پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۳۴۷۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵
انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا؛ همه پرسی درباره ترامپ و سرانجام تحریم‌ها علیه ایران انتخابات پیش روی ایالات متحده که قرار است 15 آبان ماه برگزار شود به نوعی همه پرسی برای عملکرد دونالد ترامپ بعد از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری سال 2016 تبدیل شده است. موفقیت جمهوری خواهان به مثابه اعتماد نفس بیشتر ترامپ برای کسب موفقیت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری است.

شعار سال: انتخابات میان دوره ای کنگره، فرمانداران و شهرداری های آمریکا قرار است 6 نوامبر برگزار شود. کنگره با ترکیبی که فعلا دارد در اختیار جمهوری خواهان است و از این بابت سیاست های دونالد ترامپ با همراهی و حمایت بیشتری به سرانجام می رسند و خبری از چالش ها و موانع جدی پیش روی وی نیست. در مجلس سنا، 51 سناتور از حزب جمهوری خواه و 47 سناتور از حزب دموکرات( 2 سناتور مستقل هم وجود دارند که متحد دموکرات ها هستند) حضور دارند. در مجلس نمایندگان نیز 235 کرسی متعلق به حزب جمهوری خواه و 191 کرسی متعلق به حزب دموکرات است. قرار است در انتخابات نوامبر 35 کرسی مجلس سنا و تمام کرسی های مجلس نمایندگان رای گیری صورت گیرد. ترکیب مجلس نمایندگان بر پایه سهم هر ایالات بر اساس جمعیت آن است اما در مجلس سنا برای هر ایالات دو کرسی در نظر گرفته شده است. هر دو سال یک سوم سناتورها تغییر می کنند. البته موضوع اصلی این است که در انتخابات پیش رو بیشترین کرسی که به رای گذاشته می شود از آن دموکرات ها می باشد و همین امر موفقیت این حزب را کمی پیچیده کرده است.

آخرین جدال سیاسی دو حزب برای تائید برت کاونا به عنوان یکی از قضات دیوان عالی بود که در نهایت ترامپ و جمهوری خواهان برنده شدند. البته برخی از اعضای حزب دموکرات عنوان کرده اند در صورت کسب اکثریت در مجلس نمایندگان فرایند استیضاح کاوانا را شروع خواهند کرد.

انتخابات پیش رو از این بابت که اولین انتخابات بعد از پیروزی دونالد ترامپ در سال 2016 است حائز اهمیت است. ای پیروزی جمهوری خواهان به منزله موفقیت سیاست های ترامپ در دو سال گذشته است و این امر می تواند راه وی را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری هموار سازد. آخرین باری که یک رئیس جمهور آمریکا نتوانست در دور دوم انتخابات به پیروزی برسد به دوران جورج بوش پدر برمی گردد و معمولاً روسای جمهور برای بار دوم نیز انتخاب شده اند.

البته با توجه به نوع شیوه حکمرانی دونالد ترامپ در دو عرصه داخلی و خارجی برخی از احتمال عدم موفقیت وی و حزب جمهوری خواه در انتخابات پیش رو سخن گفته اند. در عرصه داخلی مطرح شدن موضوعات مختلف درباره سیاست های ن‍ژاد پرستانه و مهاجرت، ارتباط شخصی دونالد ترامپ قبل از کسب منصب ریاست جمهوری و همچنین نقش روسیه در پیروزی وی موجب ایجاد چالش های جدی شده است. از سوی دیگر تغییر و تحولات فراوان اعضای کابینه باعث شده چهره ای نه چندان منسجم و مستحکم از دولت ترامپ در جامعه آمریکا شکل بگیرد.

بر این اساس باید گفت احتمالاً دموکرات ها بر روی آراء زنان و اقلیت ها برای کسب موفقیت در انتخابات حساب وی‍ژه ای باز کرده اند. اگرچه معمولاً در انتخابات میان دوره ای مشارکت رای دهندگان آمریکا پایین است.

در عرصه خارجی حاکم شدن شعار "اول آمریکا"،خروج از توافق های مهم بین المللی، به راه انداختن جنگ تجاری با کشورهای اروپایی و چین و درگیری با همسایگان موجب شده تا عملاً چهره ای یک جانبه گرایانه و ماکیاولیستی از ترامپ ترسیم شود.

این مسائل موجب شده تا دموکرات ها بر این تصور باشند بهترین فرصت برای کسب اکثریت در کنگره و بالتبع آن در انتخابات ریاست جمهوری فرا رسیده است. البته بسیاری از مسائل بالا علی الخصوص موضوعات خارجی معمولاً برای رای دهندگان آمریکا از اهمیت چندانی برخوردار نیستند. از طرف دیگر نباید انتظار داشت حتی در صورت پیروزی دموکرات ها تعادل قدرت در آمریکا به طور جدی بهم بخورد و بعید است کنگره بتواند در ادامه راه تقابل جدی با سیاست های دونالد ترامپ داشته باشد. در این راستا مطرح کردن استیضاح و کنار گذاشتن دونالد ترامپ از راه کنگره نیز چون به اکثریت آراء مجلس نمایندگان و دو سوم رای سنا نیاز دارد تقریبا امری غیرممکن است و به همین دلیل بوده که در تاریخ آمریکا چنین اتفاقی هرگز رخ نداده است.

البته دونالد ترامپ در هفته های گذشته نیز بیکار ننشسته و در مقاطع مختلف برای ترغیب جمهوری خواهان برای مشارکت و حضور گسترده در انتخابات سخنرانی کرده و آنها را با حربه احتمال پیروزی رقیب یعنی دموکرات ها و شکست و ویرانی آمریکا می ترساند.

در ایران نیز برخی بر این تصور هستند پیروزی دموکرات ها می تواند زمینه تعدیل سیاست خارجی رادیکال و تند آمریکا را فراهم نماید. اما بواقع به نظر می رسد حتی در صورت شکست جمهوری خواهان تحولی جدی مانند بازگشت به برجام روی نخواهد داد. همچنین گذشته ثابت کرده مقابله با ایران، محدود کردن قدرت راهبردی آن و تلاش برای تغییر رفتار و ساختار آن در بین دو جناح آمریکا امری مشترک است. البته ممکن است سیاست هایی که برای نیل به این هدف بکارگرفته می شود تفاوت هایی وجود داشته باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف تاریخ انتشار 27مهر 97، کدمطلب: 3970725162، www.alef.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
0
0
امیدوارم تحریمهای جدید وضعیت ایران رو دوباره آشوب نکنه.
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
0
0
حتما موافاقن ترامپ زیاد هستند و ایشون رای مثبت میارن
ح.ن76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
0
0
نیاز به همه پرسی نداره همه میدمنن بازنده این وسط ایرانه


س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین