پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۹۲۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۴
جان برنان رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اقدامات همراه با قلدری دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور را برای اعتبار و وجهه آمریکا در جهان خطرناک دانست.
شعارسال: برنان که هم اکنون به عنوان تحلیلگر ارشد امنیت ملی و امور اطلاعاتی در شبکه ام اس ان بی سی و ان بی سی نیوز فعالیت می کند این اظهارات را در مصاحبه با ام اس ان بی سی بیان کرد.

مجری شبکه ام اس ان بی سی پس از پخش پیام توییتری برنان که در واکنش به اعمال تعرفه های آمریکا علیه متحدان و شرکایش منتشر شد ، به طرح سوالاتی از او پرداخت. برنان در این پیام ضمن انتقاد از این رفتار ترامپ خطاب به وی نوشت: این تعجب آور است که شما به دفعات از رعایت حداقل استانداردهای اخلاقیات، تمدن و درستکاری باز می مانید. به نظر می رسد شما هرگز معنای رئیس جمهور بودن و الزامات تبدیل شدن به یک انسان خوب، نجیب و قابل اطمینان را درک نخواهید کرد. این بسیار ناراحت کننده و برای کشورمان بسیار خطرناک است.

مجری برنامه به برنان گفت: بخش پایانی پیام توئیتری شما توجه مرا به خود جلب کرد. شما در این بخش اقدامات ترامپ را "بسیار خطرناک برای کشورمان" دانسته اید. این خطر از چه جهت وجود دارد؟

جان برنان: فکر می کنم این خطر به دو شکل اصلی وجود دارد. نخست اینکه فکر می کنم رئیس جمهور ترامپ وجهه دفتر ریاست جمهوری را به شدت خدشه دار کرده است. وی با اقدامات زشت و بی توجهی به شرافت انسانی و همچنین دوستی با حاکمان خودکامه در سراسر جهان به اعتبار ریاست جمهوری لطمه وارد کرده است. وی همچنین به طور مداوم برای برقرار کردن روابطی تلاش می کند که به منافع شخصی خود و نه منافع کشور کمک می کند. من فکر می کنم جایگاه آمریکا در جهان نیز تضعیف شده است. اما به نظر من موضوع اساسی تر اینست که اقدامات وی در داخل آمریکا تفرقه افکنانه است و فکر می کنم وی تفرقه افکن ترین رئیس جمهوری است که آمریکا تاکنون به خود دیده است.

ترامپ تنفر، خوی حیوانی و درک نادرست را در میان مردم آمریکا تقویت کرده است و پرورش می دهد و بنابراین من وقتی به برخی از پیام های توییتری ترامپ و اظهار نظرها وتفسیرهای وی نگاه می کنم بسیار نگران می شوم. ما به عنوان یک ملت در حال نبرد با یکدیگر هستیم. این معضلی است که روسای جمهور آمریکا به طور سنتی در صدد درمان و از بین بردن آن بر می آمدند اما فکر می کنم ترامپ بارها در انجام دادن این کار ناکام بوده و نتوانسته است در این زمینه اقدام موثری صورت دهد. وی همواره با اظهارات و پیام های خود شرایط را بدتر کرده و این وضع به تقویت امنیت کشور کمکی نمی کند.

برنان تصریح کرد: فکر می کنم از ابتدای تشکیل این دولت کاملا روشن بود که این دولت در گزینش افراد برای سمت های مهم کار درخشانی انجام نداده است. این حقیقت که کاخ سفید هم به آن اذعان کرده است و بر اساس آن از مقامات ارشد درخواست می شود هنگام برکناری قراردادی را امضا کنند که طبق آن رقمی محرمانه به آنها پرداخت شود، بسیار تکان دهنده است. چنین اتفاقی هرگز در دوران ریاست جمهوری اوباما، جورج بوش، کلینتون و بقیه روسای جمهور آمریکا رخ نمی داد. اینکه ترامپ به اندازه ای احساس ناامنی می کند که کارکنان خود را وادار به امضای این قرارداد می کند نشان دهنده نبود قدرت شخصیت و توانایی و همچنین نبود اعتماد کارکنان کاخ سفید به یکدیگر است.

برنان پیش از این اظهارات در پیامی توییتری نوشته بود : "استفاده از تعرفه های وارداتی به عنوان ابزار اعمال قدرت علیه متحدان و شرکای آمریکا نه تنها اقدامی کوته بینانه است بلکه به سود روسیه و چین تمام می شود. لفاظی های شدید علیه ایران نیز همینطور است. ما باید باهوش تر و پیچیده تر باشیم و رفتارهای راهبردی داشته باشیم".

برنان در پاسخ به این پرسش که نظام تعرفه ای ترامپ چه تاثیری بر امنیت ملی آمریکا خواهد داشت، گفت : این تعرفه ها نزدیکترین متحدان و شرکای ما را از ما دور می کند. این اتفاق در مورد کانادا یا کشورهای عضو اتحادیه اروپا صدق می کند. استفاده از این تعرفه ها برای ایجاد توازن در تجارت با سایر کشورها یک کار احمقانه است. این چیزی است که مسکو و پکن می توانند با استفاده از آن متحدان و شرکای ما را قانع کنند که آمریکا قابل اطمینان نیست و نمی توان روی تعهدات آن حساب کرد. چین و روسیه می توانند به این کشورها وعده دهند که با آنها رفتار منصفانه تری خواهند داشت و می توانند به عنوان شریکی قابل اطمینان خود را جایگزین آمریکا کنند.

بنابراین ترامپ با استفاده از تعیین تعرفه بر محصولات خارجی نشان داده است که چیزی از سیاست و اقتصاد بین المللی و همچنین نحوه عملکرد جهان نمی داند. اینها چیزهایی است که ترامپ در مورد آنها دید بسیار ضعیفی دارد. این اقدامات شاید برای مبارزات انتخاباتی و ایجاد سر و صدای تبلیغاتی مفید باشد اما در ژئوپلتیک و فعالیت های سیاسی در سطح جهان به هیچ وجه کارایی ندارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار: 25 مرداد 1397 ، کدخبر: 797414 ، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
0
0
ا.ف75
خب خداروشکر که با برجام کمترین کاری که تونستیم بکنیم همین بود که چهره داغون امریکا رو از لحاظ بد عهدی نشون دادیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین