پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۰۴۶۲
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹
حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم رونمایی از جنگنده ایرانی کوثر که صبح امروز در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع برگزار شد ضمن تبریک ایام ذی‌الحجه گفت: پایان مرداد ماه هر سال به عنوان روز صنعت دفاعی برای ما بسیار حائز اهمیت است که دستاوردهای یک ساله اندیشمندان، محققان و تلاش‌گران در زمینه صنعت دفاعی را مشاهده کنیم.
شعارسال: حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم رونمایی از جنگنده ایرانی کوثر که صبح امروز در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع برگزار شد ضمن تبریک ایام ذی‌الحجه گفت: پایان مرداد ماه هر سال به عنوان روز صنعت دفاعی برای ما بسیار حائز اهمیت است که دستاوردهای یک ساله اندیشمندان، محققان و تلاش‌گران در زمینه صنعت دفاعی را مشاهده کنیم.

وی ادامه داد: به همه این عزیزان به خاطر تلاشی که سال‌ها در این زمینه انجام دادند و به ویژه در فرصت یک سال گذشته با نوآوری‌های فراوان خسته نباشید عرض می‌کنم.

رئیس جمهور بیان داشت: این تاریخ است که به ما می‌گوید اگر قدرتمند نباشیم و بر روی اهدافمان استوار نایستیم دیگرانی هستند که ما را از پای در بیاورند. خداوند بزرگ خواسته است که بشر در کمال انس، صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز با همدیگر زندگی کنند فلذا اسم ما را انسان گذاشتند، انسان از همان ماده انس است یعنی با هم بودن، به هم محبت کردن و در کنار هم بودن اما متأسفانه اینکه ما اطمینان پیدا کنیم که همه افراد جامعه در صراط و خط مستقیم حرکت می‌کنند و کسی چشم طمع به ما ندارد به ویژه آنکه ما در یک منطقه جغرافیایی بسیار حساس قرار گرفته‌ایم و متأسفانه دشمنان ما در طول 40 سال ایران‌هراسی را ترویج کرده‌اند و عده‌ای این چنین القا کرده‌اند که ایران حیات، بقا و عزت شما را تهدید می‌کند.

رئیس قوه مجریه افزود: تجربه این 40 سال نشان داده است که ما به کسی تجاوز نکردیم، اما اگر اهل تجاوز بودیم از لحاظ نظامی فرصت‌های استثنایی در اختیار داشتیم. آن وقتی که صدام به کویت حمله کرد عراق تقریباً در یک محاصره جهانی قرار گرفته بود، هشت سال هم عراق به ما تجاوز کرده بود و از پایان جنگ با ایران تا تجاوز به کویت فاصله چندانی نبود. خیلی موقعیت حساسی بود که به ظاهر می‌توانستیم از آن به نفع خودمان استفاده کنیم و عراق را در آن شرایط از پای در بیاوریم اما این کار را نکردیم. حتی آنها که هشت سال به ما تجاوز کرده بودند به ایمان و نجابت مردم این سرزمین اعتماد کردند که برخی از امکانات نظامی و نظامی‌شان را به اینجا فرستادند و عده زیادی از مردم عراق و کویت ایران را به عنوان میزبان انتخاب کردند.

وی افزود: ما اگر اهل تجاوز بودیم آن وقتی که شوروی فرو پاشید و همه مرزهای شمالی ما متزلزل بود می‌توانستیم سوءاستفاده کنیم اما نکردیم. ما به همه کشورهای تازه استقلال یافته کمک کردیم و جزو اولین کشوری بودیم که این کشورهای تازه استقلال یافته و همسایگان با پرچم نو را به رسمیت شناختیم پس ما ملت تعامل، تعاون و یار دیگران هستیم.

روحانی بیان داشت: ما در دوران چند ساله گذشته که خطر تروریسم در منطقه بود به ظاهر تهدید برای ما نبود بلکه برای ملت‌ و کشورهای دیگر بود اما ما داوطلبانه به این ملت‌ها کمک کردیم و در برابر تروریسم ایستادیم و نقش بسیار مهمی را در پاک‌سازی منطقه از تروریسم‌ها ایفا کردیم.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: این ملت بزرگ علی‌رغم همه خوبی‌ها و نجابت‌ها باید خودش را در برابر افراد و قدرت‌هایی که همواره به خاک، منابع و جایگاه جغرافیایی این کشور طمع داشته‌اند، آماده کنیم، آمادگی برای صلح پایدار، وقتی می‌گوییم ما آماده دفاع هستیم یعنی دلمان می‌خواهد صلح پایدار مستقر باشد، بدون آمادگی یعنی به استقبال جنگ رفتن. بعضی به این نکات توجهی ندارند و فکر می‌کنند اگر قدرت نظامی‌مان را افزایش دادیم این به معنای جنگ‌طلبی است در حالی که این به معنای صلح‌طلبی است.

وی خاطرنشان کرد: چون ما می‌خواهیم جنگ نشود پس قدرت ما باید بازدارنده باشد اگر بازدارنده نباشد معنی‌اش این است که به دیگران چراغ سبز نشان دادیم تا وارد این کشور شود.

روحانی اظهار داشت: بازدارندگی یعنی قدرتی که دشمن در محاسبات خودش ببیند تجاوز به ایران پرهزینه است. تمام سیاست‌ها، قدرت‌ها و برنامه‌ها همه‌اش معنی کم‌هزینه و پرهزینه بودن است. همه جور سیاست خارجی آدم می‌تواند داشته باشد، محاسبه کنند ببینند کدامش کم‌هزینه‌تر و پرمنفعت‌تر است. با چند دقیقه می‌توان به هم ریخت، با چند جمله می‌شود دعوا درست کرد، با چند حرکت نظامی می‌شود وارد مخاصمه شد اما آن وقت پرهزینه است. همه ما بخش سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی موظف هستیم کاری کنیم ملت ما امنیتش، عزتش و قدرتش با هزینه کمتر باشد.

رئیس جمهور افزود: کشورهای اطراف ما به ظاهر می‌خواهند امنیت خودشان را حفظ کنند اما بسیار پرهزینه از لحاظ اقتصادی، سیاسی و مالی این کار را می‌کنند. سلاح با گران‌ترین قیمت می‌خرند و به خوبی هم نمی‌توانند از آن سلاح استفاده کنند. پس ناچار می‌شوند مستشاران خارجی را به کشورشان بیاورند. سلاح نمی‌توانند از آنها بخرند مگر در برابر آنها تسلیم شوند، پس یک هزینه سیاسی بسیار بالایی پرداخت می‌کنند.

وی تأکید کرد: نوکری کردن ممکن است گاهی هزینه مادی را پایین بیاورد اما هزینه معنوی را بالا می‌برد. ‌آقایی، عزت، ملت بزرگ و غیور بودن و ملت قهرمان بودن البته که هزینه دارد ما هر چه بتوانیم هزینه را کم کنیم و منفعت را بیشتر کنیم این هنرمندی ما است. نیروهای مسلح ما می‌توانند انضباط، آموزش، ایمان، سلاحشان و آمادگی‌شان در حدی باشد که کسی جرأت نکند به ما حمله کند یعنی حس کند اگر بخواهد به ما حمله کند بسیار پرهزینه خواهد بود.

روحانی با اشاره به اینکه خیلی از کارها به خاطر پرهزینه بودن در دنیا انجام نمی‌شود بیان داشت: اگر بخواهد همه هزینه‌های زندگی، حیات ملت و همه سرمایه‌ها در چند هفته نابود شود خیلی آسان است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه هنر این است که ما کشور را با کمترین هزینه حفظ کنیم اظهار داشت: چرا ملت ما می‌تواند با هزینه کم کشور و این عزت ملی را نگه دارد اولاً بین نیروهای مسلح و مردم فاصله نیست اگر فاصله باشد هزینه بالا می‌رود. مردم اگر با نیروهای مسلح نباشند و به آنها اعتماد نداشته باشند اولاً امنیت کافی ندارند و بعد هم هر چه می‌شود می‌گویند اینها نمی‌توانند از ما دفاع کنند اما اگر مطمئن شدند که این نیروی مسلح قدرتمند می‌ایستد و مقابله می‌کند همه به کمک می‌آیند و همه به کنار نیروهای مسلح می‌‌آیند، در جنگ هشت ساله این موضوع را دیدیم.

وی در این باره اضافه کرد: دفاع ما ذاتاً از لحاظ ساختاری، مردمی است حتی قبل از انقلاب هم در یک بخشی مردمی بود چون شما نیروهای مسلح‌تان بار بسیار بزرگش بر روی سرباز است. سرباز یعنی فرزندان مردم و همه ما. یک وقتی ارتش ما مثل ارتش پاکستان سرباز ندارد همه حقوق‌بگیر هستند اما در کشور ما این چنین نیست. پس از یک طرف نیروهای مسلح ما مردمی هستند، از طرف دیگر ما بسیجی داریم که بعد از انقلاب سامان پیدا کرده است، حالا قبلش یک چیزی مثل دوره احتیاط، ذخیره، سربازهای قدیمی را در یک مقطعی احضار می‌کردند اما یک چیز بالاتری بعد از پیروزی انقلاب شکل گرفت که آن بسیج بود. بسیج یک قدرت بزرگی است که علاوه بر اینکه قدرت مردمی است مردم را با نیروهای مسلح متصل می‌کند.

وی افزود: نیروی مسلح و ملتی که با هم باشند شکست‌ناپذیر می‌شود حال این دو را در کنار یک فرماندهی قرار دهید که آن فرماندهی هم مردمی و منتخب مردم و مورد اعتماد مردم است. اگر فرمانده منتخب مردم باشد و با رأی مستقیم یا غیرمستقیم مردم انتخاب شده باشد و دارای ویژگی‌هایی است که مردم ما به آن اعتماد دارند و به عنوان یک اسلام‌شناس، یک فرد عادل، مدیر، مدبر و فردی که مورد اعتماد دینی مردم است. امام وقتی در جنگ دستور می‌داد، این دستور امام با یک فرمانده معمولی فرق می‌کرد، جایگاهی داشت که مردم به او معتقد بوده و مقلدش بودند و مردم می‌دانستند برای مصالح آنها و حفظ کشور کار می‌کنند و سود فردی و شخصی ندارد این اعتماد و ایمان بین فرماندهی نیروهای مسلح، خود نیروهای مسلح و مردم اگر این سه با هم ضمیمه شد یک قدرت بزرگی را برای ما می‌آفریند.

رئیس جمهور تصریح کرد: اساس قدرت؛ قدرت انسانی، روحیه، ایمان و انگیزه است بعد از آن نوبت به سلاح، تجهیزات و امکانات می‌رسد البته که ما به ابزار و تجهیزات نیاز داریم و جای تردید نیست. اینکه قرآن می‌گوید اول باید دارای قوت باشیم یعنی سلاح دوربُرد آن زمان. سلاح دوربرد آن وقت یا تیر و کمان بود یا منجنیق. قرآن اول به سلاح دوربُرد تأکید می‌کند شما می‌دانید در جنگ‌های قدیم هم اول از سلاح دوربرد استفاده می‌کردند و بعد نوبت جنگ تن به تن می‌رسید.

روحانی بیان داشت: در این بخش همه ما وظیفه داریم که ابزار لازم را برای نیروهای مسلح‌مان آماده کنیم، وزارت دفاع یک مسئولیت ویژه دارد و نیروهای مسلح مسئولیت دوم را دارد و در این مورد هم همه با هم باید در کنار هم قرار گیریم. شما اگر بگویید با نیروی انسانی خودمان می‌خواهیم تحقیق کنیم توان‌مان را کم کردیم اما اگر از همه دانشگاه‌ها و محققین استفاده کنید مثل جنگ که بخش‌های مختلف از مردم استفاده می‌کردیم ما در جنگ هم پل شناور 14 کیلومتری ایجاد کردیم، دانشگاه‌ها و همه کمک کردند، در فاو پلی که در آنجا احداث کردیم که بعداً به پل بعثت معروف شد این را خودم ساعت‌ها در قرارگاه جلسه گذاشتم، محققین و دانشگاهیان آمدند و فکر کردیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم سریع و فوری پلی درست کنیم که ضد بمب باشد. یادم است آخرین لحظاتی که به نتیجه رسیدیم چگونه پل را احداث کنیم و من خدمت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رفتم فوق‌العاده خوشحال شد. همه دست به دست هم دادیم.

وی بیان داشت: زمانی هم مسئول پدافند هوایی شدم، محاسبه کردیم همه توپ‌های اورلیکن و اسکای‌گارد ما خوابیده است. ساعت‌ها بحث کردیم دیدیم یکی از مسائل مهمی که اینها را خوابانده موتورش است. یک موتور خاصی بود که به ما نمی‌دادند، خیلی فکر کردیم که ببینیم این موتور چه خصوصیتی دارد تا برویم از ایتالیا بگیریم و به ما هم نمی‌دهد. ما یک موتور ماشین را جایگزین آن کردیم 40 درصد اورلیکن را در یک هفته احیا کردیم، تحول بزرگی بود. وقتی که ما کشف کردیم چطور می‌توانیم رادار را در مقابل موشک ضدتشعشع حفظ کنیم که هفته‌ها طول کشید و شب‌های فراوانی تا دیروقت فکر و تلاش کردیم و متحول شد.

روحانی در این باره اظهار داشت: در عملیات بدر که عملیات سال قبل از فاو و والفجر 8 بود ما یک هواپیما زدیم اما در سال بعدش در عملیات والفجر هشت 73 فروند هواپیما را زدیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: من از وزیر دفاع و همه مسئولین محترم به جد می‌خواهم آنچه می‌شود دیگران بسازند را در فضای رقابت بیاورید ما در فضای رقابت ضرر نمی‌کنیم، در فضای رقابت می‌توان یک قطعه را بهتر و باکیفیت‌تر و ارزان‌تر در بیاوریم و منحصر به یک جا نکنید هر چیزی که انحصاری شد مشکل ایجاد می‌کند، هر چیزی که می‌شود را بیرون بدهید و درست کنید و مونتاژ نهایی دست شما باشد. یک هواپیما مثل کوثر را که همه چیزش را خودمان می‌توانیم درست کنیم. این خیلی ارزشمند است که همه چیز را با دست خودمان درست می‌کنیم، توانمند شده‌ایم جای افتخار و خوشحالی است. ما این هواپیما را به چند بخش تقسیم کنیم؛ یک بخشی که مردم و کارخانه‌ها می‌توانند بسازند، بخشی که دانشگاه‌ها می‌توانند کمک کنند آنها بیایند، بخشی که محققین و فناوری‌های دیگر می‌توانند به ما کمک کنند.

وی گفت: امروز باید بخش دفاع و صنعت و معاونت فناوری ریاست جمهوری آن چنان در کنار هم باشید تا به راحتی بتوانید کار را تقسیم کنید. بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و وزارت علوم به میدان بیایند و حتی ما به تدریج بتوانیم چیزهایی با کمک کشورهای دیگر بسازیم. ترکیه، پاکستان و ما ممکن است کارهایی کنیم که بتوانیم آنها را تلفیق کنیم. من پاکستان و ترکیه را مثال می‌زنم ممکن است کشورهای دیگر باشد.

وی با تأکید بر اینکه می‌توانیم با بسیاری از کشورها دوست باشیم و در کنار هم قرار بگیریم، گفت: هواپیما چیزی نیست که بتوانیم به تنهایی بسازیم زیرا توانمندی محدود است اما وقتی مشترک شویم می‌توانیم یک سوم را ما، یک سوم را کشور دیگر و دو سوم را کشورهای دیگر درست کنند، باید روی این موضوع فکر کنیم نمی‌خواهم بگویم فردا صبح می‌شود.

روحانی خاطرنشان کرد: یک اتصال نزدیک باید بین نیروهای ارتش، سپاه و وزارت دفاع ما برقرار شود. حرف نهایی را من باید از بهره‌بردار یعنی سپاه و ارتش می‌پرسم و بگویند موشکی که وزارت دفاع می‌گوید این چنین است آیا این چنین است یا خیر. باید یک رابطه‌ای بین وزارت دفاع و سپاه و ارتش باشد، آنها می‌گویند دقت موشکی چقدر است.

وی ادامه داد: همین چند ماه گذشته هم از دوستان وزارت دفاع، هم از نیروی عمل‌کننده سؤال کردم که دقت این موشک چقدر است. دیدیم یک کم این مقدار با هم فرق می‌کند البته این مسائل طبیعی است، حرف نهایی را نیروی بهره‌بردار باید به ما اعلام کند. شهید طهرانی آدمی بود که هر وقت در مورد موشک صحبت می‌کرد دقیق حرف می‌زد. الان شماها هم دقیق صحبت می‌کنید مخصوصاً وقتی که رئیس جمهور از شما سؤال می‌پرسد و با حرف دقیق پاسخ می‌دهید اما در عین حال دقیق‌تر از شما آن نیروی بهره‌بردار و رضایت آنها است. رضایت وزارت دفاع از بخش‌های مختلفش کافی نیست، رضایت ارتش و سپاه که استفاده‌کننده هستند برای ما مطرح است.

رئیس جمهور تصریح کرد: امیدوارم روز به روز در این زمینه بتوانیم پیشرفت و عظمت بیشتر داشته باشیم و قدرت دفاعی امروز در این مقطع برای ما بسیار مهم است. دشمنان ما سیه‌روتر از همه وقت تاریخ شده‌اند، دشمنانی داریم که به هیچ اصلی معتقد نیستند. بعضی‌ وقت‌ها کشوری چند درصد حرف حق می‌زنند اما حاکمیت به دست گروهی می‌افتد که معقول حرف نمی‌زنند و اصلاً معلوم نیست امروز و فردا چه می‌گویند. بحث این نیست که ما امروز به آمریکا اعتماد داریم یا نداریم که حتماً نداریم. امروز روزی است که اروپا هم به این آمریکا اعتماد ندارد، امروز روزی است که چین و بسیاری از کشورهای متحد آمریکا و حتی کانادا هم به آمریکا اعتماد ندارند، شرایط ما امروز متفاوت است. ما باید در این شرایط ما باید قدرت ملی را بالا ببریم.

وی با طرح این سؤال که چرا آمریکا ما، ترکیه و چین را تحریم اقتصادی می‌کند، گفت: برای اینکه احساس می‌کند هر کدام اینها یک نقطه ضعف دارد، ما باید نقطه ضعف‌های خودمان را برطرف کنیم، چرا آمریکا به ما حمله نظامی نمی‌کند به خاطر قدرت ما است چون می‌داند چقدر هزینه دارد و نتایج این کار را می‌داند. چون این دولت آمریکا مورد اعتماد نیست کنگره در این کشور قانونی را گذاشت که حق نداری به ایران حمله کنی. از چیزهای عجیب و غریب بود زمانی که ما را تحریم می‌کردند کنگره‌ای که همیشه با ما میانه خوبی نداشت و با ما بد بوده است حالا تصویب می‌کند که دولت آمریکا حق ندارد به ایران حمله کند. این نشان می‌دهد که ایران توانمند و قدرتمند است و کسی که می‌خواهد به این کشور تجاوز کند هزینه بسیار بالایی را باید پرداخت کند.

رئیس جمهور افزود: این توانمندی از کجا حاصل می‌شود؟ اول از اتحاد، ایمان و ایثار ملت و بعد نیروهای مسلح و سپس صنعت دفاعی است، صنعت دفاعی می‌تواند این قدرت را به ما بدهد. کار را می‌تواند برای ما آسان و هزینه دفاع را کم کند بنابراین کار شما امروز بسیار ارزشمند است و من از همه تلاش‌گران صنعت دفاع تشکر می‌کنم از طرف ملت ایران از تمام کسانی که امروز برای قدرت ایران تلاش می‌کنند تشکر می‌کنم.

وی افزود: ما اگر قدرت اقتصادی، سیاسی، نظامی و دفاعی‌مان در کنار هم قرار گیرد و همه در کنار هم باشیم و خواهشاً این یک سال و دو سال حزب و جناح و اینها را فراموش کنید،‌ اشکال ندارد دو سال دیگر باز شروع کنید. این سال 97، 98 و تا اوایل 99 یک استراحتی بدهید. جناح‌ها لطفاً به مرخصی بروند، تا اتحاد و وحدت بیشتر شود امروز دشمنان از اتحاد ما نگران هستند و وقتی ما متحد باشیم آنها می‌دانند نمی‌توانند کاری بر علیه ما انجام دهند، امروز روزی است که همه باید همدیگر را یاری کنیم و به همدیگر کمک کنیم. انتخابات دیگر تمام شد.

روحانی ادامه داد:‌ ما شیوه‌ای داریم که یک انتخابات درست می‌کنیم، 4 سال آن را می‌کشیم تا انتخابات بعدی. انتخابات یک ماه است و دو ماه و تمام می‌شود و باید کنار گذارده شود الان زمان وحدت، اتحاد، ایستادگی و مقاومت است. ما از این مرحله به حول و قوه الهی با حمایت مردم، تدبیر مقام معظم رهبری و با اتحاد هم مردم، ارکان کشور، سه قوه، نیروهای مسلح انشاءالله می‌توانیم این روزهایی که یک کم برای مردم ما سخت و پرفشار است را تبدیل به یک فرصت کنیم و برای کوشش و تلاش بیشتر به ما انگیزه دهد و با سرافرازی از این مرحله عبور کنیم. هر جا اگر ما موفق بودیم آن وقتی است که ما صداقت و خلوص نشان دادیم و خداوند ما را یاری کرده است. خداوند می‌گوید «شما صبر و تقوا داشته باشید و بقیه‌اش با من، من با فرشتگانم از شما یاری و پشتیبانی می‌کنم و شما را پیروز می‌گردانم».

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 30 مرداد 1397 ، کدخبر: 13970530000356 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین