پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۵۰۲۱
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷
دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت: مسیر فعالیت های داوطلبانه در این جمعیت به انحراف رفته و سیاست های هلال احمر در این حوزه نیازمند پوست اندازی است.

شعار سال: محمود محمدی نسب در پاسخ به این سوال که هلال احمر چه برنامه های داوطلبانه ای را برای تاب ‌آوری جامعه در دستور کار دارد اظهار داشت: در ایران بنیه و توان بسیار بالایی برای انجام فعالیت های داوطلبانه وجود دارد و اصولا این فعالیت ها با روحیات و فرهنگ ما سازگاری کاملی دارد و افرادی هستند که بدون هیچ چشمداشت مادی در حوزه های مختلف کمک حال بقیه باشند.

وی ادامه داد: هلال احمر متولی فعالیت های داوطلبانه در کشور است و غیر از این جمعیت ملی وابسته به نهضت جهانی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر بقیه سازمان ها و نهادها فعالیت های ضعیفی در این حوزه دارند. در هلال احمر بضاعت و ظرفیت ارائه این گونه فعالیت ها بسیار بالاست، اما احساس می شود که انجام این فعالیت های داوطلبانه از یک جایی به بعد در هلال احمر دچار انحرافاتی در تعریف فعالیت های داوطلبانه شده است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر توضیح داد: در 10 سال گذشته توان هلال احمر، انرژی و سیاستگذاری آن، نحوه هزینه کرد منابع آن و ظرفیت های آن همه به امدادگران و نجاتگران در سازمان امداد و نجات معطوف شده و اصرار زیاد و بیهوده بر انجام وظایف حاکمیتی در حوزه امداد در قالب فعالیت های داوطلبانه، باعث شده انرژی و هدف گذاری مدیران ارشد، فقط معطوف به پایگاه های امداد و نجات شود که حاصلش اجحاف به امدادگران داوطلب و عارضه اش غفلت از تعریف حوزه های جدیدی برای ارائه خدمات واقعی داوطلبانه بوده است.

محمدی نسب اضافه کرد: نمی خواهم از اهمیت فعالیت های امدادی کم کنم، اما طبیعا با این ساز و کار، اتفاقی که افتاده این است که حدود 11هزار نفر که امروز در حال فعالیت در پایگاه های امداد و نجات هستند فرم و صورت قراردادهای آنان فعالیت های «داوطلبانه امدادی» است، اما باطن و آنچه که در پشت این ماجرا جریان دارد این است که فعالیت این نیروهای امدادی از مفاهیم داوطلبانه به دور است و عموما این افراد که در این پایگاه ها حضور دارند این فعالیت ها را به عنوان «شغل امدادی» انتخاب کرده اند. چون این فعالیت ها برای هلال احمر تعریف داوطلبانه دارد و ما پرداخت های تحت عنوان حقوق و دستمزد برای این افراد نداریم، مبالغی را به عنوان هزینه های ایاب و ذهاب به این نیروهای داوطلب پرداخت می کنیم.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر اظهار داشت: یک آفت این کار هم برای هلال احمر این شده که ما یک کار حاکمیتی را که باید حاکمیت بابت آن هزینه کند و نیروهای متخصص را بکارگیری کند و برای نگه داشت آن نیروها چاره اندیشی کند تا این سرویس و این خدمت را به مردم بدهند، آمده ایم در قالب یک فعالیت داوطلبانه آن را تعریف کرده ایم و از آن طرف افرادی که این فعالیت ها را به ظاهر داوطلبانه انجام می دهند از این وضعیت رضایت درونی ندارند، چون نگاه آنان این است که این فعالیت های داوطلبانه «شغل» آنهاست.
وی گفت: بسیاری از داوطلبان در هلال احمر منتظر هستند که در هلال احمر استخدام شوند و درخواست های استخدام مکرری در این خصوص وجود دارد، بنابراین با این تعاریف وقتی نگاه می کنیم می بینیم که از اهداف داوطلبانه و تعریف داوطلبانه در هلال احمر به دور هستیم.

دبیر کل جمعیت هلال احمر با تعریفی از ویژگی های خدمات داوطلبانه در جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر تصریح کرد: داوطلبان هلال احمر در ارائه این خدمات داوطلبانه تمایلات منفعت طلبانه نداشته، اهداف خاص سیاسی، اقتصادی و نظایر آن را دنبال نمی‌کنند و این خدمات را بشردوستانه، خیرخواهانه و عام المنفعه می دادند و در اوقات فراغت و به صورت غیر رسمی انجام می دهند.

وی افزود: یک عارضه دیگری که این موضوع داشته، این است که وقتی همه تمرکز و سیاستگذاری جمعیت هلال احمر به سمت از استفاده از داوطلبان رفته طبیعا بقیه حوزه ها که اتفاقا ظرفیت های بسیار بالایی از فعالیت های داوطلبی در آنها وجود دارد مغفول مانده و اساسا اگر امروز شما وارد سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر بشوید و بپرسید که مشغول چه کاری هستید و داوطلبان شما چه کسانی هستند و در حال ارائه چه خدمات داوطلبانه ای هستند خیلی جواب قانع کننده و امیدوار کننده ای را نمی شنوید.

وی افزود: ذهن مدیران ارشد و سیاستگذاران جمعیت هلال احمر در طول این سال های این گونه برنامه ریزی شده که داوطلبان جمعیت هلال احمر فقط افرادی هستند که در پایگاه های امداد و نجات حضور دارند اما برای آنجا اصلا برنامه و پلانی وجود ندارد؛ بنابراین به نظر می آید که در حوزه داوطلبان به یک بازنگری اساسی نیاز هستیم.

روحیه داوطلبی رو به افول است
محمدی نسب خاطرنشان کرد: در دوره های قبل و در سال های دور در جمعیت هلال احمر روسای شعب و مسئولان اداری را داشتیم که داوطلب جمعیت هلال احمر بودند و البته در روز حادثه هم فعالیت های امدادی را ارائه می کردند، اما امروز این گونه نیست هلال احمر به یک سازمان و یک بدنه کاملا شبه دولتی تبدیل شده که در واقع نه در خود ما مدیران این جمعیت و سیاستگذاران و نه در بدنه پرسنلی هلال احمر روحیه داوطلبی رو به افول است و روی آن اصرار آنچنانی نداریم و به نظر می آید که در یک رودربایستی مانده ایم و در واقع این عنوان داوطلبانه را یدک می کشیم.

وی تصریح کرد: جمعیت هلال احمر روزی موثرعمل خواهد کرد که به اصول هفتگانه خود به ویژه اصل ارائه خدمت داوطلبانه – Voluntary Services (خدمت در نهضت داوطلبانه است و در هیچ شرایطی سودآوری مشوق آن نخواهد بود) باز گردد، امروز شما در کشورهای توسعه یافته و کشورهای که هلال احمر پیشرو دارند مشاهده می کنید که چقدر حوزه های متفاوتی را برای فعالیت های داوطلبانه تعریف کرده اند که متناسب با سلیقه و توان آحاد مختلف جامعه است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه در سفری که به یکی از کشورها به منظور گسترش دامنه همکاری های مشترک هلال احمر ایران با صلیب سرخ آن کشور را داشتم، فرد داوطلبی را مشاهده کردم که کار داوطلبانه و عام المنفعه او این بود که در یک گاری کتاب های مختلفی را قرار می داد و ساعت 6 و 30 دقیقه صبح به در منازل مردم به ویژه جوانان و سالمندان دوستدار مطالعه می رفت و کتاب ها را که روزهای گذشته برای مطالعه به آنها داده بود جمع آوری و کتاب های تازه را با موضوعات دلخواه به آنان می داد تا مطالعه کنند و در طول روز فقط یکساعت این فعالیت را داوطلبانه انجام می داد.

وی اظهار داشت: در سال های گذشته بیشتر انرژی سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر به جلب کمک های مادی از خیرین معطوف بوده است که همین کار هم چون از خلاقیت کافی برخوردار نبوده و نیست، با توفیق همراه نشده است.

محمدی نسب افزود: یکی از مهمترین برنامه های هلال احمر حضور در حوزه تاب آوری و ارائه آموزش های امدادی و خود امدادی به مردم از سوی نیروهای داوطلب هلال احمر برای رویارویی و آمادگی در مقابل انواع حوادث طبیعی، غیر طبیعی و انسان ساخت است و بخشی از این فرهنگ سازی به تقویت باورهای انساندوستانه افراد باز می گردد، جامعه تاب آور، جامعه ای است که مردم در آن غم یکدیگر را می خورند و به دنبال تثبیت و گسترش اهداف ارزشمند و نوع دوستانه هستند.

اصول هفتگانه نهضت صلیب سرخ و هلال احمر شامل بی غرضی Impartiality، بی طرفی Neutrality، استقلال Independence، خدمت داوطلبانه Voluntary Services، بشردوستی Humanity، یگانگیUnity و جهانشمولی Universality است.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارت از تلاش برای تسکین آلام بشری، تامین احترام انسان ها و کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون در نظر گرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی فانا، تاریخ 18 آذر 97، کد مطلب: 16651:www.phana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین