پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۶۵۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
نیویورک پست در گزارشی در واکنش به خبر دیدار کری با ظریف در ماه های گذشته می نویسد: اگرچه این دیدار آنطور که ترامپ ادعا کرده است غیرقانونی نیست، اما این دیدارها به وضوح غیرمعقولانه است.
شعارسال: «وزیر خارجه سابق با بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان تعامل کرده و به آنها گفته صبر کنند تا این دولت برود. شما نمی‌توانید مورد مشابهی را در تاریخ آمریکا پیدا کنید. رفتار کری فراتر از یک اقدام نامناسب است.» این جملات بخشی از تک و پاتک‌های این روزها میان مقام‌های دولت حاکم در آمریکا و مقامات سابق این کشور را تشکیل می‌دهد، اصلی‌ترین دعوای این روزها همانند یک سال و یک دهه اخیر میان سیاستمداران دموکرات و جمهوری‌خواه ینگه دنیا همچنان بر سرِ «ایران» است.

چیزی تا برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا زمان باقی نمانده و دموکرات‌ها امیدوارند آبان ماه سال جاری بار دیگر اکثریت کنگره را در اختیار خود بگیرند و راه برای استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهورِ جنجالی و پُرحاشیه این کشور هموارتر کنند. مسیری که اگر عملی شود، می‌توان در انتهای آن احتمال بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را تصور کرد!

موضوعی که منجر به ایجاد تنش و حملات لفظی ترامپ، وزیر خارجه اش و دیگر مقامات کاخ سفید به «جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا شده است از اظهارات وزیر خارجه اوباما هفته گذشته در یک گفت‌وگوی رادیویی نشات می‌گیرد، جایی که او عنوان می‌کند از زمان روی کار آمدن ترامپ در دولت جدید آمریکا، ۳ - ۴ بار با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران درباه برجام دیدار کرده است، این ادعای جان کری، خشم ترامپ را به همراه داشت؛ او در توییتی حملات بی سابقه‌ای را متوجه کری کرد و نوشت: «کری با حکومت متخاصم ایران جلساتی غیر قانونی داشته است، ملاقات‌هایی که تنها می‌تواند اقدامات عظیم ما را به ضرر مردم آمریکا تبدیل کند.»

ترامپ همچنین نوشت: «او به ایرانی‌ها گفته منتظر پایان دولت من باشند؛ آیا او (کری) در قانون شفاف‌سازی ارتباط با نمایندگان خارجی ثبت نام کرده است؟ بد!» واکنش‌ها به اظهارات کری به همینجا ختم نمی‌شود و مایک پمپئو، وزیر خارجه ترامپ نیز با انتشار توییتی جمعه گذشته نوشت: اقدامی که کری انجام داد بی‌سابقه بوده است.

واکنش‌ها به اظهارنظر کری درباره دیدارش با وزیر خارجه ایران نشان دهنده احساس خطر در هیئت حاکمه آمریکا است، جایی که روشدن یکی پس از دیگری پرونده‌های فسادِ اطرافیان رئیس جمهور جدید آمریکا گزینه به جریان انداختن استیضاح وی پیش از پایان دوران ریاست جمهوری اش را محتمل‌تر کرده است.

در واشنگتن چه خبر است؟

نیویورک پست در گزارشی در واکنش به خبر دیدار کری با ظریف در ماه‌های گذشته می‌نویسد: اگرچه این دیدار آنطور که ترامپ ادعا کرده است غیرقانونی نیست، اما این دیدار‌ها به وضوح غیرمعقولانه است. کری تلاش می‌کند مواضع رئیس جمهور در قبال ایران را به حاشیه ببرد، اقدامی که اشتباه بزرگی محسوب می‌شود.

واشنگتن اگزماینر، در گزارشی در این باره با واکنش تند به خبر دیدار‌های کری و ظریف، وزیر خارجه سابق آمریکا را به دلیل این اشتباه مستحق زندان دانست و نوشت: جان کری به دلیل دیدار‌های پنهانی با مقامات ایران مستحق زندان است. جان کری همواره مردی متعصب و مغرور بوده است و در دوران حضورش در دولت آمریکا به عنوان وزیر خارجه و همچنین در دوران نمایندگی و حضورش به عنوان سناتور در مجلس سنا به عنوان فردی با محبوبیت پایین شناخته می‌شد. او خودش را بالاتر از قانون می‌داند و به دلیل دیدار‌های پنهانی با مقام‌های ایران مستحق آن است که به زندان برود.

ظریف و کری را می‌توان معماران توافق هسته‌ای ایران دانست که توانستند به حمایت پایتخت‌هایشان و شرکای اروپایی، روسیه و چین پس از ۱۲ سال به بن‌بست در پرونده برنامه هسته‌ای ایران پایان دهند، توافقی که در ابتدای سال جاری با خروج ترامپ از برجام در آستانه فروپاشی کامل به سر می‌برد. اکنون دموکرات‌ها سکوت اختیار کرده‌اند تا به دور از تنش با برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره این کشور بار دیگر اکثریت کرسی‌ها را در اختیار بگیرند و طرح استیضاح ترامپ را به جریان بیندازند و پس از راهی برای بازگشت به برجام پیدا کنند. این در حالی است که گزینه دوم دموکرات‌ها تک دوره‌ای کردن ترامپ و معرفی یک نامزد پرقدرت در مقابل وی در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور است.

سوالی که در اینجا مطرح است این است که تهران تا چه اندازه به نتیجه دادن سناریو‌های دموکرات‌ها در آمریکا امیدوار است؟ آیا اساسا برای نسخه ادامه قدرت ترامپ در کاخ سفید و اعمال هرچه بیشتر تحریم‌ها علیه ایران چه دستور العملی به دور از هیاهو و لفاظی‌های تندرو‌های داخلی قرار است پیچیده شود؟ و سوال آخر اینکه هیئت حاکمه در آمریکا چه سناریویی را برای فرار از خطر استیضاح ترامپ در ذهن دارند؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 25 شهریور 1397 ، کدخبر: 146318 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
0
0
اونا تکلیفشون با خودشون معلوم نیس ترامپ یه چیز میگه کری یه چیز دیگه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین