پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۶۹۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۴
کارخانه‌های متروکه زیادی در بافت اصلی شهر تهران قرار گرفته که به‌شکل سالن‌های خالی و نیمه‌مخروبه رها شده است. این کارخانه‌ها که در میان مناطق مسکونی و تجاری قرار گرفته‌اند، دیگر قابل راه‌اندازی و تولید محصول نیستند اما می‌توان در آنها «ایده» تولید کرد؛ ایده‌هایی که محصول مغز جوانان تحصیل‌کرده باشد.روز پیش، تفاهمنامه همکاری شهرداری تهران با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با هدف ایجاد مراکز فناوری و کارخانه‌های نوآوری در بافت فرسوده و متروکه شهر تهران، امضا شد.

شعار سالکارخانه‌های متروکه زیادی در بافت اصلی شهر تهران قرار گرفته که به‌شکل سالن‌های خالی و نیمه‌مخروبه رها شده است. این کارخانه‌ها که در میان مناطق مسکونی و تجاری قرار گرفته‌اند، دیگر قابل راه‌اندازی و تولید محصول نیستند اما می‌توان در آنها «ایده» تولید کرد؛ ایده‌هایی که محصول مغز جوانان تحصیل‌کرده باشد.

روز پیش، تفاهمنامه همکاری شهرداری تهران با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با هدف ایجاد مراکز فناوری و کارخانه‌های نوآوری در بافت فرسوده و متروکه شهر تهران، امضا شد. براساس این تفاهمنامه، شهرداری فضای لازم و معاونت علمی رئیس‌جمهور شرکت‌های دارای صلاحیت را شناسایی می‌کنند و در چارچوب یک همکاری مشترک، فضای مراکز صنعتی را تبدیل به محلی برای گردهمایی جوانان صاحب ایده و پرورش طرح‌های آنها می‌کنند؛ اقدامی که در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته انجام شده است.

کاری فراتر از نوسازی ساختمان‌ها

شهردار تهران در این مراسم که در ساختمان معاونت فناوری در خیابان شیخ‌بهایی انجام شد، گفت: یکی از برنامه‌های مدیریت شهری در این دوره، توسعه محلات یا زیست‌پذیر‌کردن محله‌های شهر است؛ کاری که فراتر از نوسازی ساختمان‌ها در بافت فرسوده باشد. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری که باعث شود دانش و تحرک علمی در این مجموعه‌ها به جریان بیفتد، با فعالیت‌های دانش‌بنیان فراهم می‌شود.

‌سید‌محمدعلی افشانی‌ درباره جزئیات این تفاهمنامه گفت: در نخستین جلسه با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تصمیم گرفتیم که این کار را به‌صورت مشترک انجام دهیم و امکاناتمان را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانان با‌استعداد قرار دهیم؛ جوانانی که علاقه‌مند هستند در کشورشان بمانند و منشأ تولید و اشتغال باشند.

او بیان کرد: در چند ‌ماه شناسایی ساختمان‌های مناسب انجام شد و تعدادی ساختمان مشخص شدند. برخی نهاد‌ها هم هستند که سوله‌ها یا ساختمان‌هایی دارند که کم‌استفاده یا بی‌استفاده مانده است. با نمایندگان آنها هم جلسه‌هایی برگزار شد تا از همه امکانات موجود استفاده کنیم.

افشانی بیان کرد: در ابتدای کار با توجه به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانان تحصیل‌کرده آن، دارایی زیادی ندارند، برای همین هم در مقابل اینکه می‌توانند از ساختمان‌ها استفاده کنند، بخشی از سهام این شرکت‌ها متعلق به شهرداری خواهد شد و زمانی که محصول آنها به بازار عرضه شود، شهرداری از آن سهم منتفع می‌شود و از این درآمد هم می‌توان به پروژه‌های مشابه کمک کرد.

شهردار گفت: این طرح علاوه بر اشتغال جوانان با‌استعداد که سرمایه چندانی ندارند، می‌تواند بافت‌های ناکارآمد را احیا کند. دولت نیز امسال 2 اولویت خود را بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهر و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی قرار داده است.

افشانی همچنین تأکید کرد: هر تصمیمی که در تهران گرفته شود، به‌عنوان الگو در تمام کشور مورد توجه قرار می‌گیرد. امیدواریم در آینده در تمام شهر‌های بزرگ هم این استفاده را ببینیم.

آینده تهران به جز فناوری نیست

معـــاون علمـی و فنــاوری ریاست‌جمهوری نیز در مراسم امضای این تفاهمنامه گفت: آینده این شهر به جز فناوری نیست. بحث اصلی ما با شهرداری این بود که ما چطور می‌توانیم تهران را به شهر هوشمند تبدیل کنیم. چند ماهی است که طرح کارخانه‌های فناوری را به اجرا درآورده‌ایم و چند واحد از آنها در حال کار هستند. در یکی از این کارخانه‌ها نزدیک به 3000نفر مشغول به فعالیت خواهند شد.

‌سورنا ستاری‌ افزود: مناطقی که درباره آنها بحث شد، در مرکز شهر دسترسی‌های فوق‌العاده‌‌ای به شبکه حمل‌ونقل و دیگر امکانات لازم دارد. آینده شهر در ساخت پل‌ و مراکز خرید بزرگ نیست. اگر بتوانیم بافت‌هایی را به زندگی شهری برگردانیم، این بار اتفاقات بزرگی خواهد افتاد و درآمد اصلی شهر هم از محل ایده جوانان پراستعداد خواهد بود.

او با اشاره به اینکه شهرداری تهران حامی ایده‌های ما بوده است، افزود: در شهر هوشمند، ساکنان در روز در حال آموزش‌دیدن هستند و هرروز با چالشی روبه‌رو می‌شوند که خود نیازمند آموزش است. تهران یکی از 50شهری است که مستعد هوشمند‌شدن است زیرا کمتر شهری است که این همه نیروی مستعد، این همه مرکز آموزشی و این‌همه توانمندی برای ارائه خدمات داشته باشد.

ستاری افزود: در آینده مفاهیم آموزش به‌صورت کلی متحول خواهد شد و بحثی به نام آموزش تا لحظه مرگ مطرح شده است. امروز نیز می‌بینیم، هر روز که مردم وارد شهر می‌شوند، مجبورند با اپلیکیشن‌های مختلفی کار کنند، که خدمات بهتر ارائه می‌دهند.

هدف شهرداری سود مالی نیست

سید‌محمد‌علی افشانی، شهردار تهران: در طرح استقرار استارتاپ‌ها و شتابدهنده‌ها و ایجاد مراکز فناوری و کارخانه‌های نوآوری در بافت‌های صنعتی و فرسوده، هدف اصلی شهرداری اقتصادی نیست و کسب درآمد در مرحله بعدی قرار دارد. علاوه براین، سهم شهرداری نسبت به نوع فعالیت هر شرکت متفاوت خواهد بود که در یک کمیته و به‌صورت جداگانه با قرارداد مشخص خواهد شد. البته این تفاهمنامه بیشتر درباره کارخانه‌ها و واحد‌های صنعتی قدیمی است و اگر قرار باشد محوطه‌های نظامی در اختیار شهرداری قرار بگیرد، اولویت ما اختصاص آن به فضای سبز شهری است. درصورتی که این پادگان‌ها دارای سوله‌های بزرگ باشند می‌توان از آن برای امکانات مقابله با بحران استفاده کرد و در محوطه آن هم امکان استقرار اورژانس هوایی وجود دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری تاریخ انتشار 18مهر 97، کدمطلب: 33588، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
0
0
ا.ف75
اره قشنگ مشخه کهچقدر دارن از ایده های خلاق حمایت میکن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
0
0
این تفاهمنامه های همکاری باید تو شهرهای دیگه هم اتفاق بیافته چون به نفع نیروی جوان کارآفرین کشورمونه.
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
0
0
خب بالاخره داریم خبر های خوبی درمورد نسل جوان و استفاده از ذهن خلاقشون میشنویم خداروشکر
خدا کنه مثله موج های قبلیه حمایت از نسل جوان پوچ و الکی نباشه
ح.ن76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین