پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰۹۶
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۵
روزنامه معاریو طی گزارشی به پیگیری تحولات روابط اسرائیل با برخی از کشورهای عربی و در راس آنها عربستان پرداخته به ویژه پس از آنکه اخبار بسیاری پیرامون دیدارها و نشست‌ها میان نمایندگان ریاض و تل‌آویو در مکان‌های مختلف منتشر شده است.

شعارسال: پیشتر شبکه بلومبرگ در گزارشی در ماه ژوئن گزارش داد که پنج دیدار محرمانه میان نمایندگان اسرائیل و عربستان از آغاز سال 2014 در هند، ایتالیا و جمهوری چک برگزار شده تا چالش‌ها میان دو طرف و مواضع خصمانه تل‌آویو و ریاض علیه ایران و ثبات منطقه مورد بررسی قرار بگیرد.

همین شبکه آن زمان در مورد همایش مشترکی به میزبانی "شورای روابط خارجه" در واشنگتن میان انور عشقی، مشاور سابق رئیس دستگاه اطلاعات عربستان و دوری گولد، یکی از مشاوران ارشد نخست وزیر وقت و شیمون شاپیرا، همکارش در وزارت خارجه اسرائیل صحبت کرد.

طبق گزارش معاریو، "عربستانی‌ها و اسرائیلی‌ها منفعل بودند." از یکی از اسرائیلی‌های شرکت کننده در این دیدار نقل شده است: تو هر روز با عربستانی‌ها دیدار نمی‌کنی اما ناگهان می‌بینی که عربستانی‌ها بسیار فرهیخته هستند و از وضعیت جهانی اطلاع دارند. آنها افرادی هستند که باید درباره مسائلی با آنها صحبت کنیم. آنها با دیدگاه اسرائیلی‌ها که با همان روحیه و دیدگاه مشابه صحبت می‌کنند، منفعل شدند. به صورت ناگهانی می‌فهمی که توافق صلح با عربستان امر بعیدی نیست. باید شرایط مناسب فراهم شود و این مساله رخ خواهد داد. این مساله فردا رخ نمی‌دهد اما تحقق آن دور از دسترس هم نیست. زمانی که از نشست‌ها بیرون آمدیم به خود گفتیم که اینجا خاورمیانه‌ای با امید بسیار برای آینده‌ای بهتر وجود دارد.

در جریان این همایش مشترک، عشقی مقابل دوربین‌ها گفت: یقینا می‌توان همکاری کرد. منافع مشترک بسیاری وجود دارد. چند روز بعد، گولد به عنوان مدیرکل وزارت خارجه اسرائیل تعیین شد. عشقی یک سال قبل به دعوت تشکیلات خودگردان فلسطین برای اقامه نماز در مسجد الاقصی، به قدس سفر کرد.

طبق گزارش این روزنامه، رابطه اسرائیل اخیرا با مصر مستحکم شده و اسرائیل از قبل از نیت مصر برای واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان مطلع بود.

معاریو نوشت که شخصیت‌های عالی رتبه‌ای در نهاد امنیتی اسرائیل، از جمله رئیس موساد به عربستان سفر کرده‌اند. همچنین یائیر لاپید، رهبر حزب "آینده‌ای هست" در نیویورک با ترکی الفیصل شاهزاده سعودی دیدار کرد و پس از آن فیصل دیداری با موشه یعالون، وزیر جنگ اسرائیل در کنفرانس امنیتی در مونیخ داشت.

این روزنامه فاش کرد که روابط با عربستان در موازات با رابطه با امارات است. چراکه یووال اشتاینیتز، وزیر زیرساخت‌ها اوایل سال جاری به ابوظبی سفر و با شخصیت‌های برجسته‌ای در امارات دیدار کرد. همانطور که دوری گولد چند ماه قبل به امارات سفر کرد تا نمایندگی دیپلماتیک اسرائیل را در آژانس بین‌المللی انرژی تجدیدپذیر افتتاح کند.

معاریو به نقل از منابع خارجی تاکید کرد که سفر هوایی دو بار در هفته میان ابوظبی و اسرائیل انجام شده است.

علاوه بر آن، آریل هلمان و شون وایگا، دو والیبالیست اسرائیلی اخیرا در قطر بازی کردند و این دو شخص هیچ خصومتی علیه خود را در این کشور احساس نکردند.

همچنین پایگاه میدل ایست آی گزارش داد که رئیس موساد با عبد الله دوم، پادشاه اردن دیدار کرد و همچنین گادی آیزنکوت، رئیس ستاد ارتش برای بررسی مداخله روسیه در سوریه با پادشاه اردن تماس برقرار کرده است.

همچنین گولد حدود شش ماه قبل در نشستی در اردن شرکت کرد. اما یائیر گولان، معاون رئیس ستاد هفته گذشته گفت که شاخه‌های امنیتی اطلاعات را به مصر و اردن برای "کمک در جنگ علیه داعش" انتقال می‌دهند.

در خصوص تفاهم‌ها پیرامون مسجد الاقصی نیز اخیرا تفاهم‌هایی میان اسرائیل و اردن شکل گرفت. ایوب قره، معاون وزیر همکاری منطقه‌ای با شخصیت‌های عالی رتبه اردنی در عقبه دیدار کرد.

پروفسور یورام میتال، از دانشگاه بن گوریون در واکنش به این تحولات عنوان داشت، اگر این رویکرد ادامه داشته باشد نقشه ژئوپلیتیکی جدیدی در خاورمیانه ایجاد خواهد شد.

پیشتر خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین چند هفته قبل مدعی شد که ایران بیشتر از اسرائیل، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و ثبات در خاورمیانه را تهدید می‌کند.

اما این گزارش همچنین در مورد روابط اقتصادی صحبت کرده است که به صورت محرمانه میان اسرائیل و تعدادی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس صورت می‌گیرد.

از الیران ملفل از شرکت "الاسواق العربیه" که به بازرگانان اسرائیلی برای تجارت در کشورهای عربی کمک می‌کند، نقل شده است، همه چیز به صورت محرمانه انجام می‌شود و انتشار اطلاعات فقط به شرکت‌های اسرائیلی ضرر می‌رساند. ما همواره برای مخفی نگه داشتن روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی عمل می‌کنیم.

به همین دلیل برخی از اسرائیلی‌ها نگرانی خود را نسبت به عدم شجاعت این کشورهای عربی ابراز کرده‌اند که از افشای روابطشان به طور رسمی هراس دارند.

اینجا در وهله نخست تجارت الماس صورت می‌گیرد. ملفل می‌گوید که جواهرات اسرائیلی در بورس الماس امارات در ماه آتی خواهان دارند. بر خلاف اوضاع گذشته، دیگر روابط با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از طریق واسطه‌ها یا شخص ثالث صورت نمی‌گیرد بلکه مستقیما انجام می‌شود. نمونه‌های آن مغازه‌های الماس لیف لیفایف، میلیاردر اسرائیلی است که در نیویورک، لندن و دوبی هم شعبه دارد. همانطور که صدها اسرائیلی‌ از طریق "قطر ایرویز" به خاور دور سفر می‌کنند و با پاسپورت‌های اسرائیلی‌شان در فرودگاه دوحه پیاده می‌شوند.

با وجود تمام آنچه که ظاهر و آشکار است، اما بیشتر روابط همچنان محرمانه است. اخیرا مجتهد، وبلاگ نویس عربستانی اعلام کرد که عربستان از اسرائیل هواپیمایی‌هایی از طریق آفریقای جنوبی خریداری می‌کند. همانطور که مجله آمریکایی آتلانتیک گزارش داد که اسرائیل به عربستان پیشنهاد داده است که به ریاض سامانه‌های گنبد آهنین را برای کمک در جنگ علیه یمن بدهد.

معاریو گزارش داد که ایهود باراک سهام‌هایی در شرکت "سیالوم تکنولوژی" دارد که این شرکت تجهیزات امنیتی به عربستان و اردن می‌فروشد. همانطور که شرکت رادوم که در زمینه ساخت دستگاه‌های هواپیماهای تجاری فعالیت می‌کند با یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس همکاری می‌کند.

ماتو کوخافی، بازرگان اسرائیلی- آمریکایی از طریق شرکت آی جی تی توافق دفاع مرزی و چاه‌های نفتی در یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را امضا کرد.

طبق گفته منابع خارجی، دوبی از تجهیزات امنیتی اسرائیلی برای شناسایی نیروهای موساد که محمود المبحوح را کشتند، استفاده کرد. وی یکی از فرماندهان رده بالای حماس و یکی از بنیانگذاران گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی حماس بود. وی در ۱۹ ژانویه ۲۰۱۰ در هتل روتانا دوبی کشته شد. رئیس پلیس دوبی اعلام کرد با قاطعیت ۹۹٪ موساد را عامل این قتل می داند.



با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تاريخ انتشار: 11 اردیبهشت 1395، کد خبر: 95021106186 ، www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین