پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۲۳۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۷
شماری از اتباع ایرانی که در ماههای اخیر و در نتیجه تبلیغات برخی کانال های ماهواره ای و رسانه های خارجی و با هدف اخذ پناهندگی از اروپا به صربستان سفر کرده اند؛ بعد از هفته ها سرگردانی و صرف هزینه هایی گزاف سرانجام با پشیمانی از این اقدام ؛ به وطن بازگشته اند.

شعارسال: طی ماههای اخیر برخی رسانه های خارجی در تبلیغات هدفمند خود به دروغ وانمود کردند، افرادی که قصد پناهندگی به یک کشور اروپایی دارند می توانند با سفر به صربستان به یکی از کشورهای اروپایی سفر کرده و اقدام به پناهندگی نمایند.

این در حالی است که شماری از اتباع کشورمان که به تازگی به امید مهاجرت به یک کشور اروپایی راهی صربستان شده اند، در مصاحبه ای ؛ با اذعان به کذب بودن 'سراب پناهندگی به اروپا از طریق صربستان ' گفتند که فریب تبلیغات شبکه های ماهواره ای را خورده اند و اکنون با صرف میلیون ها تومان هزینه به ایران باز می گردند.

آنها گفتند که بسیاری از کسانیکه به امید مهاجرت به اروپا راهی کشورهای حوزه بالکان از جمله صربستان می شوند نمی دانند که چه سرنوشتی در انتظارشان است.

خبرنگار ایرنا در صربستان که سالها در این کشور سکونت دارد و از نزدیک شاهد موارد مشابه بسیاری از فریب خوردن مهاجران توسط باندهای قاچاق انسان و جاعلان اسناد تقلبی بوده است؛ در گزارش خود می افزاید: مسافران بسیاری را مشاهده کرده ام که پس از مدتی اقامت در صربستان و نا امید شدن از امکان ورود به کشورهای عضو حوزه شنگن و یا اخذ پناهندگی و اطمینان یافتن از نادرست بودن تبلیغات و اغوا گری های باند های فعال در زمینه جعل اسناد مسافرتی و قاچاق انسان، پشیمان شده و با مراجعه به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد و دریافت مدارک مورد نیاز به ایران بازگشته اند.

چند جوان ایرانی که خواستند نامشان فاش نشود  به هدف خود که رفتن به کشورهای غربی بود، اشاره کردند و گفتند: اکنون متوجه شده ایم که تمام تصوراتمان در مورد مهاجرت و یا اخذ پناهندگی نادرست بوده و خواهان بازگشت به وطن هستیم.

این افراد همچنین با اشاره به شماری از هموطنان ایرانی که در اردوگاه های پناهجویان و مهاجرین در صربستان اسکان دارند بیان داشتند که تعداد ایرانیان در اردوگاه های این کشور زیاد نیست و تعدادی از آنها را می شناسیم که با مراجعه به سفارت ایران و تهیه مدارک مورد نیاز به کشور برگشته اند.

بر اساس آمار نهادهای ذیصلاح سازمان ملل و دولت صربستان در مجموع تاکنون کمتر از پانصد نفر از ایرانیان به کمپ های پناهندگان مراجعه و در آنجا در انتظار دریافت تقاضای پناهندگی خود مانده اندوتعداد مشابهی نیزتلاش داشته اند تا به صورت غیر قانونی از مرزهای این کشور به کشورهای عضو حوزه شنگن وارد شوند که با مشکلات متعددی مواجه شده اند.

** وارونه جلوه دادن سفرهای توریستی با مهاجرت ایرانیان

یکی دیگر از ترفندهای کانال های ماهواره ای؛ وارونه نمایی سفر گردشگران ایرانی به صربستان به عنوان مهاجران متقاضی پناهندگی است.

درهمین پیوند ؛ برخی رسانه های خارجی بعضا درخواست گردشگران ایرانی برای تمدید اقامت خود در این کشور را به گونه ای دیگر توصیف کرده و این مسئله را با درخواست پناهندگی تعداد معدودی از ایرانیان برای مهاجرت و یا پناهندگی به کشورهای اروپای غربی پیوند زده اند.

یک خانواده ایرانی نیز دراین ارتباط د به دلیل تمدید اقامت شان اشاره کردند و گفتند که از سفر و اقامت خود به صربستان خشنود هستند و صرفا به دلیل علاقه به حضور بیشتر و بازدید از تعداد بیشتری از اماکن و مراکز گردشگری این کشور مدت اقامت خود را در صربستان تمدید کرده اند.

طی یکسال گذشته و با لغو روادید میان ایران و صربستان؛ شمار گردشگران ایرانی که به صربستان سفر کرده اند ؛ افزایش یافته است به گونه ای که ورود بیش از 30 هزار گردشگر ایرانی به این کشور از زمان لغو متقابل روادید، نشانه روشنی از علاقه مندی ایرانیان به بازدید از جاذبه های گردشگری صربستان است.

تجربه مثبت گردشگران ایرانی از حضور در صربستان سبب شده مراودات بین مردمی و در نتیجه شناخت طرفین از یکدیگر به صورت روز افزونی بیشتر شود که می تواند بنیان اصلی هر گونه افزایش فراگیر همکاری های دوجانبه باشد.

برقراری پرواز مستقیم بین پایتخت های دو کشور در کنار لغو روادید، تسهیل سفرهای گردشگری، همکاری های تجاری، علمی و فرهنگی بین ایران و صربستان را در پی داشته است.

یاد آور می شود لغو روادید میان ایران و صربستان نخست در 11 شهریور سال 96 از سوی صربستان و سپس در 10 آبان سال گذشته از سوی ایران اجرایی شد و برقراری پرواز مستقیم بین تهران و بلگراد از 19 اسفند سال گذشته پس از 27 سال وقفه شرایط را برای توسعه و تحکیم مناسبات بین دو کشور بیش از هر زمان دیگر مساعدتر کرد.

تردیدی نیست که روند توسعه همکاری های بین دو کشور بویژه از زمان لغو روادید و برقراری پرواز مستقیم، هدف تبلیغات منفی برخی رسانه های خارجی قرار گرفته که از گسترش روزافزون روابط بین تهران و بلگراد خشنود نیستند.

اکنون با توجه به اینکه روابط سیاسی دو کشور بسیار نزدیک ودوستانه است، ضرورت دارد سطح همکاری های اقتصادی از جمله بازرگانی و مبادلات نیز همسان مناسبات خوب سیاسی افزایش یابد.

در مذاکرات دو روزه کمیسیون مشترک اقتصادی در قالب پنج کمیته تخصصی با حضور هیات های دو کشور که در سال جاری در بلگراد برگزار گردید تلاش شد تا راهکارهای عملی تحقق بخشیدن به خواسته رهبران دو کشور شناسایی و عملیاتی شود.

برپایه آمارهای موجود، ارزش مبادلات بین دو کشور در سال 2015 سیزده میلیون دلار و سال 2016 نیز به 18 میلیون دلار رسید که با توجه به ساختارها و مذاکرات برای توسعه فراگیر همکاری ها، سال 2017 دو کشور شاهد رشد و تغییر معناداری در این بخش بودند. ارزش مبادلات به قریب 22 میلیون دلار رسیده و تراز مثبت تجاری نیز به سود ایران است.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار 7شهریور 97، کدمطلب: 83016065، www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
0
0
ا.ف75
خیلی ها دارن با این شرایط از ایران خارج میشن! چطوری میگین نمیشه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین