تبدیل کرده است.

آسمان آبی که از لابه لای درختان سر به فلک کشیده چنار پیداست زیبایی خلقت را در این منطقه خوش آب وهوا دوچندان کرده است.

تنگ گنجه‌ای در واقع یکی از دیدنی ترین مناطق خوش آب و هوای استان کهگیلویه و بویراحمد و در حومه شهر یاسوج واقع شده است که دارای جاده دسترسی آسفالته بوده و هر ساله با شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا این منطقه محل تفریح و استراحتگاه مسافرانی است که قصد عزیمت به شهر سی‌سخت را دارند و یا این منطقه را به عنوان مقصد خود برای تفریح انتخاب می‌کنند.

حکایت این است که حالا دستان بی مهر انسانهای نا مهربان و منفعت طلبان روح چنارها را چنان آزرده است که آن چهره بشاش و خندان چنارها اکنون به چهره ژولیده و خسته‌ای تبدیل شده برق زباله‌های رنگانگ از تلئلو آفتاب روی آب پیشی گرفته و چشم چنارها را به جای نوازش آزار می‌دهد و چنارها بی رمق شده‌اند.

آب جویبار را در بالا دست قطع کرده‌اند می‌گویند برای مزارع از آن استفاده می‌شود و چنارها به جای آب خاک می‌خورند و لباس حریر سبز چنارها تابستان از راه نرسیده به لباس زرد وقهوای رنگ تبدیل شده است.

فریاد چنارها از دور به گوش می‌رسد. فریاد بی مدیریتی و بی مسئولیتی در حفظ و نگهداری از این جاذبه زیبا و گردشگر پذیر در وروی این تنگه و درکنار انبوهی از زباله تابلویی نصب شده با این عنوان ( ورودی 5 هزار تومان – یک روز اقامت 10هزار تومان و یک شب اقامت 15 هزارتومان).

پس قیمت حفظ و نگهداری این جاذبه خدادادی چقدر می‌ارزد آیا این جاذبه فقط محلی شده برای کسب درآمد و سود منفعت طلبان به چه قیمتی به قیمت نابودی این میراث طبیعی، تنگ گنجه‌ای حالا تبدیل شده به مکانی که با وارد شدن به آن با چهره‌ای زشت وچندش آور روبه‌رو می شوی به محض وارد شدن آقای .... مسئول ورودی با یک کارتخوان جلویمان سبز می‌شود و به قول خودش حق ورودی را دریافت می‌کند.

بوفه دار می‌گوید ما بخش خصوصی هستیم و زیر نظر میراث فرهنگی اینجا فعالیت می‌کنیم اما متاسفانه هیچ نظارتی کسی آنجا مشاهده نمی‌کند.

خانم مهناز نوربخش یکی از مسافرانی است که از استان اصفهان با خانواده به این منطقه گردشگر پذیر آمده و می‌گوید: شرح وصف این منطقه را از دوستان خود که سال‌های قبل به اینجا آمده بودند شنیده و خود با خانواده تصمیم گرفتیم که این منطقه را از نزدیک ببینم.

این گردشگر می‌گوید: واقعا با ورود به این تنگه ودیدن برخی صحنه‌ها احساس خیلی بدی بهم دست داد، من و خانواده‌ام تعجب کرده ایم که چطور این منطقه زیبا وطبیعی باید این قدر کثیف و محل انبوهی از زباله باشد.

وی با بیان اینکه هیچ گونه خدماتی اینجا ارائه نمی‌شود و سرویس‌های بهداشتی کثیف و زباله‌‌ها بسیار نگران کننده است، ادامه داد: باید برای گردشگری کهگیلویه و بویراحمد متولیان امر فکری کنند.

پیام جمشیدی مسافر دیگری بود که می‌گوید: به محض ورود ما فقط شخصی جلوی ما با یک کارتخوان حاضر شد که اول ورودی را پرداخت کنید بعد ماشین خود را پارک کنید.

وی افزود: ما در همه شهرها و همه مکان‌های گردشگری که می رویم ورودی پرداخت می‌کنیم اما در عوض وارد یک مکان تمیز و لذت بخش می‌شویم که حداقل امکانات و خدمات اولیه وجود دارد ولی در این مکان فقط ورودی دریافت می‌شود و هیچ گونه خدمات اولیه وجود ندارد.

جمشیدی ابراز کرد: در گذشته که ما برای تفریح به این مکان می‌آمدیم هر مسافر و هر فردی که به این مکان وارد می‌شد و از فضا استفاده میکرد هنگام خروج مواد خوراکی که اینجا مصرف می‌کردند زباله‌ها و پسماندش را همراه خودشان می‌بردند ولی حالا به دلیل اینکه اینجا ورودی گرفته می‌شود پس جمع آوری زباله‌ها و خدمات دهی هم باید به عهده همین بخش باشد.


* اظهارات جالب معاون گردشگری؛ خودم 35 هزار تومان دادم

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: گرفتن ورودی و حق سکو قانونی است و حتی خودم در اردکان استان فارس ورودی 45 هزار تومان دادم.

قبادی در پاسخ به این سوال که وقتی خدماتی ارائه نمی‌شود چگونه باید ورودی و حق سکو پرداخت شود، افزود: بخش خصوصی در یک بازده زمانی 4 ساله باید 2 میلیارد تومان هزینه کند پس گرفتن این مبلغ قانونی است.

وی در واکنش به این سوال خبرنگار تسنیم که با این شرایط باید امسال 500 میلون تومان با هدف ارائه خدمات مطلوب به مسافران و گردشگران هزینه کرده باشد می‌شود بگوید چه کار خاصی در این محیط انجام شده است؟ گفت: نمی‌دانم ولی به طور حتم کار می‌کند.

یکی از برنامه‌ها و رویکرد دولت و مجموعه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در چند ساله اخیر، واگذاری مکان‌های گردشگری به بخش خصوصی  بوده اما استان کهگیلویه وبویراحمد با این همه ظرفیت و قابلیت‌های گردشگری متاسفانه در بحث مدیریت در واگذاری جاذبه‌های گردشگری موفق عمل نکرده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 6 تیر 1397، کدخبر: 1761423 ، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین