پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۶۴۵
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۲
محققان ایرانی در سالی که موسوم به اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی است، بخشی از فناوری‌های ساخت داخل را در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی به نمایش گذاشتند تا علم ایرانی بیش از پیش نمایان شود.

شعارسال: در دومین ماه از سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده است، چهارمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی با حضور بیش از 330 فناور و شرکت دانش بنیان و بیش از 9000 مدل-محصول از سطوح چهارگانه فناوری از پنجم اردیبهشت‌ماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد تا علم محققان ایرانی در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی نیز بیش از پیش نمایان شود و دانشگاه‌ها و صنایع کشور هم با آگاهی از این فناوری‌ها به استفاده از تجهیزات ساخت وطن به جای تجهیزات وارداتی بپردازند.

علاوه بر این، نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل مشتریانی از حداقل 6 کشور خارجی نیز دارد که اغلب جزء کشورهای اسلامی و همسایه هستند.

در همین رابطه شیخ زین‌الدین رئیس این نمایشگاه، افزایش کیفیت تولیدات دانش بنیان داخلی را اساسی‌ترین هدف برگزاری این نمایشگاه دانسته و می‌گوید: عمده نقطه توجه برپایی این نمایشگاه بر روی رفع نیاز مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی و فناوری بوده است و علاوه بر این حمایت های نمایشگاه توانسته شرکت‌ها را در بلوغ و توسعه نمونه‌های آزمایشگاهی تا رسیدن به مرحله صنعتی یاری کند.

در این نمایشگاه که تا چهارشنبه هشتم اردیبهشت‌ماه نیز ادامه دارد، محصولات جدیدی نیز برای نخستین بار رونمایی شد.

ارائه 12 محصول فناورانه جدید در چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران

12 محصول فناورانه جدید سطح یک در چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران ارائه شد.

به گفته رئیس چهارمین دوره نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی، در سال گذشته عمده استقبال و فروش محصولات فناورانه حاضر در این نمایشگاه از سه سطح نخست فناوری صورت گرفته است و امسال با هدف افزایش توسعه فناوری و با توجه به نیاز مشتریان حمایت یارانه ای محصولات سطح چهارم اعمال نخواهد شد.

*تقدیر از دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان برتر

در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل از 4 دانشگاه فعال در زمینه خرید محصولات آزمایشگاهی ساخت داخل تقدیر شد.

دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان و واحد خوراسگان دانشگاه آزاد، تقدیر شدند.

همچنین در این مراسم 3 شرکت دانش‌بنیان فعال در زمینه ساخت تجهیزات آزمایشگاهی نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.

تاریخچه برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل

اما به طور کلی نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی سال داخل از سال 92 و با هدف معرفی توانمندی‌های کشور در زمینه تولید مواد ساخت تجهیزات آزمایشگاهی در کشور آغاز شد که هدایت و تشویق دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و آزمایشگاه‌های تحقیقات به خرید تجهیزات تولید داخل،‌ کمک به شکل‌گیری بازاری داخلی تجهیزات، کاهش وابستگی آزمایشگاه‌های داخلی به تجهیزات و مواد مصرفی وارداتی، کمک به اشتغال پایدار متخصصان در شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از تولیدات استاندارد از دیگر اهداف این نمایشگاه بوده است.

البته شروع کار نمایشگاه از اواسط اسفند 91 بود که دبیرخانه آن با محوریت ستاد توسعه فناوری نانو تشکیل و در فروردین 92 ثبت‌نام‌ها آغاز شد.

تعداد شرکت‌های ثبت‌نام‌کننده در دوره اول نمایشگاه 192 شرکت بودند که 131 شرکت به تأیید نهایی رسید و در مجموع محصولات عرضه شده در این نمایشگاه 1800 محصول بود.

در دوره اول این نمایشگاه برای مراکز علمی و پژوهشی زیرمجموعه وزارت علوم، وزارت بهداشت و دستگاه‌های اجرایی 50 درصد حمایت و برای دانشگاه‌های آزاد، علمی کاربردی، پیام نور 20 درصد حمایت و برای موسسات غیر انتفاعی و آزمایشگاه‌های خصوصی 10 درصد حمایت در نظر گرفته شد.

در دومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران که با حضور بیش از 200 شرکت برگزار شد، بیش از 70 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دولتی برای خرید از این نمایشگاه صورت گرفت. همچنین بحث لیزینگ نیز برای شرکت‌های خصوصی با سود 4درصد و تا سقف 300 میلیون تومان در نظر گرفته شد.

در این دوره از نمایشگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 17 میلیارد تومان، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور 20 میلیارد تومان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 10 میلیارد تومان و دانشگاه‌ها نیز 20 میلیارد تومان اعتبار را متعهد شدند تا مبلغ 67 میلیارد تومان یارانه برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی به این نمایشگاه تعلق بگیرد.

ارائه تسهیلات لیزینگ متناسب با میزان خرید به موسسات آموزشی و پژوهشی و غیر انتفاعی، آزمایشگاه‌های خصوصی و تمام خریداران بخش خصوصی از 50 درصد تا 70 درصد در نظر گرفته شده که سود بازپرداخت این وام‌ها 4 درصد بود.

در دوره سوم این نمایشگاه، 330 شرکت ثبت نام کرده‌اند که 300 شرکت با ارائه 8هزار محصول در آن حضور داشتند.

رشد 25 درصدی تعداد شرکت‌های حاضر در دوره چهارم نمایشگاه تجهیزات/پیش‌بینی فروش 150 میلیارد تومانی

اسماعیل قادری‌فر مدیرکل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی امسال دوره بلوغ و موفقیت خود را برای موضوع تحریک تقاضا و بازارسازی در زمینه محصولات و تولیدات دانش‌بنیان به درستی به منصه ظهور گذاشته است، می‌گوید: در نمایشگاه امسال شاهد رشد حداقل 25 درصدی حضور شرکت‌ها نسبت به سال گذشته بودیم به طوری که 325 شرکت دانش‌بنیان در این نمایشگاه حضور یافته و بیش از 10 هزار محصول - شرکت در این نمایشگاه عرضه شد یعنی ممکن است یک نوع محصول از سوی چند شرکت مختلف ارائه شده باشد که این مسئله نشان‌دهنده رقابتی بودن فضای نمایشگاه است.

به گفته قادری‌فر، در سال 94 نزدیک 90 میلیارد تومان خرید قطعی از این نمایشگاه را شاهد بودیم که پیش‌بینی می‌کنیم امسال بیش از 120 تا 150 میلیارد تومان فروش قطعی داشته باشیم.

و حالا در دوره چهارم این نمایشگاه محصولاتی عرضه شده است که برخی از آن‌ها برای نخستین بار رونمایی شده و نشان دهنده پویایی محققان ایرانی در ساخت تجهیزات آزمایشگاهی است.

*طیف‌سنج نوری مینیاتوری با کاربری آنالیز رنگ‌ها

طیف‌سنج نوری مینیاتوری در چهارمین نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل کشور عرضه شد.

طیف‌سنج نوری برای کاربردهایی نظیر آنالیز منابع مختلف تابش و نمایشگرها، آنالیزهای شیمیایی مواد جامد و مایع، لیزرهای فوق سریع و تنظیم لیزر، آنالیز رنگی منسوجات و رنگ‌ها و همچنین اندازه‌گیری‌های فلوئورسانس به کار می‌رود.

همچنین ضخامت‌سنجی لایحه‌های نازک، تعیین غلظت مولی محلول‌ها و مطالعات آنزیمی در علوم زیستی، بیوشیمی و آزمایشگاه‌های دارویی از دیگر کاربردهای این طیف‌سنج نوری به شمار می‌رود.

این دستگاه دارای قابلیت‌هایی مانند حذف نور محیط، اندازه‌گیری مقدار انعکاس از سطوح جامد و از اندازه‌‌گیری جذب و عبور از مواد جامد، مایع و گاز است و می‌توان آن را به کامپیوترهای میزی و لپ‌تاپ‌ها نیز متصل کرد.

این دستگاه دارای قابلیت ذخیره اطلاعات به صورت تصویر و اعداد ستونی است که در چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل ارائه شده و دانشگاه‌ها می‌توانند برای استفاده از این تجهیزات در آزمایشگاه‌های خود بهره‌مند شوند.

*تجهیزات آزمایشگاهی بیمارستانی

اتاق تمیز سیار و چادر تمیز سیار در مساحت‌های مختلف برای استفاده در بیمارستان‌ها، صنایع نیمه‌هادی، صنایع داروسازی و صنایع خاص در نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل ارائه شده است.

*لیزر فیبری 200 وات پیوسته

لیزر فیبری 200 وات پیوسته با کاربری جوش و برش در کاربردهای صنعتی در نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل ارائه شد که روش کار این دستگاه به این صورت است که فیبر داخل هد برش قرار گرفته و به راحتی جوش و برش لیزری را صورت می‌دهد.

به گفته محققان این طرح، این دستگاه نسبت به نمونه وارداتی دارای کیفیت یکسان و قیمت قابل رقابت است و مزیت این دستگاه ایرانی نیز پشتیبانی آن است.

در نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل لیزر 600 وات پیوسته نیز ارائه شده است.

*کیت پیشرفته لیزر

کیت پیشرفته لیزر با کاربردهای آموزشی و پژوهشی از سوی محققان ایرانی در چهارمین نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل ارائه شد.

کیت پیشرفته لیزر دارای جنبه آموزشی و کاربردهای پژوهشی است و در 4 حالت پژوهشی می‌توان با این کیت کار کرد.

در بخش آموزشی محقق می‌تواند بر تمام پارامترهای به کار رفته در یک لیزر احاطه داشته باشد و حتی برخی پارامترها را کامل تغییر دهد.

این کیت در دانشگاه و مراکز آموزشی بسیار پرکاربرد است زیرا کیت لیزری به صورت سیستم باز برای نخستین بار ارائه می‌شود.

داخل این دستگاه کاملا مشخص است و محقق می‌تواند تمام مسائل یک لیزر مانند طول موج و خروجی، نحوه متمرکز کردن، پالس و پیوسته کردن را مشخص کند.

این‌ها نمونه‌هایی از ده هزار محصول ارائه شده در نمایشگاهی است که می‌توان آن را میدانی برای عرضه علم ایرانی و نمود اقتصاد مقاومتی در عرصه تجهیزات آزمایشگاهی برشمرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 7 اردیبهشت 1395، کدمطلب: 13950206000343 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین