پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۸۷۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱
افزایش افسارگسیخته و روزافزون قیمت کالاها، این زمزمه را که شاید عمدی در کار باشد و برخی اتفاقات و اقدام نکردن ها احتمالا دلایل دیگری دارد ـ که برخی دولتمردان شاید از مدت ها پیش سناریوی آن را نوشته اند و می خواهند با افزایش فشارهای اقتصادی به آن برسند ـ بیشتر تقویت می کند.محسن کوهکن می گوید: نمی خواهم بگویم به اوضاع بدبینم؛ اما شواهد نشان می دهد این مسائل در ایجاد وضعیت امروز کشور مؤثر بوده که این هم متأسفانه به امروز و دیروز برنمی گردد.
شعارسال: غلامرضا تاجگردون، از چهره های حامی و نزدیک به دولت روحانی در صفحه اینستاگرام خود، رسما برخی زمزمه ها و خبرهای غیر رسمی مبنی بر اینکه ممکن است عمدی در عدم اقدام برای رفع مشکلات در کار باشد را تأیید کرد و نوشت: «امروز جلسه کمیسیون درباره تهاتر بدهی‌های دولت و بخش خصوصی بود. شک ندارم بانک مرکزی و سیستم بانکی و برخی ارکان دولت، عمدا مأموریت خراب‌تر کردن اوضاع و آزار و اذیت مردم را دارند!البته غیر از تاجگردون، برخی دیگر از نمایندگان مجلس نیز تقریبا به این نتیجه رسیده اند، ولی هنوز برخی از آنها با احتیاط در خصوص این مسائل صحبت می کنند.

محسن کوهکن اظهار می دارد: نمی خواهم بگویم به اوضاع بدبینم؛ اما شواهد نشان می دهد این مسائل در ایجاد وضعیت امروز کشور مؤثر بوده که این هم متأسفانه به امروز و دیروز برنمی گردد.

این نماینده مجلس گفت: با توجه به هشدارها در این زمینه، این گونه دریافت می شود که عده ای در تلاشند با چند واسطه از سوی مسئولان و کسانی که به حکم قانون مسئولیت دارند، فضاسازی هایی کنند تا تصمیم هایی گرفته شود که به نظام اقتصادی یا نظام اداری کشور آسیب برسد. البته بخشی از این آسیب ها، به دلیل غفلت ها صورت می گیرد. در اوایل دهه 70 نقدینگی هم حمله ای به سوی بازار ارز و طلا داشت. در آن زمان بانک مرکزی وارد شد و با تزریق طلا و ارز به بازار توانست اوضاع را کنترل کند، ولی در آن زمان میزان نقدینگی این میزان در بازار نبود که بتواند ارز بانک ها را ببلعد و تقاضا همچنان باشد.

محسن کوهکن افزود: تقریبا همه مسئولان اتفاق نظر دارند که نقدینگی برای کشور سم است و هر زمان هم که صحبت از این موضوع شده، سعی بر این بوده که نقدینگی را به نوعی کنترل و از بازار جمع کنیم؛ اما هیچ زمانی به سمت یک بسته واحد برای کنترل و هدایت نقدینگی به سمت کار و تولید مفید سوق داده نشده است. مردم باید بدانند، دست هایی پشت این قضیه است و احتمالا همان دست هایی که در زمان انقلاب فکر می کردند با ترور و زدن مسئولان و حذف نظام از طریق نظامی، امکان دارد که عمدتا هم منافقین این کارها را می کردند، امروز هم همین ها صحنه گردانی می کنند و در واقع با ناراضی تراشی و عقب انداختن فعالیت های صحیح اقتصادی و برخی فضاسازی برای ایجاد ترس و نگرانی جهت سرمایه گذاری و این قبیل موارد کار کرده اند.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: برخی به اشتباه گمان می کنند، با خروج ترامپ از برجام این اتفاقات رخ داده است. همزمان با خارج شدن از برجام و حتی پیش و پس از آن اگر فضای مجازی و پیام هایی که از آن سوی مرزها می آمد را رصد می کردیم، به این نتیجه می رسیم که آنها در ارتباط با سیاه نمایی، نا امید کردن مردم برای فرار سرمایه و... مدت هاست که تلاش می کنند و حرف نهایی آنها این است که اگر شما پول را به سمت برنامه های حاکمیت ببرید، ضرر خواهید کرد و بهتر است خود تصمیم بگیرید و با آن طلا و ارز بخرید و یا آن را از کشور خارج کنید.

این برنامه سال هاست انجام می شود، وقتی شرایط اینچنینی ایجاد می شود، شخصی که مسئولیت دارد، نمی تواند مانند شرایط عادی پشت میز بنشیند و تصمیم گیری کند، بلکه افراد باید در کمترین زمان ممکن، نظریات کارشناسی را از بخش های مختلف بگیرند و تصمیم سازی کنند. البته این گونه هم نیست که هر تصمیمی که گرفته می شود، 100درصد سود داشته باشد. شاید در جایی برخی تصمیمات به نتیجه مطلوب نرسد، اما به هر حال، بخش زیادی از این کارها به نتیجه مثبت منجر خواهد شد.

این نماینده همچنین در ادامه یادآور شد: اما مهم تر از همه اینها، در این شرایط، توجیه جامعه است. همین اتفاق در مورد ترکیه و آرژانتین هم رخ داده است، ولی مسئولان آنها، با مردم صحبت می کنند و از مردم می خواهند ارز و طلای خود را به لیر تبدیل کنند، چون این کار، مانع از افت ارزش پول ملی می شود، حال آنکه اینجا با مردم صحبت نمی شود. اشتباه ما این است که حرفی با مردم زده نمی شود.

کوهکن گفت: با همه این اوصاف، کسی حجت شرعی ندارد که بگوید دولت عمدا بازار را به این روز انداخته است، ولی هنگامی که غیر مستقیم به قضیه نگاه شود و یا زمانی که برخی مقالات و صحبت های برخی مسئولان را می خوانیم که گاهی فلان مسئول یا فلان واسطه می گوید، اگر ارز به 20 هزار تومان برسد، می شود فلان کارها را کرد، ما مشکوک می شویم.

وی خاطرنشان کرد: این نشانه ها باعث شده که ما هم اکنون در مرحله شک باشیم. بدی بیشتر کار، اینجاست که اقتصاد را رها کرده باشیم. اگر حتی کسی چنین تصمیمی دارد، این را هم جامع کنید و به مردم بگویید و توضیح دهید در ازای این افزایش قیمت ارز، می خواهید برای افراد ضعیف و حقوق بگیر چکار کنید؟! سکوت باعث می شود، همه فکر کنند دولت همه چیز را رها کرده و خودش می خواهد این اوضاع را ایجاد کند.

این نماینده در پایان اظهار داشت: هم اکنون دیگر دولت هیچ بهانه ای ندارد. شورای هماهنگی اقتصادی تشکیل شده، رهبری بالاترین حمایت ها را از دولت کرده، مجلس هم آمادگی هر گونه کمکی را به دولت دارد؛ پس باید یک دولت باتدبیر، کار خود را با نگاه کارشناسی که در کمیسیون ها و مجامع اقتصادی رسمی صورت می گیرد، پیش ببرد.

نگاه و معیار دولت نباید روی ریل انتقاد باشد. نطق و سخنرانی و مواردی از این دست، نباید در تصمیم سازی ها مؤثر باشد، بلکه باید تصمیمات کاملا کارشناسی شده باشد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار: 4 مهر 1397 ، کدخبر: 837261 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
0
0
خداروشکر این روزها دولت داره به نسبت رو به جلو حرکت میکنه.
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین