پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۷۸۸۷
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۹
مسئول دفتر آستان قدس رضوی در استان یزد با اشاره به اینکه بیشترین قدمگاه حضرت امام رضا (ع) در استان یزد واقع‌شده است، گفت: اطلاع‌رسانی و شناساندن، اولین قدم برای احیاء کردن قدمگاه‌ها است.

شعارسال: مسئول دفتر آستان قدس رضوی در استان یزد با اشاره به اینکه بیشترین قدمگاه حضرت امام رضا (ع) در استان یزد واقع‌شده است، گفت: اطلاع‌رسانی و شناساندن، اولین قدم برای احیاء کردن قدمگاه‌ها است.

محمدحسین رحیمی‌نسب با اشاره به اینکه بیشترین قدمگاه حضرت امام رضا (ع) در استان یزد واقع‌شده است، گفت: اولین منزلگاه امام رضا (ع) در شهرستان ابرکوه است که حضرت سه شبانه‌روز در آنجا به استراحت پرداختند و بعد به روستای دهشیر رفتند.

وی قدمگاه‌های توران پشت، علی‌آباد، خراشه، اسلامیه شهرستان تفت و مسجد فرط در یزد را از دیگر قدمگاه‌ها دانست و افزود: این قدمگاه‌ها معرف‌ترین قدمگاه‌های امام رضا (ع) است.

مسئول دفتر آستان قدس رضوی در استان یزد تصریح کرد: آن قدمگاهی که نامه کتبی آن از آستان قدس رضوی در سال ۸۳ آمده بر همگان مسجل شده، منزلگاه امام رضا (ع) در شهرستان ابرکوه است و هرسال در روز ۱۷ آبان به‌مانند امروز مراسم نمادین کاروان امام رضا (ع) از گوشه شهر حرکت و به مسیر بیرون که منزلگاه است، ختم می‌شود.

رحیمی‌نسب بابیان اینکه روز ۱۷ آبان ماه را روز ابرکوه نامیده شده که در شورای فرهنگ عمومی شهرستان و استان به تصویب رسید، اظهار داشت: قدمگاه‌های مشهدُک، توران پشت و علی‌آباد رونق آن‌چنانی ندارند و فقط منزلگاه امام رضا (ع) در شهرستان ابرکوه و اسلامیه در شهرستان تفت همه‌ساله مراسم برگزار می‌شود.

این مقام مسئول ابراز داشت: مراسم روز ۱۷ آبان و حرکت شبه کاروان نمادین امام رضا (ع) تقریباً بعد از مراسم روز عاشورا، این مراسم بهترین و شلوغ‌ترین مراسمی است که برگزار می‌شود و در این ۱۴ سال مردم استقبال بسیار خوبی از این منزلگاه داشته‌اند.

وی عزاداری هیئت‌های مذهبی در روز شهادت امام رضا (ع)، پیاده آمدن مردم از گوشه و کنار شهر به‌طرف منزلگاه در روز ولادت امام رضا (ع)، برگزاری نماز جماعت، پخت آش نذری توسط بانوان، تفسیر و کلاس ترجمه نهج‌البلاغه در روزهای شنبه هر هفته را ازجمله این برنامه‌ها در منزلگاه امام رضا (ع) برشمرد.

مسئول دفتر آستان قدس رضوی در استان یزد یادآور شد: این قدمگاه‌ها در مسیر جاده ولایت یعنی مسیری که امام رضا (ع) تا مشهد طی کرده‌اند قرار دارد و کتابی تحت عنوان ستارگان ولایت چند سال پیش به دنبال پژوهش گسترده و چندساله‌ای توسط متخصصان امر به سفارش آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است که تمام جزییات این مسیر را ازجمله قدمگاه‌ها را مشخص نموده است.

رحیمی‌نسب با اشاره به اینکه این منزلگاه را گوشه‌ای از رواق امام رضا (ع) می‌دانیم و بسیاری مردم معجزات و کرامات زیادی از این منزلگاه دیده‌اند، بیان داشت: افرادی که تاکنون به مشهد مقدس نرفته‌اند، به منزلگاه می‌آیند و آنجا را زیارت می‌کنند.

این مقام مسئول اذعان داشت: با توجه به اینکه در آن زمان امام رضا (ع) تحت نظر بودند، از آن منزلگاه وارد شهر شدند و نزدیک امامزاده احمد مکانی بنام مقام علی بن موسی‌الرضا (ع) که قبر عالم، دانشمند، عارف و اسلام‌شناس قدیم بوده و هنگامی‌که فوت کرده امام رضا (ع) بر سر قبر این دانشمند آمدند.

وی اطلاع‌رسانی و شناساندن این قدمگاه‌ها به مردم را اولین قدم برای احیاء کردن این قدمگاه‌ها دانست و تصریح کرد: در این کتاب بسیار به موضوع منزلگاه و قدمگاه پرداخته‌شده و این منزلگاه ازنظر ظاهری، مکانی، بعد معنوی معرفی‌شده و بیشترین مسیر جاده ولایت در استان یزد است که امیدوارم روزی را شاهد باشیم که کل این مسیر احیاشده باشد.

مسئول دفتر آستان قدس رضوی در استان یزد کار فرهنگی را از دیگر قدم‌ها برای احیاء کردن قدمگاه‌ها برشمرد و عنوان کرد: بعد از شناساندن باید به بُعد فرهنگی و معنوی این منزلگاه‌ها بپردازیم.

رحیمی‌نسب در پایان بابیان اینکه این قدمگاه و مسجد متولی خاصی ندارد و هیئت‌امنایی اداره می‌شود، خاطرنشان کرد: این منزلگاه ثبت میراث فرهنگی شده و ازنظر بنا میراث فرهنگی باید نظر دهد و کارهای عمرانی این منزلگاه و مسجد را میراث انجام داده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات،برگرفته از خبرگزاری فارس یزد،تاریخ انتشار : 17آبان 97 ، کد خبر:13970817000344 ،www.yazd.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین