پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۳۶۴۰
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
جناب آقای حسن روحانی قبل از انتخابات ۹۲ وعده اتمام پروژه مسکن مهر را در این سال داده بود، ولی انتخاب یک وزیر راه و شهرسازی که مخالف سرسخت این پروژه بود باعث شد این پروژه با گذشت ۶ سال هم به اتمام نرسد و شاید یک دلیل مهم بحث تغییر آخوندی همین باشد.

شعارسال:جناب آقای حسن روحانی قبل از انتخابات ۹۲ وعده اتمام پروژه مسکن مهر را در این سال داده بود، ولی انتخاب یک وزیر راه و شهرسازی که مخالف سرسخت این پروژه بود باعث شد این پروژه با گذشت ۶ سال هم به اتمام نرسد و شاید یک دلیل مهم بحث تغییر آخوندی همین باشد.

تقریبا از اوایل سال 92 تا زمان برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، طرح مسکن مهر به دستمایه تبلیغاتی برای برخی کاندیداهای این انتخابات تبدیل شده بود. حسن روحانی در آن زمان همواره در نطق‌های تلویزیونی و غیر تلویزیونی خود با وجود نگاه انتقادی به طرح مسکن مهر اما از ادامه آن در صورت رئیس‌جمهور شدن تاکید می‌کرد.

وی در بحبوحه مبارزات انتخاباتی دوره یازدهم ریاست‌جمهوری درباره مسکن مهر گفته بود: «اصل تأمین مسکن ارزان برای جامعه و جوانان جزو برنامه‌های اصلی دولت تدبیر و امید است. اصل ساخت مسکن ارزان و مسکن مهر یک ایده خوب بود ولی این ایده برای یک دوره کوچک‌تر طراحی شده بود و یک‌دفعه افزایش پیدا کرد. هیچ چاره‌ای نیست تا این اشکالات (طرح مسکن مهر) در دولت آینده رفع شود.»

گرچه احتمالا آقای روحانی پس از روی کار آمدن بر اتمام و رفع مشکلات مسکن مهر تاکید و تا کنون وعده‌های متعددی برای اتمام آن داده، اما وی عملا با معرفی عباس آخوندی به‌عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در مسیر خلاف وعده‌های خود حرکت کرد.

عباس آخوندی تا پیش از معرفی به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی مواضع نسبتا نرمی در برابر مسکن مهر داشت. نمونه این مواضع گفت‌وگوی تسنیم با وی در مردادماه سال 92 بود؛ « پروژه‌های این طرح با دو مسئله بسیار بزرگ مواجه هستند؛ یکی تأسیسات و زیرساخت‌های آن و دیگری نحوه خدمات‌رسانی شهری. اینها دو مسئله اصلی است که فعلاً این طرح با آنها دست به گریبان است. علاوه بر این موضوع تأمین منابع مالی پروژه‌های نیمه‌تمام طرح مسکن مهر نیز یکی دیگر از مسائل آن است. قاعدتاً برای این مسائل باید اندیشه‌کرد. ایده‌هایی دارم در این خصوص که چگونه می‌توانیم خدمات شهری مسکن مهر را که در مجموعه خدمات شهری قرار دارند به شهرداری‌ها واگذار کنیم. به‌عبارت دیگر دولت تمام اعتباراتی را که می‌خواهد برای تأسیسات زیربنایی و خدمات شهری هزینه کند در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد. برای پروژه‌های خارج از محدوده شهر نیز به‌فکر ایجاد شهرداری‌های جدید هستم تا به‌نحوی به نهادهای خدمات شهری وصل شوند. امکان این‌که خدمات حدود 2 میلیون واحد مسکونی را دولت تأمین کند وجود ندارد و مسکن ناپایدار خواهد بود. بنابراین باید به‌نحوی تلاش کنیم خدمات زیربنایی و شهری پروژه‌های مسکن مهر را تأمین کنیم.»

وزیر کنونی راه و شهرسازی اما پس از اخذ رای اعتماد نمایندگان مجلس در تابستان 92، بلافاصله مواضع واقعی خود درباره مسکن مهر را نمایان ساخت. شاید اولین مورد که جنجال‌برانگیز هم شد، معرفی طرح مسکن مهر به‌عنوان عامل تورم 40 درصدی کشور بود.

عباس آخوندی 3 شهریور ماه 92 در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه دو سیما رو به دوربین کرد و با بیان این‌که دست تاجران را می‌بوسم خطاب به مردم گفت:‌ « باید با مردم گفت‌وگو کنیم و از آنها بپرسیم که تورم زیاد را می‌خواهید یا مسکن مهر را. دولت در برابر این انتخاب قرار دارد که آیا چنین طرح‌هایی را ادامه دهد یا خیر؟ یا این‌که تورم را پایین نگه دارد. خوب است که در این زمینه با مردم گفت‌وگو شود.... مسکن مهر مانند یک سیب بسیار زیبا به مردم نشان داده شده است، این سیب باید قاچ شود و آنرا کالبد شکافی کرد... در حال حاضر بیش از 40 درصد افزایش پایه پولی کشور منبعث از مسکن مهر است.... مسکن مهر، نماد یک مداخله عظیم و بی‌سابقه در اقتصاد مسکن است. در طول تاریخ مسکن ایران سابقه چنین مداخله‌ای را نداشته‌ایم.»

در ماه‌ها و سال‌های بعدی حضور آخوندی در ساختمان راه و شهرسازی انتقادات از طرح مسکن مهر توسط آخوندی شدید و شدیدتر شد. وی زمستان سال 93 مسکن مهر را یک "طرح خیلی مزخرف" خواند. آذرماه سال 94 آخوندی مسکن مهر را یک طرح "شهربرانداز" دانست و در زمستان همان سال این طرح را عامل گران شدن 9 برابری مسکن در کشور معرفی کرد. چند روز بعد از این اظهارنظر وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم درباره مسکن مهر گفته بود: «مسکن مهر تصویری است از انسان‌هایی که کالا هستند و می‌توانید در هرجایی از این سرزمین آنها را در قفس جا دهید.»

آخوندی اوایل اردیبهشت ماه سال 95 در گردهمایی مدیران ارشد و روسای شعب بانک مسکن با بیان این‌که صندوق‌های پس‌انداز منطقه‌ای و پروژه‌ای در انتظار دریافت مجوز هستند گفت: متأسفانه در دولت‌های نهم و دهم با این شعار عام‌پسند که نیازی به پس‌انداز برای خانه‌دار شدن نیست با 500 هزار تومان می‌توان خانه‌دار شد، رژیم پس‌انداز از بین رفت که در اواخر دهه هشتاد شاهد اضمحلال رژیم پس‌انداز مسکن و تشویق سیاست مصرف مسکن بدون پس‌انداز بودیم. مگر می‌شود بدون پس انداز توسعه داشت؟ اما با شعار پوپولیستی گفتند که نیاز به پس انداز نیست و در اواخر دهه هشتاد هیچ سیاست پس‌اندازی را مشاهده نمی‌کنیم. شعار خانه‌دار شدن بدون نیاز به پس‌انداز برای اخذ رأی جذاب است اما در اوایل دهه نود تورم‌های بالای 40 درصد و افزایش 9 برابری قیمت مسکن در تهران برای یک آپارتمان معمولی از نتایج همین شعار بود. الآن دوباره در حال بازگشت به سیاست معقول پس‌انداز هستیم که افزایش رفاه و تأمین مسکن خانوارها از نتایج آن است تا خانواده‌ها بتوانند پس‌انداز کنند و از طرفی هم امکان تأمین مالی منابع بخش مسکن و تولیدکنندگان بزرگ‌مقیاس از نتایج آن است.

وی سال 95 درباره مسکن مهر گفته بود:‌««ما میراث‌دار بی برنامگی و شلختی هستیم حال این شلختگی را باید همه تحمل کنیم و قرار نیست فقط این شلختگی را وزارت راه و شهرسازی تحمل کند، به جای به این‌که به هم نیش و کنایه بزنیم باید باری که روی زمین مانده را برداریم.» آخوندی چند بعد در نشست خبری حاشیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این که شما به عنوان یکی از وزرای فرهیخته دولت که در چند برنامه تلویزیونی اعلام کرده اید "لای کتاب بزرگ شده اید"، چرا در نقد مسکن مهر از ادبیات نامناسبی مانند «شلختگی»، «فاجعه»، «مزخرف» استفاده می‌کنید، گفته بود: «شلختگی واژه بدی است؟ برای پروژه ای چند هزار میلیاردی که بدون یک صفحه نقشه شروع شده است و چندصد هزار خانواده را دچار این همه گرفتاری کرده است. آیا فکر می کنید این طرح این همه مشکل مهندسی را بوجود آورده علاوه بر آن اتلاف منابع را ایجاد می کند شلختگی واژه بدی است؟ این کمترین واژه ای است که برای این طرح می توان گفت. اگر بروید لغتنامه دهخدا را ببینید مسکن مهر نمونه بارز شلختگی است

آخوندی در ادامه عقده‌گشایی‌هایش درباره مسکن مهر دیماه سال 95 گفته بود: «در حال حاضر وارث 170 هزار واحد مسکن مهر هستیم که متقاضی ندارد. آیا این خیانت در امانت نیست؟ آیا این مسجد ضرار نیست؟»

وزیر راه وشهرسازی اواخر آذرماه سال 95 در حاشیه امضای چند قرارداد سرمایه‌گذاری در بنادر کشور با این ادعا که یک سوم جمعیت ایران به دلیل مسکن مهر بد مسکن هستند،‌ گفت: هنوز هم مخالف مسکن مهر هستم،‌این طرح یک سرمایه‌گذاری غیراقتصادی و به ضرر منافع ایران است. می‌توانستم همان ابتدا که به وزارت راه و شهرسازی آمدم می‌رفتم 2 هزار یا 5 هزار مسکن مهر را افتتاح کنم،‌اما به دلیل این‌که با این طرح مخالفم این کار را نکردم. هنوز هم مخالف مسکن مهر هستم

به گزارش تسنیم، مخالفت و در واقع نفرت وزیر راه و شهرسازی از مسکن مهر باعث شده تا وی از مردادماه سال 92 تا امروز 1397/07/27 هیچ پروژه‌ای از این طرح را افتتاح نکند. اواخر ماه گذشته آخوندی با یک قطار اختصاصی به پرند سفر و در مراسم افتتاح حدود 3000 مسکن مهر این شهر حضور یافت. این در حالی بود که وی در انتهای این برنامه با صراحت اعلام کرد:‌« من فقط از پروژه‌های مسکن مهر بازدید کردم، آنها را افتتاح نکردم

قرار بود اشکالات مسکن مهر در دولت یازدهم برطرف شود، اما به نظر می‌رسد بزرگترین اشکال و مانع سال‌های اخیر این طرح نه خدمات زیربنایی، روبنایی، کمبود منابع مالی و... بلکه شخص وزیر راه و شهرسازی بوده است. مسئولی که به نظر می‌رسد افتتاح پروژه‌های مسکن مهر را ننگ می‌داند.

بنابر اظهارات وزیر سابق راه و شهرسازی طرح مسکن مهر با پیشرفت فیزیکی 70 درصدی تحویل دولت یازدهم شد. در واقع اگر روند تکمیل واحدهای این طرح در دولت یازدهم مانند دولت نهم و دهم پیش می‌رفت و کسی پیش پای آن سنگ‌اندازی نمی‌کرد، حداکثر در سال 93 باید پرونده این طرح بسته می‌شد. سال گذشته و در بحبوحه کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری، حسن روحانی وعده اتمام مسکن مهر را تا پایان سال 96 داد. وعده‌ای که چندی بعد از سوی معاون سابق وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل کنونی فولاد مبارکه به سُخره گرفته شد. عظیمیان در این‌باره گفت:‌ «اظهارات روحانی درباره اتمام مسکن مهر تا پایان 96 تبلیغاتی بود

به واسطه مخالفت‌های پیدا و پنهان شخص وزیر و اطرافیان وی، نمی‌توان زمان مشخصی را برای اتمام و تحویل پروژه‌های مسکن مهر متصور شد. اوایل سال 92، دولت دهم مسکن مهر را با پیشرفت 70 درصدی تحویل دولت یازدهم داد. در بدبینانه‌ترین حالت ممکن این طرح باید سال 94 به پایان می‌رسد. طی سال‌های اخیر مسئولان و مدیران مربوطه همواره وعده اتمام مسکن مهر در پایان سالی که در آن قرار داشته‌اند، دادده‌اند. سال 93، 94، 95، 96 و 97 به همین منوال گذشته و اما خبری از اتمام طرح مسکن مهر نشده است.

به گزارش تسنیم، رهبر معظم انقلاب 14 خردادماه سال 92 در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) خطاب به کاندیداهای یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری فرمودند: «...وعده‌های نشدنی ندهند. من به نامزدهای گوناگون عرض می‌کنم جوری حرف بزنید که اگر در خرداد سال آینده نوار امروز شما را جلوی خودتان گذاشتند یا پخش کردند، شرمنده نشوید. جوری وعده بدهید چنانچه آن وعده را بعداً به رخ شما کشیدند، مجبور نباشید تقصیر را گردن این و آن بیندازید...».

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار27مهر97، کدخبر: 1856288، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین