پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۵۰۲۶
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸
سال گذشته، بسیاری از کارکنان بیمارستان امام خمینی کرج، به دلیل عدم دریافت حقوق و مزایای خود دست به اعتراض زدند. این پرداخت نشدن حقوقِ ماهانه که به دلیل ورشکستگی بیمارستان بود آنقدر ادامه داشت که در سال جاری نیز اعتراض هایی را در پی داشت و در نهایت به واگذاری بیمارستان منتهی شد. مطلب زیر گفت وگو با غدیر مهدوی عضو شورای شهر کرج در این باره است.

شعار سال: غدیر مهدوی، عضو شورایشهر کرج، درباره جزییات بیشتر این اتفاق گفت : مدیرعامل سازمان همیاری شورای شهر کرج، واگذاری این مرکز درمانی را به عنوان راه حل نهایی، انتخاب کرد و هفته گذشته برای بار دوم، بیمارستان امام‌خمینی به مزایده گذاشته شد.

عضو شورای شهر کرج، گفت:به‌رغم شرکت بسیاری از سرمایه گذاران،برنده نهایی این مزایده یک شرکت خصوصی بهداشتی و دارویی از تهران است که با بالاترین رقم پیشنهادی به مبلغ 218 میلیارد تومان، خواهان اداره این مرکز درمانی شد و در هفته آتی، مراحل قانونی انعقاد قرارداد و واگذاری انجام خواهد شد.

مهدوی با یادآوری اینکه در مزایده نوبت اول این بیمارستان، متقاضی اعلام آمادگی نکرده بود، ادامه داد: با توافق استاندارالبرز، فرماندار ویژه شهرستان کرج و مسئولان ذیربط، دومین مزایده با شرط ادامه کاربری بیمارستان، گذاشته شد لذا با گرفتن این تعهد از تجاری شدن آن نیز جلوگیری شد.

تضمینی برای ادامه همکاری پرسنل نیست

وی در ارتباط با ادامه همکاری پرسنل فعلی بیمارستان، تصریح کرد: نمی توان با توجه به مدیریت شرکت خصوصی، تضمین به ادامه همکاری داد چراکه همیشه در بخش خصوصی، مدیریت بهینه لحاظ می شود و سرمایه گذار بر اثر سود و زیان خود، اداره خواهد شد.

مهدوی افزود: اگر اداره جدید این بیمارستان بتواند با 500 پرسنل، ادامه پیدا کند، همکاری دنبال می شود و اگر این اتفاق صورت نگیرد با تعدادی از کارکنان، قطع همکاری می شود.

این عضو شورا در ارتباط با نحوه پرداخت حقوق پرسنل، گفت: برای برطرف شدن بخشی از مشکلات روزمره کارکنانبا دریافت طلبی که بیمارستان از بیمه داشت، حقوق ماه گذشته پرسنل پرداخت شد اما به‌رغم این پرداخت، بسیاری از کارکنان بین پنج تا 11 ماه به جز مساعده های ناچیز، حقوق اصلی خود را دریافت نکردند.

وی خاطرنشان کرد: درآمد ماه‌های اخیر بیمارستان حدود 300 میلیون تومان بود در حالی‌که حقوق کارکنان بالای یک و 600 میلیارد تومان بود و درآمد بیمارستان تنها پاسخگوی مساعده های محدود پرسنل بود.

پول تجهیزات خریداری پرداخت نشده

مهدوی اظهار داشت: بسیاری از تجهیزات خریداری شده به صورت آکبند و عمدتا از شرکت‌های بزرگ خارجی، تهیه شده است اما هنوز قیمتاین تجهیزات، پرداخت نشده است و با توجه به افزایش قیمت دلار و شکایت فروشنده مبنی بر عودت تجهیزات،بیمارستان واگذار شد که همه بدهی، پرداخت و از خسارت بیشتر جلوگیری شود.


وی با اشاره به میزان بدهی بیمارستان، گفت:در کلحدود 15 تا 16 میلیارد تومان، کارمندان طلبکار هستند، حدود 15 تا 16 میلیارد تومان، معوقات پزشکان است و رقمی بین 30 تا 50 میلیارد تومان نیز بابت خرید تجهیزات باید پرداخت شود.

رانت خواران تمایل به حضور سرمایه گذار ندارند

مهدوی گفت: سرمایه گذار معمولاً از فضای حاکم بر بخش خصوصی، ابراز رضایت ندارد و بهادادن به بخش خصوصی، پررنگ نیست در حالی که معتقدم سرمایه گذار مقدس است و باید تقدیس شود. با وجود اینکه از سرمایه گذار باید با احترام یاد کرد اما متاسفانه در ایران برعکس عمل می شود چراکه همیشه افرادی هستند که با رانت بازی و رانت خواری تمایلی به حضور سرمایه دار، نیستند.

این عضو شورای شهر کرج، تاکید کرد: اینکه در مزایده واگذاری بیمارستان امام خمینی و با توجه به مشکلات عدیده این مرکز درمانی، بخش خصوصی ورود کرده و حدود 218 تا 220 میلیارد تهیه می کند و برای جمع 500 نفری از پرسنل که با خانواده و اقوام تحت تاثیر و بلاتکلیف، حدود 20 هزار نفر را شامل خواهد شد، می آید و دارایی خود را برای حل مشکل، هزینه می کند، ارزش بزرگی است و اگر این سرمایه گذار نباشد، مشکلات هیچ گاه حل نمی شود.

مشکلات بیمارستان با تغییر تعرفه شروع شد

مهدوی در پاسخ به این سوال مبنی بر دلایل شروع مشکلات بیمارستان امام خمینی، خاطرنشان کرد: مسایل ریشه ای است که تا به حال کسی به آن اشاره نکرده است اما یکسری از پزشکان بیمارستان این موضوع را مطرح کردند که از زمان تغییر تعرفه خصوصی به دولتی و بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی که در اواسط سال 96 انجام شد، جذابیتی برای ماندن پزشکان ایجاد نشد چون دریافتی آنها کاهش یافت و با توجه به اینکه شرایط کاری برای پزشکان همیشه مهیا بوده، تمایلی برای ماندن در بیمارستان امام خمینی را نداشتند.

وی ادامه داد: ریشه مشکلات بیمارستان امام خمینی از زمانی شروع شد که وقتی تعرفه به دولتی تبدیل شد، قشر کارکنان که کنار نرفتند و اولین قشری که کنار کشیدند، پزشکان بودند و این نبود پزشک، باعث شده مریض کم شود و روند کم شدن پزشکان با وجود طلب هایی هم که داشتند، رو به کاهش رفت تا اینکه در حال حاضر شش تا هشت پزشک در مجموعه بزرگ بیمارستان در حال فعالیت است که در کنار چند بیمارستان و مطب شخصی خودشان، هرچند وقت یکبار به این بیمارستان هم سر می زنند و بیشتر دنبال طلب‌های خود بودند تا طبابت مریض.

مهدوی تاکید کرد: پزشکان باقی مانده در بیمارستان نیز با هدف واگذاری بیمارستان به آنها، ماندگار شدند و تیمی تشکیل دادند و دنبال سرمایه گذار بودند. خیلی تمایل داشتند که به واسطه طلب های خود، مشارکت کرده و خودشان این مجموعه را مدیریت کنند که موفق به این کار نشدند.

درآمد برخی پزشکان ایرانی، نجومی است

عضو شورای شهر با بیان نظر خود از این موضوع به پژوهشی که در زمینه حقوق دریافتی پزشکان انجام داده بود، اشاره و تصریح کرد:در سال 94 زمانی که رئیس پژوهشکده بیمه کشور بودم، پژوهشی انجام شد و طبق تحقیقات به دست آمده، ایران با فاصله زیاد، رتبه یکدستمزد پزشکان در دنیا بود. در ایران، درآمد پزشکان در مقایسه با سایر اقشار 57 برابر است و در آمریکا با وجود کاپیتالیستی بودنش درآمد پزشکانش کمتر از نه برابر سایر مشاغل است. در کشور کانادا کمتر از هفت تا هشت برابر و کشورهای اروپایی کمتر از دو تا سه برابراست. در بعضی از کشورها درآمد پزشکان با مشاغلی چون معلمی یکسان است و حتی در کشور آلمان درآمد پزشکان پایین تر از بعضی از مشاغل دیگر است.

استفاده از پزشکان تعهد خدمتی در بیمارستان های دولتی

مهدوی در پاسخ به سئوال خبرنگار از بهره‌مندی شهروندان با وجود شرایط واگذاری بیمارستان از دولتی به خصوصی که توانایی پرداخت هزینه بالا را ندارند، اظهار داشت: مشکل این بیمارستان ها عدم رضایت پزشکان است بنابراین باید در سایر بیمارستان‌های کشور از پزشکانی استفاده کرد که تعهد خدمتی دارند و معتقدم اگر در بیمارستان امام خمینی تعداد زیادی از پزشکان تعهد خدمتی را مشغول می کردند، همچنان فعال می‌ماند اما چون اغلب پزشکان آزاد حضور داشتند به محض تغییر تعرفه در بیمارستان‌های خصوصی دیگر مشغول به فعالیت شدند.

سرانه پزشک در کرج بسیار کم است

وی اضافه کرد: سرانه پزشک در کشور پایین است درحالی که در کشورهای توسعه یافته به ازای هر 300 تا 400 نفر یک پزشک فعالیت می کند. در کشورهای دیگر برای حدود 800 تا 900 شهروند یک پزشک درنظر می گیرند و این درحالی است که در ایران، این رقم بسیار بالاتر است و در شهر کرج با توجه به رشد فزاینده جمعیت و آمار مهاجرت به این شهر، سرانه حضور پزشک، مشکلاتی همچون بیمارستان امام خمینی را ایجاد کرده است. در این خصوص در شهر کرج آمار دقیق ندارم ولی معتقدم از نصف کشور هم کمتر است و اگر در کشور به ازای هر 900 نفر یک پزشک وجود دارد در کرج به ازای هر یکهزار و 800 نفر، یک پزشک داریم.

عضو شورای شهر کرج اذعان داشت: به دلیل کمبود پزشک در شهر کرج، مراجعه به بیمارستان های دولتی روز به روز بیشتر می‌شود ولی پزشکان به دنبال پیدا کردن کار خصوصی هستند و بخش دولتی جذابیتی برایشان ندارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ 3 آبان 97، کد مطلب: 684168:www.ilna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین