پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۵۸۲۴
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
به نظر می رسد مجلس شورای اسلامی برای کارآمدتر شدن و انجام وظایف تقنینی و نظارتی خود به شیوه صحیح راهی بس طولانی در پیش دارد. بررسی برخی اقدامات و عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته های اخیر ثابت کننده این حرف است.
شعارسال: تامل در عملکرد مجلس شورای اسلامی در هفته های اخیر بوضوح نشان دهنده بی ثباتی آراء نمایندگان و ضعف های ساختاری نهادینه شده در نهاد قانونگذاری کشور است.

به عنوان مثال در حالی که چند هفته قبل استیضاح محمد شریعتمداری، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت و عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون های مربوطه مطرح بوده و آنها از حضور در جلسات بررسی نیز امتناع می کردند اما به یکباره اتفاقاتی رخ می دهد که شاید در کمتر جایی از دنیا رخ می دهد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی روز شنبه به محمد شریعتمداری به عنوان وزیر کار رای اعتماد دادند که تا قبل از آن به عنوان وزیر صنعت دو طرح استیضاح در مجلس شورای اسلامی درباره آن در دستور کار قرار گرفته بود. طرح هایی که بنا به گفته یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارای 70 امضا و دیگری 12 امضا داشته است. نکته جالب آن است هنگام قرائت نام محمد شریعتمداری، نمایندگان با شعار دو دو به معرفی وی انتقاد کردند اما چند روز بعد فقط 63 نفر از نمایندگان با وی مخالفت کردند و 196 نفر به وی رای موافق داده بودند.

در این باره می توان به واکنش نمایندگان نسبت به دوران وزارت عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی نیز اشاره کرد. اوائل هفته ۱۶۷ نفر از نمایندگان با انتشار نامه‌ای از تلاش‌های وی تقدیر کردند. این در حالی است که آخوندی اگر از وزارت خانه کنار نمی رفت استیضاح شده بود و می باید در مجلس پاسخگوی عملکردش می شد. همچنین آخوندی در پنج سال گذشته، 3 بار توسط مجلس نهم و دهم استیضاح شد که هر بار رای بالاتری را کسب می کرد.

درباره بی ثباتی رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی می توان به نوع موضع گیری های یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یعنی غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی اشاره کرد.

جعفرزاده که عضو هیئت رئیسه فراکسیون مستقلان ولایی نیز است 1398/4/1 هنگام معرفی 4 وزیر پیشنهادی در مصاحبه با فارس عنوان می کند: پیش‌بینی ما این است که از چهار وزیر پیشنهادی سه‌نفر کارشان سخت باشد و با مشکل مواجه شوند. نایب رئیس فراکسیون مستقلان ولایی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت و گو با انتقاد از عملکرد شریعتمداری در وزارت صمت،‌ گفت: ما عملکرد شریعتمداری را در حوزه وزارت صنعت دیدیم حال به عنوان گزینه‌‌ای معرفی شده است که هیچ سابقه مرتبطی با این وزارت‌خانه ندارد.

جعفرزاده در ادامه عنوان کرد که مردم ‏می‌گویند مگر قحط الرجال است که باید یک وزیر از یک وزارتخانه به وزارتخانه دیگر برود هر چند انتظار می رفت وزیر جدید از ‏جامعه کارگری معرفی شود.

اما جعفرزاده 4 روز بعد در تاریخ 1398/8/5 در دفاع از محمد شریعتمداری به عنوان وزیر کار در مجلس شورای اسلامی سخنرانی می کند و می گوید: باید عنوان کرد که در زمان جنگ اقتصادی نیاز به چریک داریم که شریعتمداری چریک مناسب برای زمان جنگ اقتصادی است... شریعتمداری کسی است که در شرایط کنونی که دشمن تمام توان خود را به کار گرفته تا به خیال خام خود مردم را در تنگنای اقتصادی قرار دهد، با کمک تجارب خود می تواند اثرگذار باشد...

در روز سخنرانی وی در مجلس شورای اسلامی عکسی نیز منتشر شده که پیش روی این نماینده دو دست نوشته وجود دارد که احتمالاً از یکی از همکاران وی است. در یکی از این دست نوشته به نظر می رسد آمده است«مصاحبه مخالفت شما با ایشان در صحن درحال پخش است، اشاره نفرمایید!». و در دست نوشته دیگر اشاره شده که «لطفا ازمن اسم ببر!».

نکته جالب این جاست که ایمن آبادی روز بعد از جلسه رای اعتماد دوباره مصاحبه می کند و عنوان می کند مجلس را تا این حد همراه با دولت ندیده بودم/ شاید چنین مجلسی در تاریخ تکرار نشود. ایمن آبادی در ادامه بیان می کند: واقعیت امر این است که رای دیروز مجلس هرچند که شاید ظاهرش این بود که کمک به دولت است اما باطن آن این بود که کمک به ملت است.

البته ناگفته پیداست با شرایطی که امروز بر اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم حکم فرما شده نه دولت و نه مجلس هیچ کدام نمی توانند سر ملت منت بگذارند و اتفاقاً سهم عمده تورم و نابسامانی هایی که در چند وقت اخیر در بخش ارز، مسکن، خودرو، طلا و ... بوجود آمد ناشی از سیاست های غلط دولت و عدم استفاده مجلس شورای اسلامی از ابزارهای نظارتی در وقت مناسب خود بوده است.

اما با تمام این تفاسیر ضرورت دارد در راستای کارآمدی مجلس شورای اسلامی تدابیر اساسی اندیشیده شود و گرنه نمی توان از چنین نهادی انتظار حل مشکلات مردم و ریل گذاری مناسب برای آینده کشور را داشت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 8 آبان 1397 ، کدخبر: 3970807153 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین