پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۴۳۵
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۴
وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال به‌دلیل کسری بودجه، اعتبارات مربوط به گندم‌کاران به تبصره مربوط به یارانه‌ها به علت کسری بودجه اختصاص یافت‌. در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بررسی سؤالات نمایندگان از وزیر جهاد کشاورزی در دستورکار صحن علنی مجلس قرار گرفت‌.

شعارسال: در ابتدای جلسه محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، گفت: در راستای افزایش بهره‌وری استفاده از آب و روش‌های آبیاری جدید سرمایه‌گذاری بسیاری انجام شده است و با کمک مقام معظم رهبری و مجلس منابعی از صندوق توسعه ملی در این راستا اختصاص داده شد‌. وی افزود: در ارتباط با سیستم‌های آبیاری، دوران طلایی را پشت‌سر گذاشته‌ایم‌. راندمان آبیاری کشور از ۳۹ درصد به ۴۴ درصد افزایش یافته است و سالانه به‌صورت متوسط پنج درصد افزایش می‌یابد که البته جای کار بیش‌تری دارد‌.

وزیر جهاد کشاورزی درباره مطالبات گندم‌کاران گفت: ما اسفندماه هر سال پیگیری می‌کنیم، اما امروز یارانه را به نان می‌دهند و به‌غلط تصور می‌شود یارانه به گندم‌کاران داده می‌شود‌. ما در مقایسه با کشورهای همسایه گندم را ارزان‌تر از کشاورزان می‌خریم و امیدواریم دولت با وسعت بیش‌تری منابع را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دهد‌. حجتی اظهار کرد: آیین‌نامه‌های پرداخت پول گندم‌کاران به تصویب رسیده است، اما بانک‌ها و خزانه در پرداخت پول گندم‌کاران تعلل می‌کنند‌. وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: امسال اعتبارات مربوط به گندم‌کاران به تبصره‌های مربوط به یارانه‌ها اختصاص یافته است، زیرا کسری بودجه در این بخش وجود داشت‌. وی درباره مشکلات کشاورزان با منابع طبیعی نیز گفت: ۱۶ هکتار از اراضی که به نام دولت بوده با همکاری قوه قضائیه به مردم واگذار شده است و امیدواریم بقیه نیز تعیین تکلیف شود‌.

قرجه طیار: کشاورزی سنتی بزرگ‌ترین عامل بحران آبی کشور است

در ادامه قرجه‌طیار، نماینده مردم گنبدکاووس، اظهار کرد: در تعیین الگوی کشت برنامه‌ریزی دقیقی وجود ندارد و کشاورزان به انتخاب خود کشت می‌کنند‌. وی ادامه داد: کشت پنبه طی سال گذشته به پایین‌ترین حد خود رسیده است‌. این نماینده مجلس پنبه را محصولی استراتژیک خواند و گفت: میزان اشتغالی که کشت پنبه در بخش کشاورزی، صنعت و خدمات ایجاد می‌کند بسیار بالاست، پیش از این ۱۸۰ هکتار از مزارع استان گلستان به کشت پنبه اختصاص داشت و حتی تولیدات ما به کشورهای همسایه صادر می‌شد و به استان گلستان، استان طلای سفید می‌گفتند، اما امروز سیاست مشخصی برای افزایش تولید پنبه وجود ندارد‌. وی کشاورزی سنتی را بزرگ‌ترین عامل بحران آب در کشور دانست و افزود: ۹۴ درصد منابع آبی کشور صرف کشاورزی می‌شود‌. قرجه طیار همچنین از شیوه پرداخت پول خرید تضمینی گندم به کشاورزان انتقاد کرد و گفت: حمایت نکردن از کشاورزان موجب ناامیدی آن‌ها شده است‌.

حجتی: اختلافات سازمان منابع طبیعی و کشاورزان بر سر چندین میلیون هکتار زمین

در ادامه محمود حجتی با بیان این‌که موضوع توسعه کشت دانه روغنی کلزا در استان گلستان با توجه به آب‌بری کم آن، در برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: امسال بیش از ۳۰۰ هزار تن دانه روغنی کلزا از این استان برداشت و تولید ذرت دانه‌ای به‌خاطر آب‌بری حذف شده است‌. وی در تشریح دلایل کاهش کشت پنبه در گنبدکاووس اظهار کرد: هزینه‌های تمام‌شده این محصول به‌ویژه هزینه‌های کارگری برداشت آن توجیه ندارد؛ لذا سطح زیر کشت کاهش یافته است‌. راه‌حل این مشکل توسعه برداشت مکانیزه پنبه است که در این راستا به واردات ماشین‌آلات برداشت پنبه یارانه داده‌ایم‌. وزیر جهاد کشاورزی درباره مشکلات سازمان منابع طبیعی با کشاورزان گفت: در سال ۹۴ نزدیک به ۳۵۰ هکتار از اراضی ملی آزاد شد و در اختیار کشاورزان قرار گرفت، اما همه استان‌ها و شهرستان‌ها در این موضوع درگیر هستند و باید کمیسیون‌های تخصصی برای حل این مشکل تشکیل شود‌. وی ادامه داد: یک میلیون هکتار از اراضی ملی در کمیسیون ماده ۵۶ تبدیل به مستثنیات شده است؛ اما اختلافات بر سر چندین میلیون هکتار ادامه دارد‌. حجتی بیان کرد: متأسفانه یک عده نیز به اراضی ملی تجاوز کرده‌اند‌، با این افراد هم تا جایی که امکان داشته باشد در چارچوب قوانین همکاری می‌کنیم‌.

سؤال به رأی گذاشته نشد

در ادامه قرجه‌طیار گفت: به اعتقاد من مجموعه تحت امرتان با اعتقادات و افکار شما همراهی لازم را ندارد‌. مشکل منابع طبیعی علاوه‌بر کشاورزان با دامداران نیز در اعطای مجوز چرای دام ادامه دارد‌. دامداران در حال ترک این شغل یا کاهش دام هستند و پروانه چرای دامداران ابطال می‌شود‌. پس از استماع دفاعیات وزیر جهاد کشاورزی، قرجه‌طیار، نماینده گنبدکاووس، اعلام کرد به شرط این‌که وزیر قول دهد از نزدیک مشکلات منطقه را بررسی کند، سؤال را به رأی نمی‌گذارد‌. مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس، که ریاست جلسه را برعهده داشت نیز گفت: آقای وزیر موافقند و از نزدیک مشکلات منطقه را بررسی خواهند کرد‌.

تلاش کردیم التهابات بازار را به حداقل برسانیم

در ادامه جلسه علنی مجلس، جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد و کلات در مجلس، سوال خود را از وزیر جهاد کشاورزی درباره ایجاد انحصار در بازار نهاده‌های طیور ازجمله دان مرغ مطرح کرد که حجتی پاسخ داد: صنعت مرغداری سالانه نزدیک به2/5 میلیون تن تولید گوشت سفید و نزدیک 900 هزار تن تخم‌مرغ روانه بازار می‌کند. حجتی با بیان این‌که اغلب نهاده‌های مورد نیاز این صنعت از طریق واردات تأمین می‌شود، افزود: با وجود محدودیت‌های ارزی پیش‌آمده، دولت حمایت ویژه‌ای از تولیدکنندگان این بخش داشت و ارز یارانه‌ای برای این گروه در نظر گرفت. وی در عین حال به تأثیر افزایش قیمت جهانی نهاده‌ها بر بازار داخلی اشاره کرد و گفت: هر تن ذرت سال گذشته به قیمت 200 دلار خریداری می‌شد؛ اما در ماه‌های اخیر تا 250 دلار نیز افزایش داشت، ضمن آن‌که سال گذشته قیمت ارز تخصیصی به نهاده‌های طیور هر دلار سه‌هزارو200 تومان بود که اکنون با اعمال یارانه دولت، به سه‌هزارو 800 تومان رسیده است. وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد، پارسال هفت‌هزارو 200 میلیون تن ذرت وارد کشور شد که این میزان باید امسال افزایش یابد. حجتی افزود: از ابتدای فروردین‌ماه تاکنون دو شوک قیمتی مقطعی را در بازار تجربه کرده‌ایم، یکی از شوک‌ها مربوط به زمانی است که ارز چهارهزارو 200 تومانی مطرح شد؛ زیرا چند روزی واردکنندگان پشت در بانک مرکزی ماندند تا ارز تخصیص یابد؛ شوک دوم نیز زمانی روی داد که بحث کامیون‌داران مطرح شد و شاهد التهابات یک هفته‌ای در بخش حمل و نقل بودیم. وی با بیان این‌که در این دو دوره تلاش شد تا التهاب‌ها با استفاده از ذخایر موجود به حداقل برسد، تأکید کرد: امروز با توجه به این‌که نهاده‌های مورد نیاز در بنادر در حال تخلیه است، از نظر ذخایر مورد نیاز کشور در شرایط مناسبی قرار داریم. حجتی درباره قیمت نهاده‌های بخش کشاورزی در بازار نیز گفت: قیمتی که امروز برای خرید در بندر امام توسط واردکنندگان اعلام می‌شود، قیمتی است که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام می‌کند و نهاده‌ها از نظر قوانین و مقررات آیین‌نامه‌های دولت جزو محصولاتی به‌شمار می‌رود که احکام تعزیراتی بر آن حاکم است. وزیر جهادکشاورزی در عین حال اظهار داشت: کسی که عمده بازار را در دست دارد، می‌تواند در آن دخل و تصرف کند و بر آن تأثیر بگذارد. در ادامه کریمی‌قدوسی در توضیح سوال خود از وزیر جهاد کشاورزی انحصار در بازار را یکی از مصادیق سرمایه‌داری برشمرد و گفت: امروز فردی در بازار 90 درصد واردات سویا، ذرت، خوراک دام و طیور را در دست گرفته و در قیمت‌ها تأثیرگذار است و حتی روزانه قیمت‌ها را تعیین می‌کند. به گفته نماینده مردم مشهد در مجلس، این فرد در شش‌ماه گذشته بدون آن‌که قیمت جهانی نهاده‌های دام و طیور تغییر کرده باشد، قیمت‌ها را به دو برابر افزایش داده است. کریمی‌قدوسی با تأکید بر این‌که این افراد انحصار تولیدات کشاورزی، دام و طیور را به‌دست گرفته‌اند، از وزیر جهاد کشاورزی خواست تا این وضعیت را سامان دهد. وی اعلام کرد: از پاسخ‌های وزیر جهادکشاورزی قانع نشده است و سوال خود را به رأی مجلس گذاشت. نمایندگان با 113 رأی موافق، 54 رأی مخالف و چهار رأی ممتنع از مجموع 198 نماینده حاضر در جلسه علنی اعلام کردند که از پاسخ‌های حجتی قانع نشدند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 11تیر1397، کدخبر: 46698: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین