پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۷۵۵۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸
به عقیده رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز انتقال آب خلیج فارس به استان بدون مطالعات دانشگاهی امری غیر علمی است.

شعار سال: پس از سفر اسماعیل تبادار استاندار فارس در ابتدای سال به لامرد، طرح انتقال آب از خلیج فارس به این شهرستان قوت بیشتری گرفت. هر چند استاندار فارس این موضوع را که در جلسه شورای اداری لامرد توسط رئیس شورای اسلامی این شهرستان مطرح و بر تحقق آن پافشاری شد، آن روز زیاد مورد توجه قرار نداد، اما تاکنون با جدیت پیش نیازهای عملیات اجرای این طرح که موافقان و مخالفانی دارد را دنبال کرده است.

به عقیده رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز انتقال آب خلیج فارس به استان بدون مطالعات دانشگاهی امری غیر علمی است، زیرا ضرورت دارد برای انتقال آب از هر نقطه مطالعات علمی و اجتماعی انجام شود.

محمد جعفر ناظم السادات با اعلام اینکه اقدام به بهره‌برداری از آب دریا در آینده با مشکلات زیست محیطی روبرو است، می‌افزاید: چنانچه سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام و توجه مسئولان به پیش‌بینی وضعیت آب و هوا جلب شود، بی‌شک میزان آگاهی و دانش محققان، جهش قابل توجهی خواهد داشت که این امر رونق اقتصادی در عرصه کشاورزی را به دنبال دارد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی هر لیتر آب برای استان بسیار سرنوشت‌ساز است، بیان می‌کند: در ابتدا باید توجه افراد جامعه را به اهمیت منابع آبی بیشتر کنیم تا بتوانیم در امر صحیح بهره‌وری از آب اقدامات ارزنده‌ای انجام دهیم.

ناظم‌السادات با اشاره به اینکه تامین آب سالم برای جمعیت شهرها هم اکنون یکی از نگرانی‌های بزرگ پیش روی دولت‌هاست، می‌افزاید: در حال حاضر سطح آب در چاه‌هایی که برای تامین آب شهرها استفاده می‌شود با افت فراوانی روبه‌رو بوده و انتقال آب از دیگر حوزه‌ها نیز اقدامی حساس است.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز با تاکید براینکه استفاده از توان علمی دانشگاه برای این امر مهم ضروری و کارآمد است، می‌گوید: با نگرش بیشتر به محیط زیست باید از همه ظرفیت‌های موجود در منطقه استفاده کنیم تا با پایداری محیط زیست، تصمیمات عمرانی و آبادانی به بهترین شکل اجرایی شود.

مطالبه مهم لامردی‌ها

نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره می‌گوید: هم اینک پروژه انتقال آب از دریا به لامرد به عنوان ابلاغ مفاد قرارداد به مسئولان امر در دستور کار قرار گرفته که هنوز نتیجه آن اعلام نشده است.

به عقیده سید محسن علوی تصویب شهرک 54 هزار نفری تابناک در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، صدور مجوز شهرک‌های صنعتی در لامرد و مهر، همچنین حل مشکل تضمین خرید انتقال آب از دریا به لامرد به عنوان یک مطالبه مهم از سوی مردم شهرستان در حال پیگیری است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موقعیت اقلیمی لامرد می‌گوید: شهرستان لامرد برای مردم فارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که وجود ذخایر عظیم گازی و نزدیکی به دریا یک شرایط خاص برای جذب سرمایه است و با این اقدام می‌توان یک تحول اقتصادی در منطقه رقم زد.

آب انتقالی از دریا در بخش کشاورزی قابل استفاده نیست

مدیر طرح‌های آبرسانی سازمان آب منطقه‌ای فارس نیز با اعلام اینکه اجرای طرح‌هایی مانند انتقال آب از دریا با توجه به دشواری‌هایی که برای شیرین کردن آن به همراه دارد بسیار گران تمام می‌شود، می‌گوید: در این صورت منطقی است که برای مصارف صنعتی استفاده شود.

نوذر جلالی می‌‌افزاید: چنانچه این طرح در فارس عملیاتی شود اقدامات ارزشمندی در حوزه صنعت صورت می‌گیرد، زیرا به عقیده کارشناسان آبی که از دریا استخراج می‌شود پاسخگوی بخش کشاورزی نیست و برای این بخش نمی‌تواند مقرون به صرفه باشد، بنابراین تنها در بخش‌های آشامیدنی، صنعت، گردشگری و خدمات قابل استفاده است.

وی اضافه می‌کند: از نتایج مثبت این طرح، تامین آب آشامیدنی مورد نیاز اهالی و ساکنان مناطق همجوار با صنایع انرژی شهرستان لامرد است.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 17 مرداد 97، کد مطلب: 1797156، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
0
0
ا.ف75
ای بابا! کدوم مطالعات؟ این ها اصلا دانشگاهیان رو ادم حساب نمیکنن! فقط به فکر جیب خودشون هستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
0
0
امیدوارم یه کار حساب شده وبا تحقیق باشه عین کار منو ریل قم نشه بعد این همه هزینه وانرزی به این نتیجه رسیدن اشتباه بوده م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین