پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۶۲۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳
نبود اشتغال مستمر، تعطیلی اغلب کارگاه‌ها و کارخانه‌های استان و دستمزد‌های پائین سبب شده تا بیکاری به بزرگترین معضل خراسان شمالی تبدیل شود.
شعار سال: نبود اشتغال مستمر، تعطیلی اغلب کارگاه‌ها و کارخانه‌های استان و دستمزد‌های پائین سبب شده تا بیکاری به بزرگترین معضل خراسان شمالی تبدیل شود.
بسیاری از کارشناسان، بیکاری و نداشتن درآمد پایدار و درنتیجه مشکلات اقتصادی را ریشه بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی می‌دانند، معضلی که در چند سال اخیر نه تنها کاهش بلکه با بی‌تدبیری و سوءمدیریت‌ها روز به روز در حال افزایش است.

یکی از راه‌های بهبود فضای اشتغال حمایت و تقویت بخش خصوصی اعم از کارخانه‌ها و کارگاه‌های کوچک است که می‌تواند با کم‌ترین هزینه بیشترین بازدهی را در بخش اشتغالزایی داشته باشد، اما وقتی سراغ صاحبان این کارگاه‌ها می‌رویم مشکلاتی نظیر گرانی مواد اولیه، سنگ‌اندازی‌های بانکی، گرانی آبونمان، نبود بازار هدف و کم‌توجهی مدیران سبب شده تا با 10 درصد ظرفیت خود کار کنند.

اشتغال روستایی نیز یکی از پر اهمیت‌ترین حوزه‌های اشتغال است که می‌توان با پرداخت وام‌های کم بهره، انجام برنامه‌های آموزشی سازگاری با کم‌آبی، تسهیل در بروکراسی اداری، شناساندن موارد ایجاد ثروت در بخش کشاورزی و تضمین خرید محصولات و فراورده‌ها، آن را تقویت کرد و مانع حضور اغلب جوانان روستایی در شهر شد که این خود به بخشی از آسیب‌های اجتماعی دامن می‌زند.

ورود به قشر کسبه و بازاری‌شدن که به ظاهر شغلی راحت و نان‌آور‌ است یکی از راه‌هایی است که جوانان می‌خواهند با انجام آن سعی در تغییر شرایط زندگی و ایجاد منبع درآمد کنند، که حمایت خانواده‌ها را نیز در پی دارند. زدن مغازه‌های میوه فروشی، بوتیک لباس، غدای آماده، فست‌فود و... از انواع مغازه‌هایی است که با گذری کوچک در شهر هر روز شاهد برپایی آن هستیم، اما متاسفانه بالاپائین شدن قیمت‌ها، کرایه بالای مغازه‌ها و بازار خراب این حوزه کاری را هم با مشکل روبه‌رو کرده است.

تعامل صنعت و دانشگاه یکی از شاهراه‌های ایجاد اشتغال برای قشر فارغ التحصیل دانشگاهی است، حوزه‌ای که نه تنها در استان بلکه در کشور غریب واقع شده است. خراسان‌شمالی براساس آمار سال گذشته دارای 8هزار و 362 فارغ‌التحصیل بیکار است که با تمام‌کردن درس هنوز اشتغالی ندارند و جالب است که بیشتر این فارغ‌التحصیلان در رشته‌های فنی هستند که به‌زعم خیلی بیشترین بازار کار را دارند.

بیکاری در جوانان سرچشمه بسیاری از حرکات منفی است و به همین دلیل در احادیث و روایات بسیار نهی شده است. پیامبر اسلام(ص) وقتی به جوانی می‌رسیدند اولین سئوالی که از وی می‌پرسیدند در باره شغل او بود‌ که نشان از اهمیت این موضوع در نزد پیامبر است.

تغییر زود به زود مدیریت‌ها، استفاده از مدیران بازنشسته و عدم به‌کارگیری نیروهای جوان در پست‌های مدیریتی و به‌کارگیری نیروهای کم‌توان و نالایق در پست‌های حساس‌‌ که مرتبط با حوزه اشتغال‌اند چنین مشکلات غیر‌قابل جبران را در حوزه اشتغال به وجود آورده‌اند. مدیرانی که شایسته‌سالاری دلیل به‌کارگیری آنان نیست.

آسیب‌های اجتماعی امروزه در خراسان شمالی به صورت خیلی گسترده زبانه گرفته که هر روزه شاهد برگزاری جلسات و نشست‌هایی برای رفع آن در سطح مدیران در استان هستیم که اعتبارات هنگفتی را نیز خرج درمان غلط آن می‌کنند. کلاس‌های جلوگیری از خشونت، آموزش روابط اجتماعی و... از این کلاس‌ها هستند که به زعم برخی تنها مسکن درد هستند در صورتی که باید بیشتر هزینه‌ها وارد بخش تولید و اشتغال شود که نه تنها مسکن بلکه درمان این بخش است.

تعطیلی 250 کارخانه از سال 93 تاکنوننبود اشتغال مستمر، تعطیلی اغلب کارگاه‌ها و کارخانه‌های استان و دستمزد‌های پائین سبب شده تا بیکاری به بزرگترین معضل خراسان شمالی تبدیل شود.

دبیر انجمن صنفی کارگری خراسان شمالی اظهار داشت: در شرایط فعلی عمده واحدهای صنعتی در 5 شهرک صنعتی استان غیرفعال یا نیمه فعال هستند. ضمن این که واحدهای زیادی نیز در خارج از شهرک‌ها فعالیت داشتند و اکنون غیرفعال شده‌اند.

رجایی در ادامه افزود: در حالی که محور اقتصاد استان بر پایه کشاورزی و دام پروری است و 5 کارخانه مادر در استان فعال است اما تعداد زیادی کارگر بیکار داریم به طوری که خراسان شمالی رتبه اول بیکاری را دارد. با تعطیل شدن تنها یک کارخانه الیاف 800 کارگر در استان بیکار شدند، بنابراین با تعطیلی 250 کارخانه تعداد بیکاران بسیار افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: در خراسان‌شمالی به‌دلیل ترس از اعمال مالیات از سوی امور مالیاتی، تبلیغات انجام نمی‌شود و عمده واحدهای صنعتی پشت درهای بسته فعالیت می‌کنند. با این‌که نیروی کار زیادی در استان داریم اما اشتغال‌زایی برای آن‌ها انجام نشده ‌در حالی که در استان یزد با کمبود نیرو مواجه هستند و از دیگر استان‌ها نیرو جذب می‌کنند.

* جوانان بجنوردی با سد بزرگ بیکاری مواجه هستند

مصطفی دلیریان نایب‌رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای شهر بجنورد نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در بجنورد، با بیان این مطلب که خراسان‌شمالی سرشار از نیروهای جوان و توانمند است اظهار داشت: استفاده از نیروهای جوان، توانمند و متعهد در امور کلان می‌تواند در توسعه استان مثمرثمر واقع شود.

وی مشکل اشتغال جوانان را یکی از اساسی‌ترین مشکلات جوانان و منشاء بسیاری از مشکلات دیگر عنوان کرد و افزود: امروز جوانان خراسان شمالی با مشکلات عدیده‌ای همچون اشتغال، مسکن و ازدواج دست و پنجه نرم می‌کند لذا مسئولان ارشد استانی برای حل مشکلات جوانان باید با شتاب بیشتری فعالیت کنند تا ذره‌ای از بار مشکلات جوانان کاسته شود.

دلیریان با بیان اینکه مهمترین علت افزایش سن ازدواج در سال‌های اخیر عدم توانایی اقتصادی جوانان برای تشکیل زندگی مشترک است خاطرنشان کرد: جوانان برای شروع زندگی می‌بایست توان اقتصادی قابل قبول و شغل داشته باشند اما امروزه جوانان با سد بزرگی به نام بیکاری مواجه هستند.

نایب‌رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای شهر بجنورد ازدواج را در کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر دانست و تصریح کرد: متاسفانه با بالا رفتن سن ازدواج در جوانان شاهد بروز و پیداش آسیب‌های اجتماعی هستیم و در این بین ازدواج آسان راه برون‌رفت از آسیب‌های اجتماعی است.

دلیریان در پایان با اشاره به فعالیت مجموعه شورا یاران جوان در شورای شهر اضافه کرد: متاسفانه علی رغم اصرار و تاکید اعضای شورای شهر بر فعالیت شورا یاران جوان اما هنوز پاسخی از سوی شورای حل اختلاف مبنی بر فعالیت آنها دریافت نکردیم ‌و انتظار داریم هر چه سریعتر وضعیت فعالیت شورا یاران جوان مشخص شود چرا که جوانان نقش  مهمی در روند مدیریت شهر دارند.

* وضعیت اشتغال در خراسان‌شمالی مطلوب نیست

عباس اهرابی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌شمالی اظهار داشت: فصلی بودن اشتغال در استان باعث می‌شود در فصول سرد سال تعداد بیکاران افزایش یافته و این افراد برای گذران زندگی خود به کمیته امداد مراجعه کند. این عوامل دست به دست هم داده تا بیش از 58 هزار و522 نفر از مردم خراسان شمالی تحت حمایت‌های دائم کمیته امداد قرار گیرند.

وی با اشاره وضعیت فقر و محرومیت در استان گفت: بررسی وضعیت اشتغال در سه بخش اقتصادی کشاورزی، صنعت و خدمات نشان می‌دهد اگر چه میزان اشتغال مردم استان در بخش کشاورزی از میانگین کشوری آن بالاتر است اما در دو بخش صنعت و خدمات میزان اشتغال در این استان به نسبت میانگین کشوری پایین‌تر است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی با بیان اینکه 32 هزار نفر از اقشار آسیب پذیر استان از این نهاد خدمات دریافت می‌کنند، گفت: این استان جزو 10 استان کشور زیر خط فقر است.

اهرابی با اشاره به نبود تطابق رویه بخش‌های اقتصادی کشور با وضعیت موجود در خراسان شمالی افزود: این استان با وجود داشتن منابع و پتانسیل‌های فراوان، محروم مانده و جزء مناطق کمتر برخوردار طبقه‌بندی می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 13 مرداد 1397، کدخبر: 1793369 ، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین