پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۰۲۱۹
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۲
استان چهارمحال و بختیاری از گذشته با نام زاینده‌رود خروشان شناخته می‌شود اما امروز احداث بزرگترین زیپ‌لاین کشور در مرکز آن جلوه‌ای دیگر از زیبایی‌های این استان است.

شعار سال: استان چهارمحال و بختیاری از دیرباز مقصد گردشگرانی از تنها سراسر کشور بلکه از سراسر دنیا بوده است که نگارش کتابی درباره زندگی عشایر و همچنین نمود آن در کتاب‌های مختلف دلیلی بر آن است. وجود مناطق بکر و دست‌نخورده طبیعی از جمله مناطق گردشگری آن است. اما همواره مقصد گردشگران به سمت شهرستان‌های کوهرنگ و اردل بوده و کمتر توجهی به شهرکرد مرکز استان دارند در صورتیکه با توقف یک روزه در این شهر نه تنها می‌توانند از خرید سوغاتی لذت ببرند بلکه می‌توانند سیری نیز در بناهای عهد اتابکی داشته باشند و با استفاده از زیپ‌لاین شهرکرد را زیر پا بگذارند.

بزرگترین زیپ‌لاین کشور در شهرکرد

زیپ‌لاین یک سرگرمی پرهیجان است که این روزها توجه بسیاری از جوانان را به خود جلب کرده است. بزرگترین زیپ‌لاین ایران با اطاقکی شیشه‌ای قهوه‌ای رنگ در بالای تپه نورالشهدا شهرکرد قرار گرفته که مرتفع‌ترین، پرشیب‌ترین و پرسرعت‌ترین زیپ لاین موجود در ایران است. دو لاین مجزا دارد و مجهز به سیستم کنترل سرعت بوده وقرار است در آینده‌ای نزدیک به چهار لاین مجزا و سیستم برگشت مجهز گردد.

زیپ‌لاین یک تفریح جدید همراه با هیجان و نشاط است که بعد از مجهز شدن به هانس به قرقره متصل می‌شوند و توسط سیم بکسل از مکانی مرتفع به پایین منتقل می‌شوند. این زیپ‌لاین تنها زیپ‌لاین استاندارد در ایران است که افراد با سن 15 تا 50 سال و وزن آن بالای 35 کیلوگرم می‌توانند از این تفریح بهره‌مند شوند.


گردش یک روزه در بناهای عهد اتابکی

هنر معماری آیینه‌ای تمام‌نما از ذوق و هنر و تحت تأثیر فرهنگ و منش یک قوم است. با ورود اسلام به ایران هنر معماری ایرانی نیز تحت تأثیر سیطره اندیشه اسلامی قرار گرفت که اوج این تلفیق در ساخت مساجد با معماری ایرانی ـ اسلامی است.

از جمله بناهای سبک معماری ایرانی ـ اسلامی در چهارمحال و بختیاری مسجد اتابکان است. مسجد اتابکان قدیمی‌ترین مسجد استان است که در زمان اتابکان لُر بزرگ همراه با ساختمان امامزادگان دوخاتون(س) "که در زمان مشروطیت به دستور امام جمعه وقت تخریب و ساختمان فعلی جایگزین آن شده است" و حمام جنب امامزاده بنا شده که ابعاد آن 17.5 در 16 متر است. بنای اولیه مسجد خشت و گل بوده که در دوران صفویه با نمای آجری مزین شده است.

این مسجد دارای دو درب در ضلع شمالی و غربی است که درب شمالی آن در زمان قاجاریه تعویض شده و اصل درب که قدمتی حدود 800 سال دارد در موزه شهرکرد نگهداری می‌شود.


درب غربی مسجد به طرف امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون و حمام قدیمی مربوط به همین دوره باز شده و گنبد مرکزی با ستون‌های آجری و دهلیزهای محاط بر گنبد و شبستان این مسجد را از دیگر مساجد متمایز می‌کند.

در سالیان اخیر توجه ویژه‌ای به این مسجد شده به طوری که چندین بار مورد مرمت قرار گرفته و هم اکنون جز آثار ملی شناخته می‌شود. این اثر در تاریخ 17 مرداد 1351 با شماره ثبت 925 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


آرامگاه خواهر امام رضا(ع) در شهرکرد

با پذیرش ولایت‌عهدی از سوی امام رضا(ع) و ورود ایشان به سرزمین ایران گفته می‌شود که خواهران و برادران و کسان ایشان پس از مدتی به ایران سفر می‌کنند و برای هر یک از آنها اتفاقات مختلفی روی می‌دهد.

در تاریخ اسلام آمده است که حلیمه خاتون خواهر امام رضا(ع) بوده و در خطه اصفهان و یا منطقه لر بزرگ زندگی می‌کرده که اکنون چندین بقعه به نام ایشان در این مناطق مختلف وجود دارد که بقعه امامزادگان دو خاتون(س) شهرکرد یکی از این بقاع است.

ساختمان فعلی امامزاده مربوط به سال 1330 هجری قمری است، بنای تاریخی آجری زیبا که گفته می‌شود کاشی‌‌های آن مربوط به عهد صفویه است، اما ساختمان یک بار به دستور امام جمعه وقت تخریب و بنای جدیدی به جای آن ساخته شده که براساس کتیبه سنگی در بالای سر ورودی اصلی ساختمان امامزاده در سال 1330 هجری قمری به پایان رسیده است.


با ورود دین مبین اسلام به سرزمین ایران و نفوذ و گسترش دین تشیع ورود سادات نیز به ایران افزایش یافت. استان چهارمحال و بختیاری با توجه به اینکه در یک منطقه کوهستانی واقع است مأمن و پناهگاه امنی برای سادات و شیعیان بود که از جور و ظلم حکومت‌های وقت به ستوه آمده و در پناه حکام محلی قرار می‌گرفتند. این افراد مؤمن و عارف بودند و دوره حیات خود مورد احترام مردم بودند و پس از فوت نیز موقوفاتی به آنها اختصاص و بر مزار آنها بقعه می‌ساختند.

براساس روایات و گفته‌های تاریخی از قدیم بقعه‌هایی برای این امامزاده ساخته شده که به مرور زمان تخریب و دوباره بازسازی می‌شده، آخرین باری که بقعه تجدید بنا شده در دوره قاجار بوده که براساس کتیبه بالای سر در اصلی سال 1330 هجری قمری ساخت بنا به پایان رسیده است.

حدود 55 سال پیش گنبد پوش داخلی تخریب شده و در معرض خطر فرو رختن بوده که پوش خارجی گنبد بازسازی شده است. در سال‌های گذشته نیز با همکاری اوقاف مرمت‌هایی داخل بقعه، بر روی پشت بام و کاشی‌های سر در انجام شده است.

در کنار امامزاده دوخاتون(س) و مسجد اتابکی حمامی نیز ساخته شده که امروزه به عنوان رستوران سنتی از آن استفاده می‌شود که گردشگران می‌توانند پس از گردش و خرید در مجتمع‌های تجاری اطراف غذایشان را در رستوران میل کنند.

همچنین کوچه روبه‌رو، از دیرباز به عنوان کوچه لحاف‌دوزها شناخته می‌شود که هنوز هم در آنجا مغازه‌های قدیمی وجود دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تنسیم، تاریخ 18 تیر 97، کد مطلب: 1752856: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین