پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۱۳۴
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
عضو شورای شهر تهران معتقد است که ستاد مبارزه با موادمخدر اقدام نسنجیده‌ای در خصوص انتخاب پیمانکار برای کمپ شفق انجام داده و مسئولان ستاد مبارزه با مخدر اذعان دارند که هیچ مشکلی در کمپ وجود ندارد و همه چیز آرام است.

شعار سال: طرح جمع آوری معتادان متجاهر با همکاری مدیریت شهری (شهرداری و شورای شهر تهران)، نیروی انتظامی، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر در محله هرندی (منطقه 12) در 3 ماه پایانی سال 94 مطرح و اجرا شد.

حجت الاسلام میثم امرودی، معاون شهردار تهران 8 آذر ماه اعلام کرد: زنان کارتن‌خواب و زنان معتاد متجاهر را جمع آوری و به مرکز شفق منتقل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه از روز گذشته جمع‌آوری دست‌فروشان در محله بازار آغاز شده است، گفت: در پی این هستیم که این منطقه را ساماندهی کنیم.

معاون شهردار تهران در ادامه گفت: اگر چه پیش از این هم اعلام کردیم شهرداری متولی رفع مسائل موجود در محله هرندی نیست، اما بر اساس وظیفه‌مان در حوزه انضباط شهری به این محله ورود کرده‌ایم.

امرودی افزود: نکته‌ای که نباید فراموش کنیم، این است که شهرداری محور کارها نیست، بلکه ما کمک و بازو هستیم. برای برون رفت از شرایط فعلی امکانات و فرصت ها را در اختیار سازمان های متولی قرار می‌دهیم.

پس از ان نیز مسئولان انتظامی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی هر کدام به تشریح وظایف خود پرداختند و اطمینان دادند که به وظایف خود عمل می‌کنند.

سید پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)نیز در جریان دویست و یازدهمین جلسه شورای شهر تهران جلسه شورای شهر در آذر ماه سال گذشته،اظهار کرد: کمیته امداد جهت پذیرش خانواده‌های آسیب دیده در محله هرندی را دارد.

وی ضمن آمادگی این نهاد جهت اجرای طرح ارتقای کیفیت زندگی در منطقه 12 (هرندی) گفت: کمیته امداد آمادگی پذیرش خانواده‌های آسیب دیده در منطقه هرندی و قرار گرفتن آنها زیر چتر حمایتی امداد را دارد.

فتاح با اشاره به برخی از وظایف کمیته امداد، اظهار داشت: امداد در سطح وسیع در حوزه‌های مختلف اعم از معیشتی، حمایتی، درمانی، توانمندسازی و .. فعالیت می‌کند.

وی گفت: وظایف کمیته امداد به صورت ملی ترسیم شده است و تمام نیازمندان کشور چنانچه واجد شرایط باشند از خدمات مجموعه امداد بهره می‌برند.

فتاح با بیان اینکه کار کمیته امداد بعد از بروز آسیب‌های اجتماعی است گفت: مددکاران امداد زمانی که فقر به سراغ فرد آسیب دیده وارد شد اقدامات لازم را برای توانمندسازی فرد آسیب دیده انجام می‌دهند.

رئیس امداد کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: کار امداد یک نوع پیشگیری است و به تاکید مقام معظم رهبری این نهاد بر روی درمان و پیشگیری سرمایه‌گذاری وسیعی را انجام داده است و در واقع کاری که در کمیته امداد و بهزیستی صورت می‌گیرد سرریز تمام اقدامات مدیریتی کشور است.

وی با اشاره به فعالیت امداد تصریح کرد: کار این نهاد از جنس امدادی، فرهنگی و بال عاطفی نظام است و نبایستی تنها به معیشت افراد آسیب دیده نگاه کنیم و این نهاد در مسیر توانمندسازی افراد گام‌های موثری را برمی‌دارد.

وی با انتقاد از اینکه متاسفانه برخی‌ها به افراد آسیب‌دیده به دور از انسان نگاه می‌کنند گفت: این افراد به همراه خانواده‌هایشان بایستی از طرف نظام حمایت شوند.

رئیس امداد کمیته امداد امام خمینی (ره) از آمادگی این نهاد جهت همکاری و همراهی شهرداری تهران بر اجرای طرح ارتقای کیفیت زندگی در منطقه 12 و به ویژه شهید هرندی خبر داد و گفت: کمیته امداد با تمام ظرفیت و پتانسیل آمادگی هر نوع همکاری را در این طرح دارد.

با اجرای طرح جمع آوری معتادان متجاهر در محله هرندی،فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهراناز خانه‌های مجردی هرندی و عبور با دلهره از گذر اوباش‌ها در این محله خبر داد.

وی با اشاره به عرصه سیاست‌گذاری حوزه آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: عدم برنامه‌ریزی و خلأ پرداختی در این عرصه به وضوح دیده می‌شود.

دانشور با اشاره به پدیده شدن آسیب‌های اجتماعی در طی سالهای گذشته، گفت: انکار کردن موضوعات آسیب‌های اجتماعی طی سالیان اخیر لطمه‌های زیادی وارد کرده است و همین امر باعث شده که آسیب‌ها با سرعت بیشتری در کلانشهرها رشد کنند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، بیان داشت: پدیده آسیب‌های اجتماعی خاص زندگی‌های اجتماعی است و در همه دنیا به شکل‌های مختلف وجود دارد و راهکارهای لازم برای کنترل آن ترسیم شده است.

وی با اشاره به مشکلات عرصه اجرا در حوزه آسیب‌های اجتماعی، گفت: در این زمینه نیز با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم و این در حالی است که مشارکت بین‌بخشی در این زمینه وجود ندارد ضمن اینکه در بحث نظارت هم سازمان‌های مردم‌نهاد و دستگاه‌های ناظر ضعیف هستند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در حوزه پیشگیری و مداخله نیز با ضعف‌هایی روبرو هستیم، بیان داشت: موضوع هرندی یکی از موضوعاتی است که در سالهای گذشته به آن پرداخته نشده است و در واقع به این محل به صورت امنیتی نگاه شده ضمن اینکه به دلیل ضعف پیشگیری و مداخله، آسیب‌ها در این محله نسبت به سایر مناطق و محلات افزایش چشمگیری داشته است.

دانشور به مجاورت محله هرندی با بازار بزرگ تهران اشاره کرد و گفت: این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما متأسفانه بازاریان و بنگاه‌های اقتصادی در این حوزه نتوانسته‌اند به مسئولیت اجتماعی خود در قبال آسیب‌های اجتماعی عمل کنند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: بازار بزرگ تهران بخش قابل توجهی از کارگران را جذب کرده است و این کارگران برای اقامت و اسکان به محلات مجاور در کنار بازار از جمله محله هرندی مراجعه کرده‌اند چرا که خانه‌های این محله نسبت به سایر محلات ارزان‌تر است.

وی با اشاره به شرایط خانه‌های محله هرندی، تأکید کرد: در واقع اغلب این خانه‌ها، خانه‌های مجردی هستند که شاهدیم تعداد قابل توجهی از مردان و زنان مجرد در این خانه‌ها زندگی می‌کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، تصریح کرد: متأسفانه در این گونه خانه‌ها شاهد آسیب‌های اجتماعی در تمامی حوزه‌ها اعم از اعتیاد و نیازهای جنسی هستیم و در واقع نوعی اقتصاد غیررسمی در این گونه خانه‌ها شکل گرفته است.

و اینک با گذشت حدود 3 ماه از اجرای طرح خبرهای از گوشه و کنار می‌رسد که زنان معتاد جمع آوری شده در شفق حال و روز خوبی ندارند.

فاطمه دانشور عضو شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ 17 فروردین سال جاری و در جریان دویست و چهل و هشتمین جلسه شورای شهر تهران، گفت:شهرداری تهران زنان کارتن خوابی را که جمع آوری کرده بود؛ اما ستاد مبارزه با مواد مخدر دوباره آنها را در شهر رها کرد.

دانشور در تذکر پیش از دستور خود در جلسه علنی شورای شهر در خصوص جمع آوری زنان کارت خواب در تهران بیان کرد: بارها از شهرداری تهران درخواست کردیم که طرح و برنامه خود را به شورای شهر برای بررسی ارائه کند تا بحث آماده بودن یا نبودن زیرساخت‌ها و عدم هماهنگی روشن شود و اقدام عجولانه‌ای صورت نگیرد.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی اقدام به جمع‌آوری معتادان کارتن‌خواب کرد و شهرداری تهران نیز ضمن تجهیز کمپ شفق آن را در اختیار ستاد مبارزه با موادمخدر قرارداد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران به حضور نگهبانان مرد در کمپ شفق اشاره کردو گفت: معمولا مردانی در محوطه نگهداری زنان تردد می‌کردند و این در حالی است که زنان روسری بر سر نداشتند و بهداشت عمومی نیز در این کمپ رعایت نمی‌شد.

دانشور اضافه کرد: شهرداری تهران قرار بود مراکز بهاران را آماده کند.

به گفته عضو شورای اسلامی شهر تهران، مددکاران بهزیستی و وزارت بهداشت دیر به میدان عمل آمدند و نتوانستند به خوبی عمل کنند.

وی در ادامه گفت: به عنوان مثال پزشک وزارتخانه نتوانست باردار بودن برخی زنان را تشخیص دهد و متاسفانه شاهد حضور زنان باردار در شفق هستیم و جالب است که پزشک نتوانسته بارداری زن 6 ماهه را تشخیص دهد.

به گفته دانشور، شهرداری و دولت نمی‌توانند به خود نمره دهند چراکه مردم باید عملکرد آنان را بررسی کنند و در حوزه زنان در معرض آسیب، نمره خوبی ندارند.

وی گفت:شهرداری در طراحی مددسراها تنها اولویتش مردان معتاد بود و به زنان معتاد توجهی نداشت.

دانشور گفت: حالا هم در بحث مراکز، زنان در اولویت قرار ندارند و این در حالی است که چندی پیش دختر 19 ساله‌ای را مجددا در دروازه غار دیدم که به کمپ شفق منتقل شده بود اما در شب عید آنها را مجددا رها کرده و این دختر 19 ساله پس از 4 ماه پاکی مجددا به مصرف موادمخدر روی آورده بود.

پس از اظهارات رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در خصوص شرایط نامساعد زنان معتاد در مرکز شفق،پرویز افشار،معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با موادمخدر در تاریخ 20 فروردینبا تکذیب خبر اذیت و آزار زنان مددجو در کمپ ترک اعتیاد شفق گفت: از ابتدای راه‌اندازی مجدد شفق 5 نفر از مددجویان جان باخته‌اند که علت مرگ آنها در دست بررسی پزشکی قانونی است.

افشار در خصوص آخرین وضعیت زنان مددجو در کمپ ترک اعتیاد شفق تصریح کرد: بعد از مطالبی که در مورد وضعیت زنان در کمپ شفق مطرح شد، با مددجویانی که مددجویانی که مدعی بودند با آنها بدرفتاری شده و یا کاستی‌هایی بوده توسط تیم تخصصی ما مصاحبه‌هایی شده، چهارشنبه نیز از ساعت 8 صبح تا 15 خودم شخصاً در کمپ شفق حاضر شدم تا جوانب امر را بررسی کنم.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با تأکید بر اینکه بازدید روز چهارشنبه به‌صورت سرزده بوده است، گفت: با تیم پزشکی و کارشناسان در شفق حاضر شدیم و مصاحبه‌هایی با مددکاران بهزیستی و مددکاران مراکز بهاران انجام دادیم.

وی ادامه داد: مددکاران بهاران برای انتخاب افراد و تکمیل روند انتقال مددجویان به مراکز بهاران در شفق حاضر شده‌اند.

افشار خاطرنشان کرد: با تیم پزشکی و ناظر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز صحبت کردیم. شما به‌عنوان خبرنگاران اجتماعی حتماً اطلاع دارید که هر محیط جمعی چه می‌‌خواهد زندان باشد و چه کمپ ترک اعتیاد و... که گروهی از آسیب‌دیدگان اجتماعی در آن حاضر می‌شوند یک‌سری نیازها و توجهاتی بیش‌تر از جمعیت عادی برای آنها باید انجام شود.

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: این افراد ضمن اینکه باید تحت‌درمان اعتیاد قرار گیرند، بعضاً دچار سوءتغذیه، بیماری‌های گال و شپش، سل، عصبانیت، ایدز دارند که دبیرخانه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر تهران با توجه به این نیازها بودجه‌ای بیش‌تر از تمامی کمپ‌ها برای شفق در نظر گرفته است.

وی افزود: درحالی‌که بودجه هر نفر روزانه 5200 تا 7000 تومان در سایه کمپ‌ها است برای شفق روزانه نزدیک به 14 هزار تومان اختصاص دادیم تا نیازهای آنها ازجمله نیازهای بهداشتی برطرف شود.

افشار بابیان اینکه چندین بار همراه مسئولان سایر دستگاه‌های همکار به شفق در حین ارائه خدمت مراجعه کرده است، گفت:خدا شاهد است که نسبت به رفاهیات و امکانات بهداشتی هیچ‌گونه اعتراضی نبود.

تنها عده‌ای معترض بودند که چند وعده غذایی آنها طبق برنامه صورت نگرفته است که همان موقع تذکرات به پیمانکار داده شده است، اینکه می‌گویند رنگ گوشت را ندیده‌اند، درست نیست.

افشار به برنامه زمان‌بندی نگهداری زنان کارتن‌خواب در کمپ شفق اشاره کرد و گفت: قرار بود آنها یک ماه سم‌زدایی شوند و بعد به مراکز بهاران منتقل شدند، اما اکنون نه‌تنها مراکز بهاران تجهیز نشد، بلکه بیش از 3 ماه در شفق ماندند که به اعتراض مددجویان ختم شد.

وی ادامه داد: در پی اعتراضات چاره‌ای نبود جز اینکه خانواده‌های این زنان را پیدا کنیم و بعد از اخذ تعهد مددجو را به آنها تحویل دهیم. خب، در این میان این مشکل نیز وجود داشت که خانواده‌ها تضمینی برای نگهداری ندادند و بعضاً این زنان دوباره به خیابان‌ها آمدند.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر تأکید کرد: از مجموع بیش از 400 مددجو حدود 180 نفر تحویل خانواده‌ها شده و حدود 220 نفر می‌شوند، کماکان در شفق حضور یافتند و فعالیت انتقال تعدادی از آنها به بهاران همراه با مجوز قضایی آن آماده شده است که امیدواریم اجرایی شود.

وی ادامه داد: باوجود زحمات شهرداری و اینکه حدود 500 معتاد متجاهر مرد به مراکز بهاران انتقال یافته‌اند، تاکنون هیچ زنی به بهاران راه پیدا نکرده است.

افشار در مورد آزار و اذیت مددجویان و شیوه‌های ترک اعتیاد نیز گفت: با تمام مددجویان پزشکان مددکاران کارمندان و... صحبت کردیم و مشخص شد که چنین چیزی صحت نداشته است و من آن را به‌شدت تکذیب می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: این محتمل است که افرادی که از آنها خارج شده‌اند علیه شفق صحبت کند، به‌ هرحال من به‌عنوان مسئول رسیدگی به این مسائل آماده هستم که در صورت وجود شاکی خصوصی به شکایت او رسیدگی کنم.

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با موادمخدر در وضعیت پیمانکار گفت: تنها مشکل و تخلف پیمانکار این است که برای غذا، درمان و مددکاری باید 3 پیمانکار در نظر گرفته می‌شد که برای شفق یک پیمانکار در نظر گرفته شده است.

وی در مورد تردد مردها در شفق گفت: ما در مراکز اقامتی 3 گروه خدماتی داریم که اولین آنها که لایه بیرونی است، مأموران هستند که باید مرد باشند، لایه دوم که کارهای خدماتی مانند تعمیر وسایل آشپزی و... را انجام می‌دهند که مرد هستند؛ چراکه تعمیرکار زن پیدا نمی‌شود، اما لایه سوم که مستقیماً با مددجویان ارتباط دارند، همگی خانم هستند و هیچ مردی به لایه سوم نفوذ نکرده است.

افشار در مورد وضعیت بارداری مددجویان نیز گفت: ما هنگام ورود زنان از آنها تست حاملگی می‌گیریم و تنها مشخص شد که 4 تا 5 مورد باردار بوده‌اند که به شفق راه پیدا نکردند. اینکه 4 یا 5 مورد باردار باشند و پزشکان اطلاع نداشته باشند، درست نیست.

وی در مورد درمان با متادون گفت: نظر شهرداری تهران این است که افرادی که وارد بهاران می‌شوند، مصرف دارو نداشته باشند که ما در حال مذاکره برای حل این مشکل هستیم.

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با موادمخدر در مورد میزان مرگ‌ومیر در شفق گفت: از اول راه‌اندازی شفق تا روز چهارشنبه، مجموعاً 5 نفر فوت شده‌اند که 3 نفر در خود کمپ جان باخته‌اند و 2 نفر نیز در بیمارستان. جسد این افراد برای تعیین علت فوت به پزشکی قانونی فرستاده شده و ما همچنان منتظر نتیجه تعیین علت فوت هستیم.

در حالی این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر تأکید داشته که هیچ زن بارداری در شفق نبوده که اسنادی وجود دارد که خانمی که فاصله 5 تا 8 ماهگی را در کمپ شفق سپری کرده و مسئولین کمپ در بدو ورودش متوجه بارداری‌اش نشده بودند.

ضمن اینکه اسنادی هم موجود است که اثبات می‌کند که شرایط بهداشتی شفق مناسب نیست.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 21 فروردین 1395، کد مطلب: -:www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین