پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۰۵۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۹
کارشناس مسائل سیاسی درباره مذاکره ایران درخصوص برجام با اروپا، گفت: اروپا به نظر برای وقت کشی با ایران بازی می کند تا با تحریم های اعمال شده، ما در تنگنای اقتصادی بیشتری قرار بگیریم.

شعارسال: «سیدهادی سید افقهی» کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به رفتار اخیر ایران با آمریکا اظهار داشت: ترامپ ما را تهدید می کند، چرا که با خروج از برجام 12 خواسته خود را مطرح کرد.


وی اظهار کرد: ترامپ با این 12 طرح می گوید زمانی که ما تحریم ها را بر علیه ایران تمدید کنیم ایران از نظر اقتصادی به زانو درخواهد آمد و زمانی که دچار بحران داخلی جدی شد، معلوم می شود که برای حل بحران اقتصادی خودش، برای نجات و برون رفت از این بحران مجبور می شود با آمریکا مذاکره کند و پای میز مذاکره بنشیند.


این کارشناس مسائل سیاسی افزود: بنابراین آمریکا کشور ما را تهدید و تحریم می کند و به گفته وزیر امور خارجه این کشور، می خواهیم تحریم های تاریخی اعمال و وضع کنیم و این تازه اول تحریم های آنان است.


سید افقهی تصریح کرد: آنان می خواهند در در هرجایی که تحریم ها کمر ایران را خم کرد، ایران مجبور به مذاکره شود، و ترامپ در مصاحبه بعد از خروج از برجام هم اعلام کرد که ما کاری می کنیم که ایران پای میز مذاکره با ما بنشیند و اگر می خواهد توافق هسته بنویسد از نو می خواهیم این توافق هسته ای با ایران نوشته شود.

مذاکره موشکی و عدم حمایت از رژیم صهیونیستی از خواسته های آمریکا است


وی عنوان کرد: بعد از آن مذاکره و توافق، امریکا می خواهد برجام جدیدی را امضاء کنیم و بعد 12 مطلب از جمله بحث موشک بالستیک، دخالت ایران در امور منطقه، نفوذ استراتژیک و عدم دشمنی با رژیم صهیونیستی را مطرح کرده است.


این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: در این موارد آمریکایی ها با مقاومت ایران روبرو می شوند و به طور قطع پای میز مذاکره نمی رویم و تسلیم 12 خواسته و زورگویی های امریکا نخواهیم شد.


ترامپ می خواهد با تحریم ایران را به زانو در آورد


وی در ادامه به مشکلات پیش روی ترامپ با توجه به رفتار و اعمالش اشاره کرد و گفت: ترامپ به دلیل عدم شناخت قواعد دیپلماتیک جهان و سیاسی نبودنش، دست به اقدامات و اظهاراتی زده که موقعیت استراتژیک واقتصاد، امینتی و نظامی امریکا را به شدت با مخاطره مواجه می کند.


این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: به طور مثال نخستین موضع ترامپ در برخورد با ناتو این بود که، عنوان کرده بود ناتو یک چیز فرطوط و فرسوده است و به درد نمی خورد، بعد او را نصیحت کردند که ما با اتحاد و حفظ انسجام پیمان ناتو می توانیم دنیا را مدیریت کنیم، به همین دلیل رئیس جمهور آمریکا تجدید نظر کرد و گفت ما اگر می بخواهیم در پیمان ناتو بمانیم، باید هر کشوری که جز این پیمان است دو درصد از درآمد ناخاص ملی خودش را به مسئله ناتو اختصاص دهد، که برخی کشورها همچون آلمان موافقت کردند و برخی کشورها نه.


سیدافقهی افزود: مثال دیگر مسئله خروج امریکا از عضویت سازمان یونسکو است، ترامپ در این باره گفته بود که چون در این سازمان بر علیه ژیم صهیونستی موضوع گیری و قطعنامه صادر می شود و فلسطین را به عضویت در می آورد، به درد ما نمی خورد، چرا که نمی شود هم پول بدهیم و هم بر علیه رژیم صهیونیستی که هم پیمان است قطعنامه صادر شود.


وی تصریح کرد: همچنین اخیراً ترامپ از پیمان محیط زیست خارج شده و تازگی ها هم تهدید کرده است که از پیمان تجارت جهانی می خواهد خارج شود یا اعلام جنگ تجاری و اقتصادی بر علیه کشورهای اروپایی، چین و روسیه می کند به گونه ای که تعرفه های گمرکی را 30 درصد افزایش داده است.


این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: در واقع ترامپ می خواهد 30 درصد تعرفه گمرکی فولاد، آلومینیوم و ماشین هایی که از طریق گمرک وارد آمریکا می شود را 30 درصد افزایش بدهد.

تهدید دو طرفه ناتو و آمریکا


سیدافقهی ادامه داد: ترامپ همچنین در منطقه ما هم دست به جنگ افروزی زده است، ما را تهدید می کند، اسلحه می فروشد و قراردادهای نظامی کلان با تعدادی از کشورهای حوزه خلیج فارس بسته است و از آن طرف هم حتی با سران ناتو و اتحادیه اروپا کارشان به پرخاشگری رسید و هر دو طرف یکدیگر را تهدید کردند.


وی اظهار داشت: یکی از درگیری هایی که ترامپ با اروپا دارد سر موضوع برجام است، ترامپ خارج شدهاست، و اما اروپا عنوان می کند که ما می خواهیم با ایران تعامل داشته باشیم، ولی متأسفانه می گویند آمریکا ما را تهدید کرده است و شرکت ها و بانک های ما را جریمه می کند.


این کارشناس مسائل سیاسی به موضوع دیدار خصوصی ترامپ و پوتین تنها با حضور یک مترجم و به دنبال آن گلایه مندی کنگره امریکا و سین جین شدن مترجم در کنگره هم اشاره کرد و افزود: اگر موضوعاتی از قبیل انتقال سفارت امریکا از تلاویو و اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت یکپارچه و ابدی رژیم صهیونستی و مسائلی دیگر از این دست را کنار هم بگذاریم، مشاهده می کنیم که ترامپ از نظر شرایط عقلانی دنیا را بهم می ریزد.


سیدافقهی گفت: این وضع را در واقع هم در داخل آمریکا تحمل نخواهند کرد، یا باید مهارش کنند و یا اینکه عدم کفایت سیاسی او را در کنگره مطرح کنند.


وی در ادامه به شرایط و مطالبات هفت گانه رهبر انقلاب برای برگزاری مذاکره ایران با امریکا درباره مسئله برجام هم پرداخت و عنوان کرد: اصل این شرایط بر این است که اگر اتحادیه اروپا قول تضمینی و عملی بدهد و و هفت ماده و مطالبه را بپذیرد، ایران به برجام پایبند خواهد بود، اما شاهد بودیم که در نخستین دیدار، موگرینی به ظریف گفته بود که ما نمی توانیم چنین تضمینی بدهیم.


این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اروپایی ها هفت ماده و مطالبه ایران را تکه تکه کردند، آنان باید در هر شرایطی نفت خریداری کنند و یا شرکت های کوچک و متوسط خود را برای حد مشخص در راستای سرمایه گذاری به ایران بفرستند و یا بانک های کوچک اروپا با ایران تعامل داشته باشد.


سیدافقهی تأکید کرد: آن گونه که گفته شده، اتحادیه اروپا حضور این شرکت ها را تضمین می کند، اما بعد آمریکا تهدید کرد و در نهایت اروپا پا پس کشید.


وی گفت: به نظر می رسد اروپا برای وقت کشی با ایران بازی می کند تا با تحریم های اعمال شده ما را در تنگنای اقتصادی بیشتری قرار دهد و در نهایت ما به حداقل هایی که اروپایی ها می خواهند بدهند تن دهیم.


سیدافقهی عنوان کرد: اروپایی ها گفته اند که تضمین نمی دهند ولی کمک می دهند، به این صورت که بسته ای که خودشان می خواهند را پیشنهاد می کنند و ارائه می کنند، با این وجود روحانی هم به مرکل و مکرون حرف های ایرانیان را انتقال داده و مخالفت خود را به نوعی اعلام کرده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری راه دانا ، تاریخ انتشار: 4 مرداد 1397 ، کد خبر: 1389155 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
0
0
بله صد در صد همین است ؛ ولی به نظر من باید الویت مردم در نظر گرفته شود و بعد قدس را آزاد کنیم
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
0
0
متاسفانه بیشتر از این تنگ بشه از یه جا دیگمون میزنه بیرون
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین