پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۰۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
سخنگوی وزارت بهداشت از ۴۲ فوتی و مرگ مغزی به‌دلیل مسمومیت‌ الکلی در روزهای اخیر خبر داد .

شعار سال: دکتر ایرج حریرچی گفت: مصرف الکل عامل خطر ابتلا به بیش از ۲۰۰ بیماری، اختلال و جراحت محسوب می‌شود. اختلالات عصبی و روانپزشکی، بیماری‌های گوارشی، سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی، آسیب به جنین، بیماری‌های عفونی، دیابت و جراحات عمدی و غیرعمدی، از عوارض مصرف الکل به شمار می‌آید.
وی سندروم الکل جنینی و دیابت را نیز از دیگر عوارض مصرف الکل بر سلامت خواند و ادامه داد: مصرف الکل در بارداری اثرات مخربی بر سلامت نوزاد و همچنین پیامدهای بارداری دارد. مصرف سنگین الکل احتمال ابتلا به دیابت را نیز تشدید می‌کند. مصرف آسیب رسان الکل سیستم ایمنی را تضعیف کرده و از این طریق خطر ابتلا به سل و ذات الریه را افزایش می‌دهد. همچنین ارتباط قوی میان مصرف الکل و ایدز وجود دارد که از طریق تأثیر بر رفتارهای پرخطر و محافظت نشده جنسی اعمال می‌شود.
سخنگوی وزارت بهداشت درباره شیوع مصرف الکل نیز گفت: آخرین گزارش‌ها در مورد شیوع مصرف و عدم مصرف الکل در جهان حاکی از آن است که ۵۷ درصد افراد بالای ۱۵ سال یا بالغ بر(۳.۱ میلیارد نفر) در یک سال گذشته مصرف الکل نداشته‌اند. به عبارت دیگر ۴۳ درصد افراد بالای ۱۵ سال (۲.۳ میلیارد نفر) در جهان در یک سال گذشته حداقل یک بار مصرف الکل داشته‌اند. سرانه مصرف الکل در جمعیت بالای ۱۵ سال از ۵.۵ لیتر در سال ۲۰۰۵ به ۶.۴ لیتر در سال ۲۰۱۰ افزایش پیدا کرده و در سال ۲۰۱۶ هنوز در سطح ۶.۴ لیتر مانده است. سرانه مصرف روزانه هم‌اکنون ۳۲.۸ گرم الکل خالص در روز است که بالاترین سرانه مصرف در کشورهای اروپایی است.
حریرچی ادامه داد: شیوع بالای مصرف یا الکلی قهار (بنا به تعریف مصرف ۶۰ گرم یا بیشتر الکل خالص حداقل یک نوبت در یک ماه) در سطح دنیا از ۲۲.۶ درصد کل جمعیت جهان در سال ۲۰۰۰ به ۱۸.۲ درصد در سال ۲۰۱۶ در بین کل جمعیت کاهش یافته است. البته یک چهارم از کل الکل مصرف شده در دنیا ثبت نمی‌‌شود و لذا در آمارهای رسمی نمی‌‌آید و اغلب به روشی که تحت کنترل دولت‌ها نیست فروخته می‌‌شود.
مرگ و میر به‌دلیل الکل بیشتر از مرگ و میر سل و ایدز
وی افزود: در سال ۲۰۱۶ در حدود سه میلیون مورد مرگ در اثر مصرف الکل (۵.۳ درصد کل مرگ‌های دنیا) اتفاق افتاده است و ۱۳۲ میلیون سال زندگی از دست رفته است که شامل ۵.۱ درصد سال‌های زندگی از دست رفته دنیا بود. مرگ و میر به‌دلیل مصرف الکل بیش از مرگ و میر ناشی از بیماری‌های مهم و شایعی چون سل، ایدز و دیابت در جهان است. در سال ۲۰۱۶ در بین مرگ‌‌های منتسب به الکل، ۲۸.۷ درصد مربوط به حوادث و صدمات، ۲۱.۳ درصد مربوط به بیماری‌‌های گوارشی، ۱۹ درصد مربوط به بیماری‌‌های قلبی - عروقی، ۱۲.۹ درصد مربوط به بیماری‌‌های عفونی و ۱۲.۶ درصد مربوط به سرطان بود. در کل دنیا در سال ۲۰۱۶، ۷.۲ درصد مرگ‌‌های زودرس مربوط به مصرف الکل بود و ۱۳.۲ درصد مرگ‌های افراد ۲۰ الی ۴۰ ساله ناشی از مصرف الکل بود.

آمار مصرف الکل در ایرانیان
معاون کل وزارت بهداشت درباره میزان مصرف الکل در ایران نیز گفت: مصرف الکل در ایران نسبت به کشورهای دیگر جهان نسبتاً پایین است. با توجه به ملاحظات فرهنگی، پرسشگری در مورد مصرف الکل در ایران همراه با محدودیت‌هایی بوده است. با توجه به آمار ۴۷ درصدی مصرف حداقل یک بار الکل در یک سال در کل دنیا برای افراد بالای ۱۵ سال، بر اساس یک مطالعه مهم در ایران، ۴.۹درصد افراد بالای ۱۸ سال در یک سال سابقه مصرف حداقل یک بار الکل را داشته‌اند و در کل ۸.۸ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال در طول عمرشان سابقه مصرف الکل را ولو به میزان یک بار داشته‌اند. توجه کنیم هر چند این آمار نسبت به کشورهای دیگر جهان پایین است، ولی خود شامل تعداد قابل توجهی از افراد می‌شود.
مصرف الکل در مردان بیش از ۱۰ برابر زنان
وی ادامه داد: بر اساس یک تحقیق مهم دیگر سابقه مصرف هر گونه مشروبات الکلی در ۱۲ ماه گذشته، در۵.۷ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور گزارش شده است و این میزان در مردان بیش از ۱۰ برابر زنان بوده است. بر اساس یک مطالعه مهم دیگر در کل جمعیت، این رقم ۲.۷۹ درصد بود. به عبارت دیگر در سال مطالعه، دو میلیون و ۱۰۱هزار و ۸۱۹ نفر در کل کشور تجربه حداقل یک بار مصرف مشروبات الکلی را داشتند. ۶۲۳هزار و ۷۸۴ نفر نیز به طور عادتی و تقریباً مستمر از مشروبات الکلی استفاده کرده‌اند. یافته‌ها نشان می‌دهد شیوع مصرف الکل در مردان، گروه سنی ۲۰ تا ۲۹ ساله، مجرد، دارای تحصیلات متوسطه یا بالاتر، افراد شاغل، ساکن شهر و دارای وضعیت اقتصادی-اجتماعی بالاتر، بیشتر دیده شده است.

دلیل بالا بودن میزان رفتارهای پرخطر ناشی از مصرف الکل
وی افزود: اختلال مصرف الکل شامل سوء مصرف و وابستگی به الکل در ۰.۹۶ درصد از افراد بالای ۱۸ سال (۱.۸ درصد مردان و ۰.۱ درصد از زنان) گزارش شد. از این میان ۰.۶۳ درصد معیارهای اختلال وابستگی به الکل و ۰.۳۳ درصد سوءمصرف الکل داشته‌اند. در مجموع تعداد مصرف‌کنندگان الکل در ایران نسبت به کشورهای غربی پایین‌تر است، اما میزان الکل مصرفی در هر بار استفاده مصرف کنندگان، بالاتر از میزان مصرف بیشتر کشورهای غربی است. به همین دلیل است که در ایران رفتارهای پرخطر ناشی از الکل بیشتر دیده می‌شود. البته این مواردی که گفته شد در مورد مصرف الکل غیر تقلبی است، ولی عمده مشکلات اخیر به وجود آمده در مورد مصرف الکل تقلبی و سمی است.


۴۲ فوتی و مرگ مغزی در پنج استان به‌دلیل مسمومیت‌های الکلی اخیر
حریرچی با اشاره به آمار مسمومیت‌های اخیری که در کشور به‌دلیل مصرف الکل رخ داده است، گفت: از ۱۶ شهریور تا هشتم مهر ماه ۴۶۰ نفر به‌دلیل مسمومیت با الکل به مراکز درمانی البرز، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، خراسان و هرمزگان مراجعه کرده اند. از این تعداد۴۲ نفر فوتی یا مرگ مغزی داشته‌ایم که ۹۳ درصد فوتی‌ها مرد بوده‌اند. جوان‌ترین فوتی یک خانم ۱۹ ساله و مسن ترینش یک آقای ۵۷ ساله بوده است.


۱۷۰ نفر دیالیز شدند و ۱۶ نفر نابینا
وی افزود: ۴۱ درصد از مسمومان الکل در سن ۲۶ تا ۳۵ سال بودند و از ۴۶۰ مسموم مراجعه کننده، ۱۷۷ نفر بستری شدند، ۲۴۱ نفر مرخص شدند و ۴۲ نفر هم فوت یا دچار مرگ مغزی شدند. همچنین ۱۷۰ نفر دیالیز شدند و تا الان ۱۶ نفر هم نابینا شدند.
او تأکید کرد: اگر افراد بعد از مصرف الکل دچار علائم شکمی مانند تهوع، استفراغ و... شدند به مراکز درمانی مراجعه کنند و کادر درمانی با آنها به‌عنوان بیمار برخورد کنند و وظیفه گزارش به جایی را هم ندارند. در این صورت هم به خودشان کمک می‌شود و هم ما متوجه می‌شویم که در آن شهر الکل متیلیک است و برای پیشگیری اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

هشدار درباره آمار سزارین در تاریخ‌های خاص سال
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: یک بیمارستان خصوصی در تهران در ۹۶/۰۵/۰۶ به‌طور معمول ۱۱ مورد سزارین داشته، اما همین بیمارستان در ۹۶/۰۶/۰۶، ۲۳۱ مورد سزارین انجام داده است.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ایرج حریرچی درباره آمار سزارین در تاریخ‌های خاص سال گفت: ما آمار‌های سال قبل را بررسی کردیم که یک بیمارستان خصوصی در تهران در تاریخ ۹۶/۰۵/۰۶ به‌طور معمول ۱۱ مورد سزارین داشته، اما همین بیمارستان در تاریخ خاص ۹۶/۰۶/۰۶، ۲۳۱ مورد سزارین انجام داده
است.
وی با اشاره به انتخاب تاریخ‌های خاص برای تولد نوزادان از طرف والدین افزود: ما یک بیمارستان خصوصی دیگر را در یکی از شهرستان‌ها بررسی کردیم که در آنجا هم در تاریخ ۹۶/۰۵/۰۶ به‌طور معمول ۱۰ مورد سزارین داشته و در تاریخ ۹۶/۰۶/۰۶ در همان جا ۱۰۴ عمل سزارین انجام شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 10 مهر97، شماره: 484119


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
0
0
ممنوعیتهای در نظر گرفته شده برای این مصارف فقط باعث از بین رفتن جوونهامون شد وگرنه کسیکه بخواد مصرف کنه کاری به ممنوع بودن و نبودنش نداره
م.ا75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
0
0
این که مشروبات الکی ممنوع هست راه رو برای افراد سودجو باز کرده تا برای سود بیشتر هر ماده ای به عنون مشروبات بفروشن و مسمومیت الکی زیاد بشه جون جوونا خیلی راحت به خطر بیفته
ح.ن76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین