پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۵۰۴۸
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۱
مدیر سرای نجات‌یافتگان امام‌علی(ع) گفت: شیرفلکه کارتن‌خوابی و اعتیاد همچنان باز است همه دست به دست دادیم که آب‌هارا سطل به سطل جمع کنیم اما هیچ کدام به فکر بستن شیر فلکه نیفتاده‌ایم. کاش شرایطی پیش می‌آمد که می‌توانستیم از کشورهای دیگرالگو برداری کنیم.

شعارسال: مصطفی آذری در نشست «کارتن خوابی و پایان آن» که در بنیاد امید ایرانیان خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به دوره چهار ساله کارتن‌خوابی خود اظهار کرد: متاسفانه مدل برخوردهایی که با من در کمپها می‌شد هیچ وقت نتوانست کمک‌ حالم باشد. معمولا گیر کردن در کمپهایاجباری خیلی بدتر از گیرکردن در زندان بود. لطمه‌ها، آسیب‌ها، بی‌احترامی و بی‌حرمتی در کمپها وجود داشت.

اعتیاد، دلیل عمده کارتن‌خوابی

وی با بیان اینکه «کارتن‌خوابی یک معضل اجتماعی است که در تمام کشورها وجود دارد»، عنوان کرد: دلیل عمده کارتن‌خوابی اعتیاد است. اعتیاد هم مقوله‌ای درونی است و با مسائل بیرونی حل شدنی نیست.

مدیر سرای نجات‌یافتگان امام‌علی(ع) ادامه داد: تجربه من نشان داده اگر کارتن خواب‌ها بعد از پاک شدن از نظر روحی و روانی آماده نشوند هر شرایطی که برای آنها فراهم کنیم، اتفاق بدتری برایشان رقم می‌خورد‌. در «سنا» کارتن‌خواب‌ها از نظر روحی روانی آباد می‌شوند و بعدخودشان دنبال کار و... می‌روند. در حال حاضر ۱۵۰ نفر مهمان خانه ما هستند. در مجموع حدود ۲۰۰۰ نفر تاکنون مهمان ما بوده‌اند که حداقل ۱۰۰۰ نفر آنها همچنان پاک هستند.

آذری ضمن بیان این مطلب که «همیشه دست نیازمان به سمت مردم دراز بوده است»، تصریح کرد: هیچ‌گاه به سازمان‌ها و ارگان‌ها نگاه مثبتی نداشتم چرا که اگر دست کمکی هم به سمت من دراز می‌کردند از سر ناآگاهی، سیاست‌های غلط آنها و... بیشتر لطمه می‌خوردم.

کسی به‌ فکر بستن شیر فلکه اعتیاد و کارتن‌خوابی نیست

وی بیان کرد: شیرفلکه کارتن‌خوابی و اعتیاد همچنان باز است همه دست به دست دادیم که آب‌هارا سطل به سطل جمع کنیم اما هیچ کدام به فکر بستن شیر فلکه نیفتاده‌ایم. کاش شرایطی پیش می‌آمد که می‌توانستیم از کشورهای دیگر الگوبرداری کنیمهمچنین در پیشگیری هم هزینه بیشتری انجام دهیم.

مدیر سرای نجات‌یافتگان امام‌علی(ع) افزود: کشور پرتغال به شدت درگیر اعتیاد بودبه طوری کهاز هر ۱۰۰ نفر یک نفر تزریقی داشتنداما آنها زیرکانه در مدت ۵ سال جرم زدایی کردند. کار آنها تمرکز روی پیشگیری بود. در حال حاضر پرتغال جزو۱۰ کشوری است که مردمی شاد، بافرهنگ و ورزشکار دارد.

آذری تصریح کرد: اگر در آمریکا کارتن‌خوابی و آسیب‌های اجتماعی فروکش کرد بخاطر این است که مردم را به عرصه وارد کردند. فعلا در کشور ما بحث اعتیاد و... در آزمون و خطاهای دولتی و سازمانی هستند زیرا بودجه‌های خوبی می‌آید و هزینه می‌شود اما کاری نداریم که نتیجه می‌دهند یا نه. احتمالا روزی حتما به این نتیجه خواهند رسید که همه ما یعنی دولت، مردم و... باید دست به دست هم دهیم.

بهزیستی حاضر نیست بارهایش را رها کند

وی عنوان کرد: بهزیستی همیشه می‌گوید همه بارها به گردن ماست اما نمی‌دانیم چرا به هیچ عنوان حاضر نیست این بارها را رها کند. بهزیستی اصلا ما را به عنوان یک هم سو حساب نمی‌کند. بارها آمده‌ایم بگوییم ما هم کنار شما هستیم و... اما بی‌فایده بوده است. شاید سیاست آنها فرق می کند که ما را نمی‌پذیرند، اما مرور زمان ثابت خواهد کرد که در نهایت باید خود مردم کار را انجام دهند.

به صفر رسیدن تعداد یخ‌زدگی و قطعی دست و پا در بین کارتن‌خواب‌های مشهدی

مدیر سرای نجات‌یافتگان امام‌علی(ع) با اشاره به اینکه «در یک سال گذشته ارتباط تنگاتنگی با شهرداری و شورای شهر داشته‌ایم»، تشریح کرد: در سال گذشته یخ‌زدگی و قطعی دست و پا در بین کارتن‌خواب‌ها به‌مراتب کمتر از سال‌های قبل بود و تقریبا به صفر رسید و با همت بچه‌ها بالغ بر ۳۰ نفر که قرار بود در سرمای سخت آسیب ببیند، ندیدند.

وی در خصوص ارتباط بین حاشیه‌نشینی و کارتن‌خوابی گفت: اصلا به این فکر نکنید که بیشتر کارتن‌خواب‌ها بچه حاشیه شهر هستند. آنها حتما زاییده حاشیه شهر نیستند. همچنین در کارتن‌خواب‌ها بچه های روستا زیاد پیدا نمی‌شوند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 7 مرداد 1397 ، کد خبر: 97050703686 ، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین