پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۱۴۱۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۵
نعمت زاده به دوران خود افتخار می‌کند و معمولا در برابر منتقدان خود را به نشنیدن زده است و تقریبا پاسخ آنها را نداده است، این بار اما ماجرا فرق می‌کند و قرار است پرونده‌های مالی بازگشایی شود؛ پرونده‌هایی که حاکی از تخلف در وزارت صمت است، بار دیگر اسم نعمت‌زاده را بر سر زبان‌ها انداخته است

شعارسالقرار است فقط مشاور ارشد وزیر نفت باشد اما این روزها همه جا نام او شنیده می‌شود. محمدرضا نعمت زاده! چند روز پیش هم به عنوان شورای عالی استاندارد منصوب شده است. فردی که مسئولیت وزارت مهم و کلیدی صنعت، معدن و تجارت را در دولت اول روحانی بر عهده داشت و از همان زمان نقدهای تندی به او وارد می‌شد. هنوز نعمت‌زاده وارد مجلس نشده بود، یکی از نمایندگان مجلس در روز رای اعتماد در نطق‌ مخالف خود با نعمت‌زاده، حضور او در راس وزارتخانه را نالازم خوانده بود. جالب‌تر آنکه یکی از نمایندگان روز رای اعتماد نعمت‌زاده درباره خودروهای لوکس هشدار داده بود. برخی مخالفان دیگر او را وزیر خودرو و پتروشیمی خوانده بودند!

مرد بازارهای بسیار آزاد!

نعمت زاده در سه دولت ایران وزیر صنعت بوده است. ابتدا در سی و چهار سالگی در دولت شهید رجایی این مسئولیت را بر عهده گرفت. به خاطر اختلاف فکری با میرحسین موسوی و دولت او، در دولت جنگ مسئولیت نداشت اما بار دیگر آیت الله هاشمی رفسنجانی از او دعوت کرد تا در 44 سالگی مسئولیت وزاتخانه را بر عهده بگیرد.

با روی کار آمدن دولت خاتمی، نعمت‌زاده بار دیگر از کابینه خارج شد و این مسئولیت، ابتدا به شافعی و بعدا به اسحاق جهانگیری واگذار شد. نعمت‌زاده از جمله مدیرانی بود که در دولت آیت‌الله هاشمی مسئولیت داشت و در دولت احمدی‌نژاد هم پست گرفت! او در دولت احمدی نژاد به معاونت وزارت نفت و مدیرعامل پتروشیمی رسید، هرچند این مسئولیت نیمه کاره ماند. او سال 92 و این بار در 68 سالگی و به عنوان پیرترین وزیر روحانی، به دولت بازگشت تا مرد دولت‌های آزاد در آزادی‌های بسیار بازار لقب بگیرد.

موافقان نعمت‌زاده او را پدر این صنعت می‌خوانند اما منتقدان نامش را با مشکلات پتروشیمی گره زده‌اند و سابقه حضور او در پتروشیمی را سابقه‌ای پر آسیب خوانده‌اند. این روزها هم بحث مسائل ارزی دریافت‌کنندگان ارز دولتی در پتروشیمی به بحث عجیبی تبدیل شده است که کسی انتهای آن را هم حدس نمی‌زند.

همیشه حاشیه

راستگراها به افراد بی‌حاشیه مشهورند اما نعمت‌زاده ناخواسته درگیر حاشیه‌های فراوانی شده است. درباره او گفته‌اند قسمت زیادی از ثروت خود را برای رئیس جمهور شدن حسن روحانی هزینه کرده است و به همین سبب اصولگرایان تمایل دارند او را از صحنه سیاسی کشور محو کنند.

دقیقا چهار سال پیش بود که در 24 تیر 93، اولین کارت زرد به نعمت زاده داده شد و تا پایان مسئولیت، این کارت‌های زرد و اخطارها همچنان تکرار شد. حاشیه‌های نعمت‌زاده به هر بهانه‌ای تکرار می‌شد. ماجرای بدهی 350 میلیاردی دختر او از جمله حاشیه‌های بزرگی بود که این روزها درباره خانواده او ایجاد شد. منتقدان گفته بودند نعمت‌زاده از قدرت خود برای پیشبرد مسائل شخصی استفاده کرده و شائبه‌هایی درباره 19 شرکتی که او عضو هیات مدیره آنها بوده، وجود دارد.

در کنار مسائل مالی، گاهی چرت زدن او در سخنرانی روحانی بهانه بود و گاهی اظهارات عجیب او درباره کمپین نخریدن خودرو. هرچند مخالفان او معتقدند وزارت صنعت در دوره او عملکرد‌ بد‌ی د‌اشته و بهتر از این می‌توانست عمل کند‌، با این حال نعمت زاده به دوران خود افتخار می‌کند و معمولا در برابر منتقدان خود را به نشنیدن زده است و تقریبا پاسخ آنها را نداده است، این بار اما ماجرا فرق می‌کند و قرار است پرونده‌های مالی بازگشایی شود؛ پرونده‌هایی که حاکی از تخلف در وزارت صمت است، بار دیگر اسم نعمت‌زاده را بر سر زبان‌ها انداخته است و از نقش او در ماجرای غیر قانونی واردات خودرو با نامه دستنوشته آن هم 20 روز مانده به پایان دوره وزارتش سخن می‌گویند؛ ماجرایی که این روزها پای وزارت اطلاعات و ریاست جمهوری و حراست کل کشور را هم به میان آورده است.

روزهای آینده قطعا روزهای سختی برای نعمت‌زاده و البته محمد شریعتمداری به عنوان تنظیم‌کننده گزارش خواهد بود تا تکلیف تخلفات مالی این وزارتخانه در واردات غیر قانونی خودرو مشخص شود. بدبین‌ها می‌گویند بعید است این پرونده به نتیجه برسد. شاید بهتر است در این مورد منتظر نتیجه دستور رییس جمهور به شریعتمداری باشیم.

چهره برجسته راستگرا!

محمدرضا نعمت زاده متولد 1324 تبریز و فرزند التهابات زمانه است؛ همان سالی که بلشویک‌ها به تبریز آمده بودند. او برای تحصیل به آمریکا رفته و در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کرده است و بر خلاف اکثر انقلابیون جوان، گرایش به راست داشت و همزمان که وزیر دولت‌های مختلف بوده، در بخش خصوصی هم برای خود ثروت سرشاری به دست بیاورد.

زمانی که اصلاح‌طلبان جوان حامی خاتمی هم پایه احزاب جدید را بعد از دوم خرداد بنا می‌نهادند، نعمت زاده ترجیح داد یکی از مردان اعتدال و توسعه باشد. می‌گویند در یکی از جلسات سوال از وزیران، از او خواستند درباره شرکت‌های متعدد خود توضیح بدهد و او در پاسخ به نماینده گفته بود تعداد شرکت‌ها را کم گفتی! گرچه حالا که وزیر شده‌ام از آنها استعفا داده‌ام.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری رویداد 24 ، تاریخ انتشار: 24 تیر 1397 ، کدخبر: 136538،www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
0
0
سقوط نعمت زاده؟معلوم نیست چه رانتی در کار بوده که اینطور خنجر زده اند به کشور
م.ص76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
0
0
ا.ف75
واقعا با نظر دوستمون موافقم! امان از این خنجر هایی که از پشت و روبرو دارن میزنن به قلب کشور
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین