پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۷۴۶۷۹
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸
محمدرضا عارف گفت: همه کسانی که دل در گرو انقلاب دارند و ارتقای علم و فناوری را دنبال می‌کنند و دنبال تحقق منویات مقام معظم رهبری هستند باید به کرسی‌های آزاد‌اندیشی بها داده و اجاز بدهند در فضای صمیمی دانشگاه‌ها بحث‌های روز دنبال شود و عامل اصطکاک نباشند

شعارسال:محمدرضا عارف گفت: همه کسانی که دل در گرو انقلاب دارند و ارتقای علم و فناوری را دنبال می‌کنند و دنبال تحقق منویات مقام معظم رهبری هستند باید به کرسی‌های آزاد‌اندیشی بها داده و اجاز بدهند در فضای صمیمی دانشگاه‌ها بحث‌های روز دنبال شود و عامل اصطکاک نباشند.

محمدرضا عارف، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و رئیس فراکسیون امید می‌گوید: دلسوزان نظام باید به کرسی‌های آزاد‌اندیشی بها داده و اجازه دهند در فضای صمیمی دانشگاه‌ها بحث‌های روز دنبال شود و عامل اصطکاک نباشند. او می‌افزاید: به‌زودی تشکل‌های دانشجویی را به کمیسیون آموزش دعوت می‌کنیم تا بتوانیم با برقراری انسجام و وحدت بین آنها سبب پویایی دانشگاه شویم.

امسال روز دانشجو در حالی برگزار شد که برخورد با دانشجویان و برنامه‌های آنها برای بزرگداشت این روز بیشتر از قبل خبرساز شده است. دلیل این برخوردها چه بود؟


16
آذر روز بسیار مهمی است؛ چراکه هم جنبش‌های دانشجویی عملکردهای یکساله‌شان را ارزیابی می‌کنند و هم با کنکاش‌هایی که در قالب میزگردها و مناظره‌ها و سخنرانی‌هایی که در حوزه آموزش عالی می‌شود مسائل و اشکالات پیش پای جنبش‌های دانشجویی مشخص و شناسایی می‌شوند؛ بنابر این از سوی دلسوزان دانشگاه و دانشجو مورد توجه قرار خواهد گرفت تا نواقص و کاستی‌ها مرتفع شود.


من شخصا برای روز دانشجو ارزش و اعتبار بسیاری قائلم و همواره سعی کرده‌ام که با کمک دوستان مسائل این حوزه در کمترین زمان مورد رسیدگی و حل و فصل قرار گیرد؛ چراکه بر این باورم که دانشگاهیان باید به این روز بها داده و اجازه دهند تا کارشناسان و نخبگان فرصت بیان نقطه‌نظرات و دیدگاه‌هایشان را نه فقط در مسائل دانشجویی و آموزش عالی بلکه در مورد کل مسائل کشور داشته باشند؛ چراکه در پایان، جمع‌بندی‌ای که از نگاه کارشناسان و نخبگان حاصل می‌شود می‌تواند برای دولت، مجلس و دیگر نهاد‌های کشور راهگشا باشد.


چه کسانی در این امر مغرض‌اند و چه سودی از سکوت دانشگاه می‌برند؟


کرسی‌ها جزو تصمیمات بسیار خوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بود و الان یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری است. ایشان در جلسات متعددی که با اعضای شورای‌عالی انقلاب داشته‌اند بر ضرورت توجه به این کرسی‌ها و ضرورت ایجاد بستری برای طرح بحث‌های جدی در یک فضای آزاد و محیط دانشگاهی تأکید کرده‌اند. به‌نظرم همه کسانی که دل در گرو انقلاب دارند و ارتقای علم و فناوری را دنبال می‌کنند و دنبال تحقق منویات مقام معظم رهبری هستند باید به کرسی‌های آزاد‌اندیشی بها داده و اجاز بدهند در فضای صمیمی دانشگاه‌ها بحث‌های روز دنبال شود و عامل اصطکاک نباشند.


در مجلس برای فراهم ‌شدن این فضا چه کرده‌اید؟


ما در این‌باره در کمیسیون آموزش و تحقیقات جلسات خوبی داشته‌ایم؛ مثلا با رؤسای دانشگاه‌های بزرگ اخیرا جلساتی را برگزار کرده‌ایم. همچنین با نهادها و مؤسسات دست‌اندرکار آموزش عالی در این‌ باره مذاکرات و نشست‌هایی داشته‌ایم که نهادهای علمی، سیاسی و حتی امنیتی مهمان کمیسیون بودند. ما در این نشست‌ها به‌دنبال این بودیم که فضا را به سمتی سوق بدهیم که محدودیت‌های اعمال شده بر فضای دانشگاه‌ها کمتر شود.


برای تسهیل این روند و بازشدن بستر گفت‌وگو در دانشگاه‌ها به‌عنوان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و یک چهره شناخته‌شده دانشگاهی چه برنامه‌ای دارید؟


ما یک برنامه جدی و خوب در این‌باره داشتیم و می‌خواستیم که در ابتدای سال آموزشی نشستی با همه نمایندگان تشکل‌های دانشجویی داشته باشیم اما ترافیک شدید برنامه‌ها و گرفتاری‌های کمیسیون این اجازه را به ما نداد و ما امیدواریم که در هفته‌های آینده به‌زودی این نشست را برگزار کنیم تا با توجه به شرایط و ضرورتی که وجود دارد بتوانیم انسجام، وحدت و تفاهم خوبی را بین تشکل‌های دانشجویی ایجاد کنیم تا خروجی این تفاهم منجر به نشاط و پویایی بیشتر دانشگاه شود و جایگاه دانشگاه و دانشجو ارتقا یابد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت اعتماد، تاریخ انتشار18آذر97، کدخبر: 250114 ، www.etemaadonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین