پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۷۳۵
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴
روزنامه رای الیوم در تحلیلی پیرامون خروج قطر از اوپک نوشت: بعید نیست دوحه در روزهای آینده گام بلندتری برداشته و خروج خود از شورای همکاری های خلیج{فارس} را نیز اعلام کند. خروج قطر از اوپک، به دلیل نقش محدود این کشور موجب فروپاشی سازمان مذکور نمی شود، اما در صورتی که تصمیم به خروج از شورای همکاری بگیرد، اوضاع به گونه ای دیگر می شود.
شعار سال : آیا خروج قطر از اوپک مقدمه ای برای عقب نشینی بزرگتر آن از شورای همکاری های خلیج{فارس} است؟ چرا با وزیر نفت قطر مخالفیم و این تصمیم را کاملا سیاسی و در راستای اعتراض به هیمنه عربستان می دانیم؟ دولت بعدی پس از دوحه کدام است؟ایران؟

رای الیوم در ادامه نوشت: دولت قطر علاقه زیادی به انتشار اخبار غافلگیر کننده دارد و آخرین این اخبار، مربوط به عزم جدی آن برای خروج از سازمان های دولت های صادر کننده نفت(اوپک) است که در سال 1961 به عضویت آن درآمده بود، یعنی چیزی حدود 6 دهه قبل. سعد شریده الکعبی، وزیر انرژی دولت قطر، در یک کنفرانس مطبوعاتی، این خبر را اعلام کرد. یعنی دقیقا پیش از نشست اوپک که قرار است در روزهای پنجشنبه و جمعه با هدف وضع یک استراتژی جدید برای کاهش تولید نفت برگزار شود.

الکعبی تصریح کرد که این تصمیم، سیاسی نیست و تنها برای تمرکز روی تولید گاز صورت می گیرد که قطر بزرگترین صادر کننده آن در جهان است و حجم صادرات نفت آن به 77میلیون تن در سال می رسد و قصد دارد تا سال 2024، این رقم را به 110 تن برساند. به عقیده ما، این توجیه، برای خروج قطر از اوپک، قانع کننده نیست؛ خواه برای دولت های داخل اوپک و خواه برای دولت های خارج از آن؛ چرا که دولت قطر از سال 1961، علیرغم اینکه عضو کوچکی در سازمان اوپک بوده، نقش فعالی را در آن ایفا کرده است و این نقش، نمی تواند مانعی برای گسترش میدان های گازی و افزایش صادرات آن شود. این تصمیم، قطعا، صبغه سیاسی دارد و باید در چارچوب تنش بزرگی که در روابط قطر با عربستان سعودی و جنگ رسانه ای که از زمان تحریم قطر از سوی عربستان وجود دارد، تفسیر شود.

عبدالصمد العوضی، تحلیلگر کویتی مسائل مربوط به انرژی و نماینده کویت در سازمان اوپک، بر این عقیده است که تصمیم قطر برای خروج از این سازمان، در وهله اول، یک تصمیم اعتراض آمیز است؛ چرا که سران قطری احساس کرده اند سه دولت مسلط بر بازار انرژی و قیمتهای آن، در حال حاضر، عربستان سعودی، روسیه و آمریکا هستند و همین مساله موجب کاهش نقش اوپک در این زمینه شده است.

حال، دو سوال مهم مطرح می شود: اول آنکه آیا خروج قطر باعث خروج دیگر دولت ها نیز می شود؟ و سوال دوم، مربوط به علت عدم خروج ایران است، که بیشترین ضرر از سوی مملکت سعودی و سیاست های هماهنگ آن با ایالات متحده، در جهت کاهش قیمت های نفت و افزایش تولید آن، متوجه تهران می شود و این مساله، انعکاس های منفی بر درآمد ایران دارد و بر خطرات محاصره می افزاید.

قطر اولین دولتی نیست که قصد دارد از اوپک خارج شود، در سال 2008 نیز اندونزی در این مورد اقدام کرد، اما پس از مدتی به این سازمان بازگشت. البته هنوز نمی دانیم آیا خروج قطر از اوپک، موقتی خواهد بود یا دائمی.

برخی منابع در گفتگو با رای الیوم تصریح کردند که بعید نیست دولت قطر در روزهای آینده گام بلندتری برداشته و خروج خود از شورای همکاری های خلیج{فارس} را نیز اعلام کند. همان طور که تا این لحظه، دولت قطر از مشارکت خود در کنفرانس این شورا که یکشنبه آینده در ریاض برگزار می شود، سخنی به میان نیاورده است.

خروج قطر از سازمان اوپک، به دلیل نقش محدود این کشور موجب فروپاشی سازمان مذکور نمی شود، اما در صورتی که تصمیم به خروج از شورای همکاری های خلیج{فارس} بگیرد، اوضاع به گونه ای دیگر می شود؛ چرا که این شورا از تقسیم های شدیدی رنج می برد... و کویت در این باره آگاهتر است.

 قطر با تولید ششصد هزار بشکه نفت در رده هفدهمین تولید کننده نفت جهان قرار دارد. برخلاف تحلیل رای الیوم برخی بر این اعتقادند با توجه به نارضایتی ایران و خروج قطر از اوپک و سیاست عربستان مبنی بر افزایش تولید نفت در راستای سیاست های ترامپ، چشم انداز روشنی درباره قدرت تاثیرگذاری این نهاد برای تعیین قیمت نفت وجود ندارد حتی اگر این نهاد نیز از بین نرود و جلسات و نشست های آتی آن وجود داشته باشد.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت الف، تاریخ انتشار 14آذر 97، کدخبر: 3970913146،www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین