پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۲۵۶
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: از مجموع روستاهای دارای سکنه استان 601 روستا دارای دهیاری است که بیشتر این روستاها بالای 30 خانوار جمعیت دارند. همچنین 932 روستای استان زیر 20 خانوار هستند

شعارسال:مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر 44.3 درصد جمعیت این استان را روستائیان با جمعیت حدود 315هزار و 486نفر تشکیل می دهند.

سید خدادوست موسوی  با بیان اینکه متوسط کشوری جمعیت روستایی 26 درصد است، افزود: جمعیت روستایی این استان حدود 18 درصد بالاتر از متوسط کشوری است.

وی با بیان اینکه 2 هزار و 232 روستا در این استان وجود دارد، اظهارکرد: 1643 روستا از این تعداد دارای سکنه و 589 روستا خالی از سکنه هستند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: از مجموع روستاهای دارای سکنه استان 601 روستا دارای دهیاری است که بیشتر این روستاها بالای 30 خانوار جمعیت دارند. همچنین 932 روستای استان زیر 20 خانوار هستند.

موسوی با اشاره به خدمات زیربنایی و زیر ساختی در روستاهای استان تصریح کرد: 73.45درصد روستاهای استان از آب شرب سالم برخوردارند و 1479 دارای تاسیسات آبرسانی هستند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه این استان جزو استان های پر آب کشور بوده با توجه به کمبود آب، کم بارشی ها و خشکسالی های اخیر روستائیان استان در زمینه آب شرب و کشاورزی با مشکل مواجهند بطوری که هم اکنون 225 روستا با جمعیت حدود 29 هزار نفر با تانکر سیار آبرسانی می شوند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: 1753 روستای استان از نعمت برق برخوردارند که متاسفانه تعدادی از این روستاها هم اکنون خالی از سکنه شده اند. همچنین در حال حاضر 613 روستای استان از نعمت گاز خانگی برخوردارند.

موسوی در خصوص وضعیت راه ارتباطی روستاهای استان بیان کرد: 1641 روستای استان دارای راه ارتباطی هستند که تنها دو روستای "نسه کوه" دهستان زیلایی و "سرتنگ لیراب" بخش دیشموک از مجموع روستاهای دارای سکنه استان فاقد راه ارتباطی هستند.

وی تاکید کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون خدمات قابل توجهی به روستائیان استان ارائه شده اما به دلایل گوناگون از جمله نبود شغل پایدار مهاجرت به سمت حاشیه شهرها در این مدت صورت گرفته که منجر به حاشیه نشینی و در پی آن بوجود آمدن آسیب های اجتماعی مختلفی شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: طی دولت تدبیر و امید در زمینه پیشگیری از مهاجرت از روستاها به شهر ها تسهیلاتی از محل صندوق توسعه ملی با کارمزد پایین و بازپرداخت بلند مدت به روستائیان اختصاص یافت.

موسوی گفت: در یک مرحله 107 میلیارد تومان جذب، انعقاد قرارداد و پرداخت شد، در مرحله دوم نیز 107 میلیارد تومان ابلاغ شد که در حال جذب و پرداخت است که 30 درصد این اعتبارات بصورت متمرکز و ملی بوده است.

وی افزود: علاوه براین از محل کمک های بنیادهای علوی و برکت 75 ملیارد تومان در سه مرحله تسهیلاتی از سال 95 تاکنون به این استان جهت اشتغالزایی پایدار روستایی اختصاص یافت که تاکنون بیش از 50 درصد مرحله اول و دوم جذب شده و مابقی نیز در حال پیگیری و جذب است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه تعدادی از روستاهای استان که مدرسه در آنها ساخته شده هم اکنون خالی از سکنه شده اند، ادامه داد: 15 مدرسه تک دانش آموزی، 118 مدرسه دو دانش آموزی، 115 مدرسه سه دانش آموزی، 112 مدرسه 4 دانش آموزی، 109 مدرسه پنج دانش آموزی، 88 مدرسه 6 دانش آموزی، 78 مدرسه هفت دانش آموزی، 58 مدرسه هشت دانش آموزی، 54 مدرسه 9 دانش اموزی و 30 مدرسه 10 دانش آموزی در سطح روستاهای این استان وجود دارد.

موسوی اضافه کرد: در مجموع 776 مدرسه روستای استان معادل 30 درصد زیر 10 دانش آموز دارند.

به گزارش ایسنا، 15مهرماه در تقویم به نام روز روستا و عشایر نامگذاری شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار16مهر97، کدخبر: 97071608814، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین