پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۴۰۳۷
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵
معاون آبخیزداری، ‌امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اختصاص 200میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری خبر داد و گفت: افزایش نفوذ آب به زمین، افزایش تولید علوفه، کاهش فرسایش خاک، ‌کنترل هرزآب‌ها و سیلاب‌ها، کاهش میزان رسوب سد‌ها و بهبود شرایط اکولوژیک و ارتقای وضعیت معیشت آبخیزنشینان از ثمرات اجرای این طرح‌های آبخیزداری است.

شعار سال: ناصر حیدری‌پوری روز گذشته در جمع اصحاب رسانه ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: بیلان آبی کشور بالغ بر 410 میلیارد مترمکعب است که بخشی از آن در اختیار ما قرار نمی‌گیرد اما با توجه به گرمایش زمین و وضعیت توپوگرافی کشور باید اقداماتی در سطوح آبگیر و کنترل رواناب‌ها صورت گیرد که با موافقت مقام‌معظم‌رهبری 200میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به اجرای طرح‌های آبخیزداری در سال‌جاری اختصاص یافته و فاز اجرایی آن از ابتدای شهریور در استان‌های کشور آغاز شده است. به جز این اعتبار، استانداری‌های کشور نیز بالغ بر 310میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری اختصاص داده‌اند و در پایان آذرماه جاری، پروژه‌های آبخیزداری در دست اجرا به بهره‌برداری می‌رسند.

هر سال 200 سیل در کشور جاری می‌شود

او در ادامه به مشکلات موجود در حوزه آبخیزداری اشاره کرد و افزود: ‌در پنج سال اخیر رکورد وقوع 1000سیل در کشور ثبت شده و ‌اجرای طرح‌های آبخیزداری و کاهش انرژی جنبشی آب در بالادست، یکی از این اقدامات خواهد بود. در نظر داریم با ایجاد بندهای انحرافی در رودخانه‌ها، سیلاب را به دشت‌ها هدایت کرده و از ظرفیت آب موجود بهره‌برداری کنیم.

حیدری‌پوری با اعلام اینکه 370دشت ممنوعه و 87دشت بحرانی در کشور وجود دارد، گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری با هدف تقویت سفره‌های آب زیرزمینی در دشت‌های بحرانی در دستور کار قرار دارد. افزایش پوشش گیاهی به‌ منظور جذب بیشتر آب در دشت‌ها و جلوگیری از تبخیر آن، ازجمله برنامه‌هایی است که با ا جرای طرح‌های آبخیزداری عملیاتی می‌شود. به گفته وی، اجرای عملیات آبخیزداری باعث افزایش 530مترمکعب آب به زمین در هر هکتار می‌شود.

سالانه 250میلیون مترمکعب رسوب وارد سدها می‌شود

حیدری‌پوری به‌وجود 42میلیون هکتار حوزه آبخیز بالادست سدها اشاره کرد و گفت:‌ سالانه 250میلیون مترمکعب رسوب وارد سدها می‌شود اما اجرای طرح آبخیزداری، ‌رسوبات ورودی به سدها را به میزان 5تن در هکتار کاهش داده است. اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری موجب ارتقای ایمنی شده و برای نگهداشت جمعیت انسانی در شهرها، این طرح باید عملیاتی شود.

او البته تأکید کرد در زمان احداث سد اگر به پایین‌دست توجه نکنیم دچار مشکلاتی خواهیم شد و هشت کانون گردوغبار حوزه اهواز و ماهشهر ناشی از اقدامات بالادست و کاهش حقابه تالاب‌های پایین‌دست است. به گفته حیدری‌پوری در نوار ساحلی جنوبی با فاصله 60 تا 70کیلومتر آب حوزه آبخیز به دریا می‌رسد که اگر اقداماتی برایش انجام نشود، این آب از دسترس خارج خواهد شد.

او گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری، فرسایش خاک را به میزان نه تن در هکتار کاهش می‌دهد. همچنین تقویت سفره‌های آب زیرزمینی از 100 تا 500 مترمکعب، ‌از دیگر ثمرات طرح‌های آبخیزداری است. میزان علوفه نیز 120کیلو در هکتار افزایش خواهد یافت.

قنات‌ها تقویت می‌شوند

حیدری‌پوری درخصوص اقدامات انجام شده برای قنات‌ها نیز گفت: تقویت سفره‌ها و آبخوان‌های بالادست قنات‌ها از اهداف سازمان است که در دستور کار قرار گرفته. همچنین با تغییر نگاه آبخیزداری از فنی و مهندسی به اقتصادی و اجتماعی، تلاش خواهیم کرد مشارکت مردم محلی و بومی در اجرا و حتی تصمیم‌گیری‌های حوزه آبخیزداری افزایش یابد.

در بخش دیگری از این نشست ابوالقاسم حسین‌پور، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری با اشاره به سیل‌خیزبودن ایران گفت: در طرح ملی آبخیزداری، با رویکرد پیشگیرانه و کاهش سیل و استفاده از آن برای تغذیه چشمه‌ها به این مسئله نگاه شده؛ رویکردی که پیش از این، به جبران خسارت معطوف بود.

ترحم بهزاد، مدیرکل امور مراتع نیز با بیان اینکه 25درصد ارزش مراتع، تولید علوفه و 75درصد ارزش آنها زیست‌محیطی است، گفت: 7/84 میلیون هکتار مرتع در کشور وجود دارد. 2/7میلیون هکتار از این مراتع متراکم و بالای 50درصد تاج پوشش، 5/22میلیون هکتار نیمه متراکم و دارای 25 تا 50درصد تاج پوشش و بقیه مراتع کم‌تراکم و دارای کمتر از 25درصد تاج پوشش است که امیدواریم با اختصاص اعتبار و اجرای طرح‌های آبخیزداری پوشش گیاهی مراتع را تقویت کنیم.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 13 شهریور 97، کد مطلب: 29272، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین