پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۵۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
معاون حقوقی رئیس جمهوری گفت: ایجاد نهادها و ساختارها و ایجاد هنجارها، کارکرد اصلی قانون اساسی است. قانون اساسی قدرت را تقسیم می کند، برای هر نهاد یا فرد حدود صلاحیت می گذارد و امکان رصد و نظارت را فراهم می آورد؛ بر این اساس اگر مرز صلاحیت ها شکسته شود، قانون فاقد مشروعیت می شود.

شعار سال: لعیا جنیدی روز دوشنبه در مراسم روز بزرگداشت قانون اساسی جمهوری اسلامی در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: حقوق اساسی چارچوب قدرت را مشخص می کند زیرا بدون حدود و ثغور و تعیین صلاحیت ها، قدرت به سیل بنیان کن تبدیل می شود.

وی اظهار داشت: تبدیل قدرت به اقتدار مهمترین کارکرد حقوق اساسی است و در این راستا قانون اساسی مهمترین نقش را دارد و همه نهادها و قوای حاکمیت باید حدود صلاحیت ها را رعایت کنند.

جنیدی قدرت و اقتدار را به آب تشبیه کرد و گفت: آب در حجم زیاد می تواند جریان پیدا کند، اگر بی محابا باشد سیل می شود و در صورتی که در مجاری از پیش تعیین شده جاری شود، عمران و آبادانی را موجب می شودوی خاطرنشان کرد: توسعه و عمران نیازمند برنامه ریزی است و کسی که مجری برنامه باشد، لاجرم قدرت دارد.

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به قانون اساسی مشروطه گفت: مشروطه جنبش بزرگ اجتماعی و قانون اساسی مشروطیت نقطه عطف ایران است و رویکرد ایران نسبت به کل دنیا را نشان می دهدجنیدی ادامه داد: ٧٠ سال پس از قانون مشروطیت به دلیل اینکه درست اجرا نشد و احساس ناامنی مردم را برطرف نکرد، جنبش اجتماعی بزرگ دیگری در سال ۵٧ رخ داد و موجب تحول عظیم قدرت عمومی شد.

معاون حقوقی رئیس جمهوری افزود: اکنون با متن فعلی قانون اساسی مواجه هستیم که پس از یک حرکت بزرگ اجتماعی تصویب شده است. وی با بیان اینکه نهادها برای تثبیت نیاز به بلوغ دارند، تصریح کرد: متاسفانه ساختارها و نهادها به بلوغ اجرایی مورد انتظار نرسیده اند و مردم نیز سهم خود را در این روند بلوغ به قدر کافی نمی دانند.

جنیدی گفت: بلوغ همگانی نیازمند مشارکت عمومی است و شهروندان باید سهم خود را در شکل گیری صبورانه ساختارها و نهادها در نظر بگیرندوی تصریح کرد: قانون اساسی امری دفعی نیست که یک مرتبه اجرا شود بلکه به صورت تدریجی امکان بلوغ می یابد و در این فرایند متخصصان دانشگاهی به ویژه حقوقدانان باید ماموریت ویژه خود را تعریف کنند.

نهادها ذره ذره حدود صلاحیت خود را می یابند

جنیدی با اشاره به جلسه هفته گذشته معاونت حقوقی، گفت: نهادها ذره ذره حدود صلاحیت خود را می یابند و به بلوغ می رسند؛ در یک جلسه در معاونت حقوقی این سوال مطرح شد که آیا مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام باید مدت داشته یا نداشته باشدوی اضافه کرد: همچنین سوال در مورد کارکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام و اینکه آیا واضع قانون است یا مانند شورای نگهبان مرجع تایید است، مطرح شد.

معاون حقوقی رئیس جمهوری اظهار داشت: معتقدم قوه مقننه فقط از طریق مجلس جریان می یابد و در انحصار مجلس است؛ بنابراین مجمع تشخیص مصلحت نظام را باید مرجع تایید وجود یا عدم وجود مسائلی دانست که در اصل ١١٢ قانون اساسی آمده است.

جنیدی خاطرنشان کرد: بر اساس اصل ١١٢ قانون اساسی اگر شورای نگهبان ایرادی در مصوبات مجلس داشت و آن را به دلیل مغایرت با شرع و قانون اساسی برگشت داد، آنگاه در صورتی که مجلس موضوع را به مصلحت کشور دید و همچنان پافشاری کرد، به مجمع تشخیص مصلحت نظام می رودوی تاکید کرد: این مباحث و سوالات کاملا کارشناسی و حقوقی است و فضای کشور را باید کارشناسی کرد زیرا هیاهو و رنگ سیاسی موجب می شود از بهترین راه حل حقوقی برای اداره جامعه بازمانیم.

در پایان مراسم روز بزرگداشت قانون اساسی، از برگزیدگان مسابقه مقاله نویسی قانون اساسی تجلیل شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 11 آذر 97، کد مطلب: 83120908، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین