پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۴۹۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷
طلبه جوان دهدشتی که در فضای مجازی نسبت به فضای حقیقی شناخته تر است این روزها با سفر به روستاهای دورافتاده کودکان را با کتاب و کتابخوانی انس می‌دهد.

شعارسال: قصه‌ها و افسانه‌ها همواره در رشد و کمال ذهنی و فرهنگی انسانها مؤثر بوده است.قصه از ابتدای آفرینش تاکنون وجود داشته و شاید نخستین قصه، قصه آدم و حوا و نخستین قصه‌گو حضرت آدم که ماجرای رانده شدن از بهشت را برای فرزندانش تعریف کرد.

کارشناسان مسایل اجتماعی بر این باورند که قصه‌گویی و قصه‌خوانی نقش بسزایی در رشد و شکوفایی خلاقیت در کودکان دارد.امروزه گسترش تکنولوژی و فضای مجازی عامل بیگانگی از کتاب شده و کمتر مادری وقت خود را به مسایل آموزشی کودک در این زمینه اختصاص می‌دهد.

اما یک روحانی جوان با طرح ابداعی خود فضایی را فراهم می‌سازد که کودکان با همگروه سنی خود همبازی و هم صحبت شوند، ذهن خلاق آنها پویا شود، شهامت صحبت کردن در جمع پیدا کنند و با همدیگر مباحثه داشته باشند.

«اسماعیل آذری‌نژاد» روحانی جوان و فعال ساکن دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه روزانه به روستاهای دور و نزدیک شهرستان سفر می‌کند، خودرویش را کتابخانه سیار کرده و اسباب بازی و سرگرمی برای کودکان با خود حمل می‌کند.

«آذری‌نژاد»روحانی قصه‌گو با شعار«قصه،رنگ،توپ» کودکان را با یار مهربان انس می‌دهد اما کار او محدود به خواندن قصه نیست؛ داستان را تحلیل می‌کند، روحیه پرسشگری کودکان را برمی انگیزد، نکته‌ها را بیرون می‌کشد و آنها را به تبادل نظر ترغیب می‌کند.

آذری نژاد با بیان اینکه با شعار قصه،رنگ،توپ شروع کردیم و در واقع این شعار ابزار و دلیل فعالیتم شد می‌گوید: «قصه» را انتخاب کردم چون می‌خواستم مهارت زندگی را با قصه به کودکان بیاموزم، هدف از انتخاب توپ در این شعار تقویت روحیه مشارکت و آموزش فعالیت گروهی بین بچه‌ها بود و البته کار با توپ به دلیل اینکه یک فعالیت ورزشی است باعث تخلیه هیجانات هم می‌شود و پرورش هنر نقاشی و خلاقیت بچه‌ها از دلایل انتخاب رنگ بود علاوه بر این با رنگ‌آمیزی به زیباسازی محیط پیرامون هم می‌پردزیم.

کودکانی که دایره‌وار پای قصه‌های این روحانی می‌نشینند سراپا گوش می‌شوند و مشتاقانه به قصه‌ها گوش فرا می‌دهند،در بین صحبت‌های مرد قصه‌گو کنجکاو شده و سوال می‌پرسند و بعد از اتمام قصه برداشت خود را بیان می‌کنند.

جمع‌آوری کودکان روستا هم حکایت دیگری است؛ روستای «دالون» از توابع چاروسا از روستاهای است که برای ششمین بار میزبان آقای آذری نژادند.بچه‌های روستا روحانی قصه‌گو را می‌شناسند و با اشتیاق دوستان خود را به حضور این روحانی مژده می‌دهند؛ در کمتر نیم ساعت تقریبا همه کودکان روستا حاضر شده و بلافاصله قصه‌خوانی شروع می‌شود.

مردِ قصه‌خوان کتاب به دوش با مهربانی برای قصه خوانی آماده است.قصه امروزش «دعوا نکنیم، گفتگو کنیم»و بچه‌ها حلقه زده با تمرکز گوش فرا می‌دهند.

این طلبه تاکنون به 100 روستا سفر کرده و کودکان را با یار مهربان انس داده است.او می‌گوید:اما برخی روستاها را زیاد می‌روم مثلا ممکن است روستایی را 40 بار رفته باشم چون کار مستمر تأثیرگذاری بیشتری دارد.بعضی روستاها که نمی‌توانم مرتب بروم افرادی از روستا را پیدا می‌کنم یکسری وسایل و امکانات از جمله کتاب و وسایل ورزشی تحویل می‌دهم و می‌گویم که با بچه‌ها کار کند.

مثلا در برخی از روستاها دختران ترک تحصیل کرده زیاد دارد اینها را پیدا می‌کنم از آنها می‌خواهم که با بچه‌ها کار کنند.

«آذری‌نزاد» درباره مؤلفه انتخاب کتاب‌ها گفت: هر کتابی که دنیای کودک را زیبا کند و باعث طراحی فکر بچه ها شود انتخاب می‌کنم کتابی باشد که تنها هدف سرگرمی نباشد ،مهارت‌اموزی داشته باشد.امیرالمومنین علی(ع) می‌فرمایند«حکمت را دریبا ولو نزد مشرک و کافر باشد» کتاب خوب باشد و با معیارها همخوانی داشته باشد برای بچه‌ها تهیه می‌کنم.

وی معتقد است جدیدترین و بهترین کتابی که در تهران چاپ می‌شود یک ماه بعد از چاپ باید به روستاهای کهگیلویه و بویراحمد برای بچه‌ها خوانده شود یعنی این دغدغه را دارم که بهترین کتاب‌ها به دستم برسد.اما کتاب کودک متاسفانه استهلاک بالایی دارد نیاز است که مرتب کتاب داشته باشم با توجه به گستردگی حوزه جغرافیایی باید مرتب به افرادی که در روستاها با بچه‌ها کار می‌کنند، به مهدهای کودک به مدارس کتاب برسانم و می‌طلبد که مدام کتاب تهیه کنم.

آذری نژاد در فضای مجازی فعال است و صفحه‌های به روزی دارد.کسانی هم در فعالیت‌ها به عنوان گروه‌های کمک کننده یاریگر او هستند؛ گروه نخست دختران ترک تحصیل کرده روستایی که هم به بچه‌ها کمک می‌کنند کتاب بخوانند و هم به خودشان کمک می‌شود سطح سوادشان پایین نیاید و احساس مفید بودن داشته باشند.

گروه دوم طلبه‌ها و شاگردانی که آموزش دیده‌اند به روستاها می‌روند و در امر قصه‌خوانی در روستاها فعالیت دارند.

اسماعیل آذری‌نژاد برای این کار از هیچ نهاددولتی کمک نمی‌گیرد ، تلاش بر بهره از کمک‌های مردمی دارد و اغلب خیرین با هزینه‌های اندک او را در این مسیر حمایت می‌کنند انگیزه‌اش انس کودکان با کتاب است، شعار نمی‌دهد .اقدام این روحانی در واقع یک آتش به اختیار ترویج کتاب است.


تعداد بازدید : 7


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 18 شهریور 1397 ، کد خبر: 1820833، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
ا.ف75
واقعا هنوزهم هستند کسانیکه حرمت این لباس رو نگه دارن و پر از مهر باشن!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین