پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۹۱۹۹
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
فصل تابستان با گرمای آزاردهنده را می‌توان با سفر به جاذبه‌های ییلاقی ایلام ازجمله غار بهشت، منطقه میشخاص با باغات فراوان، خوران ایوان و... به خوشی سپری کرد.

شعار سال: «طبیعت‌گردی» به‌عنوان شاخص گردشگری ایلام شناخته می‌شود، عروس زاگرس با داشتن جاذبه‌های منحصربه‌فرد در فصل تابستان می‌تواند روزهای بسیار خوبی را برای گردشگران رقم بزند.

باغات فراوان، دره‌های ییلاقی، منطقه خوران ایوان، غار بهشت یا زینه گان در مهران و... همه حکایت از سرزمینی دارد که به‌عنوان نگین گردشگری غرب کشور شناخته می‌شود.

وجود بیش از ۶۴۰ هزار هکتار جنگل انبوه و نیمه انبوه، دشت‌های سرشار از گل، بلندی‌های خنک مزین به لاله واژگون و کوه‌های زیبا و برافراشته ایلام را در فصل تابستان بیش از هر منطقه دیگری جذاب و دیدنی کرده است.

غار بهشت

دمای هوا در برخی از شهرهای ایلام در حالی به بالای ۵۰ درجه رسیده اما غار روباز «زینه گان» به‌عنوان شاخص‌ترین اثر طبیعی استان با هوایی خنک در انتظار گردشگران است.

غار طبیعی زینه گان اثر طبیعی شگفتی است که در دل دشت گرمسیری بخش صالح‌آباد از توابع شهرستان مهران واقع‌شده و همه‌ساله به‌ویژه در فصل تابستان میهمانان زیادی را به آنجا می‌کشاند.

اگرچه غار طبیعی زینه گان برای بیشتر مردم کشور ناشناخته مانده است، اما زیبایی منحصربه‌فرد و شکل‌گیری این غار در دل منطقه‌ای گرمسیری از قابلیت فراوانی برای جلب طبیعت گردان داخلی و خارجی به شمار می‌رود.

در فصل تابستان باوجود گرمای بالای منطقه دشت صالح‌آباد که به حدود ۵۰ درصد بالای صفر می‌رسد، در میان غار زینه گان انگار باران می‌بارد و بوی سبزه و گل‌ها در میان نیزارها روح و تن را به میهمانی می‌خواند.

این غار طبیعی روباز دارای صدها متر طول، آب فراوان، دهلیزهای آبگیر و قندیل‌های متعدد است و از آبچک های طبیعی باران نازل می‌شود وهمه رابه میهمانی خنکی دعوت می‌کند.

هوای داخل غار با بیرون بیش از ۲۰ درجه سانتی‌گراد تفاوت دارد و به همین علت غار زینه گان به غار بهشت معروف است. سرخس‌ها و جلبک‌ها، گل‌ها و گیاهان و رنگ سنگ‌ها و پیچ‌وخم غار انگار نقاشی طبیعی است که چشم‌ها را می‌نوازد.

در فصل تابستان روزانه صدها نفر با طی مسافت پنج کیلومتر از جنوب غرب امامزاده علی صالح(ع) به این غار بسیار زیبا می‌روند.

این غار روباز که بیش از یک کیلومتر طول دارد دارای آب جاری، دهلیزهای آبگیر، قندیل‌های متعدد و آبچک های طبیعی و بسیار جالب است.

علاوه بر این غار زیبا، غارهای دیگری در استان ایلام وجود دارد که هرکدام می‌تواند برای گردشگران و مسافران به‌خصوص در فصل تابستان دیدنی باشد.


منطقه ییلاقی میشخاص

یکی از مناطق مهم گردشگری استان ایلام روستای حیدرآباد از توابع میشخاص در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی ایلام است که ظرفیت‌های گردشگری این روستا در نوع خود بی‌نظیر است. برای رسیدن به روستا باید از جاده ایلام به سمت دره شهر، از یک جاده فرعی آسفالته در روستای جعفرآباد عبور کرد و زیبایی‌های روستای حیدرآباد از همان آغاز راه شروع می‌شود.

باغات وسیع و دره و رودخانه‌های مسیر، خود بیانگر وجود طبیعتی زیبا برای گردشگران است. روستای زیبا و ییلاقی حیدرآباد از نقاط خوش آب و هوایی است که یک هزار و ۴۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و اقلیم آن معتدل و کوهستانی است و در فصول بهار، تابستان و اوایل پاییز، هوایی معتدل و در زمستان هوایی سرد دارد.


رودخانه پر آب و نهرهای کوچک که از میان کوچه‌های باریک روستا می‏گذرد طراوت خاصی به آن می‌بخشد و دره پرآب «هفتاو» از ۳۰ کیلومتری شهر ایلام شروع‌شده و تا ارتفاعات طولاب در نزدیکی روستا امتداد می‌یابد.

آمیختگی جنگل و باغ‌های میوه، به‌خصوص درختان گردو، همراه با چشمه‌ها و رودهای خروشان، چشم‌اندازی زیبا به این دره ییلاقی بخشیده است.

این دره هم ازنظر جذب گردشگر و هم ازنظر تولید محصولات باغی، ازجمله منابع درآمدزا و مهم استان و روستاییان به شمار می‌آید.


در داخل و اطراف روستا، مزارع و باغ‏های سرسبز و انبوهی وجود دارد که مکانی بسیار زیبا و مناسب برای تفریح و تفرج گردشگران به شمار می‌آیند.این روستا یک ظرفیت مهم و ملی دارد و آن‌هم درختان زردآلو است که باعث شده هرساله جشن برداشت زردآلو در این روستا برگزار شود.

طبیعت زیبای خوران ایوان

روستای زیبا و خوش آب‌وهوای «خوران ایوان» در استان ایلام در هفت کیلومتری این شهرستان واقع است، چشمه‌های پرآب و باغ‌های سرسبز روستای خوران ایوان شهرت این منطقه را دوچندان کرده و هرساله در ایام تابستان مسافران و گردشگران زیادی از این روستا دیدن می‌کنند.

این منطقه خوش آب‌وهوا به‌واسطه بهره‌مندی از مواهب طبیعی بسیار زیبا یکی از زیباترین نقاط تفریحی و گردشگری در استان ایلام محسوب می‌شود. این روستا هرساله شاهد کوچ پرندگان ازجمله لک ‌لک‌های زیبا است که بر روی درختان سر به فلک کشیده آن لانه کرده‌اند.

دهکده توریستی خوران ایوان با داشتن انواع باغ‌های میوه، گردو و چشمه‌سارهایی از دل کوه بیرون آمده چشم‌اندازی لطیف و دلنواز را به روی مهمانان و مسافران می‌گشاید.

انواع درختان و میوه‌های وحشی ازجمله تمشک و بهره‌گیری از خواص دارویی گیاهان بومی محل ازجمله آویشن از سوی مردم روستا ازجمله نکات مهمی است که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

روستای «کلم»سرسبزترین تفرجگاه استان ایلام در فصل تابستان

روستای زیبای کلم واقع در شهرستان بدره به دلیل طبیعت سرسبز، خنک بودن و آثار تاریخی تفرجگاه بیشتر مردم استان در فصل تابستان به شمار می‌رود.

طبیعت چهارفصل استان ایلام باعث شده این استان در هر فصل سال جاذبه‌های منحصربه‌فردی برای گردشگران و مسافران داشته باشد.

در فصل تابستان مناطق مختلفی در استان ایلام به‌خصوص روستاهای هدف گردشگری استان ایلام وجود دارد که بیشتر مردم استان ایلام در آنجا به تفریح می‌پردازند. یکی از مناطق خوش آب‌وهوای استان ایلام به‌خصوص در فصل تابستان روستای هدف گردشگری کلم است.

روستای کلم از توابع بخش بدره شهرستان دره شهر در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهر بدره و ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام قرار گرفته است.

روستای کلم که در میان کوه‌ها و ارتفاعات کبیرکوه در یک دره سرسبز با میانگین ارتفاع هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا واقع‌شده، اقلیمی معتدل و کوهستانی دارد و آب‌وهوای آن در فصول بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است.

به دلیل آب‌وهوای خنک، این روستا در فصل تابستان میهمان هزاران گردشگر و مسافر حتی از دیگر نقاط کشور است. وجود باغات، گونه‌های مختلف گیاهی و رودخانه پرآبی که از دامنه کبیرکوه سرچشمه می‌گیرد، این منطقه را به یکی از زیباترین مناطق استان مبدل ساخته است.

در نزدیکی چشمه زلال کلم که از شمال کبیرکوه سرچشمه می‌گیرد، چندین مرکز پرورش ماهی احداث شده است. در اطراف این رودخانه، باغات انبوه و گسترده‌ای وجود دارد که مناظر بسیار چشم‌نواز و زیبایی ایجاد کرده‌اند. این باغ‌ها در فصول بهار و تابستان فضاهای بسیار دنج و آرامی، برای استراحت و اتراق گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت فراهم می‌آورند.

مناطق توریستی ایلام در فصل تابستان

عبدالمالک شنبه زاده مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام گفت: استان ایلام دارای بیش از ۲۰۰ جاذبه گردشگری طبیعی است که بیشتر آن‌ها در فصل تابستان قابل‌استفاده برای گردشگران است.

وی بیان داشت: در استان ایلام آبشارهای زیادی مثل «اما» در شهرستان ملکشاهی وجود دارد که در فصل تابستان می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد.

شنبه زاده با اشاره به وجود منطقه توریستی «میمه» در شهرستان دهلران اظهار داشت: با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی، درختان بلوط حاشیه جاده میمه به شهرستان ملکشاهی و میمه به آبدانان، مناسب بودن آب‌وهوا، وجود انواع باغات میوه تابستانه، وجود مراکز پرورش ماهی قزل‌آلا، سرانه فضای سبز مناسب مانند پارک‌ها و جاذبه‌های مذهبی و طبیعی روزهای پنجشنبه و جمعه شهر میمه مملو از مسافران و گردشگران از سراسر استان ایلام و بعضی شهرهای هم‌جوار است.

وی تصریح کرد: شهر میمه به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع بالایی از سطح دریا در گرم‌ترین ماه سال (مرداد) حدود ۱۵ درجه با مرکز شهرستان اختلاف آب و هوایی دارد.


مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام عنوان کرد: از دیگر جاذبه‌های مهم استان در فصل تابستان منطقه توریستی دربند در شهرستان بدره است، منطقه دربند با داشتن کوه‌های مرتفع، درختان بلوط، آب کبیرکوه، آبشار و منطقه تاریخی یکی از مناطق جذاب استان ایلام برای گردشگران در فصل تابستان است و دیدن این آثار و جاذبه‌های گردشگری به‌خصوص کوه‌های بلند در کنار سرسبزی و بکری چشم هر گردشگری را خیره می‌کند.

وی با اشاره به زیبایی‌های دریاچه سد در ایلام در تابستان، گفت: سد ایلام که در سال‌های اخیر باهدف اصلی تأمین آب شرب شهر ایلام به بهره‌برداری رسیده است در همه فصول سال به‌خصوص تابستان مملو از جمعیتی است که به‌قصد گذراندن اوقات فراغتخود این محل زیبا را انتخاب می‌کنند.

وی تصریح کرد: سد کنگیر ایوان از دیگر جاذبه‌های گردشگری است که هم‌اکنون امکانات خوبی در این منطقه برای گردشگران فراهم شده است.

شنبه زاده تصریح کرد: شش روستای هدف گردشگری شامل حیدرآباد، کلم، سراب کلان، پشت قلعه، زنجیره علیا و سنگ سفید وجود دارد که هریک دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که به‌خصوص با داشتن آثار طبیعی در فصل تابستان مناسب گردشگران هستند.

استان ایلام در منطقه‌ای کوهستانی در حاشیه جنوب غربی رشته‌کوه‌های زاگرس قرارگرفته است و بیشتر مساحت اسـتان را مناطق کوهستانی، تپه کوهستانی و یا تپه‌ماهور تشکیل می‌دهد که به شیب‌های تند در دشت‌های کم ارتفاع منـتهی می‌شوند. دره‌های شگفت، رودها و آبشارهای طرب‌انگیز، غارهای بی‌نظیر، کوه‌های سر به فلک کشیده، اقلیم‌های متنوع آب و هوایی، هم‌جواری دیدنی کوه و دشت، سادگی هزار رنگ طبیعت وحشی و چشم‌اندازهای بدیع استان، ایلام را به شاهکار خلقت ایران تبدیل کرده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 14 تیر 93، کد مطلب: 4337001: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین