شعارسال: سعید بختیاری معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سمینار ایمنی اتوبوس در برابر آتش با اشاره به ضوابط، مقررات و گواهینامه های فنی اظهار داشت: حدفاصل ساله های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ حوادث حریق در اتوبوسها به دلیل مدرن تر شدن فناوری به کار رفته در آنها به شدت افزایش یافت و حد فاصل ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ به طور متوسط ۲۹ حادثه در نروژ به وقوع پیوست.
وی افزود: با نگاهی به تجارت تحقیقاتی سوئد در مییابیم که دپارتمان آتش برای موسسه ملی تحقیقاتی سوئد از اهمیت بسزایی برخوردار است.
بختیاری با اشاره به اقدامات این دپارتمان در زمینه ایمنی در برابر آتش بیان داشت: آنها موفق به انجام آزمونهای ارزیابی مصالح، تزیینات و صندلیها به منظور مقاومت آنها در برابر آتش را انجام دادند و موفق به راهاندازی سامانه شبیه سازی حریق با CFD را انجام دادند.
معاون تحقیقات و فناوری مرکز در خصوص نتایج بررسی دلایل ریسک حریق در اتوبوسها گفت: گرما، لرزش، خستگی مواد، مشکلات تعمیر و نگهداری دلایل این آزمون بود. البته در مرحله بعدی و پس از انحام ازمون ارزیابی مواد و نازک کاری اتوبوس که نتایجی از جمله نیاز به بهبود رفتار مواد به کار رفته در برابر آتش و استفاده از مواد کند سوز شده، ناکافی بودن آزمونهای قدیمی و نیاز به آزمونهای دقیق تر آتش بر روی مواد به کار رفته در اتوبوسها به دست آمد.
وی با اشاره به گواهینامه فنی سوئد در زمینه ایمنی ارتقا ایمنی اتوبوس در برابر آتش یادآور شد: فرایندهای مدیریت ریسک، ارزیابی سیستم کنترل کیفیت، اموزشهای ایمنی دربرابر آتش و تهیه بانکهای اطلاعاتی اتفاقات شمای کلی برنامه گواهینامه فنی سوئد محسوب میشود.
بختیاری خاطرنشان کرد: در نتایج کلی به دست آمده برای ارتقا ایمنی بخش حملونقل و اتوبوس در برابر آتش اینطور به نظر میرسد که نیاز به مواد به کار رفته و تزیینات داخلی بهبود یافته در اتوبوسها و سایر وسایل نقلیه عمومی است. لذا باید آزمونها، ارزیابیها، طبقهبندی و تعیین محدودیتها برای وسایل نقلیه عمومی از طریق انجام تحقیقات و تهیه استانداردها و معیاری ارزیابی مشابه بخش ساختمان انجام شود.
سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری وزارت راه و شهرسازی، تاریخ انتشار: 6تیر1397، کدخبر: 55107: www.news.mrud.ir
جناب آقای آخوندی در دوران مدیریت خود در وزارت راه و شهرسازی آنقدر دچار اشتباه هات بدیهی شدهاند که هیچگاه نمی توان از آن ها گذر کرد اما بدی کار این است که ایشان هیچ گاه برای جبران کارهای خویش عمل مثبتی را انجام ندادند فقط از جلوی رسانهها خود را دور کردند