پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۸۸۲۳
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸
مدیر سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان کرمان گفت:سالانه حدود ۳۵ هزار نفر وارد بازار کار استان می شوند به این معنی که جوینده جدید کار هستند و بیکاران فعلی در سطح استان تعداد ۱۱۰ هزار نفر می باشد؛بنابراین هدف گذاری ما این است که در سال ۱۴۰۰ نرخ بیکاری استان به زیر هشت درصد برسد.

شعار سال: جعفر رودری مدیر سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان کرمان در خصوص روند اشتغال و نیروی انسانی از ابتدای سند چشم انداز گفت: در نظام برنامه ریزی کشور سابقه بسیار طولانی در این زمینه داریم و اولین برنامه در این حوزه بیش از هشتاد سال قبل در سال ۱۳۲۷ رقم خورده است.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب پنج برنامه در این زمینه اجرا شده و یک برنامه مصوب اجرا نشده داریم؛ عنوان کرد: پیش از انقلاب و برای اولین بار در اواخر برنامه سوم بود که ضرورت اجرای برنامه راهبردی در کشور از طریق چشم انداز کارشناسان مطرح شد ؛ سرانجام با تأکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه پیگیری ایشان مقرر شد تا سند چشم انداز داشته باشیم.

مدیر سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان کرمان با بیان اینکه دوره این سند چشم انداز از سال ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۴ تعیین شده است، ابراز کرد: در سطح استان ها نیز برنامه ریزی ها بر اساس سند چشم انداز یاد شده انجام می شود.

روردی بیان کرد: در سال ابتدایی برنامه چهارم نرخ بیکاری استان بر اساس تقسیم بندی های این نرخ در ابعاد جهانی ۱۵ درصد بوده است که در آن زمان تعداد بیکاران استان ۱۸۵ هزار نفر بوده اند؛ بنابراین یکی از مباحث مهم استان سر و سامان دادن به وضعیت بیکاری و کاهش تعداد بیکاران و هدفگذاری و سیاست گذاری درست در این زمینه بوده است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه برنامه اشتغال از درون برنامه های توسعه و فعالیت های اقتصادی بیرون می آید، اظهار کرد: به عبارت دیگر اشتغالی ایجاد نمی شود مگر اینکه یک سرمایه گذاری انجام و یک بنگاه اقتصادی شکل بگیرد و آن بنگاه در پروسه فعالیت خود نیروی کار خود که اشتغال است را تأمین کند.

وی با بیان اینکه در برنامه های توسعه اقتصادی استان این مسئله همواره مورد توجه واقع شده و سیاست گذاری لازم در این زمینه انجام شده است، تصریح کرد: در سال ۹۶ نرخ بیکاری استان به ۱۱٫۵ درصد رسید؛ البته در این دوره فراز و نشیب های زیادی در زمینه بیکاری و اشتغال داشته ایم به گونه ای که حتی نرخ بیکاری در سال ۹۳ به ۶٫۹ درصد را و همچنین در سال ۹۱ نرخ بیکاری ۷٫۷ درصد را تجربه کرده ایم.

رودری افزود: آخرین آمار وضعیت بیکاری استان در تابستان ۹۷ ۱۲٫۴ درصد بوده است که این میزان نشان می دهد استان کرمان از لحاظ نرخ بیکاری در سطحی بالاتر از متوسط کشور قرار گرفته است.

مدیر سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان کرمان با بیان اینکه با مرور گذشته دلایل بیکاری و روند ایجاد اشتغال مورد بررسی قرار گیرد، عنوان کرد: در دهه ۱۳۷۵ -۱۳۸۵ به استناد آمار سرشماری به طور متوسط سالانه حدود ۲۳۸۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده است و در دوره ۱۳۸۵-۱۳۹۰ به استناد سرشماری انجام شده متوسط ایجاد اشتغال به ۱۲۷۰۰ نفر بوده است که متأسفانه در دوره دوم شاهد کاهش نرخ ایجاد اشتغال بوده ایم.

وی ادامه داد: اگر نرخ های بیکاری را مشاهده کنیم علی رغم اینکه آمار اشتغال ارقام بالایی نیستند؛اما به لحاظ نرخ بیکاری نه تنها افزایش پیدا نکرده؛ بلکه در مقاطعی حتی این نرخ کاهش داشته است و عاملی را که باید در این حوزه مورد جستجو قرار دهیم عرضه نیروی کار است.

این مقام مسئول با اشاره به مطلب فوق افزود: موضوع بیکاری حاصل دو بعد عرضه نیروی کار و تقاضای نیروی کار است و اینکه نرخ بیکاری عددی را به خود می گیرد بستگی به این دارد که چه میزان شغل ایجاد می شود و چه تعداد وارد بازار کار می شوند.

رودری گفت: بررسی هایی که بر اساس نرخ فعالیت و مشارکت اقتصادی استان داشته ایم مشاهده می کنیم که در آغاز سند چشم انداز نرخ بیکاری استان ۳۹٫۱ درصد است که با روند متأسفانه نزولی این نرخ مشارکت کاهش پیدا می کند و با یک نوسان جزیی این کاهش تا سال ۹۴-۱۳۹۳ نرخ فعالیت به شدت کاهش پیدا می کند.

مدیر سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان کرمان ادامه داد: مفهوم کاهش نرخ فعالیت این است که بخش زیادی از جمعیتی که در سن فعالیت بالای ده سال بر اساس مرکز آمار قرار دارند؛ این افراد عملا وارد بازار کار نشده اند و این مسئله به این معنی است که این افراد یا مایل به انجام کار نبوده اند و یا قادر به انجام کار نبوده اند.

این مقام مسئول افزود: بر اساس تعریف استانداردهای بین المللی و مرکز آمار ایران داریم؛ عرضه نیروی کار و فعال باید دو ویژگی داشته باشد که هم قادر و توانا به انجام کار و فعالیت باشد و هم از نظر تخصصی،جسمی ،نیروی فکری ،مهارتی و توانایی انجام کار را داشته باشد، به این معنی که بخواهد کار انجام دهد.

وی با اشاره به بررسی های انجام شده در خصوص نرخ فعالیت در حوزه بانوان و آقایان گفت: متأسفانه میزان نرخ فعالیت بانوان در سطح استان کرمان در این دوره به شدت کاهش پیدا کرده است؛ به گونه ای که بانوان به دلیل مأیوس شدن از یافتن کار موجب می شود که عملا برای انجام کار منصرف شوند؛ لذا نرخ فعالیت بانوان در سطح استان کرمان در حالی که در سال ۱۳۸۵ بالای ۲۰ درصد بوده است این عدد در سال ۹۳-۱۳۹۲ به حدود ۸٫۴ درصد کاهش پیدا می کند.

این مقام مسئول اظهار کرد: خوشبختانه از سال ۹۳ به بعد شاهد روند معکوس افزایش فعالیت بانوان در استان هستیم به گونه ای که از سال ۹۳ به بعد نرخ فعالیت بانوان به عددی نزدیک به نرخ فعالیت در سال ۱۳۸۵ نزدیک می شود.

مدیر سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان کرمان با تأکید بر اینکه بعد از سال ۹۳ نرخ فعالیت بانوان در سطح استان بالاتر از متوسط کشوری قرار می گیرد، ابراز کرد: نرخ فعالیت در تابستان سال ۱۳۹۷ بالای ۴۰ درصد اعلام شده است که این نرخ تقریبا نزدیک به نرخ فعالیت کشور است.

وی با بیان اینکه موارد یاد شده نشان می دهد که اصلاح ساختار خوبی در زمینه بخش بازار و نیروی کار استان صورت گرفته است به این معنی که بار تکفل کاهش پیدا می کند، تصریح کرد:بار تکفل به این معنا است که هر نفر شاغل، متولی سرپرستی و تأمین معیشت چند نفر را بر عهده داردکه این عدد درحال حاضر نزدیک به چهار است؛ به این معنی به طور متوسط هر فرد شاغل با خودش حدود چهار نفر را سرپرستی و تأمین معیشت می کند.

رودری با بیان اینکه بار تکفل شغلی در استان بالا رفته است، گفت:ایجاد اشتغال در سطح استان در دورهای مختلف طی سال های ۸۵-۱۳۷۵؛۲۳۸۰ ، در سال های ۹۰-۱۳۸۵؛ ۱۲۷۰۰ و در سال های ۹۵-۱۳۹۰ این عدد به ۳۱۹۹۵ نفر رسیده است.

مدیر سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان کرمان ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ تعداد افراد شاغل در سطح استان ۴۰۳۲۸ در سامانه ثبت شده است ؛ در سال ۱۳۹۷ بر اساس هدفگذاری انجام شده است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه نرخ بیکاری استان در سال های اخیر به طور نسبی افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد:این افزایش نرخ بیکاری بیشتر از اینکه معلول ایجاد اشتغال باشد به افزایش نرخ فعالیت و افزایش ورود به بازار کار در استان بر می گردد.

وی ادامه داد: این افزایش نرخ بیکاری از نظر اقتصادی در قیاس با کاهش آن در دوره ای که نرخ بیکاری در سال ۱۳۹۲ به ۶٫۱ درصد می رسد؛ اما نرخ فعالیت ۳۵٫۳ درصد است؛ به مراتب وضعیت بهتری را در استان دارد.

رودری اظهار کرد: سالانه حدود ۳۵ هزار نفر وارد بازار کار استان می شوند به این معنی که جوینده جدید کار هستند و بیکاران فعلی در سطح استان تعداد ۱۱۰ هزار نفر می باشد؛بنابراین هدف گذاری ما این است که در سال ۱۴۰۰ نرخ بیکاری استان به زیر هشت درصد برسد و برای این اتفاق ما سالانه باید بیش از ۳۷ هزار فرصت شغلی ایجادکنیم که عملکرد چند ساله اخیر حکایت از آن دارد که استان این ظرفیت و توانایی را دارد که بتواند این ایجاد اشتغال را داشته باشد.

مدیر سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان کرمان تصریح کرد:دولت از سال گذشته اهتمام دارد که با یک سیاست کلان و نگاه راهبردی به موضوع اشتغال کمک کند و این کار را از طریق در اختیار قرار دادن منابع مالی آسان و ارزان به افرادی که تمایل به سرمایه گذاری دارند و به ویژه جامعه جوان که بخش عمده ای از بیکاران دارای تحصیلات آموزش عالی هستند را شامل می شود، انجام خواهد داد.

این مقام مسئول ادامه داد: در بین جویندگان کار و افرادی که سالانه به عنوان عرضه نیروی کار وارد بازار کار استان می شوند سهم افراد تحصیل کرده در مقطع آموزش عالی بالا است و بنابراین حائز اهمیت است که در سیاست های اشتغال جوانان و تحصیل کرده ها در اولویت قرار گیرند که بتوانند با نگاه کارآفرینی و نو آوری در کنار سیاست های تأمین مالی آسان و ارزان به مسائل اشتغال کمک کند.

وی بیان کرد: دولت ها ظرفیت های محدودی برای بکارگیری افراد دارد و این مسئله مربوط به تمام دنیا وحتی در پیشرفته ترین کشورهای اقتصادی دنیا می باشد.

رودری تأکید کرد: دانشگاه ها و مراکز آموزشی باید نگاه کارآفرینی و مهارتی را در آموزش هایشان داشته باشند و دولت نیز به عنوان ناظر عالی و بستر ساز سرمایه گذاری خصوصی نقش خود را داشته باشد؛نه اینکه به عنوان مرجع اصلی برای پوشش و اشتغال افراد در جامعه نقش آفرینی کند .

مدیر سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان کرمان در پایان خاطر نشان کرد:شرایط خوبی به لحاظ تأمین منابع مالی آسان و ارزان وجود دارد؛ اما با توجه به مسائل و مشکلاتی که در حوزه فضای کسب و کار داریم؛در سطح استان وکشور باید در این زمینه در حوزه سیاست های کلان اقدام شود تا بستر لازم برای بهبود فضای کسب و کار و رونق بخشی در بخش خصوصی ایجاد شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت آرمان کرمان، تاریخ 21 آبان 97، کد مطلب: 6878


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین