پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
فضای مجازی این روزها همه را درگیر خود کرده است و همه اشخاص و سازمان‌ها و نهادها به‌نوعی در مواجهه با این فضا قرار دارند. «مسلم معین» در نیمه تیرماه امسال با حکم رئیس سازمان بسیج مستضعفین به عنوان مسئول قرارگاه فضای مجازی سازمان بسیج انتخاب شده است. او که دکترای مدیریت رسانه دارد و از فعالان عرصه فضای مجازی و رسانه است، در رسانه‌های مختلف و قرارگاه فضای مجازی سابقه کار دارد. مسلم معین در هفته بسیج در گفت‌وگو با «شرق» از اهداف تشکیل این سازمان گفت و از دولت و مجلس این انتظار را داشت که کاستی‌های حوزه قوانین فضای مجازی کشور بازبینی شود.

شعار سال: مسلم معین در هفته بسیج در گفت‌وگو با «شرق» از اهداف تشکیل این سازمان گفت و از دولت و مجلس این انتظار را داشت که کاستی‌های حوزه قوانین فضای مجازی کشور بازبینی شود. این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

سازمان فضای مجازی بسیج با چه هدفی ایجاد شد؟

این سازمان پیرو دستور مقام معظم رهبری با هدف ساماندهی فضای مجازی و افزایش قدرت نرم کشور در فضای مجازی که تعریفی بین‌الملل و شناخته‌شده در حوزه بین‌الملل است، تشکیل شد. در سال‌های گذشته تجربیات ارزشمندی به دست آمده است که با استفاده از این دانش سازمانی درحال‌حاضر به لطف خدا این سازمان یکی از ظرفیت‌های بالفعل کشور در حوزه فضای مجازی محسوب می‌شود.

فعالیت‌های این سازمان در چه مواردی بوده است؟

همان‌طور که می‌دانید فضای مجازی از لایه‌ها و حوزه‌های گوناگونی تشکیل شده است، نخستین اقدامی که در سازمان فضای مجازی بسیج صورت گرفت، ایجاد یک مدل مدون و مشخص از فضای مجازی بود که بر مبنای آن برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف صورت می‌پذیرد، بر این اساس یک لایه اصلی و ۱۳ حوزه مختلف شناسایی و تعریف شده است که شامل لایه‌های اصلی محتوا، سیستم عامل و دستگاه، زیرساخت و پهنای باند است؛ هر کدام از این لایه‌ها نیز شامل حوزه‌هایی مانند بازی و انیمیشن، سرویس و خدمات، رسانه، رصد، امنیت و... می‌شود. براساس این «مدل مبنایی فضای مجازی» تاکنون در سطح کشور ظرفیت‌های رسانه‌ای بسیار قوی، تولیدات بازی و انیمیشن که عموما منتخب جشنواره‌های کشوری شده و همچنین اپلیکیشن، سامانه و سرویس‌های گوناگونی ایجاد شده است، بسیاری از این بازی‌ها که بعضا به‌دلیل حمایت بیشتر از تیم‌های متخصص با نام‌های مختلف پخش می‌شود، جزء آثار پرمخاطب و پردانلود در بازارهای نرم‌افزاری است. در حوزه جریان‌سازی‌های مثبت رسانه‌ای نیز در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها یکی از ظرفیت‌های قوی در کشور همین شبکه مردمی بسیج است.

چقدر به دستاوردها و اهداف مورد نظر خود رسیده‌اید؟

به لطف خدا براساس مدل مبنایی فضای مجازی چشم‌انداز پنج‌ساله با رویکرد تکیه بر ظرفیت متخصصان داخلی ترسیم شده است که با وجود بسیاری از مشکلات کنونی در کشور در حال پیشرفت و توسعه بر مبنای نقشه راه نگاشته‌شده‌ایم و در دانشی که در سال‌های گذشته در بسیج با فعالیت در این حوزه به دست آمده است، درحال‌حاضر توانایی‌ها و ظرفیت‌های بسیار ویژه‌ای به وجود آمده است، در این راه، به تقویت لایه‌های مختلف فضای مجازی در همه ابعاد و حوزه‌ها به صورت هم‌زمان نیاز است و همان‌قدر که لایه‌هایی مانند رسانه اهمیت دارند، دیگر لایه‌های این فضا مانند حوزه بازی و سرگرمی، فناوری‌های سرویس و خدمات‌محور، زیرساخت، رصد و حوزه‌های نوآورانه و آینده‌پژوهانه نیز پراهمیت هستند تا بتوان در تعاریف قدرت نرم در این فضا صاحب قدرت اثر‌گذاری برای کشور بود.

با توجه به صحبت‌های سردار غیب‌پرور مبنی‌بر تسهیل‌شدن شرایط همکاری دولت و بسیج در چند ماه اخیر، چه انتظاراتی از دولت دارید؟

نخستین انتظاری که از دولت به عنوان قوه مجریه وجود دارد، ساماندهی به موضوع حفظ، رشد و به‌کارگیری تیم‌ها و متخصصان حوزه فضای مجازی است، متأسفانه درحال‌حاضر بسیاری از نخبگان به دلایل گوناگون در حال جداشدن از چرخ‌های اقتصادی کشور یا مهاجرت هستند که در ماه‌های اخیر نیز این موضوع رشد داشته است، بنابراین دولت به عنوان مسئول پیگیری این موضوعات لازم است با ورود و بسترسازی مناسب به‌منظور حفظ متخصصان در کشور در راستای اقتصاد مقاومتی اقدام کند. درحال‌حاضر بسیاری از تیم‌های شناسایی‌شده توانایی انجام کارهای باکیفیت بین‌المللی را دارند و هم‌اکنون نیز بسیاری از پروژه‌های بین‌المللی به سفارش دیگر کشورها را انجام می‌دهند، اما متأسفانه از چنین ظرفیت‌هایی بسیار کم استفاده می‌شود و همان‌طور که شاهدیم هنوز بسیاری از پروژه‌های زیرساختی کشور مانند شبکه ملی اطلاعات، دولت الکترونیک و... به مرحله تکامل نرسیده‌اند.

همچنین با همکاری مجلس کاستی‌ها و نقص‌های بسیاری که در حوزه قوانین فضای مجازی کشور وجود دارد، بازبینی و بازنگاری شود تا نقش بازدارندگی قوانین مجدد احیا شده و براساس تغییرات دهه گذشته بروز کند و کارآمد شود.

در چه مواردی می‌توانید در حوزه فضای مجازی با دولت و به‌خصوص وزارت ارتباطات همکاری داشته باشید؟

با توجه به شبکه گسترده بسیج در سطح کشور می‌توان ظرفیت همکاری مشترک در عمومی‌کردن اقدامات و ظرفیت‌های به‌وجودآمده در راستای نیازهای ضروری زیرساختی کشور، مانند شبکه ملی اطلاعات و همچنین موضوعات نوآورانه مانند بسترهای نوین اینترنت اشیا، واقعیت افزوده،پرینتر‌های سه‌بعدی، دسته‌بندهای هوشمند سلامتی و... را که باعث افزایش بهره‌وری و رشد و شکوفایی کشور می‌شوند، از طریق ظرفیت‌های متخصصان بسیجی کشور پیگیری و عمومی کرد.

برای مثال با تجاری‌سازی موضوع پرینترهای سه‌بعدی در حوزه ساختمانی می‌توان گام بزرگی در ایجاد سرپناه‌های اورژانسی یا ساختمان‌سازی برداشت.همچنین از رویکردهای محوری بسی درحال‌حاضر موضوع «مسجد محوری» است که با ایجاد تعریف مشترک برای بهره‌برداری از مساجد در حوزه حمایت از تیم‌های متخصص کوچک و استقرار در مساجد و حمایت و رشد آنها می‌توان بنگاه‌های کوچک اقتصادی مستقل ایجاد کرد که نقش بسزایی در کم‌شدن معضلات فرهنگی- اجتماعی خواهد داشت. این ظرفیت‌ها در کنار دولت است البته اگر بخواهند و جدی‌تر و فعال‌تر برای تعامل قدم بردارند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق تاریخ انتشار 3 آذر 97، کدخبر: 200150، www.sharghdaily.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
0
0
م.آ75
طبیعتا پیشرفت تکنولوژی باعث تغییر رویکرد در این زمینه باید باشد چرا که نقص های زیادی تو این زمینه وجود داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین