پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۳۵۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳
بلوغ جنسی در نوجوانان موضوع حائز اهمیتی است که در اکثر مواقع به دلیل حفظ حرمت و زشت خواندن این مسائل، از یاد دادن و آموزش به نوجوانان غافل می‌شویم.

شعار سال: رسانه‌های اجتماعی نیز می‌توانند در احتمال بروز آسیب‌های اجتماعی در نوجوانان تاثیر بسزایی داشته باشند. یکی از اثرات منفی رسانه‌های اجتماعی بر جوانان و نوجوانان، فراوانی محتواهای واضح جنسی در سامانه‌های مختلف است.

از طرفی هم خانواده و مدارس دو کانون مهم برای پیشگیری از رفتارهای پرخطر جنسی در نوجوانان هستند.این دو می‌توانند با آموزش‌های صحیح، فرزندانرا از آسیب‌های جنسی آگاه کنند.

در همین راستادکتر مهرداد کاظم‌زاده عطوفی _ معاون دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان انستیتو روانپزشکی ایران وقائم مقام مرکز تحقیقات سلامت معنوی، گفت: انسان دارای چهار بعد جسمی، روانشناختی، اجتماعی و معنوی است. سلامت جنسی در فرد هر چهار بعد را درگیر می‌کند، بنابراین از اهمیت زیادی برخوردار است. دوره نوجوانی دوره تغییرات ثانویه رشد صفات جنسی است.تا قبل از این دوره، مسائل جنسی جنبه هویتی و تربیتی دارد. در نوجوانی با عدم ثبات هیجان روبرو هستیم و زمانیکه این موضوع در کنار شروع تمایلات جنسی قرار می‌گیرد، احتمال بروز آسیب‌های جنسی افزایش می‌یابد.

وی افزود: نکته حائز اهمیت درباره مسائل جنسی این است که باید بدانیم مطرح کردن این مسائل، زشت نیست و رشد جنسی بخشی از ماهیت و سلامت فرد است. در این زمینه باید آموزش‌های لازم را به نوجوانان بدهیم، چرا که رشد جنسی بخش مهمی از سلامت اوست. امن‌ترین مرکز اطلاعاتی درباره مسائل جنسی، خانواده فرد است.والدین باید امکان صحبت کردن درباره مسائل جنسی را برای فرزند خود فراهم کنند تا ابهامات او در این زمینه برطرف شوند.

کاظم‌زاده با بیان اینکه اولین تجربیات ذهنی و تحریکات جنسی در دوره نوجوانی شروع می‌شود، گفت:در این دوره فرآیند گذر از خانواده را داریم، که در این حالت فرد به سمت گروه همسال خود می‌رود و از خانواده خود دوری می‌کند. گروه همسال نیز مانند خود نوجوان در معرض هیجانات و آسیب هستند. همین موضوع باعث افزایش احتمال بروز آسیب‌های جنسی می‌شود.

وی گفت: نباید فکر کنیم آسیب‌های جنسی در خانواده‌های کنترل‌گر و مذهبی رخ نمی‌دهد؛ چرا که هیچ خانواده‌ای به طور کامل نمی‌تواند بر تمامی رفتارهای فرزند خود نظارت داشته داشته باشد.

کاظم‌زاده فضای مجازی را عامل دیگر انحرافات جنسی دانست و گفت: فضای مجازی و اطلاعاتی که در اختیار فرد می‌گذارد نیز از دیگر عوامل ایجادکننده آسیب‌های جنسی در فرد است. همچنین گرایش به فیلم‌های جنسی در بین جوانان و نوجوانان عامل مخرب دیگری محسوب می‌شود. این نوع عوامل با تزریق اطلاعات غلط موجب گرایشات جنسی و در نهایت آسیب‌های جنسی در نوجوان می‌شوند.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: رفتارهای پرخطر جنسی، خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی جنسی وانحرافات جنسیاز آسیب‌های جنسی است که درسنین نوجوانی و جوانی دیده می‌شود. برای جلوگیری از این معضلات باید به آموزش عمومی خصوصا در سطح رسانه‌های ملی بپردازیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 24 مهر 97، کد مطلب: 97072413422،www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
شدیدا تحت تاثیر جامعه و بیماریهای مرسوم در جامعه است



س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین