پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۷۸۹۸
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
استان کردستان به‌دلیل داشتن آب‌وهوایی معتدل با زمستان‌های پربرف جاذبه‌های طبیعی فراوانی را در خود دارد که سراب‌ها و رودخانه‌های جاری جزئی از این جاذبه‌ها هستند.

شعارسال: استان کردستان به‌دلیل داشتن آب‌وهوایی معتدل با زمستان‌های پربرف یکی از مناطق ایران است که جاذبه‌های طبیعی فراوانی را در خود دارد که سراب‌ها و رودخانه‌های جاری در کردستان جزئی از این جاذبه‌ها هستند.

"دریاچه زریبار" به‌عنوان یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین جهان در شهرستان مریوان یکی از جاذبه‌های طبیعی کردستان است که متأسفانه به‌دلیل بی‌توجهی متولیان در آستانه نابودی است، این دریاچه در سه‌کیلومتری شمال باختری مریوان و در ارتفاع یک‌هزار و 285متری از سطح دریا قرار دارد و از زیباترین میراث‌های طبیعی استان کردستان به‌شمار می‌آید.

آب این دریاچه از چشمه‌های جوشان و رودخانه‌های چندی که به آن می‌ریزد، تأمین می‌شود و حجم آب آن از 22.5 میلیون مترمکعب تا 47.5 میلیون مترمکعب در طول سال متغیر است؛ طول دریاچه شش کیلومتر و عرض آن یک‌هزار و 700 تا 3هزار متر و مساحت آن حدود 720 هکتار است.

وجه تسمیه زریبار به واژه زری که در زبان کردی به‌معنی دریاچه است، بازمی‌گردد، پسوند بار پسوند تشبیهی و زریبار به‌معنی دریاچه‌وار است؛ درباره این دریاچه افسانه‌های متعددی وجود دارد که مشهورترین آنها وجود شهری مدفون زیر آب‌های دریاچه است.

آبشار بل

در یکی از روستاهای منطقه اورامان و در مرز استان کرمانشاه روستایی به‌نام "بل" قرار گرفته است، کنار این روستا در جاده‌ای که به "کوسه هجیج" منتهی می‌شود، آبشاری زیبا وجود دارد که به‌عقیده کارشناسان دارای آبی عالی برای شرب است، این آب با فشار زیاد و در حجم بسیار از شکاف کوهی بیرون می‌ریزد و عظمت و شکوه طبیعت را جلوه‌گر می‌سازد. این آب در مسیر خود به رودخانه سیروان می‌ریزد.


رودخانه چهل‌چمه

چهل‌چمه از کوه‌های مرتفع کردستان سرچشمه می‌گیرد، این کوه‌ها دارای آبشارها و رودهای بسیار زیبایی است و وجه تسمیه آن نیز حکایت از وجود چهل رود آب دارد؛ کوهی که چهل‌چمه از آن سرچشمه می‌گیرد در منطقه "خورخوره" از شهرستان دیواندره قرار دارد و در منطقه‌ای سردسیر و برف‌گیر واقع است.

در این کوه می‌توان در تمامی سال برف را مشاهده کرد، این کوه یکی از سرچشمه‌های رودخانه جغاتو و سپیدرود است و دارای چشمه‌سارهای فراوان و دامنه‌های سرسبز و زیباست.

چشمه باباگرگر

در روستای "باباگرگر" در 18کیلومتری شمال شرقی شهرستان قروه چشمه‌ای جوشان همیشه می‌خروشد که به آن "دنگز" می‌گویند.

آب این چشمه در استخری عمیق و مدور به محیط 200 متر جمع می‌شود، این چشمه پرآب دارای آبی است که رنگ آن مایل به سرخ است و در بعضی مواقع به رنگ زرد مایل به لیمویی در می‌آید. آب این چشمه به‌علت وجود املاح معدنی به‌ویژه گوگرد رنگین است.

ظاهراً این آب برای امراض سودایی و پوستی مناسب است و در درمان سوءهاضمه و دیگر بیماری‌های دستگاه گوارش و راشیتیسم و درمان تورم نیز نافع است؛ این چشمه و امام‌زاده باباگرگر کنار آن از مکان‌های طبیعی و تاریخی استان کردستان به‌شمار می‌آید.

سراب وینسار

یکی از چشمه‌های قدیمی شهرستان قروه، چشمه سراب است که با آب بسیار گوارا و عالی داخل روستای وینسار از دل زمین بیرون می‌آید، در حقیقت روستای وینسار پیرامون این چشمه شکل گرفته است.

این چشمه سال‌های سال است که تأمین‌کننده آب روستا هم برای شرب و هم کشاورزی است، اطراف چشمه اصلی سنگ‌چین شده و قدمت سنگ‌چین آن حدود دو تا سه قرن برآورد شده است.

تا حدود سی سال پیش مردم روستا در ماه خرداد مراسم شکرگزاری و قربانی برای سراب برگزار می‌کردند، در این مراسم ضمن قربانی کردن گوسفندان به جشن و شادمانی می‌پرداختند و احترام ویژه‌ای برای این چشمه قائل بودند.

سراب قروه

در بخش جنوبی شهر قروه سرابی طبیعی وجود دارد که یکی از تفرجگاه‌های مردم منطقه محسوب می‌شود. این سراب دارای آبی خوب و گواراست به همین دلیل شهر قروه کنار آن ایجاد شده است، بخشی از آب کشاورزی و مشروب قروه از این آب تأمین می‌شود.

آبشار کو‌یله

یکی از مکان‌های دیدنی استان کردستان آبشار کویله است که در شهرستان مریوان و در مسیر جاده مریوان ــ سقز قرار گرفته است. این آبشار زیبا در فصل بهار از مکان‌های دیدنی و زیبای منطقه محسوب می‌شود.

چشمه آب تلخ پیرصالح

چشمه آب تلخ در روستای قشلاق از شهرستان بیجار قرار دارد. علت نام‌گذاری این چشمه به‌علت تلخ‌بودن آب آن است هرچند دلیل تلخ بودن آب این چشمه به‌روشنی مشخص نشده اما آب آن برای درمان بیماری‌های روماتیسمی مؤثر است.

چشمه کواز

این چشمه در 50کیلومتری شمال غربی کامیاران و در 10کیلومتری شمال غربی روستای پالنگان در دامنه کوه واقع شده است، آب این چشمه طعم گوگردی دارد و در محل جوشش آن از زمین، رنگ آب شیری است و خود نشان‌دهنده وجود مواد آهنی و گوگردی در آب است.

آب این چشمه در استخر کوچکی جمع می‌شود و از آن برای نوشیدن و درمان بیماری‌های مجاری تنفسی، روماتیسمی و بیماری‌های جلدی استفاده می‌شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات،برگرفته از خبرگزاری تسنیم ،تاریخ انتشار : 18آبان 97 ، کد خبر:1871120 ،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین