پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۰۴۰۱
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۷
یکی از راه حل‌های کمبود آب فلات مرکزی انتقال آب از خلیج فارس بوده که هر بار مطرح شده و موافقت‌ها و مخالفت‌هایی را در پی داشته است، گران بودن پروژه، طول مسیر و شوری زیاد آب از دلایل مخالفت هاست اما با این همه این پروژه از سوی بخش خصوصی در استان‌های کرمان و یزد دنبال می‌شود.

شعار سال: موضوع آب به عنوان دغدغه اصلی مناطق مختلف کشور و استان تبدیل شده و گرم شدن هوا این مساله حساسیت‌ها را افزایش داده است.

کارشناسان در هر برهه و هر مکان راه‌های برون رفتی برای خشکسالی ارائه می‌کنند، یکی از راه حل‌های کمبود آب فلات مرکزی کشور که شامل پنج میلیون نفر جمعیت استان اصفهان نیز می‌شود انتقال آب از خلیج فارس بوده که هر بار مطرح شده و موافقت‌ها و مخالفت‌هایی را در پی داشته است.

حسینعلی حاجی دلیگانی امروز در مصاحبه با خبرنگار ما اظهار کرد: بیش از پنج میلیون نفر از مردم استان اصفهان در بخشی از فلات مرکزی کشور در شرایطی سکونت دارند که تنش‌های شدید آبی به‌ شدت زندگی آن‌ها را تهدید می‌کند و همواره این سؤال را می‌پرسند که تشنگی فلات مرکزی پایانی خواهد داشت؟

وی افزود: کاهش بارندگی سال‌های اخیر، تقاضای مصرف بیشتر در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و خانگی، برداشت‌های بی‌رویه آب از زاینده‌رود در بالادست و پایین‌دست این رودخانه، ناتوانی در مدیریت صحیح توزیع آب در سال‌های اخیر، توسعه بخش کشاورزی در حاشیه زاینده‌رود در سال‌های ادامه بحران آب، طولانی شدن طرح‌های انتقال آب حوضه به حوضه و کاهش ورود آب به سد با گنجایش یک میلیارد و 40 میلیون مترمکعب اما خالی‌شده تا کمتر از 350 میلیون مترمکعب، همه دست‌به‌دست هم دادند تا بار دیگر این آرزوی دیرینه مردم این استان دوباره مرور شود که کی، تشنگی فلات مرکزی به پایان خواهدرسید؟

انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی، مرهمی بر زخم خشکسالی

نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی آن‌قدر بزرگ و پرهزینه است که دولت باید پای اجرای این طرح بایستد چون بدون نظر حاکمیت ابعاد اجتماعی، امنیتی و سیاسی این طرح قابل‌کنترل نیست.

حاجی دلیگانی ادامه داد: البته بخش خصوصی، واحدهای بزرگ صنعتی و تشکل‌های بزرگ کشاورزی نیز باید وسط میدان بیایند و از اجرای این طرح ملی حمایت مالی کنند.

این عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: موضوعی که باید به‌ موازات انتقال آب از خلیج‌فارس به استان اصفهان توجه کرد این نکته اساسی است که آب‌شور انتقال‌یافته چگونه شیرین سازی شود، اینجاست که اهمیت موضوع انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برای ملت ایران دو چندان می‌شود که با استفاده آب‌شیرین‌کن‌های هسته‌ای، آلام کشاورزان و صنعت گران کاهش خواهد یافت.

وی این نوید را داد که نمایندگان استان اصفهان به همراه جمعی از مسؤولان این استان در اواخر تیر سفری برای بررسی طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به استان هرمزگان، کرمان و یزد خواهند کرد.

کرمانی‌ها و یزدی‌ها، جلوتر از اصفهانی‌ها در اجرای انتقال آب از خلیج‌فارس

این عضو فراکسیون ولایی مجلس به عملیاتی شدن این طرح در استان کرمان اشاره کرد که این طرح از سال 92 آغاز شده و تا دو سال دیگر مرحله نخست آن به بهره‌برداری خواهد رسید و یادآور شد: این پروژه در دو بخش اجرایی می‌شود، تعدادی از بانک‌های عامل و صنایع گل گهر سیرجان و مس هزینه چند ده هزارمیلیاردی این طرح را که پیشرفت مطلوبی داشته است را بر عهده گرفتند.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه کشور اضافه کرد: در بخش نخست این طرح ، آبگیری از خلیج‌فارس و شیرین سازی اجرا خواهد شد و سپس با استفاده از ایستگاه‌های پمپاژ و خطوط انتقال به طول 975 کیلومتر، آب از بندرعباس به گل گهر سیرجان، مس سرچشمه و اردکان یزد منتقل خواهد شد.

درخواست استاندار اصفهان از بخش صنعت برای مشارکت در طرح انتقال آب

در همین رابطه محسن مهر علیزاده چندی پیش آب منتقل شده از جنوب را «گران» توصیف کرده و توضیح داده بود: انتقال هر مترمکعب آب از خلیج‌فارس به اصفهان، 25 هزار تومان هزینه ‌دارد اما در حال حاضر صنعت، برای هر مترمکعب آب یک هزار تومان پرداخت می‌کند، بخشی از صنایع استان اصفهان، درآمدهای خوبی دارند که می‌توانند در طرح‌های جدید مشارکت کنند به همین دلیل با آن‌ها مذاکره کردیم تا طرح‌های جدید توسعه عملیاتی شود.

وی بابیان اینکه با 30 میلیون مترمکعب آب، می‌توان 11 هزار شغل در عرصه‌های مختلف ایجاد کرد، ادامه داد: در استان اصفهان باکم آبی مواجه هستیم اما خشک‌سالی نداریم، 46 سال پیش، منابع آبی بیش از یک میلیارد مترمکعب بود که به‌تدریج کم و کم‌تر شد؛ امسال در خوش‌بینانه‌ترین حالت 700 میلیون مترمکعب خواهیم داشت و منابع آب استان به یک‌سوم تقلیل یافته است.

بررسی طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به استان اصفهان در وزارت نیرو

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اصفهان خرداد امسال و در جریان بازدید معاون وزیر نیرو از مسائل کم‌آبی در بخش خانگی شهرستان‌های شاهین‌شهر و میمه و برخوار در شاهین‌شهر گفت: وزارت نیرو طرح انتقال آب ویژه بخش صنعت و آشامیدنی مردم ساکن در فلات مرکزی را در دست بررسی دارد.

مسعود میر محمدصادقی اظهار کرد: طرح انتقال آب از خلیج‌فارس برای مصارف آشامیدنی مردم سکونت یافته در فلات مرکزی از جمله استان اصفهان در دستور کار جدی این وزارت خانه است که می‌تواند بخشی از نیاز آینده ساکنان استان‌های اصفهان و یزد را با شیرین کردن آب دریا تأمین کند.

مدیرعامل امور آب استان اصفهان خاطرنشان کرد: طرح دوم، ویژه بخش صنعت است که برخی از صاحبان صنعت در استان‌های یزد و کرمان طرح‌های توجیهی ارائه کردند، این طرح را صنایع پیگیری می‌کنند و وزارت نیرو هم پشتیبانی می‌کند.

میر محمدصادقی ادامه داد که برخی از صنایع استان اصفهان نیز ایده‌هایی دادند اما درمجموع استقبالی از این طرح نکردند، البته به صنایع این استان گفته‌ایم که طرح‌های توجیهی خود را آماده کنید که فعلاً در مراحل ابتدایی پیشنهاد است.

انتقال آب از دریا به اصفهان هزینه‌های سنگینی به مردم تحمیل می‌کند

طرح انتقال آب مخالفانی هم دارد که این اقدام را اشتباه می‌دانند و برای این نظر خود دلایل قابل توجهی را بیان می‌کنند مهدی بصیری عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان از مخالفان این طرح است.

او در گفت‌وگو با رسانه‌ها با بیان این که به جرات طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به اصفهان را اشتباه می‌دانم تشریح کرد: آب خلیج‌فارس بسیار شور بوده و فاصله و ارتفاع اصفهان از دریا بسیار زیاد است، این موارد باعث می‌شود انتقال آب از دریا به اصفهان هزینه‌های زیادی را به مردم تحمیل کند.

بصیری خاطرنشان می‌کند: ارتفاع اصفهان از سطح دریا 1500 متر است در این شرایط باید 1500 متر آب را از خلیج‌فارس به سمت اصفهان منتقل کنیم با توجه به مصرف انرژی و طول مسیر انتقال بسیار گران خواهد بود.

تنها راه نجات تأمین آب صنایع فلات مرکزی، شاید انتقال آب از خلیج‌فارس باشد

گران بودن آبِ انتقالی، نکته مهمی است که همه بر آن تاکید دارند، اما اگر بتوان راه حلی برای ارزان تمام شدن این آب پیدا کردن، بخش قابل توجهی از پروژه انجام شده است.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو که یکی از بزرگترین تولیدکننده کنسانتره سنگ‌آهن در کشور است و در استان یزد واقع شده، ماه جاری در مصاحبه با رسانه‌ها از بی‌توجهی مسؤولان کشور به حل بحران آب در فلات مرکزی انتقاد کرد و تنها راه‌حل نجات کشور از این بحران را انتقال آب از نزدیک‌ترین منبع در دسترس، یعنی خلیج‌فارس دانست.

محمود نوریان با بیان این که مقامات دولتی هنوز این موضوع را جدی نگرفته‌اند، اضافه کرد: سه شرکت بزرگ کشور همت کرده‌اند و در حال اجرای پروژه عظیم انتقال آب خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران هستند اما این طرح با انواع مشکلات و موانع روبروست.

بخش خصوصی حرف آخر را در اجرای این طرح خواهدزد

حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بخش خصوصی که تأمین‌کننده مالی این طرح است، پیشنهاداتی در زمینه دریافت تسهیلات ارزی و ریالی از صندوق توسعه ملی داشت که در کارگروه مذکور بررسی خواهد شد.

وی افزود: اگر طرح انتقال آب از خلیج‌فارس را بخش خصوصی انجام دهد نتیجه موفقی به دنبال خواهد داشت و الگوی مناسبی برای حضور بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری‌ها خواهد بود.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 18 تیر 97، کد مطلب: 13970417000508، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین