پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۴۸۵
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
بر خلاف همه دنیا که این روزها با طوفان سراسری کرونا مواجه است ، ایران علاوه بر این طوفان ، در کوران طوفان الکل تقلبی هم هست . داس مرگ هر دو طوفان در رقابتی تنگاتنگ در حال درو کردن جان انسانها هستند ، با اين تفاوت كه كرونا علاقمند به گرفتن جان سالمندان ، اما الكل تقلبی جان جوانان را مي ستاند .

شعار سال : بر خلاف همه دنیا که این روزها با طوفان سراسری کرونا مواجه است ، ایران علاوه بر این طوفان ، در کوران طوفان الکل تقلبی هم هست . داس مرگ هر دو طوفان در رقابتی تنگاتنگ در حال درو کردن جان انسانها هستند ، با اين تفاوت كه كرونا علاقمند به گرفتن جان سالمندان ، اما الكل تقلبی جان جوانان را مي ستاند .
 طبق آمار رسمی طی دو ماه اخیر اسفند و فروردین ۷۲۸ نفر با مصرف الکل تقلبی جان باختند ، علاوه بر تلفات جانی ، موجب ده ها مورد نابینایی ، کم بینایی و از کار افتادن کلیه ها شده است . اگر چه همیشه بین آمار رسمی و واقعی بخصوص اگر موضوع آن موردی مثل مصرف الکل باشد تفاوت زیادی وجود دارد ، با اینحال حتی با صرفنظر از آمار واقعی ، عمق فاجعه به استناد آمار رسمی هم چنان عمیق است که باید حافظان شرع ، قانونگذاران ، مسئولان و متشرعان را عمیقاً به تامل در مورد این زخم کهنه وادار کند .
چهل سال سیاست موجود مقابله با مصرف الکل بر مبنای ممنوعیت مطلق که بر دو ستون ، برخورد قهری و موعظه بنیان شده شکست خورده است . هیچ سند و مدرکی که نشان دهد سیاست فعلی موجب کاهش مصرف الکل شده در دست نیست ، اما خسارات بی حساب و کتاب مصرف الکل تقلبی كه ناشی از زیر زمینی شدن تولید و توزیع این محصول است ، عیان تر از آن است که نیازمند سند و مدرک باشد .
شاید کسانی بر اساس نگاه كوتاه بينانه بر مبنای حرمت شرعی شرب الکل ، مردن و معلول شدن مصرف کنندگان الکل را در خور اعتناء ندانند ، زیرا آنان کفاره ارتکاب گناه خود را می پردازند ، اما با كمي واقع بيني بايد بپذيرند ، اولاً حكومت در مقابل حقوق تك تك شهروندان حتي مصرف كنندگان الكل مسئول است ، ثانياً تركش اين مصيبت فقط به مصرف كنندگان الكل اصابت نمی کند ، هرساله بار مسئولیت و هزینه هزاران نابینا ، کم بینا ، کلیه از کار افتاده ، بيوه ، يتيم ، والدين پير و ناتوان كه متكی به حمایت و مراقبت فرزندان از دست رفته هستند ، بر دوش جامعه و دولت مي افتد ، ثالثاً عمده تلفات مصرف الكل تقلبي جوانان ١٨ تا ۳۰ ساله هستند .
در همان سال‌های ابتدائی شکل گیری جمهوری اسلامی ، مسئولان و قانونگذاران با بن بست هائی مواجه شدند که می بایست بین رعایت موازین شرعی حاصل از برداشت فقهی فقيهان از اسلام و مصلحت و الزامات حکومتداری یکی را انتخاب کنند ، برای خروج از این بن بست ها اول به رای دو سوم نمایندگان مجلس برای رفع و رجوع تزاحم شرع و مصلحت متوسل شدند و در نهایت به تاسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روی آوردند . در واقع فلسفه شکل گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام رفع تزاحم بین رعایت موازین شرعی و مصلحت حکومتداری بود . در این مجمع موارد زیادی از قوانین عادی مصوب مجلس را که شورای نگهبان مغایر شرع می داند تایید می کند ، که همان حکم ثانویه در شرع است . چرا مورد الکل هم با ملاحظاتی یکی از آن موارد نباشد ؟
 در هر حال دل بستن به قانونی بی فایده و خسارت بار ، فقط منجر به انباشت بیشتر زيان و عاملي برای شكسته شدن هر چه بیشتر قبح قانون شکنی می شود . طوفان کرونا دیر یا زود فرو خواهد نشست ، اما اين طوفان مرگبار و بی پایان مصرف الکل غیر استاندارد است که هیچ چشم اندازی برای فرونشتن آن در افق دیده نمی‌شود .
نگارنده نمی داند راه حل این مشکل چیست ، اما بخوبی می داند سیاست فعلی مقابله با مصرف الکل نه تنها بی نتیجه بلکه بسیار خسارت بار است . کسانی که اصرار به ادامه سیاست موجود دارند ، دقیقاً راه حلشان با حفظ وضع موجود برای جلوگيری از این همه خسارات جانی ، مالی و روانی چیست ؟.
مطمئناً اگر تابوی حرف زدن در مورد این مشکل کهنه شکسته شود حتماً راه حلی معقول هم برای آن پیدا خواهد شد .

نویسنده: غلامرضا مصدق

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال ،برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
برچسب ها: شعار سال ، شیوع کرونا ، مصرف الکل ، الکل تقلبی ، مصرف الکل برای درمان کرونا ، درمان کرونا با الکل ، مسمومیت با الکل تقلبی ، مسمومیت با الکل ، مصرف خوراکی الکل برای جلوگیری از کرونا ، پیشگیری از کرونا ، مصرف الکل تقلبی ، مصرف خوراکی الکل تقلبی ، مقابله با مصرف الکل ، فوتی های ناشی از الکل ، کشتار الکل یا کرونا ، آمار کشتار سالیانه الکل در ایران ، متوسط میزان مصرف الکل در ایران ، علل گرایش مردم به الکل ، کشور اسلامی و این حجم مصرف الکل ، لاقیدی پنهان در مصرف الکل ، علل گرایش ایرانیان به الکل ، غلامرضا مصدق ، غلامرضا مصدق کیست ، غلامرضا مصدق کجاست ، غلامرضا مصدق مدیرکل پیشین صنایع لرستان ، رزومه غلامرضا مصدق ، نظرات غلامرضا مصدق ، مسابقه کشتار کرونا و الکل ، مسابقه کشتار تصادفات و الکل ، مسابقه کشتار سرطان و الکل ، مسابقه کشتار آسیب ها در ایران ، مرگ با الکل صنعتی ، آمار مرگ و میر سالیانه مصرف الکل تقلبی در ایران ، چهل سال سیاست مقابله با الکل در ایران ، فلسفه شکل گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام رفع تزاحم بین رعایت موازین شرعی و مصلحت حکومتداری ، فلسفه شکل گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام ، رفع تزاحم بین رعایت موازین شرعی و مصلحت حکومتداری ، دل بستن به قانونی بی فایده و خسارت بار ، مصرف الکل غیر استاندارد ، بحران الکل تقلبی
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین