پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۶۹۷۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي از اجراي برنامه جديدي براي توليد و عرضه مسكن خبر داد. او ساز و كار برنامه توليد مسكن را اين گونه توضيح داد كه براساس برنامه اي كه به مجلس تقديم شده، ساز وكار توليد مسكن را توسط مردم و بخش خصوصي فراهم كرديم، به گونه اي كه توليد مسكن براي اقشار كم درآمد و متوسط تبديل به يك جريان دائمي شود. وزير راه و شهرسازي همچنين به موانع پروژه هاي نيمه تمام اعم از مسكن مهر، مسكن اجتماعي و غيره اشاره كرد و گفت: اين موانع را بر طرف مي كنيم تا كار به سرانجام برسد. او در خصوص مسكن مهر اظهار داشت: بايد مردم و متقاضيان نيز كمك و همراهي كنند تا با هماهنگي دستگاه هاي مرتبط بويژه دستگاه هاي تامين كننده زيرساخت هاي آب، برق، گاز و غيره بتوان به پروژه ها سرعت داد. مسكن مهر، پروژه اي مردمي است كه عده زيادي در آن ثبت نام كرده اند، اما شرايط قراردادي، فني، حقوقي و جانمايي هاي صورت گرفته در آنها با دقت انجام نشد.

شعار سال: برنامه اصلي «توليد مسكن توسط تشكل هاي صلاحيت دار است» و در هفته هاي آينده ساز وكار اين برنامه ابلاغ مي شود.وزير راه و شهرسازي خاطرنشان كرد كه «بايد مطمئن باشيم كه توليد مسكن توسط تشكل هاي واجد شرايط و داراي صلاحيت انجام مي شود و مردم بايد بتوانند اطمينان حاصل كنند كه مراجعي معتبر مسكن شان را تامين مي كنند.» برپايه قانون، وظيفه تامين مسكن مردم بويژه اقشار كم درآمد را بر عهده داريم و وظيفه قانوني ماست تا شرايط ايجاد تعادل در عرضه و تقاضاي مسكن را فراهم كنيم.

 او ساز و كار برنامه توليد مسكن را اين گونه توضيح داد كه براساس برنامه اي كه به مجلس تقديم شده، ساز وكار توليد مسكن را توسط مردم و بخش خصوصي فراهم كرديم، به گونه اي كه توليد مسكن براي اقشار كم درآمد و متوسط تبديل به يك جريان دائمي شود. وزير راه و شهرسازي همچنين به موانع پروژه هاي نيمه تمام اعم از مسكن مهر، مسكن اجتماعي و غيره اشاره كرد و گفت: اين موانع را بر طرف مي كنيم تا كار به سرانجام برسد. او در خصوص مسكن مهر اظهار داشت: بايد مردم و متقاضيان نيز كمك و همراهي كنند تا با هماهنگي دستگاه هاي مرتبط بويژه دستگاه هاي تامين كننده زيرساخت هاي آب، برق، گاز و غيره بتوان به پروژه ها سرعت داد. مسكن مهر، پروژه اي مردمي است كه عده زيادي در آن ثبت نام كرده اند، اما شرايط قراردادي، فني، حقوقي و جانمايي هاي صورت گرفته در آنها با دقت انجام نشد.

وي تاكيد كرد: مهم اين است كه با رايزني با دستگاه هاي مختلف براي تامين زيرساخت ها، مشكل را برطرف كنيم و در اين راستا مردم نيز بايد كمك كنند. سياست دولت هاي يازدهم و دوازدهم در بخش مسكن كاهش نقش دولت در اجراي طرح هاي مسكن بود. تجربه ناموفق مسكن مهر كه با دخالت حداكثري و بي سابقه دولت در ساخت و ساز مسكن بود باعث شد تا سياستگذاران تصميم سازي خود را در اين بخش به برنامه ريزي و نظارت و حمايت محدود كنند و دولت خود را از تصديگري كنار بكشد. مسكن مهر با بلعيدن بيشترين منابع بانك ها اجراي برنامه هايي مانند مسكن اجتماعي را مسكوت گذاشت.

اما وزير راه و شهرسازي در برنامه هاي اعلامي خود تامين مسكن اقشار آسيب پذير را جزو اهداف اصلي خود نام برد. حال او از سپردن توليد به تشكل هاي صلاحيت دار سخن مي گويد. البته اسلامي جزئيات اين برنامه را توضيح نداده و روشن شدن ساز و كارهاي آن را به روزهاي آينده موكول كرده است. مهدي سلطان محمدي كارشناس ارشد بازار مسكن در گفت گو با «ايران»، در خصوص برنامه اعلامي وزير راه و شهرسازي مي گويد: برنامه هايي مانند واگذاري ساخت مسكن به تشكل ها برنامه اي است كه بارها تجربه شده اما در نهايت به برنامه اي براي امضا فروشي تبديل شده و تجربه موفقي از آن نداريم.او علت موفق نبودن تجربه هاي قبلي را اين گونه شرح داد كه از كنار اين برنامه ها موسسات صوري تشكيل مي شود كه كار آنها فقط تاييد و امضا است و كسي كه سرمايه اي براي ساخت دارد خودش كار را به دست مي گيرد و ساخت و سازها هيچ وقت توسط شركت ها و تشكل ها انجام نمي شود.وي افزود: امضا فروشي و افزايش هزينه توليد و خريد مسكن نتيجه اجراي اين برنامه ها بوده است.

سلطان محمدي توصيه كرد كه مسئوليت كارهاي ساخت و نظارت را بايد به افراد داراي صلاحيت كه از طريق مراجع رسمي صلاحيت شان تاييد شده سپرد تا اگر هر مشكلي در ساخت به وجود آمد او متعهد و ملزم به پاسخگويي باشد و براي مصرف كننده واحدي مطمئن بسازد.

اكنون شرايط طوري است كه اگر مشكلي براي مسكن ساخته شده به وجود بيايد دست ما كوتاه است و مصرف كننده هيچ راهي براي پيگيري ندارد و هيچ كسي هم مسئوليت اين كار را بر عهده نمي گيرد.سلطان محمدي گفت: ساز و كار بايد دقيق و مشخص باشد تا اگر مشكلي پيش آمد مصرف كننده و خريدار بداند كه بايد به كجا مراجعه كند و مقصر تشخيص داده شود.

مهدي سلطان محمدي كارشناس ارشد بازار مسكن : برنامه هايي مانند واگذاري ساخت مسكن به تشكل ها برنامه اي است كه بارها تجربه شده اما در نهايت به برنامه اي براي امضا فروشي تبديل شده و تجربه موفقي از آن نداريم

هيچ راهي براي پيگيري ندارد و هيچ كسي هم مسئوليت اين كار را بر عهده نمي گيرد. ساز و كار بايد دقيق و مشخص باشد تا اگر مشكلي پيش آمد مصرف كننده و خريدار بداند كه بايد به كجا مراجعه كند و مقصر تشخيص داده شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه نشریات کشور تاریخ انتشار 10 آبان 97، کدمطلب: 3824020، www.magiran.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۷
0
0
ا.ف75
این اقای سالامی امیدوارم تموم کم کاری های اخوندی رو بتونه جبران کنه! وگرنه در زمینه راه و شهر سازی روحانی هیچ کاری از پیش نبرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
0
0
س.ح75
یاابلفضل الان قیمت خونه سه برابر میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین