پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۶۴۰۴
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۸
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به استقبال برخی افراد و جریان‌های داخلی از مذاکره با آمریکا گفت: تجربیات به ما می‌گوید دولت آمریکا به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست و این شرایط برای ترامپ مضاعف است.

شعارسال: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به استقبال برخی افراد و جریان‌های داخلی از مذاکره با آمریکا گفت: تجربیات به ما می‌گوید دولت آمریکا به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست و این شرایط برای ترامپ مضاعف است.

آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و استقرار نظام جمهوری اسلامی، رویکرد خصمانه ای در قبال ایران اتخاذ کرده است. در عین حال در چند دهه اخیر، مذاکراتی مستقیم و غیرمستقیم هم بین ایران و آمریکا در مورد مسایل مربوط به 2 کشور و یا سایر کشورها انجام گرفت که البته تجربه چندان خوشایندی از آنها وجود ندارد، از جمله نمونه های اخیر می توان به برجام اشاره کرد که «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا آن را نقض کرد.

این تجربه نشان می دهد که ترامپ خواهان پیشبرد مسائل و مذاکرات به شیوه تجاری است. وی حداکثر فشار و تهدید را همواره چاشنی هر گونه پیشنهاد برای مذاکره می کند تا به زعم خود در هر گونه مذاکرات احتمالی از موضع برتر با طرف مقابل گفتگو کند.

در چنین شرایطی اگر با توجه به استقبال برخی از افراد و جریان های داخلی از مذاکره با آمریکا، این اقدام صورت گیرد نه یک توافق بلکه تسلیم کامل در برابر آمریکا است.

حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم ورامین معتقد است تجربیات به ما می‌گوید دولت آمریکا به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست و این شرایط برای ترامپ مضاعف است.

وی می‌گوید: دولتی که دست به تحریم ملت می زند و رفتارهای خصمانه،سلطه گرایانه و مغرورانه علیه یک ملت دارد و توافقات خود را آشکارا زیر پا می گذارد آیا قابل مذاکره است؟

متن کامل گفت‌و‌گوی حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بدین شرح است:

 در شرایطی که دور جدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز شد برخی از جریان های سیاسی گرچه تاکید بر ظالمانه بودن تحریم ها دارند اما تصریح می کنند که با مقاومتی چند ماهه و رسیدن به نقطه قوت باید مذاکره با آمریکا را کلید زد این در حالی است که سوابق خوبی از مذاکره با آمریکا نداریم. در این مورد بیشتر توضیح می دهید؟

نقوی حسینی: روابط ایران و آمریکا پس از انقلاب اسلامی همواره بر اساس یک خط ثابت بوده و آنهم توطئه همه جانبه کاخ سفید علیه ایران بوده و در این مسیر مذاکره جایی نداشته است. طی چهل سال اخیر آمریکایی ها چندین بار به ایران دروغ گفتند و حتی در مقاطعی ما حسن نیت خود را نشان دادیم و با آنها وارد مذاکره شدیم. اما پرسش امروز این است که مگر چند بار می توان به حرف های یک دروغگو اعتماد کرد.

آمریکایی ها هرگز به قول و وعده های خود عمل نمی کنند و برای اثبات این موضوع کافی است به توافق برجام که با حضور ایران و شش کشور به امضا رسید اشاره کرد. آمریکایی ها چند ماه بیشتر بر سر عهد و پیمان خود در برجام نماندند و بدون توجه به اجماع جهانی در پرونده هسته ایران، یک طرفه از برجام خارج شدند. تجربیات به ما می‌گوید دولت آمریکا به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست و این شرایط برای ترامپ مضاعف است.

نظر شما در مورد طرح چنین دیدگاههایی چیست؟ آیا با توجه به نقض عهد آمریکا در برجام می توان اعتمادی دوباره به این کشور داشت؟

نقوی حسینی: رییس‌جمهور آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست، معتقدم دیگر نیازی به گفت‌وگو با آمریکا وجود ندارد چون ما در چارچوب برجام گفت‌وگوها را انجام دادیم، اگر ترامپ و دولت آمریکا به مذاکره و توافق اعتقاد دارند باید به برجام پایبند باشند آن هم برجامی که شورای امنیت و اتحادیه اروپا تایید کرد و جامعه جهانی از آن استقبال نمود اما آمریکا این توافق و مذاکرات را بر هم زد. بر این اساس دولتی که هر لحظه تصمیم مختلف می‌گیرد به هیچ وجه قابل اعتماد نیست.

جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای فعال در عرصه بین الملل و تقریبا دارای مراودات گسترده با همه کشورها، مناسبات دو یا چند جانبه است. به همین دلیل همواره معتقدیم می توان از این مناسبات به همراه گفتگو برای حل همه بحرانهای دو جانبه و یا منطقه ای استفاده کرده و به اختلافات با مذاکره پایان داد.

از جمله این مذاکرات چند جانبه می توان به تلاش ایران برای حل بحران در یمن، عراق و سوریه اشاره کرد که به جای بحران سازی تلاش کرد با گفت و گو مشکلات را حل کند، همینطور جمهوری اسلامی تنها کشوری بود که در عرصه بین المللی بیش از 12 سال مذاکره را دنبال کرد.

تلاش های بسیاری در عرصه بین المللی صورت گرفت تا با مذاکره توافقی ایجاد کنیم که نهایتا به برجام ختم شد، اما متاسفانه آمریکا به توافقات عمل نکرد و برخلاف همه موازین و عرف بین الملل و مناسبات میان کشورها از این تعهد خارج شد، البته همواره رهبر انقلاب در مورد عدم اعتماد به آمریکا و عهد شکنی های این کشور هشدار داده بودند و دیدیم که چگونه آمریکا عهد شکنی کرده و به تعهدات خود پایبند نماند و به راحتی از آن خارج شد. آیا منطق دیپلماسی اجازه می دهد با چنین دولتی دوباره مذاکره کنیم؟

 دولتی که دست به تحریم ملت می زند و رفتارهای خصمانه،سلطه گرایانه و مغرورانه علیه یک ملت دارد و توافقات خود را آشکارا زیر پا می گذارد آیا قابل مذاکره است؟

نقوی حسینی: از نظر ملت و دولت ایران آمریکا قابل اعتماد و مذاکره و توافق نیست و توافق با چنین کشوری منتفی است مگر اینکه تغییر رفتار داده و از ملت ایران عذرخواهی کنند، آنها باید دست از این تحقیر برداشته و بدانند با ملت شجاع و اهل گفتگو طرف هستند و با ارعاب و تهدید نمی توانند مذاکره کنند. نکته دیگر این است که هدف آمریکایی از مذاکره بیشتر بیان و دیکته کردن خواسته های زیاده طلبانه خود از ایران بوده است. در واقع بر خلاف روال مذاکره که به معانی چانه زنی و بده و بستان است ، آمریکا به طور کلی و ترامپ به طور خاص منظورشان از مذاکره تعاملی کاملاً یک سویه است که در آن آمریکایی ها خواسته های خود را بیان کرده و طرف مقابل نیز همه آنها را بدون قید و شرط بپذیرد.

 موضع دولت و دستگاه دیپلماسی کشور را در مورد مذاکره با آمریکا چگونه می بینید؟

نقوی حسینی: امروز دستگاه دیپلماسی و دلسوزان نظام و کشور هم عقیده هستند که آمریکا قابل توافق نیست، بنابراین در چنین شرایطی اگر برخی طرح مذاکره با آمریکا را مطرح کنند نشان دهنده این است که با الفبای دیپلماسی آشنا نیستند در غیر این صورت چنین پیشنهادی را مطرح نمی کردند.

در حالی که رهبر معظم انقلاب از افول آمریکا سخن به میان آورده و تصریح دارند هر کسی که از قطار انقلاب پیاده شود باخته است، به نظر شما طرح مذاکره با آمریکا از سوی برخی جریان های سیاسی از چه موضوعی حکایت دارد؟

نقوی حسینی: آمریکایی ها نهایت فشار و تهدید و تحریم را علیه ملت ایران بکار بردند، البته این کشور از مقطع اوج رو به سقوط پیش می رود و نمی تواند کاری انجام دهد، بنابراین به طور قطع روز به روز این فشارها شکننده تر خواهد شد. آمریکا روزهای تیره ای در پیش خواهد داشت و به همین دلیل خلاف عرف دیپلماسی است که امنیت ملی و منافع ملی خود را فدای کشوری کنیم که قدرتش در حال افول است.

آمریکا برای به زانو در آوردن مقاومت مردم ایران اسلامی ، تمامی توان خود را به کار برده است ولی امروز شاهدیم که به فرموده رهبر معظم انقلاب این قدرت آمریکاست که رو به افول است و شاکله تحریم هایی که علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی تحمیل شده در حال فروریختن است.

 آیا همانگونه که برخی تصور می کنند مذاکره ایران با آمریکا راهکار حل مشکلات است و یا اینکه باید به درون بازگشت و راهکار را در درون کشور جست؟

نقوی حسینی: برخی تصور می کنند که انجام مذاکره میان ایران و آمریکا موجب حل مشکلات می شود در حالی که همه مشاهده کردند که مشکلات کشورمان مربوط به عرصه بین المللی و سیاسی نیست بلکه علت مشکلات در داخل کشور و اقتصادی است. بنابراین تا چه زمانی می خواهیم با طرح مذاکره با اروپا و ‌آمریکا خود را درگیر وعده های پوچ این کشورها کنیم؟ تا چه زمانی منتظر تصمیمات آنها هستیم، باید به داخل برگردیم و مشکل اقتصادی را حل کنیم، به جای وقت گذاشتن برای مذاکره با آنها باید با نخبگان و افراد توانمند داخلی خود مذاکره کنیم. بهتر است به جای مذاکره با دیگر کشورها با کارگران شرکت نیشکر هفت تپه مذاکره کنیم، باید به درون برگشته و با داخلی ها مذاکره کنیم و بتوانیم با مذاکره با سرمایه گذاران داخلی خود بر مشکلات آنها فائق آییم.

ایران سرشار از استعداد و توانمندی اقتصادی است،توانمندی های اقتصادی کشور باید در جهت رونق تولید و توسعه اقتصاد به کار گرفته شود. بارها این نکته مورد تأکید قرار گرفته که تنها راه نجات کشور در حوزه اقتصادی، اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده که اجرای آن از سوی رهبری تأکید شده است. نقاط مختلف کشور از استعدادها و توانمندی های مختلفی برخوردار هستند که باید با شناسایی این ظرفیت ها، استعدادهای موجود در جهت رونق اقتصادی کشور به کار گرفته شود. باید از همه ظرفیت های موجود برای تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کرد و این امر گره گشای بسیاری از مشکلات کشور در حوزه های اقتصادی خواهد بود.

 پیام شما به طرفداران خط سازش و مذاکره با آمریکا چیست؟

نقوی حسینی: ایران از گفتگو و مذاکره با هیچ کشوری به غیر از رژیم کودک کش صهیونیستی خودداری نکرده است، ما حتی با آمریکایی ها که دشمن شماره یک ایران هستند و تمام توطئه ها علیه کشورمان را مدیریت می کنند، در دوره برجام مذاکره کردیم، اما کاخ سفید بار دیگر ذات خود را نشان داد و با بدعهدی تمام توافقات برجام را زیر پا گذاشت. بنابراین هیچ تضمینی نیست که بار دیگر با آمریکایی ها و اینبار با ترامپ مذاکره کنیم و پس از چند ماه کش و قوس فراوان به یک توافق برسیم و آمریکایی ها به این توافق پایبند باشند. لذا در شرایط فعلی این مذاکره نمی تواند منافع ما را تامین کند.

این واقعیتی انکار ناپذیر هست که آمریکا بد عهد و غیر قابل اعتماد است و این امر در روند مذاکرات هسته ای کاملا مشهود بود، بنابراین ادامه راه همراه با توسعه و پیشرفت ایران اسلامی به ایستادگی، مقاومت و حضور در صحنه تمامی مردم و مسئولان نیاز دارد.

بهتر است در شرایط امروز به‌جای دل‌خوش بودن بعضی به مذاکره مجدد و پیش بردن بازی سازش با آمریکا برای حل مشکلات کشور گام برداریم و تدابیر لازم را در این راستا اتخاذ کنیم.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 26آذر 1397 ، کدخبر: 13970926000657،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین