پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۹۵۱۸
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
احتمالاً وزیر جهاد کشاورزی پی برده، شاید برخی شرکت ها که با ارز دولتی جو، ذرت و کنجاله سویا وارد کرده اند، قصد داشته اند یا دارند برای کسب سود بیشتر آن ها را به کشورهای دیگر صادر کنند. به همین منظور سعی نموده است، با این ممنوعیت جلوی هر گونه سوءاستفاده ای را بگیرد.

شعارسال: محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی طی نامه ای از دو وزیر صنعت و اقتصاد خواسته است تا صادرات برخی اقلام کشاورزی را به منظور جلوگیری از بروز هر گونه رانت ممنوع اعلام کنند. در میان اقلام ممنوع شده برای صادرات، سه قلم کالای جو، ذرت و کنجاله سویا به چشم می خورد؛ سه قلم کالایی که برخی شرکت ها برای واردات آن ها ارز دولتی گرفته اند و همچنین علیرغم نیاز کشور به آنها، در سه ماهه نخست سال جاری به برخی کشورها صادر شده اند.

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی طی نامه ای به محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد اعلام کرد: با توجه به ضرورت تأمین کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج این کالاها و پیشگیری از بروز هر گونه رانت در شرایط خاص کنونی، با استناد به قانون تمرکز اختیارات و وظایف بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی بدین وسیله صادرات کالاهای ذرت، گندم، آرد، جو، جو دوسر، دانه های روغنی، روغن خام و روغن پالم، یونجه، کاه و کلش، پودر ماهی و گوشت، انواع سبوس، کنجاله سویا، سایر کنجاله ها، تفاله ها، خوراک آبزیان، افزودنی خوراک آبزیان، چاودار و سورگوم تا اطلاع ثانویه ممنوع است.


آیا باز هم پای ارز رانتی در میان است؟


آنچه در نامه حجتی به دو وزیر اقتصاد و صنعت خودنمایی می کند، کلمه رانت و همچنین سه قلم کالای جو، ذرت و کنجاله سویاست.

فهرست اولیه منتشره توسط بانک مرکزی پیرامون شرکت هایی که ارز دولتی جهت واردات کالا دریافت کرده اند، نشان می دهد، برخی شرکت ها برای واردات سه قلم کالای جو، ذرت دامی و کنجاله سویا ارز دولتی دریافت کرده اند.

طبق فهرست منتشر شده توسط بانک مرکزی پیرامون شرکت های دریافت کننده ارز دولتی، 61 شرکت مبلغ 108 میلیون و 652 هزار و 150 یورو دولتی برای واردات جو، 5 شرکت مبلغ 94 میلیون و 783 هزار و 522 میلیون یورو دولتی برای واردات کنجاله سویا و 85 شرکت مبلغ 418 میلیون و 669 هزار و 351 یورو دولتی برای واردات ذرت دامی از بانک مرکزی و سامانه نیما دریافت کرده اند.

همچنین آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد، در سه ماهه نخست سال جاری، سه کالای جو، ذرت و کنجاله سویا علیرغم نیاز کشور به برخی کشورها صادر شده اند.

در سه ماهه نخست سال جاری، جو با کد تعرفه 10039000 به وزن 2899920 به ارزش 567 هزار و 756 دلار به کشورهای آلمان، امارات، عراق، هلند و روسیه صادر شده است. بیشترین میزان جو چه به لحاظ وزنی و چه به لحاظ ارزشی در سه ماهه نخست سال جاری به کشور روسیه و ذرت با کد تعرفه 10059010 به وزن 72465 به ارزش 27 هزار و 780 دلار به کشور افغانستان صادر شده است. کنجاله سویا با کد تعرفه 23040000 به وزن 571458 به ارزش 245 هزار و 583 دلار به کشورهای ترکمنستان، افغانستان و ازبکستان و بیشترین میزان کنجاله سویا چه به لحاظ وزنی و چه به لحاظ ارزشی در سه ماهه نخست سال جاری به کشور افغانستان صادر شده است.

با توجه به اینکه در نامه حجتی، یکی از دلایل ممنوعیت صادرات برخی کالاهای کشاورزی، جلوگیری از رانت عنوان شده است و همچنین با توجه به اینکه سه قلم کالای جو، ذرت دامی و کنجاله سویا در سه ماهه نخست سال جاری صادر شده اند، احتمالاً وزیر جهاد کشاورزی پی برده است که شاید برخی شرکت ها که با ارز دولتی جو، ذرت و کنجاله سویا وارد کرده اند، قصد داشته اند یا دارند، برای کسب سود بیشتر آن ها را به کشورهای دیگر صادر کنند. به همین منظور سعی کرده است با این ممنوعیت، جلوی هر گونه سوءاستفاده ای را بگیرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری تابناک ، تاریخ انتشار: 16 تیر 1397، کد خبر: 814397 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین