پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۷۲۱۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
نقد و انتقاد یکی از رسالت های خبرنگاران و از کارکردهای اصلی رسانه ها است اما اینکه تنها یکی از لایه های قدرت مورد نقد قرار گیرد و رسانه ها نتوانند به لایه های دیگر ورود کنند همواره یکی از دغدغه های اصحاب رسانه و جزو مطابات مردم بوده است.

شعار سال: نقد و انتقاد یکی از رسالت های خبرنگاران و از کارکردهای اصلی رسانه ها است اما اینکه تنها یکی از لایه های قدرت مورد نقد قرار گیرد و رسانه ها نتوانند به لایه های دیگر ورود کنند همواره یکی از دغدغه های اصحاب رسانه و جزو مطابات مردم بوده است.

رسانه ها به نقد لایه های پنهان قدرت بپردازند

 اطلاع رسانی و فرهنگ سازی دو کارکرد اصلی رسانه ها محسوب می شود که هر رسانه ای براساس این دوشاخص کلی اقدام به فعالیت می کند.

ایرنا مرکز کرمانشاه در میزگردی خبری با حضور جمعی از اصحاب رسانه و معاون فرهنگی و رسانه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چالش های رسانه ها و مشکلات خبرنگاران را مورد بحث و بررسی قرار داد.

در این میزگرد حسنعلی مهدوی چشمه گچی مدیرمسئول هفته نامه غرب، جلیل آزادی صاحب امتیاز و مدیرمسئول هفته نامه صدای آزادی، هادی نوروزی سردبیر روزنامه باختر و وحید نیشابوری مدیرخانه مطبوعات استان و مدیرمسئول هفته نامه کرمانشاه امروز حضور داشتند.

مسائل و مشکلات معیشتی و شغلی خبرنگاران، نقدپذیری مدیران، گردش آزاد اطلاعات و حمایت های دولتی از رسانه ها مهمترین مباحث مطرح شده در این میزگرد خبری بود.

سابقه روزنامه نگاری در استان کرمانشاه به حدود 110 سال قبل باز می گردد و براساس اطلاعات موجود، اولین نشریه ای که در استان چاپ شده، روزنامه ای به اسم کرمانشاه بوده است.

براساس آمار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اکنون 81 نشریه محلی، 36 پایگاه خبری برخط، دو پایگاه خبری غیربرخط و نمایندگی 95 نشریه سراسری مکتوب در استان کرمانشاه فعالیت دارد.

براساس این آمارها بیش از 200 نفر به عنوان مدیر مسئول، سردبیر، خبرنگار و بازاریاب در رسانه های استان مشغول به کار هستند.

 استانی بدون چاپخانه تخصصی

مدیرمسئول هفته نامه غرب در ابتدای این میزگرد یکی از زیربناهای کار مطبوعات را تجهیزات و امکانات اولیه از جمله چاپخانه و نیروهای حرفه ای دانست و گفت: متاسفانه در استان کرمانشاه چاپخانه مجهز و مدرن وجود ندارد و این یکی از مشکلات حوزه مطبوعات به شمار می رود.

حسنعلی مهدوی چشمه گچی، اظهار داشت که اغلب نشریات استان کرمانشاه اکنون در چاپخانه های همدان چاپ می شوند و در شرایط فعلی که مشکل کاغذ در کشور به وجود آمده حیات نشریات استان های فاقد چاپخانه مثل کرمانشاه به خطر افتاده است.

او بحران کاغذ را در این روزها زنگ خطری برای مطبوعات دانست و گفت: مسئولان باید تدبیری برای نجات جان کم رمق مطبوعات بیاندیشند و کاغذ مورد نیاز آن ها را تامین کنند.

این روزنامه نگار پیشکسوت کرمانشاهی در ادامه به تیراژ پایین نشریات در استان نیز اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر پیگیری های لازم برای راه اندازی چاپخانه در استان انجام شده اما به دلیل پایین بودن تیراژ نشریات، فعالیت چاپخانه صرفه اقتصادی ندارد.

نیروی حرفه لازمه کار رسانه ها

این فعال رسانه ای در ادامه سخنان خود نبود نیروهای متخصص حوزه رسانه در استان کرمانشاه را نیز یکی از چالش های این حوزه دانست و گفت: افرادی که هم تحصیل کرده باشند و هم تجربه عملی در حوزه رسانه اعم از خبرنگار، عکاس خبری، گرافیک و دیگر بخش ها را داشته باشند، کم است.

چشمه گچی افزود: خروجی نبود نیروی متخصص در رسانه ها منجر به کیفیت پایین نشریات شده است و از این رو این کمبود را باید از طریق آموزش جبران کرد.

او آموزش مستمر و مداوم روزنامه نگاری و خبرنگاری به صورت تخصصی را یکی از نیازهای حوزه رسانه در استان دانست و گفت: این آموزش ها باید براساس نیاز فعالان عرصه رسانه ارائه شوداو مدیران مسئول نشریات را موظف به آموزش به نیروهای خود دانست و گفت: افرادی که در رسانه کار می کنند باید از سوی مدیران مسئول رها نشوند و به وضعیت کاری آن ها توجه جدی شود.

او صرف چاپ یک نشریه را معیار کار رسانه ای ندانست و تاکید کرد که رسانه ها باید براساس نیازهای روز مردم ، مسائل و مشکلات آنان را منتشر کنند و تنها به فکر چاپ نباشند و این مهم در سایه وجود نیروهای آموزش دیده و حرفه ای امکان پذیر است.

چشمه گچی بر لزوم نظم در انتشار نشریات نیز تاکید کرد و افزود: نشریاتی که چاپ منظم دارند می توانند اعتماد افکار عمومی را بهتر و بیشتر جلب کنند.

وی معرفی خوب یک نشریه به مردم را دیگر نیاز مهم در ادامه حیات نشریات دانست و گفت: نشریاتی که دغدغه ها و مشکلات مردم را بازتاب دهند و به صورت منظم منتشر شوند می توانند در افکار عمومی جا باز کننداو گریزی هم به صدور مجوز فعالیت نشریات زد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در صدور مجوزها باید تجدید نظر کند و معیارهای حرفه ای بیشتری برای صدور مجوزها در نظر بگیرد.

او گفت: به صرف داشتن لیسانس در هر رشته ای معیار مناسبی برای مجوز گرفتن نیست بلکه باید معیارهای دیگری از جمله سابقه کار رسانه ای، تحصیلات مرتبط، داشتن توان مالی و دیگر آیتم های مرتبط نیز سنجیده شود.

رسانه ها موضوعات جدی و چالشی منتشر نمی کنند

مدیر مسئول هفته نامه غرب در مورد گردش آزاد اطلاعات معتقد است آزادی لازم در استان کرمانشاه برای گردش سریع و صحیح اطلاعات وجود ندارد.

چشمه گچی افزود: اینکه دستگاه های نظارتی رسانه ها را بازخواست نمی کنند دلیلی بر وجود آزادی مطبوعات و رسانه ها در انتشار مطالب نیست بلکه به این بر می گردد که ما موضوع جدی و چالشی منتشر نمی کنیم.

این روزنامه نگار پیشکسوت کرمانشاهی تصریح کرد آیا رسانه ها می توانند برخی دستگاه ها را نقد کنند و بر عملکرد آنها نظارت داشته باشند که جواب منفی است و از این رو تا زمانی که به لایه های پنهان قدرت ورود نکنیم کاری به رسانه ها ندارند.

وی یادآوری کرد که رسانه ها زمانی می توانند ادعای آزادی داشته باشند که بتوانند همه مسئولان و افراد دارای جایگاه و منصب را مورد نقد قرار دهند و در مورد عملکرد آنها توضیح بخواهند که این مورد در استان کرمانشاه وجود ندارد.

او گفت باید دید که رسانه چقدر اجازه ورود به موضوع مفاسد اقتصادی و تبیین و تشریح آن در استان را دارند و تاکنون چند مورد از این مفاسد را رسانه ای کرده اند؟

وی تصریح کرد اگر بخواهیم موضوعات جدی از این دست را در رسانه ها مطرح کنیم به طور قطع با واکنش جدی مسئولان روبرو خواهیم شد که نمونه آن در سال های گذشته وجود دارد و این باعث شده رسانه ها به خود سانسوری روی بیاورند.

او از اینکه برخی خود را مصون از نقد می دانند و به رسانه ها نیز تذکر می دهند، انتقاد کرد و گفت: این نوع برخوردها منجر به روی آوری رسانه ها به خودسانسوری شده و در نهایت مخاطب رسانه ها نیز ریزش پیدا کرده است.

برخی واژه ها بازتعریف شود

چشمه گچی همچنین خواستار بازتعریف برخی واژه ها از جمله توهین و اهانت، تشویش اذهان عمومی، تضعیف امنیت ملی، هتک حرمت و سایر الفاظ و واژه های دیگر شد و گفت: باید یکبار برای همیشه این واژه ها به صراحت و با شفافیت تعریف شود تا رسانه ها بدانند کدام مطلب آنها مصداق این واژه ها است.

او گفت: برخی از مسئولان خود را مصون از نقد می دانند و نقد خود را تضعیف امنیت ملی محسوب می کنند که باید این موارد به صورت دقیق تعریف شود همانطور که جرم سیاسی از سوی مجلس تعریف شد.

وی همچنین با بیان اینکه در نشریات مرکز انتقادات بسیار جدی از مسئولان مطرح می شود اما کسی به آن ها تذکر نمی دهد اما در استان کرمانشاه توهین تلقی می شود.

وی تاکید کرد اگر مسئولی بر سر یک مطلب منتشر شده در رسانه ای بحث دارد در قالب جوابیه مطالب خود را به اطلاع مردم برساند اما شکایت و تذکر اقدامی منطقی نیست.

چشمه گچی گریزی به نقد زد و گفت: برخی از مسئولان پسوند و پیشوندهایی به نقد مانند نقد دلسوزانه و منصفانه اضافه می کنند که این موارد هم باید تعریف شود که چه نقدی دلسوزانه است؟

این روزنامه نگار پیشکسوت کرمانشاهی افزود: اگر از مدیری انتقاد کنیم این نقد دلسوزانه نیست و اگر از او تمجید کنیم دلسوزانه است و این تناقص ها باید برطرف شود.

حمایت ها براساس قانون اعمال می شود

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیز در ادامه این میزگرد، قانون را معیار اصلی حمایت های این اداره کل از رسانه ها دانست و گفت: انتشار منظم و فعالیت مستمر یکی از معیارهای این حمایت است.

پریسا محمدی در مورد صدور مجوز رسانه ها نیز افزود: مجوزها به صورت متمرکز و از طریق سامانه رسانه های جامع کشور ثبت و مراحل آن از این سامانه منجر به صدور می شود و ادارات کل استان ها نقش و تاثیری در رد یا تایید مجوزها ندارند.

او گفت: نظر ادارت کل استان ها را برای صدور یا رد مجوز یک رسانه لحاظ نمی کنند و این یکی از معایب در فرآیند صدور مجوزها است.

وی یکی از مشکلات مطبوعات در استان کرمانشاه را صدور مجوز برای افراد فاقد سابقه مطبوعاتی و رسانه ای دانست و گفت: افرادی که در این حوزه فعالیت و سابقه ای ندارند نباید مجوز بگیرند.

او اظهار داشت که این معضل را در اعطای نمایندگی نشریات سراسری هم داریم و افرادی که سابقه ای در این حوزه ندارند، ورود کرده اند و ما این موضوع را بارها به معاونت مطبوعاتی یادآوری کرده ایم اما روال تاکنون تغییر نکرده است.

محمدی، انتظار از فعالان عرصه رسانه در استان را ترویج قانون و تمکین به آن دانست و گفت: قانون گریزی و عدم تمکین به قوانین و مقررات متاسفانه در میان برخی از فعالان رسانه باعث وجود مشکلاتی برای این اداره کل شده است.

وی توزیع آگهی ها را یکی از چالش های مطبوعات در استان دانست و افزود: تمام تلاش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان توزیع عادلانه آگهی ها است و در این راستا نیازمند همکاری و هم افزایی هرچه بهتر و بیشتر فعالان رسانه ها و خانه مطبوعات داریم.

او تاکید کرد که آگهی ها باید براساس معیارهایی از جمله انتشار منظم، تیراژ و فعالیت انجام شود و عدالت ایجاب می کند که رسانه های فعال سهم بیشتری از آگهی ها را ببرند.

او از مدیران مسئول نشریات محلی خواست نیروهای خود را تنها در حد بازاریاب نگه ندارند و اگر واقعا به حضور آنها در رسانه نیاز دارند آنها را از طریق آموزش توانمند کنند و به مسائل معیشتی آنها نیز توجه جدی داشته باشند.

آمادگی تامین اعتبارات آموزشی را داریم

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در ادامه آموزش را یکی از نیازهای اساسی رسانه های استان دانست و گفت: آموزش باید به صورت مستمر باشد و همه را در بر بگیرد.

محمدی از آمادگی این اداره کل برای تامین اعتبارات آموزش خبرنگاران استان خبر داد و افزود: خانه مطبوعات می تواند به پشتوانه اعتبارات این اداره کل دوره های آموزشی برای خبرنگاران برگزار کند.

وی با تاکید بر اینکه همه فعالان عرصه رسانه باید در این دوره ها شرکت کنند، گفت: باید برای مدیران مسئول و سردبیران رسانه های استان نیز دوره آموزشی برگزار شود.

او در ادامه یکی از آسیب های نشریات استان را اتکای صرف به دولت دانست و گفت: رسانه ها باید با تعریف منابع مختلف درآمدی متکی به دولت نباشند و به صورت مستقل فعالیت کنند.

او وابستگی به آگهی های دولتی را منجر به حذف استقلال مطبوعات دانست و افزود: این وابستگی باید به حداقل برسد تا مطبوعات بتوانند بدون نیاز به دولت فعالیت خود را ادامه دهند.

وی همچنین بر تخصصی کردن نشریات نیز تاکید کرد و گفت: متاسفانه بیشتر مطالب نشریات استان مشابه است و این موجب مخاطب گریزی می شود.

او تاکید کرد اگر نشریات فعالیت خود را در یک حوزه تخصصی متمرکز کنند به طور قطع موفقیت بیشتری خواهند یافت و مخاطبان تخصصی پیدا می کنند.

محمدی همچنین تاکید کرد که مدیران مسئول باید نیرو و خبرنگارانش را بیمه کند چرا که نداشتن بیمه و امنیت شغلی یکی از مشکلات اصلی رسانه های استان است.

قانون مطبوعات نیاز به بازنگری دارد

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در ادامه به وجود خلاهایی در قانون مطبوعات کشور اشاره کرد و گفت: این قانون در مواردی از جمله توزیع آگهی ها، تذکر به نشریات و صدور مجوز نشریات نیاز به بازنگری دارد.

محمدی با اشاره به اینکه بخش هایی از قانون مطبوعات ابهام دارد، افزود: این ابهامات اگر رفع شود بخش زیادی از مشکلات مطبوعات نیز به تبع برطرف خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد که در قانون مطبوعات باید تعریف دقیق و روشنی از برخی واژه ها مانند توهین و نشر اکاذیب داده شود که متاسفانه تاکنون اقدامی در این ارتباط صورت نگرفته است.

او در ارتباط با نقد توسط رسانه ها نیز گفت: نقد و انتقاد متاسفانه در کشور جا نیافتاده در حالیکه اگر این موضوع در جامعه نهادینه شود بسیاری از مشکلات نیز مرتفع خواهد شد.

او نقد را دارای چهارچوب و تعریف دانست و افزود: برای نقد یک موضوع ابتدا باید مزایا و معایب آن را مطرح کرد و سپس برای رفع آن راهکار ارائه کرد.

او لازمه نقد را نقدپذیری مسئولان دانست و اظهار داشت: باید از نقد استقبال کنیم چرا که اصلاح جامعه در گرو نقد است.

مانعی بر سر راه گردش آزاد اطلاعات وجود ندارد

صاحب امتیاز و مدیر مسئول هفته نامه صدای آزادی نیز در این میزگرد خبری در ارتباط با موانع کاری بر سر راه گردش آزاد اطلاعات و بیان انتقادها در رسانه های کرمانشاه نیز گفت: برای ورود به این موضوع باید ابتدا بررسی کنیم که آیا در استان رسانه های حرفه ای و موثر برای دریافت اطلاعات و انتشار آن در رسانه وجود دارد یا خیر که جواب مثبت است و می توان به چند رسانه حرفه ای در استان اشاره کرد که در سال های اخیر حرفه ای و موفق عمل کرده اند.

جلیل آهنگرنژاد، گردش آزاد اطلاعات را یکی از نیازهای کار رسانه ای دانست و افزود: این موضوع در همه دولت ها مطرح شده اما در دولت های اصلاحات به عنوان یک شعار رسمی تر به صورت جدی دنبال شده است.

وی تصریح کرد اگر رسانه، نویسنده و روزنامه نگار موفق داشته باشیم کوچکترین مانعی برای گردش آزاد اطلاعات وجود ندارد اما متاسفانه نفر و پیاده نظام این موضوع کم است و به همین دلیل گردش آزاد اطلاعات نیز با چالش روبرو می شود.

این فعال رسانه های یادآوری کرد اگر نیروی حرفه ای در رسانه ها وجود داشته باشد می تواند اطلاعات را به صورت آزاد به گردش در بیاورد و تصریح کرد که ما در نشریه صدای آزادی هر مطلبی را که خودمان خواسته ایم منتشر کرده ایم و مشکلی چندانی هم پیش نیامده است اگرچه در برخی مواقع تذکراتی هم به ما داده اند.

آهنگرنژاد در ادامه این موضوع را نیز باز کرد که گردش آزاد اطلاعات در استان به این معنا که مسیرها کانالیزه می شود طبیعی است و یک مسیر تقریبا نیمه مهندسی شده برای انتشار اطلاعات وجود دارد.

او در تشریح این موضوع گفت که دستگاهی مانند استانداری اگر بخواهد اطلاعات خود را به دست مردم برساند طبیعی است که آنچه را که خودش می خواهد اطلاع رسانی می کند همانطور که ما در رسانه های خود از دید خود اطلاعات و اخبار را منتشر می کنیم.

او یادآوری کرد که هیچ مانع جدی و هیچ دست انداز قابل توجهی برای اینکه بخواهیم اطلاعات درست را به دست بیاوریم وجود ندارد و اگر مانعی وجود داشته باشد به ناآشنایی روزنامه نگار برای کسب اطلاعات بر می گردد.

ضعف پاسخگویی در میان مسئولان مشهود است

صاحب امتیاز و مدیرمسئول هفته نامه صدای آزادی در استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه روزنامه نگار اگر کنجکاوی کند و پیگیر باشد به اطلاعات مدنظر خود دست می یابد، گفت: چالش اصلی در این ارتباط، پاسخگو نبودن برخی مدیران است.

آهنگرنژاد تصریح کرد که ضعف در اطلاع رسانی و عدم پاسخگویی شفاف در استان کرمانشاه به معضل اصلی تبدیل شده و مسئولان باید در قبال افکار عمومی از طریق رسانه ها پاسخگو باشند و برای پاسخ به دغدغه ها و مطالبات مردم همیشه در دسترس باشند.

وی گریزی به ورود شبکه های اجتماعی به دنیای اطلاع رسانی زد و گفت: دنیای جدید ابزارهای جدید و نیروهای حرفه ای برای اطلاع رسانی نیاز دارد تا بتواند نیازهای مخاطب برای دسترسی به اخبار را تامین کند.

نباید رسانه ها را محدود کرد

آهنگرنژاد در مورد محدودیت صدور مجوز نشریات نیز گفت: نباید حضور رسانه ها در جامعه را محدود کرد بلکه باید گذاشت به صورت آزاد فعالیت خود را ادامه دهند و مردم از میان آنها دست به انتخاب بزنند و رسانه مورد نیاز خود را انتخاب نمایند.

وی با بیان اینکه در گذشته امپراطوری های رسانه ای در دنیا شکل گرفته بود، گفت: امروز این امپراطوری فروپاشیده و رسانه های جدید ظهور کرده اند و همه مردم از طریق تلفن های همراه خود رسانه شده اند.

وی تاکید کرد که فضای رسانه ها باید اینقدر تسهیل شود که هر کسی که قابلیت کار رسانه ای و سواد، ابزار و منابع مالی آن را دارد به این حوزه ورود کند و نباید به دنبال بستن فضاها باشیم.

وی اما تاکید کرد که رسانه ها را باید اهل فن و افراد حرفه ای این حوزه اداره کنند تا بتوانند تاثیرگذار باشند.

او اقتصاد رسانه ها را یکی از محل های مورد مناقشه دانست و گفت: رسانه ها باید از راه های منطقی ارتزاق کنند و ارتباط آنها با دولت و سایر دستگاه ها به نوعی باشد که به استقلال و آزادی رسانه ها خدشه ای وارد نشود.

وی گفت: متاسفانه در 40 سال اخیر در استان کرمانشاه افرادی به عرصه مطبوعات و رسانه ها ورود پیدا کرده اند که هنر روزنامه نگاری ندارند و این موجب شده رسانه ها تاثیرگذاری چندانی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه برخی از متولیان رسانه در استان کرمانشاه سنخیتی با کار حرفه ای روزنامه نگاری ندارند، گفت: این موضوع استقلال و آزادی رسانه ها را تحت شعاع قرار داده است.

رسانه ها به لایه های پنهان قدرت نورافکن بیاندازند

صاحب امتیاز و مدیرمسئول هفته نامه صدای آزای در ادامه این میزگرد خبری در مورد اینکه چرا همه نقدها متوجه دستگاه اجرایی کشور است و سایر لایه های قدرت نقد نمی شوند، گفت: قوه مجریه و مسئولان اجرایی کشور در دسترس ترین افراد برای نقد هستند و از این رو بیشتر از سوی رسانه ها مورد نقد قرار می گیرند.

آهنگرنژاد یکی از مشکلات در حوزه اطلاع رسانی را عدم اجازه به رسانه ها برای نقد لایه های پنهان قدرت دانست و گفت: برخی از مجموعه های قدرت که لایه پنهان و قدرتمند قدرت هم محسوب می شوند به صورت نانوشته به روزنامه نگار اجازه نقد نمی دهند.

وی اظهار داشت: برخی از حوزه ها که مردم نسبت به عملکرد آنها ناراضی هستند توسط رسانه ها بازخواست نمی شوند و خود را مصون و مبرا از هرگونه نقد و پاسخگویی می دانند و اینجا کار رسانه ها با چالش مواجه می شود.

وی با اشاره به شرایط کنونی جامعه پیشنهاد داد که اگر بخواهیم گامی مثبت برای برون رفت از بخشی از مشکلات فعلی برداریم مسئولان و متولیان قدرت باید به رسانه ها اجازه دهند چراغ ها و نورافکن های خود را به لایه پنهان قدرت بیاندازند و این فضاها را نقد کنند.

او گفت: این اقدام رسانه ها منجر به شفافیت می شود و مردم می دانند که در لایه های تاریک قدرت چه خبر است، شاید خبرهای بدی هم نباشد اما همین ورود به این حوزه می تواند منشا امیدآفرینی باشد.

استقبالی از دوره های آموزشی نمی شود

مدیر خانه مطبوعات استان کرمانشاه نیز در ادامه این میزگرد خبری با بیان اینکه برگزاری دوره های آموزشی به خانه مطبوعات واگذار شده است، گفت: در چند سال اخیر دو دوره آموزشی خبرنگاری مقدماتی و یک دوره آموزش خبرنگاری پیشرفته در کرمانشاه برگزار شد و خانه مطبوعات همچنان برگزاری این دوره ها را در برنامه کاری خود دارد.

وحید نیشابوری، استقبال از این دوره های آموزشی را ضعیف دانست و افزود: متاسفانه با وجود فراخوان و اطلاع رسانی های متعدد، استقبال چندانی از این دوره ها نمی شود اما خانه مطبوعات همچنان اقدام به برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز به صورت رایگان می کند.

او در ادامه مشکلات اقتصادی را یکی از موانع کاری بر سر راه فعالیت مطبوعات در استان کرمانشاه دانست و گفت: حمایت های دولت از نشریات ادامه دار نیست و مقطعی است و مطبوعات باید به دنبال منابع درآمدی پایدار باشند.

وی به قطع شدن بیمه خبرنگاران اشاره کرد و افزود: به تدریج سایر حمایت های دولتی از رسانه ها نیز قطع می شود و امیدی به این حمایت ها نیست.

حمایت حقوقی از مطبوعات ضعیف است

مدیرمسئول هفته نامه کرمانشاه امروز در ادامه این میزگرد خبری یکی از نیازهای مطبوعات را حمایت های حقوقی مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی امور فرهنگ در کشور دانست و گفت: این حمایت ها اکنون ضعیف است و نه تنها انجام نمی شود بلکه در مواردی تصمیمات علیه مطبوعات است.

نیشابوری افزود: اگر از نشریه ای از سوی فردی حقیقی یا حقوقی شکایت شود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ حمایتی از نشریات نمی کند در حالیکه انتظار می رود این مجموعه پیگیر رفع مشکلات نشریات باشد.

او گفت: نشریات توان مالی ضعیفی دارند و امکان اینکه وکیل برای دفاع از خود بگیرند را ندارند و انتظار می رود اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این ارتباط به کمک نشریات بیاید.

این فعال رسانه ای همچنین از تذکرات بی مورد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشریات استان نیز انتقاد کرد و افزود: این تذکرات معیار و مبنای حقوقی ندارد و انتظار می رود این اداره کل نقش حامی مطبوعات را ایفا کرده و نقش ارشادی ایفا کند.

او با بیان اینکه باید جلو بدعت در رسانه ها را گرفت، گفت: مسئولان باید از تذکرات بی مورد و بی پایه خودداری کنند و در چهارچوب قانون مطبوعات به رسانه ها تذکر دهند نه اینکه براساس برداشت های شخصی و تفسیرهای سلیقه ای تذکرات را روانه رسانه ها نمایند.

چالش مخاطب داریم

سردبیر روزنامه باختر نیز در ادامه این میزگرد خبری به چالش مخاطب در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: اکنون با گسترش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، مخاطبان به تدریج از نشریات مکتوب فاصله می گیرند و بین مخاطب و این نشریات فاصله می افتد.

هادی نوروزی تنها راه ماندگاری نشریات مکتوب را توجه جدی به محتوا و درج مطالب براساس نیازهای مخاطبان دانست و افزود: باید به ذائقه مخاطبان احترام گذاشت و برای آن ها و از دغدغه های آنان نوشت.

وی یادآوری کرد که نشریات باید سخن جدیدی برای گفتن داشته باشند و نمی شود به روال گذشته نشریه را منتشر کرد و به ذائقه مخاطب بی توجهی نمود.

او با بیان اینکه جایگاه یک رسانه را مخاطبانش مشخص می کنند، گفت: رسانه ها باید مخاطب خود را بشناسند و براساس ذائقه آنها مطلب منتشر کنند تا مورد اقبال قرار گیرند در غیر این صورت حرفی برای گفتن نخواهند داشت و به تبع از سبد مطالعه مردم حذف می شوند.

او به صدور مجوز نشریات از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: قبلا برای اخذ یک مجوز باید پنج سال در انتظار می بود اما الان هر هفته چندین مجوز صادر می شود و افرادی مجوز فعالیت نشریه می گیرند که سابقه مطبوعاتی ندارند و با این حوزه بیگانه هستند.

نوروزی همچنین اضافه کرد که دستگاه های خارج از دولت را نمی توان نقد کرد در حالیکه تماس های مردمی فراوانی در طول روز داریم که مردم از عملکرد برخی از نهادهای خارج از دولت گلایه دارند.

او فضای مجازی را تکمیل کننده کار مطبوعات دانست و گفت: ما بازاریابی کردیم از این طریق فروش اینترنتی داریم.

او همچنین مالیات را نیز یکی از مشکلات مطبوعات استان دانست و اظهار داشت: برای روزنامه باختر مالیات میلیاردی نوشته اند در حالیکه فعالیت فرهنگی مشمول مالیات نمی شود.

17 مرداد سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) روز خبرنگار نامگذاری شده است.

شهید صارمی سال 1347 در شهر بروجرد چشم به جهان گشود و 17 مرداد 1377 همراه با دیپلمات های ایرانی به دست گروه طالبان در شهر مزارشریف مرکز استان بلخ در شمال افغانستان به شهادت رسید.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 16 مرداد 97، کد مطلب: 82993885، www.irna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
0
0
ا.ف75
اینو دارین جدی میگین؟ الان هرگی بخواد اینکارو بکنه واقعا مورد هجمه واقع میشه! تموم اختلاس گران انقدر شبکه ای قوی شدن که هیچ کاری از دست خبرنگار بر نمیاد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
کی جرات داره نقد کنه کی جرات داره حرف بزنه تا یه کلمه حرف بزنن توبیخ میشن یا صدتا برچسب بهش میچسبونن م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین