پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - 2025 June 08
کد خبر: ۱۵۵۵۲۶
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۱
بیانیه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در خصوص پیوستن به FATF وقتی ملاحظه کردم مرا به تامل وادشت و از درخواست آنها تعجب کردم. بنابر این بر خود واجب دانستم که جوابیه­ای برای آن تهیه کنم.

شعارسال: دکتر محمد کهندل اقتصاددان: بیانیه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در خصوص پیوستن به FATF وقتی ملاحظه کردم مرا به تامل وادشت و از درخواست آنها تعجب کردم. بنابر این بر خود واجب دانستم که جوابیه­ای برای آن تهیه کنم. البته پیشاپیش از همه بزرگوارنم عذرخواهی می­کنم و تقاضای دارم این نوشتار جسارت معنی نشود. تعامل گفتمانی شیوه و فرهنگ خوب ملت بزرگ ایران اسلامی است.

عالیجنابان، زمانی کشورهای صنعتی و استکباری که در راس آنها آمریکا بود با سازمانهای مالی و پولی بین ­المللی عملا مدیریت مالی و اقتصادی کشورها را در دست گرفته بودند. باید اذعان داشت با تئوریزه کردن آن در این ارتباط دستاوردهای قابل توجهی کسب کردند. بیش از نیم قرن خود را در راس اقتصاد جهانی قرار دادند. واقعیت این است که این سازمانها کارآیی خود را از دست داده­اند. مدتی است برای ادامه سیطره خود متوسل به راههای و کارگروههای جدیدی از جمله FATF، سند 2030 و مثل اینها به شکل بسیار ماهرانه شده­اند. یعنی آنرا یا به شکل یک تئوری مطلوب یا نتها راه ممکن ارائه داده­اند. به طوریکه طرف­های مقابل آنرا بپذیرند. حتی اعضای محترم اطاق ایران پذیرش سند FATF را به خطا پیشنهاد دهند. اعضای محترم اطاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران طی بیانه­ای اعلام کرده ­اید؛

برای کشورهایی که در ثبات اقتصادی و سیاسی به سر می‌برند، عدم همکاری با FATF، نتیجه‌ای جزء انزوای کشور مورد نظر نخواهد داشت. در ارتباط با ایران این تبعات دو چندان خواهد بود؛ چرا که اقتصاد ایران، در شرایط عادی قرار ندارد؛ بی ثباتی های کم سابقه اقتصادی و بازگشت تحریم ها علیه ایران در کنار انزوای مالی ناشی از عدم همکاری با کارگروه ویژه اقدام مالی، شوک جدیدی را به کشور وارد می سازد که بنیه اقتصادی تاب تحمل آن را نخواهد داشت. در خاتمه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران متذکر شده است؛ به عنوان پارلمان بخش خصوصی کشور، ضمن خشنودی از مصوبه اخیر مجلس محترم شورای اسلامی در پذیرش بخشی از مقررات مبارزه با پولشویی، امیدوار است هر چه زودتر نسبت به بررسی و تصویب سایر بندهای باقیمانده FATF اقدام مقتضی معمول دارند. مهمترین دلیل طرح شده در این بیانیه ایجاد شفافیت با پیوستن به FATF بیان شده است.

شما عزیزان، پرچمداران حوزه اقتصاد و تجارت در ابتدای بیانیه خود سخن از ضرورت شفافیت مالی و مبارزه با پولشویی داشته­اید که این سخن یک نیاز ضروری و فوری اقتصاد کشور است. اما این با پیوستن به FATF دو سخن کاملا متفاوت است. سیستم ردیابی وجوه و داراییها برای اجرای بانکداری اسلامی یا قانون عملیات بانکی بدون ربا از طریق اعطای تسهیلات بانکی و دریافت سود واقعی، هدایت نقدینگی، نظام مالیاتی، موضوع درآمدهای کثیف قاچاق و مواد مخدر، جلوگیری از درآمدهای بادآورده، مهار و حذف فعالیتهای سفته بازی، برنامه­ ریزی، نظارت بر اجرای برنامه­ ها، نظام بودجه ­بندی­، تخصیص منابع بودجه، نظام ارزی، تخصیص ارز و جلوگیری از انحصار و تحقق رقابت و بسیاری از موارد دیگر امری ضروری و فوری برای اقتصاد کشور است. بیایید همین موضوع را همه با هم مطالبه کنیم. اقتصاد ایران برای تحقق عدالت و ایجاد رقابت و افزایش کارآیی نیاز به شفافیت دارد. رانت، انحصار و فساد از محصولات عدم شفافیت است. نتیجه این فرآیند قرار گرفتن اقتصاد کشور در مسیر بلند مدت رشد و پیشرفت است. آیا متولیان و طراحان و پشت پرده گروه ویژه اقدام مالی به دنبال تحقق رشد و پیشرفت کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران هستند؟ FATF سراب شفافیت و هدایت اقتصاد کشور به بیابانی سوزان و لم یزرع می­باشد.

آنچه ظاهر قضیه است فلسفه وجودی گروه ویژه اقدام مالی جلوگیری از دو موضوع پولشویی و تامین مالی تروریست است. این هدف در توصیه اول این کارگروه به صراحت بیان شده است. اما با مطالعه دقیق چهل توصیه آن و دقت کافی، اطلاعات و نتایج زیر بدست می­آید؛

-1این کارگروه مستقل نیست و به شورای امنیت سازمان ملل، کنوانسیون وین(1988)، پالرمو(200)، کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه فساد(2003)، کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم(1999) و سایر کنوانسیونهای بین المللی گره خورده است.

-2همه کشورها باید جرم انگاری نمایندو هر کشور باید هر حرکت مشکوکی را گزارش نمایند و با این مبنا می­توانند ادعای هر کدام از دو جرم یاد شده را برای کشور دیگر داشته باشند.

3-با اعلام جرم انگاری یک کشور با توجه به قطعنامه­های شورای امنیت سازمان ملل متحد همه کشورها ملزم به اعمال رژیم تحریم­های مالی هدفمند در خصوص کشور یاد شده می­باشند و بر همین اساس کشور می­تواند تحت فصل هفتم منشور ملل متحد از جمله قطعنامه 1327 سال 1999 قرار گیرد. این بند با بند قبلی این نتیجه را می­دهد که؛ "هر کشور" آمریکا یا یک کشور اروپایی که با جمهوری اسلامی ایران در تخاصم هستند نیز می­توانند باشند. با پذیرش این سند آنها قطعا از این شرایط برای تحریم فراگیر یا بردن کشور تحت فصل هفتم منشور ملل متحد یا هر دو به صورت یک اقدام قانونی برعلیه کشور استفاده خواهند کرد.

-4موضوع انعطاف­پذیری قوانین داخلی نسبت به توصیه­های FATF تضمین شده است و موضوع رازداری در موسسات مالی وجود نخواهد داشت.با این موضوع استقلال کشور زیر سوال می رود و تابع بیگانگان بودن را نهادینه می­شود.

-5 نقل و انتقال پول و دارائیهای با ارزش باید زیر نظر گروه ویژه اقدام مالی باشد و همه کشورها از سلامت مورد نظر این تقل و انتقال لازم است مطمئن باشند. یعنی تحریم­ها فراتر از تحریم نقل انتقال مالی وجه نقد سیستم بانکی و سوئیفت خواهد بود.

-6مراجع ذیصلاح برای پولشویی و تامین مالی تروریسم باید اختیار کامل مثل عملیات مخفیانه، شنود مکالمات، وارسی مکاتبات، دسترسی به رایانه­ ها و حتی توسل به اقدامات قهری را داشته باشند. این بند، تعهد بزرگ و خطر ناکی به بیگانگان است. در حالی که متاسفانه ریاست محترم جمهور جناب آقای روحانی برای ایجاد نظام ردیابی وجوه و دارایی در کشور نه تنها برنامه­ ای نداشتند بلکه جمع­ آوری اطلاعات از مردم برای بازتوزیع یارانه مخالفت می­کنند و می­گویند؛ "فرض کنید 100 درصد نباید یارانه بگیرند از اینها 50 نفر شناسایی می شوند ولی به 50 نفر دیگر می دهیم. این در جامعه نگرانی ایجاد می کند. چون برخی که وضعشان بهتر است می گیرند. راهی بود که همه را شناسایی کنیم که من تاکنون موافقت نکردم و آن سرک کشیدن به حسابهای مردم است. این ضررش بیشتر از نفعش است. اعتماد مردم به دولت را خدشه دار می کند." موضوع شفافیت را باید در تغییر این تفکر دنبال کرد نه با عضویت در FATF. این چه تفکر و خط مشی غلطی است که از انجام ضروری­ترین اقدام از کاهش اعتماد مردم به دولت می­ترسیم و آنگاه از بیگانه نمی ترسیم. آیا عملکرد دولت باعث افزایش اعتماد مردم به دولت شد؟ شفافیت را مردم کشور و اقتصاد کشور نیاز دارند و باید توسط خودمان و برای خودمان ایجاد شود.

-7کشورها باید اطمینان دهند که توانایی اقدام فوری در پاسخ درخواست ارائه شده از سوی کشورهای خارجی در خصوص شناسایی، مسدود کردن حساب، توقیف و مصادره اموال تطهیر شده از طریق پولشویی و عواید حاصله و جرایم مالی تروریست و ... را دارا می­باشند.بعلاوه هر کشوری می­تواند روی هر فرد از کشور دیگر ادعای پولشویی یا تروریست داشته باشد و کشور نسبت به استرداد افراد اقدام نماید. این مطالب گویای این موضوع می باشد که دشمن روی هر کدام از نیروهای سیاسی، نظامی و حتی تجار دست بگذارد و فقط به آنها اتهامی وارد کنند باید خودمان کتف بسته آنها را تحویل آمریکا و ایادی آنها بدهیم. این اقتصاد کشور را شکوفا و عزت آفرین است؟

8 -واژه اطمینان در 25 توصیه کار گروه ویژه اقدام مالی آمده که در بعضی از توصیه ­ها چندبار تکرار شده است. این نکته بدان معناست که هر کار و اقدامی از طرف یک کشور انجام شود طرف مقابل می­تواند بگوید مطمئن نشدم و مدام درخواست دیگری داشته باشد یا متهم به پولشویی یا تامین مالی تروریست کنند و بعد اقداماتی که در این سند در نظر گرفته شده است از جمله تحریم­های گسترده و قرار دادن کشور را تحت فصل هفتم منشور ملل متحد را انجام دهند. این واژه اطمینان را در NPT تجربه کردیم ننیجه چه شد؟ نتایج مذاکرات برجام به کجا انجامید؟ گفتیم بازدید نمایید خوب است. آمدند گفتند کافی نیست. اطمینان ایجاد نمی­کند. گفتیم دوربین بگذارید. بعد از نصب گفتند اطمینان بخش نیست. تا کجا نرفتیم؟ آنها مطمئن نشدند چون برنامه این است که مطمئن نشوند و ما عقب نشینی کنیم.

9 -به صراحت بیان شده است که کشورها باید برای پیوستن به کنوانسیون وین، پالرمو، سازمان مللی علیه فساد، کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم و سایر کنوانسیونهای بین­المللی مرتبط بین­المللی ترغیب شوند. این مطالب در کنار واژه اطمینان می­تواند کشور را مجبور به پذیرش هر کنوانسیون و تعهدی دیگر کند چون اگر نپذیریم می گویند پس ما نسبت به شما و عملیات مقابله با پولشویی و مبارزه با تروریست شما مطمئن نیستیم. این نیز ضمن اینکه استقلال کشور را از بین می­بر، بهانه­ای برای وضع تحریم­ها خواهد شد.

-10 کشورها باید تدابیری را اتخاذ کنند که به موجب آن­ها، مصادره عواید و یا امکانات در توصیه 5 بدون نیاز به محکومیت کیفری (مصادره بدون محکومیت) امکان پذیر باشد.شانیت ملت بزرگ ایران اسلامی این است؟ نه. ما کشور بزرگ و ملتی قدرتمند هستیم. این نوع حرکات اصولا با مشی و راه ما در تعارض است.

عزیزان و اعضای محترم اطاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اکنون شرایط امریکا و ایادی آنها بسیار وخیم­تر از وضع ما می­باشند. همین امروز (31/ 5/1397) رئیس جمهور آمریکا آقای ترامپ اعلام کرد از اول ورود آمریکا به خاورمیانه اشتباه بود. این یعنی شکست امریکا و عدم توانایی در تامین هزینه­های سلطه. آمریکا مدتی است ناوهای خود را به اسم تعمیر از خلیج فارس خارج کرده است. به هوش باشید، ما نیاز به ایجاد امنیت در کشورهای همسایه و منطقه خاورمیانه داریم. اروپا اتحادیه اروپا تشکیل می­دهد. امریکا 51 ایالت را متحد می­کند ولی به کشورهای اسلامی که می­رسند بحث از تجزیه آنها می­شود. از منظر اقتصادی تحلیل می­کنم. ما با همگرایی در کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی باید هزینه تجارت را کاهش دهیم. باید عین تجارت شهری در کشور، با کشورهای منطقه و اسلامی تجارت ارزان فراهم شود. بازار کشور بزرگ ایران و کشورهای منطقه باید برای یکدیگر گشوده شوند. اقتصاد ایران بسیار بزرگ است و در آینده بسیار نزدیک احتیاج به بازارهای منطقه ­ای بزرگ نیاز دارد. این موضوع فقط با نهضت مقاومت امکان پذیر است. آنها به دنبال تروریست خواندن این نهضت و مسدود کردن راه همگرایی کشورهای منطقه و جلوگیری از تصرف این بازارها توسط کشورهای منطقه و کاهش هزینه تجارت کشورهای منطقه با هم می­باشند. عزیزان فعال اقتصادی، اقتصاد فعلی حاکم بر کشورها اقتصاد سیاسی است. اقنصادی صرف نیست. اقتصاد بدون سیاست و سیاست بدون اقتصاد معنی ندارد. اگر این دو کنار هم باشند هر کدام دیگری را تقویت می­کند. فریاد ما باید بلند شود چرا اینگونه عمل نمی­کنیم؟

نکته حاءز اهمیت دیگر این است که؛ آیا واقعا هدف این کارگروه مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریست است؟ آیا در منطقه حزب رسمی و محبوب لبنان به نام حزب الله تروریست است و آنگاه منافقین تروریست نیستند؟ آیا سردار قاسم سلیمانی تروریست است و داعش و النصره تروریست نیستند؟ چرا کشوری از جلوگیری تامین مالی داعش سخن به میان نمی­ آورد؟ قاچاق مواد مخدر توسط چه کسانی و چه کشورهایی صورت می­گیرد؟ ج. ا. ایران پرچمدار مبارزه با مواد مخدر است. داعش و تروریست­های متولد شده و مورد حمایت امریکا و غرب بودند. آنها توسط نهضت مقاومت و هدایت ج. ا. ایران از پای درآمدند. پس چرا خانم مرکل و سایرین نگران نفوذ جمهوری اسلامی ایران هستند و نیروهای مقابله با داعش را تروریست معرفی می­کنند و از داعش حمایت می­کنند. پس هدف کارگروه ویژه اقدام مالی نمی­تواند مبارزه با تامین مالی تروریست و پولشویی باشد. هدف مقابله و مهار دیگر کشورها برای ماندگاری استکباری کشورهای قدرتمند دیروز است. ایجاد شفافیت دیگر کشورها برای امریکا و ایادی آنها جهت کنترل و مقابله با آنهاست. اعضای محترم اطاق ایران، شما در این حرکت بزرگ مقاومت منطقه­ای و بیرون راندن آمریکا از منطقه سهم بالایی دارید. این راه باید ادامه یابد. راه سعادت ما در راه خروج امریکا و ایادی آنها از منطقه و کشورهای اسلامی است. با خروج امریکا و سایر بیگانگان از منطقه امنیت و رونق تجاری در منطقه محقق می­شود. این فرآیند بزرگی بود که در حال محقق شدن است. در بخشهای پایانی راه قرار داریم. ما باید در این راه قرار بگیریم و با اقتدار بر خود ببالیم و مقتدرانه قدمهای پایانی را برداریم. باید مراقب باشیم در برنامه دشمن قرار نگیریم. در شرایط فعلی با حاکمیت استکبار بر تعاملات مالی و اقتصادی بین­المللی ورود به کارگروه ویژه اقدام مالی نه تنها پیشنها نمی­شود بلکه باید با آن مقابله کرد. ملت بزرگ ایران و ملل منطقه با صلابت این راه را می پیمایند و در این مسیر تردید به خود راه نمی­دهند. پیروزی در چند قدمی ماست.

با احترام - دانش آموخته اقتصاد

دکتر محمد کهندل - 1/6/1397


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری نود اقتصادی ، تاریخ انتشار: 18شهریور 1397 ، کدخبر: 2113280،www.90eghtesadi.ir

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین