پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۵۵۵۴
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
توسعه گردشگری به‌ویژه احداث مراکز تفریحی و اقامتی در چهارمین جاده زیبای جهان به دلیل فقر زیرساخت‌ها در بن‌بست قرارگرفته است.

شعارسال: محور کرج - چالوس، پیست بین‌المللی دیزین، سد کرج و از همه مهم‌تر جاده توریستی چالوس را در دل خود جای‌داده است. روستای «ولایت رود» با آن ویلاهای قجری، روستای «شهرستانک» با کاخ ناصری، روستای «ارنگه» با پاییز دل‌انگیز و بسیاری از جاذبه‌های تاریخی و زیارتی را همه باهم دارد.

وجود ۵۶ روستا که در سه دهستان «آدران»، «آسارا» و «نسا» واقع‌شده نیز ازجمله جاذبه‌های گردشگری اینجا است، از همه مهم‌تر رودخانه کرج شریانی حیات‌بخش که به این‌همه زیبایی جان بخشیده، همه و همه در بخش آسارا واقع است، بخشی که برای خودش دنیایی است.

بخش آسارا یکی از دو بخش شهرستان کرج و مرکزش شهر آسارا است. وجود روستاهای مختلف ازجمله «سیجان» که در منطقه ارنگه با طبیعت بکر واقع‌شده و همگان آن را به بهشت پنهان در پیچ‌وخم‌های جاده چالوس می‌شناسند، روستای «گچسر» که قدمتش به دوره صفوی برمی‌گردد همه در این بخش واقع‌شده‌اند، پل سنگی و کاخ رضاشاهی از دیدنی‌های این روستا به شمار می‌آید. یکی دیگر از جاذبه‌های این روستا که در فصل بهار گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند باغ لاله‌هاست که در روستای «گرماب» واقع‌شده، این باغ دارای بیش از ۳۰ واریته گل لاله و یک‌میلیون پیاز لاله است.

اما روستای شهرستانک معرف حضور بسیاری از طبیعت دوستان و تاریخ شناسان بوده زیرا در دل خود عمارت ناصری را جای‌داده است. روستای «خوزنکلا» یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این بخش است روستایی نزدیک به سد کرج که خروجی آب باعث شده به شکل شبه‌جزیره‌ای نمایان باشد.

۸۰ کیلومتر از ۱۵۰ کیلومترِ چهارمین جاده زیبای جهان در بخش آسارا واقع‌شده است

چند سطر بالا فقط قطره‌ای از دریای گردشگری بخش آسارا بود که ازنظر گذشت، بر کسی پوشیده نیست اهالی روستاهای چالوس مهمان‌نوازند و به‌خوبی می‌توانند از گردشگران میزبانی ‌کنند و گردشگران هم می‌توانند مطمئن باشند از سفر به این روستاها پشیمان نمی‌شوند و با کوله‌باری از خاطرات خوش آسارا را ترک می‌کنند اگر زیرساخت‌های گردشگری آماده باشد.

۸۰ کیلومتر از ۱۵۰ کیلومترِ چهارمین جاده زیبای جهان در بخش آسارا واقع‌شده حال باید دید متولیان حوزه گردشگری برای این ظرفیت عظیم چه برنامه‌ای دارند و بهتر است این‌گونه سؤال را مطرح کنیم که متولیان آیا برنامه‌ای برای بهره‌برداری از این ظرفیت ارائه کرده‌اند، ظرفیتی که اگر در هر گوشه‌ای از دنیا باشد توسعه صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال را به دنبال دارد.

محور کرج - چالوس یکی از مهم‌ترین محورهای گردشگری کشور است

تعریف طرح‌های مختلف و انجام سرمایه‌گذاری برای احداث مراکز تفریحی - اقامتی می‌تواند توسعه گردشگری این بخش را به دنبال داشته باشد، یکی از نقاط مستعد برای ایجاد تفرجگاه منطقه «ری زمین» در یک کیلومتری روستای پل خواب است. چند سالی می‌شود که انجام مطالعات در خصوص احداث چند مرکز تفریحی - اقامتی جامع و مجهز در این منطقه آغازشده، احمد ترکاشوند معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان البرز بابیان اینکه محور کرج - چالوس یکی از مهم‌ترین محورهای گردشگری کشور است به خبرنگار مهر گفت: این محور به دلیل حجم تردد بالا، وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و بهره‌مندی از روستاهای زیبا پای گردشگران زیادی را می‌تواند به اینجا بکشاند.

وی توسعه گردشگری محور کرج - چالوس را منوط به توسعه زیرساخت‌های مرتبط و مناسب دانست و گفت: زمینه ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در این محور به‌واسطه وجود زمین فراهم است باید برای ایجاد یک مرکز گردشگری کامل و جامع تلاش کنیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان البرز با تأکید بر اینکه تأسیسات گردشگری در این محور وجود دارد، گفت: این مراکز که مشتمل بر چند هتل و مراکز گردشگری بین‌راهی است به مباحث پذیرایی و اقامت از مسافران می‌پردازند اما این تعداد کافی نیست، باید به توسعه این مراکز بر مبنای علم روز پیش برویم.

میراث فرهنگی استان البرز از سرمایه‌گذاری قانونی در حوزه گردشگری استقبال می‌کند

ترکاشوند بابیان اینکه باید به‌طور نسبی در هر ۲۰ کیلومتر از جاده چالوس یک مرکز اقامتی مناسب پذیرایی و اقامت مسافران وجود داشته باشد، گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان البرز از هرگونه سرمایه‌گذاری قانونی در چارچوب موازین مربوطه استقبال و حمایت می‌کند.

وی به محدودیت‌هایی که برای احداث مراکز پذیرایی، تفریحی و اقامتی در بستر و حریم رودخانه کرج وجود دارد اشاره کرد و گفت: این مراکز به‌یقین باید در چارچوب طرح جامع گردشگری ایجاد شود، این طرح توسط چند دستگاه متولی ازجمله میراث فرهنگی و چند نهاد مسئول دیگر تهیه می‌شود اما متأسفانه به دلیل کمبود اعتبار هنوز طرح مذکور تکمیل‌نشده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان البرز توضیح داد: به دنبال تکمیل طرح جامع گردشگری استان البرز که مطالعات اولیه آن انجام‌شده است بسیاری از مشکلات قانونی برای احداث مجتمع‌ها و مراکز جدید تفریحی- پذیرایی و اقامتی در بستر و حریم رودخانه حل خواهد شد.

احداث مجتمع‌های جدید اقامتی در محور کرج - چالوس بر مبنای طرح جامع گردشگری است

ترکاشوند تأکید کرد: طبیعی است که نهادهایی همچون شرکت آب منطقه‌ای، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان البرز نگرانی‌هایی از این بابت داشته باشند اما وقتی احداث مجتمع‌های جدید پذیرایی و اقامتی در محور کرج - چالوس بر مبنای طرح جامع گردشگری باشد به تمام این نکات هم توجه می‌شود.

وی بابیان اینکه مسافران در حوالی منطقه ری زمین و در محدوده‌هایی غیر ایمن حاشیه رودخانه اطراق می‌کنند، گفت: از آنجایی‌که سلامتی مسافران به خطر می‌افتد مقررشده یک مرکز تفریحی- اقامتی در منطقه ری زمین واقع در بخش آسارا احداث شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان البرز با اشاره به اینکه هیچ دستگاهی به‌تنهایی نمی‌تواند امور مربوط به توسعه گردشگری جاده چالوس و بخش آسارا را اجرایی کند، گفت: این اقدامات نیازمند یک حرکت گروهی و جمعی از سوی تمامی نهادهای مسئول استان است.

اما محمدباقر آسرایی شهردار بخش آسارا معتقد است از چهار سال گذشته که اقدامات مرتبط با توسعه گردشگری این بخش آغازشده برای انتخاب سرمایه‌گذار نیز مذاکراتی شده است ولی هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی احداث مرکز تفریحی در منطقه ری زمین را ضروری دانست و گفت: با تحقق این مهم دیگر شاهد برپایی چادرهای مسافرتی در این منطقه نخواهیم بود زیرا محیط‌زیست منطقه نیز تحت تأثیر قرارگرفته است.

شهردار آسارا تأکید کرد: ازآنجایی‌که این طرح قرار است در حاشیه رودخانه کرج اجرا شود باید مجوزهای لازم از شرکت آب منطقه‌ای استان دریافت شود.

آسرایی اضافه کرد: این مهم توسط پیگیری‌های شهرداری انجام‌شده و اقدامات مرتبط با صدور مجوز برای ساخت این مرکز تفریحی – اقامتی نیز در حال انجام است.

وی همچنین ضمن ابراز خشنودی از انجام مراحل صدور مجوز احداث این مرکز تفریحی – اقامتی، گفت: سال‌هاست که منتظر اجراشدن این طرح گردشگری بوده‌ایم زیرا معتقدیم اجرای چنین پروژه‌ای به ایجاد اشتغال در این بخش کمک می‌کند و گردشگری منطقه را متحول خواهد کرد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 6آبان1397 ، کدخبر: 4441317: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین