شعارسال: با تلاش پژوهشگران واحد خمینیشهر و دستیابی آنان به دانش تولید پیچ چرخ هواپیما، کشورمان از ورود این محصول خارجی بینیاز و گام دیگری در راستای استقلال صنایع هواپیمایی ایران اسلامی برداشته شد.
جعفر گیاهچین دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی ساخت و تولید این واحد دانشگاهی و مجری طرح توانست ظرف مدت پنج ماه فعالیت تحقیقاتی، همراه استاد راهنمای خود کامران امینی با بهینهسازی روش تولید این نوع پیچ نسبت به نمونه خارجی آن، استحکام کششی و استحکام خستگی این محصول را بهبود بخشد.
گیاهچین به تشریح چگونگی تولید و ساخت این نوع پیچها پرداخت و گفت: برخی از قطعات هواپیما که در معرض تنش سیکلی هستند، دارای عمر خستگی محدود هستند که از آن جمله میتوان پیچهای بال به بدنه و چرخ و ارابه فرود هواپیما را نام برد.
وی افزود: در ساخت این پیچ به جای فولادهای آلیاژی ۴۱۴۰ و ۴۳۴۰ آمریکایی، از فولادهای تولید داخل ازجمله فولادهای آلیاژی BOZ، MO۴۰ استفاده شد و سپس با انجام عملیات حرارتی کوئیچ تمپر خاص و سپس غلتککاری دندهها و گوشهها، عمر خستگی آن به حد استاندارد هوایی رسید که در مقایسه با نمونه خارجی دارای عمر برابری است.
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی ساخت و تولید از ایجاد تنش پسماند فشاری و عملیات حرارتی خاص در مراحل تولید این پیچ بهمنظور افزایش استحکام خستگی آن خبر داد.
گیاهچین اظهار کرد: خوشبختانه موفق شدیم علاوه بر بهینهکردن روش تولید این نوع پیچهای هوایی، فولاد تولیدی شرکت فولاد آلیاژی اصفهان (MO۴O) را جایگزین فولاد ۴۱۴۰ آمریکایی کرده تا از خروج ارز به این منظور جلوگیری شود و با توجه به تحریم وارادات قطعات هوایی، نیاز محصولات هواپیمایی کشورمان نیز برآورده شود.
وی یادآور شد: قیمت نمونه خارجی این محصول ۴۵ دلار است که در صورت تولید داخل، کمتر از ۱۲۰ هزار تومان خواهد بود.
سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 23مهر1397 ، کدخبر: 318256: www.ana.ir