پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۹۵۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۷
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی عدم رای آوری طرح شفاف سازی در مجلس را بحث یک فوریتی بودن آن اعلام کرد و گفت: این طرح نیاز به اصلاح دارد و تصویب یک فوریتی آن همه جوانب را در بر نمی‌گیرد.

شعار سال: بحث طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس از موضوعات بحث برانگیز قبل از تعطیلات مجلس این روزها بوده است.

موضوعی که عدم رای آوری آن مورد انتقاد بسیاری از محافل سیاسی و فضای مجازی است.

سابقه طرح شفافیت آراء به سال 96 بر می‌گشت و اعضای کمیسیون امید برنامه داشتند که این موضوع را به صورت دو فوریت مورد بررسی قرار دهند.

تیرماه سال 97 دوباره تعدادی از نمایندگان بحث شفافیت آراء را مطرح کرده و بیش از 207 نفر از نمایندگان مجلس از این طرح حمایت کردند.

به جهت سابقه از قبل موجود طرح شفافیت آراء مربوط به کمیسیون امید و طرح مطرح شده جدید تصمیم گرفته شد که به صورت تلفیقی به صورت یک فوریت در مجلس رای گیری شود.

در اقدامی بی‌سابقه بسیاری از نمایندگان امضاء کننده طرح درست زمانی که قرار بود این موضوع در صحن علنی مجلس مطرح شود، امضاء خودشان را پس گرفتند و به تعبیر بسیاری از صاحب‌نظران سیاسی و غیر سیاسی چهارشنبه سیاهی را برای مجلس ثبت کردند.

تعابیر زیادی در ارتباط با عدم موافقت نمایندگان مجلس در ارتباط با شفافیت آراء مطرح شده است، برخی از فعالان فضای مجازی مباحثی اعلام کردند که این طرح به نفع نمایندگان مجلس نبوده است و به همین دلیل چندان مورد موافقت آنها قرار نگرفته است.

اصرار نماینده قم بر پیگیری برای اجرای طرح شفافیت آراء

احمد امیرآبادی یکی از نمایندگان استان قم موافق طرح شفافیت آراء مجلس در این ارتباط با اعلام اینکه طرح شفافیت آراء با 108 رای مخالف، 59 رای موافق، پنج رای ممتنع و 22 عدم مشارکت به تصویب نرسید نسبت به این موضوع گلایه کرده است.

وی با علام اینکه ما شفافیت را در مجلس شورای اسلامی دنبال می‌کنیم، افزود: به اتفاق تعدادی از همکاران داوطلبانه آراء، حقوق و سفرهای خارجی را شفاف سازی می‌کنیم و همچنین از مردم درخواست کرد که از نمایندگان خویش این موضوع را پیگیری کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی که با حساسیت خاصی این طرح را پیگیری می‌کند، در حساب شخصی خویش در فضای مجازی، افزود: از اول مهرماه سال 97 داوطلبانه آرای خورد را نسبت به طرح و لوایح در مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کنم.

موافقت عضو مجمع نمایندگان مازندران با طرح شفافیت آراء

عبدالله رضیان نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی که به تازگی از سفر حج برگشته در پیامی حین سفر حج از این موضوع استقبال کرده و گفت عدم وجود اسمم در لیست به دلیل حضور در سفر معنوی حج است و حتما حامی سر سخت طرح شفاف سازی خواهم بود و با تمام وجود از آن دفاع می‌کنم.

اظهارات عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی

در ارتباط با شفاف سازی آراء و اینکه چرا این طرح در مجلس رای نیاورد، خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری با علی اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری و میاندورد در مجلس شورای اسلامی گفت و گو کرده است.

وی با اعلام اینکه رای که داده شده است، رای به اصل شفاف سازی نبوده است، گفت: نه اینکه 60 نفر پیشنهاد دادند و 50 نفر به آن رای دادند،این موضوع بسیار داری اهمیت است که چه طور و چه موقع به صورت دو فوریت، یک فوریت و آِیا عادی داری اهمیت است.

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اگر یک فوریت این طرح مطرح می‌شد و به دلیل اینکه داری زمان بود بسیاری از جوانب شفاف سازی طرح که مصادیق زیادی شامل رای، شفاف سازی اموال، سفرهای خارجی، اظهار نظرها، رفتارها و غیبت نمایندگان بود نادیده گرفته می‌شده است.

وی ادامه داد: مطرح شدن طرح یک فوریتی باعث غافل شدن از کلیات اصلی طرح شفاف سازی بود و بنده خودم هم لیست 39 نفره و 160 نفر را امضا کردم و لازم ودرست هست و حق مردم هست که بدانند که نماینده‌ای را که انتخاب می‌کنند چه رفتاری در مجلس دارد.

یوسف نژاد ادامه داد: ممکن است شفاف سازی در وهله اول پیامدهای داشته باشد ولی در دراز مدت باعث اصلاح بسیاری از امور می‌شود و به نفع مملکت و نماینده هست و نماینده هم سعی می‌کند در زمان رای گیری حساسیت‌های لازم را دریافت کند و رای معنی داری ارائه کند.

خواسته یک فوریتی عامه مردم از نمایندگان

آنچه که امروز افکار عمومی از نمایندگان مجلس انتظار دارند بحث عملیاتی کردن طرح شفاف سازی آراء است و به نظر می‌رسد که بحث یک فوریتی و یا دو فوریتی آن به نوعی بازی کردن با قوانین و کلمات هست، انتظار از مجلس این است که در وهله اول گام نخست برای اجرای این طرح را برمی‌داشت و در مقاطع دیگر نسبت به اصلاح قوانین اقدام می‌کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری علم و فناوری تاریخ انتشار 22شهریور 97، کدمطلب: 68763، www.stnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
0
0
ا.ف75
خداییش خیلی مسخره ست که این طرح تو مجلسمون رای نیورد! خودش این رای نیوردن بیانگر خیلی چیزهاست!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
0
0
چون به ضرر نمایندگان هست. چون مردم میتونن بهتر بشناسنشون و ممکنه دوره های بعد بخاطر رای هایی که دادند نتونن از سمت مردم انتخاب بشند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین