پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۷۱۶۴
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
هفته اول شهریور جشنواره سینمایی سلامت مانند سال‌های پیش برگزار شد. اگرچه ابتکار برگزاری این جشنواره ایده‌ای بسیار خلاق از ابعاد مختلف بوده است، اما هرساله به نظر می‌رسد آن جشنواره سینمایی‌ای که تأثیری عمیق بر تصورات پزشکی مردم خواهد گذاشت، جشنواره سلامتی‌ای که میزبان تعداد قابل‌توجهی از اعضای جامعه پزشکی باشد؛ بستری باشد برای دیالوگ هنرمندان و طبیبان تا هنرمندان راه‌ورسم بیماری را بیاموزند و در سینما نشان دهند و پیام‌های مؤثری را که تنها از طریق سینما می‌توان به جامعه ارسال کرد، فراگیرند و پزشکان دانش سینمایی و رسانه‌ای خود را افزایش دهند تا بتوانند از آن در ارتباط با رسانه‌ها و سینما بهره بگیرند و با فراگرفتن حداقلی از فنون فیلم‌سازی، مستندسازی از بیماری را که درحال‌حاضر نقش مهمی در کارهای درمانی و آموزشی و تحقیقاتی دارد، ارتقا دهند.

شعار سال: شکست دایره عرصه‌های خصوصی که در کشور ما هریک در حصاری سخت از یکدیگر جدا شده و گاه در تقابل قرار می‌گیرند، تنها در بسترهایی غیرمجازی و در دنیایی واقعی و شاد مانند یک جشنواره میسر است، اما این ‌را که چنین جشنواره‌ای به تمامی به سرمنزل مقصود نمی‌رسد نمی‌توان به پای مبتکران و برگزارکنندگان آن نوشت، بلکه خود جوامع پزشکی و سینمایی هستند که با عدم مداخله مؤثر، تأثیر و نفوذ حداکثری جشنواره را مانع می‌شوند.

واقعیت آن است که اساسا برگزاری چنین جشنواره‌ای درواقع وظیفه مجموعه‌ای از انجمن‌های پزشکی، علمی، انجمن‌های حمایت از بیماران و انجمن‌های سینماگران از اقشار مختلف است و وقتی چنین ابتکاری از جانب ایشان رؤیت نمی‌شود، طبیعتا دولت و وزارت بهداشت در این زمینه ضروری پیشگام خواهند شد. در این حال و در این بستر آماده هم در صورت درک اهمیت این جشنواره و مشارکت جدی و مسئولانه پزشکان و انجمن‌های پزشکی در آن، بی‌تردید جادوی نفوذ سینما در اذهان مردم و ارتقای تصورات و فرهنگ سلامت جامعه خود را به تمامی نشان خواهد داد:
-
معلوم خواهد شد که به‌تصویرکشیدن هنرمندانه واقعیات سلامت، توانایی‌ها و مشکلات پزشکان و بازتولید آن در سینما چه تأثیر شگفت‌انگیزی بر رابطه به‌شدت معیوب بیمار و پزشک در کشور ما خواهد گذاشت.
-
ستارگان و هنرمندان سینما از نقش بی‌مانند خود به‌عنوان یک «مدل» در گسترش یا محدودکردن عادات و خرافات رایج؛ از دخانیات و قلیان گرفته تا زالو و جادو یا تبلیغ صبر و عقلانیت در مواجهه با بیماری‌ها حیرت خواهند کرد. مشاهده خواهند کرد که رفتار درست و واقعی اطرافیان یکی از شخصیت‌های فیلم در مواجهه با حادثه یا سکته او چه تأثیر شگفت‌آوری در رفتار مردم در این زمان‌ها خواهد گذاشت، آن هم درحالی‌که فیلم‌ساز اساسا قصدی برای آموزش در این زمینه‌ها نداشته است و به درستی تنها طرح و توطئه داستان خود را پی می‌گیرد، اما درعین‌حال روند درست برخورد با یک فی‌المثل سکته مغزی حاد به نمایش گذاشته می‌شود. چنین آموزش تلویحی‌ای تأثیری بیش از ‌هزاران ‌ساعت کلاس آموزشی دارد.
-
نمایش هنرمندانه یک مداخله پزشکی، اصل «ویزیت همچون ابزار تغییرات فرهنگی» را که بر هر ویزیت ساده هم جاری است، در ابعادی بسیار بزرگ و با تغییراتی بسیار بزرگ‌تر به نمایش خواهد گذاشت.
جشنواره «سلامت و سینما» مثل هر جشنواره دیگری که در جریان آن عرصه‌های خاص دروازه‌های خود را روی یکدیگر و بر عرصه عام می‌گشایند رویدادی مدرن و ازاین‌رو خوشایند است و امیدوارم در جشنواره سال آینده شاهد جوشش درونی و همکاری بسیار بیشتری میان پزشکان و سینماگران باشیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 26 شهریور 97، شماره: 3246


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین